“Το Νο1 προσόν για τον εργαζόμενο του μέλλοντος είναι η ευελιξία”

“Το Νο1 προσόν για τον εργαζόμενο του μέλλοντος είναι η ευελιξία”

Βρεθήκαμε στην εκδήλωση "Η Εκπαίδευση ως Μοχλός Ανάπτυξης για την Κοινωνία και την Οικονομία στην Ελλάδα" και να τι αποκομίσαμε.

H εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εκδήλωση του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος με θέμα “Η Εκπαίδευση ως Μοχλός Ανάπτυξης για την Κοινωνία και την Οικονομία στην Ελλάδα: ξεκινώντας τον διάλογο ανάμεσα σε σημαντικούς εκπροσώπους της επιχειρηματικής και της ακαδημαϊκής κοινότητας στην Ελλάδα” έφερε στο προσκήνιο -με τρόπο απτό και κατανοητό- ένα ζήτημα εθνικής σημασίας που μας αφορά όλους.

Οι απόφοιτοι των ελληνικών πανεπιστημίων έχουν καλό υπόβαθρο και δεν υστερούν σε γνώσεις αλλά, ενδεχομένως, στην καλλιέργεια εκείνων των ποιοτήτων που θα τους κάνουν ανταγωνιστικούς στην αγορά εργασίας του παρόντος και του μέλλοντος. Ωστόσο, η σύγχρονη αγορά εργασίας απαιτεί soft skills και δυνατότητα διαρκούς αναπροσαρμογής, σε ένα περιβάλλον ρέον διαρκώς, με ταχύτητες που είναι πρωτόγνωρες σε σχέση με το παρελθόν.

Πάνελ Ακαδημαϊκών

Αυτό αποτελεί και ένα από τα βασικά συμπεράσματα της -άκρως επίκαιρης- εκδήλωσης του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, στα πλαίσια του πολυσυζητημένου ψηφιακού μετασχηματισμού και της μετάβασης στην τέταρτη βιομηχανική επανάσταση που διανύουμε. Σε αυτή την εκδήλωση συμμετείχαν και μίλησαν στα δυο πάνελ που πραγματοποιήθηκαν, έγκριτοι εκπρόσωποι της επιχειρηματικής και της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Στο πάνελ της επιχειρηματικής κοινότητας με θέμα τις ανάγκες μιας αναπτυσσόμενης και ανταγωνιστικής αγοράς, το οποίο συντόνισε η δημοσιογράφος Νίκη Λυμπεράκη, συμμετείχαν εκπρόσωποι από ηγέτιδες εταιρείες σε δυναμικούς και διαρκώς αναπτυσσόμενους κλάδους της χώρας. Ανάμεσά τους ήταν οι: Ευτύχιος Βασιλάκης- Aegean, Μάρκος Βερέμης-Upstream Α.Ε., Νέλλη Κάτσου-Pharmathen Pharmaceuticals SA, Νικόλαος Μπακατσέλος-Ελληνο-αμερικάνικο Επιμελητήριο και ο Παύλος Μυλωνάς-Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος.

Στο πάνελ της ακαδημαϊκής κοινότητας συμμετείχαν οι: Δρ. Κώστας Αξαρλόγλου, Πρύτανης, Καθηγητής Διεθνών Επιχειρηματικών Σχέσεων και Στρατηγικής στο ALBA Graduate Business School, Δρ. Γεώργιος Δουκίδης, Καθηγητής Ηλεκτρονικού Επιχειρείν στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Διευθυντής Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN), Δρ. Δημήτριος Κουρέτας, Καθηγητής Βιοχημείας – Βιοτεχνολογίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Δρ. Γρηγόρης Μέντζας, Καθηγητής Πληροφοριακών Συστημάτων Διοίκησης στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Δρ. Περικλής Μήτκας, τέως Πρύτανης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, καθηγητής στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών και Δρ. Αθανάσιος Γ. Τζιούφας, Καθηγητής Παθολογίας & Ρευματολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Διευθυντής Εργαστηρίου και Κλινικής Παθολογικής Φυσιολογίας, Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ.

Κατά τη διάρκεια του Ακαδημαϊκού πάνελ, το οποίο συντόνισε ο Δρ. Χάρης Βλαβιανός, Καθηγητής Ιστορίας & Πολιτικής Θεωρίας, Διευθυντής Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων, Deree – Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος, οι συμμετέχοντες ακαδημαϊκοί συζήτησαν για το ρόλο της εκπαίδευσης σε μία αναπτυσσόμενη οικονομία και πιο συγκεκριμένα για τη σχέση της ακαδημαϊκής κοινότητας με την αγορά εργασίας. Αναφέρθηκαν στο υψηλό επίπεδο που διαθέτουν οι απόφοιτοι των ελληνικών πανεπιστημίων, αλλά και στην ανάγκη προσαρμοστικότητας που υπάρχει σε μία κοινωνία που αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς. Επιπλέον, συζητήθηκαν οι τρόποι με τους οποίους οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα μπορούν να βοηθήσουν έμπρακτα την ακαδημαϊκή κοινότητα να προετοιμάσει τους απόφοιτους και τα αυριανά στελέχη και στη σημασία της συνεργασίας, τόσο μεταξύ επιχειρήσεων και πανεπιστημίων, όσο και μεταξύ πανεπιστημίων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, γεγονός που τα τελευταία χρόνια αποδεικνύεται με τις συνέργειες που έχουν ήδη αναπτύξει.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, ο Πρόεδρός του, Dr. David G. Horner, με εχέγγυο τα περίπου, 150 χρόνια συσσωρευμένης εμπειρίας του Κολλεγίου και της αδιαμφισβήτητης αξίας που έχει δημιουργήσει για την ακαδημαϊκή, αλλά και την επιχειρηματική κοινότητα στην Ελλάδα, τόνισε πως: «Η εκπαίδευση είναι το κλειδί για μία οικονομικά και κοινωνικά βιώσιμη χώρα. Το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος είναι εδώ για να παραγάγει προστιθέμενη αξία και να συμβάλει ενεργά ώστε η Ελλάδα να γίνει ένας διεθνής προορισμός εκπαίδευσης. Για τον λόγο αυτό, δεσμεύεται -μέσα από ένα στρατηγικό πλάνο και νέες πρωτοβουλίες- να συνεργαστεί με όλους τους εταίρους ώστε να ξεπεραστούν τα εμπόδια σε θεσμικό επίπεδο, να ενδυναμωθεί η επιχειρηματική κουλτούρα της χώρας, να ενισχυθεί η έρευνα και η καινοτομία, να αναπτυχθεί έμπρακτα η σύνδεση της αγοράς με την εκπαίδευση και να δημιουργηθεί το πεδίο για ευκαιρίες και στρατηγικές συνέργειες».

Dr. David Horner, Βασίλειος Διγαλάκης, Θεόδωρος Φέσσας

Μια έμπρακτη σύνδεση της αγοράς με την εκπαίδευση στην οποία στάθηκε και ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδιος για θέματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, Καθηγητής Βασίλειος Διγαλάκης, επισημαίνοντας πως: «Για να επιτύχουμε να χτίσουμε τη γέφυρα μεταξύ της έρευνας και της παραγωγής, θα πρέπει να αφήσουμε οριστικά πίσω τη δυσπιστία μεταξύ της ακαδημαϊκής και επιχειρηματικής κοινότητας. Παράλληλα, ο επιχειρηματικός κόσμος οφείλει να επενδύσει στην επιστήμη, την έρευνα και την καινοτομία και να τις αξιοποιήσει ως ανταγωνιστικά εργαλεία. Αυτό το νέο μοντέλο ανάπτυξης, με επίκεντρο την επιστήμη και την καινοτομία, θα ορίσει όχι μόνο την οικονομική πρόοδο της χώρας, αλλά και την προοπτική της να γίνει ένας τόπος εύφορος για να ευδοκιμήσουν τα όνειρα των ανθρώπων της και κυρίως των νέων της».

Εξαιρετικό ενδιαφέρον είχε και η τοποθέτηση του Προέδρου του ΣΕΒ κ. Θεόδωρου Φέσσα, με αφορμή την πρόσφατη μελέτη που εκπόνησε ο ΣΕΒ σχετικά με την αναντιστοιχία προσόντων και απαιτούμενων δεξιοτήτων, αλλά και την υπερεκπαιδευμένη απασχόληση. Ο κύριος Φέσσας ανέφερε μεταξύ των άλλων: «Η ψηφιακή προσαρμογή, δεν είναι πλέον μια ανταγωνιστική υποχρέωση αλλά ένα κριτήριο επιβίωσης».

Ουσιαστικά, από τη στιγμή που οι επιχειρήσεις μετεξελίσσονται και μετασχηματίζονται με τόσο γρήγορους ρυθμούς, συνακόλουθα και το μοντέλο του εργαζομένου και οι ικανότητες που αυτός πρέπει να διαθέτει, αλλάζουν ριζικά.

Πλέον, ένας απόφοιτος πανεπιστημίου, όπως συμφώνησε η πλειοψηφία των συμμετεχόντων, δεν πρέπει να έχει στεγανά. Αντιθέτως, θα πρέπει να έχει την ευελιξία να διασυνδεθεί, να επικοινωνήσει, να συνεργαστεί, ακόμη κι αν ο τομέας με τον οποίο καλείται να συνεργαστεί δεν είναι αυτός επί του οποίου έχει εξειδικευθεί.

Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε σχετικά ο Συνιδρυτής και Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Upstream Α.Ε. Μάρκος Βερέμης: «Είχαμε ένα σύστημα παιδείας που είχε βασιστεί μετά την βιομηχανική επανάσταση στην εξειδίκευση. Και αυτό πλέον δεν θα ισχύει. Είναι σαφές ότι δεν ισχύει. Ο καθένας από δω και πέρα θα κάνει πολλά επαγγέλματα στη ζωή του. Αυτό θα είναι θα είναι η επικρατέστερη τάση. Το διεθνές οικονομικό φόρουμ κατέληξε σε μια σύνοψη του τι ψάχνουμε για το μέλλον: τον αναγεννησιακό άνθρωπο. Όσο η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση αυξάνει την αυτοματοποίηση είναι επόμενο και λογικό να θέλεις ανθρώπους που μπορούν να κάνουν αυτά που δεν μπορούν να κάνουν οι μηχανές. Ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι; Αυτοί που κινούνται ανάμεσα σε τμήματα, έχουν συναισθηματική νοημοσύνη και έχουν όλες αυτές τις δυνατότητες».

Πάνελ επιχειρηματιών

Με τον Πρόεδρο του Ελληνο-Αμερικανικού Επιμελητηρίου, Νικόλαο Μπακατσέλο, να προσθέτει πως: «Μια έκθεση του World Economic Forum λέει ότι το 2022 θα αλλάξει ο ρόλος της δουλειάς τους για 75 εκατομμύρια ανθρώπους. Το κεντρικό σημείο σε αυτή τη συζήτηση είναι κάτι το οποίο λένε learnability. Καθώς περνάνε τα χρόνια και αλλάζουνε οι ρόλοι, θα πρέπει να έχεις τη δυνατότητα να ξεμάθεις και να ξαναμάθεις. Να περάσουμε δηλαδή από το IQ, το οποίο ήταν σημαντικό να κατέχει κάποιος, στο EQ, στο emotional και να πάμε τώρα στο AQ, στο adaptability. Tο οποίο θα μας πάει στο μέλλον».

Από τις συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της εκδήλωσης, είναι ξεκάθαρο ότι είναι πιο σημαντικό από ποτέ, η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα να συνδέει τη θεωρία με την πράξη και να ενδυναμώνει τα soft skills. Εξίσου κομβική είναι πλέον και η αρμονική συνεργασία μεταξύ των φορέων -ιδιωτικών και δημόσιων, επιχειρηματικών και ακαδημαϊκών- που μπορούν να συμβάλλουν για να αλλάξει η συλλογική κουλτούρα γονιών, εκπαιδευτικών, μαθητών και εργαζομένων.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα