Είναι η μουσική επιστήμη για να την κρίνουν οι επιστήμονες;

Είναι η μουσική επιστήμη για να την κρίνουν οι επιστήμονες;

Οι έρευνες για την ιστορία της μουσικής και οι επιστήμονες με διάφορες ιδιότητες

Σε τακτικά χρονικά διαστήματα διαβάζουμε διάφορες έρευνες πάνω στην ιστορία της μουσικής, στις οποίες συμμετέχουν επιστήμονες με διάφορες ιδιότητες και απλοί φίλοι της μουσικής.

Σε μία πρόσφατη από αυτές που πήρε σχετικά μεγάλη δημοσιότητα απεφάνθηκαν ότι το χιπ χοπ είναι το σημαντικότερο μουσικό κίνημα που εμφανίσθηκε τα τελευταία 50 χρόνια.

Ειδική μνεία γίνετε επίσης για τα ’90’s και την Electronica, ενώ υπάρχει προσπάθεια να απαξιωθεί η δεκαετία το ’60 και κυρίως οι Beatles οι οποίοι σύμφωνα με την έρευνα δεν έκαναν και τίποτα το πρωτότυπο.

Πιστεύω ότι δεν υπάρχει κανένα μουσικό κίνημα που να αποτέλεσε πρωτοπορία, ακόμα και η εμφάνιση του ροκ εν ρολ το 1955, είχε βασισθεί σε μεγάλο βαθμό σε παλαιότερες μουσικές φόρμες όπως η κάντρυ και τα μπλουζ.

Όλες οι νέες μουσικές τάσεις, πάντα αντλούσαν στοιχεία από το παρελθόν και έβαζαν και μερικά νέα στοιχεία, αυτό συμβαίνει στην μουσική από το 1200 και τους εκκλησιαστικούς ύμνους, μέχρι και τις μέρες μας.

Το ίδιο ισχύει και για το χιπ χοπ, για το οποίο οι επιστήμονες που συμμετείχαν στην έρευνα, πιστεύουν ότι ανανέωσε το ενδιαφέρον του κόσμου για τα τσαρτς και έδωσε νέα πνοή στην μουσική.

Η άποψη μου είναι εντελώς αντίθετη, στην πραγματικότητα το χιπ χοπ ΄σκότωσε΄ την μουσική την οποία έβγαλε από τον ορθό δρόμο που ακολουθούσε μέχρι την εμφάνιση του, ένα δρόμο που βασιζόταν καθαρά στην μελωδία του κάθε τραγουδιού, ακόμα και στην ροκ και την οδήγησε σε ένα συνονθύλευμα ήχων μέσα από το οποίο παρουσίασε την καθημερινή κοινωνική των μαύρων στις Αμερικάνικες πόλεις σκοτώνοντας κάθε αρμονία που υπήρχε μέχρι τότε στην μουσική. 

Τα καλύτερα στοιχεία που υπάρχουν στα τραγούδια του χιπ χοπ είναι τα μέρη που δανείζονται μελωδίες από άλλα παλαιότερα τραγούδια που συχνά είναι τραγούδια λευκών.

Ανανέωση των τσαρτς;, είναι εμφανές ότι οι επιστήμονες της έρευνας δεν έχουν σχέση με το αντικείμενο. Από την εμφάνιση του χιπ χοπ, τα τσαρτς παίζουν όλο και λιγότερο ρόλο στο ενδιαφέρον των νέων όπως γράφουμε και στο @apotis4stis5. 

Αλήθεια πόσες από τις μεγάλες επιτυχίες του χιπ χοπ έγιναν τραγούδια που πέρασαν στις επόμενες γενιές; Είναι το ίδιο ποσοστό με αυτά της ροκ, της σόουλ, της ποπ, ακόμα και της ντίσκο;

Στη έρευνα δεν υπάρχει αναφορά για το πανκ, το νιου γουαίηβ, την ψυχεδέλεια, το χέβυ μέταλ και άλλα είδη μουσικής, ενώ  το χιπ χοπ που ελάχιστοι καλλιτέχνες του είδους ‘πέρασαν’  εκτός Αμερικής, το ξεχωρίζουν σαν το κορυφαίο μουσικό είδος.

Τέλος η προσπάθεια που κάνουν για να απαξιώσουν την εποχή των Beatles είναι τουλάχιστον ατυχής.

Και βέβαια η μουσική των Beatles και των άλλων Βρετανών στην δεκαετία του ’60 βασιζόταν στο παρελθόν, όπως όμως και το χιπ χοπ που βασίσθηκε σε πολύ μεγάλο ποσοστό στα sampling τραγουδιών από το παρελθόν, υπάρχουν επιτυχίες του χιπ χοπ με sampling 20 τουλάχιστον τραγουδιών, είναι αστείο να το ονομάζουμε αυτό επανάσταση.

Ένα μεγάλο μέρος της επιτυχίας του χιπ χοπ στηρίχθηκε στις φήμες για την προσωπική ζωή των μεγάλων ονομάτων που ηχογραφούσαν για τον χώρο, το ίδιο είχε γίνει και με τον Paul McCartney και την φήμη ότι ήταν νεκρός.

Είναι γελοίο να απαξιώνουν τους Beatles τα τραγούδια των οποίων έχουν χρησιμοποιηθεί χιλιάδες φορές σαν σάμπλινγκ σε συνθέσεις των μεγαλύτερων, αλλά και μικρότερων ονομάτων του χιπ χοπ.

* Αυτοί που χάθηκαν στα 27… Κώστας Ζουγρής: Συγγραφέας, μουσικός παραγωγός, συνδημιουργός του site #apotis4stis5, κατέχει μαζί με τον Γιάννη Πετρίδη το παγκόσμιο ρεκόρ της μακροβιότερης καθημερινής ραδιοφωνικής εκπομπής Άπό τις 4 στις 5 στο Α΄ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ της ΕΡΤ .

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα