Γιατί ο Δρίτσας δεν θέλει ανάπτυξη 700% στο λιμάνι;

Μισθοί Κίνας, Ελβετίας ή Ελλάδας επιβάλλει η αριστερίστικη δικαιοσύνη; Αν περισσέψει τίποτε θα πάρουν και οι Έλληνες πολίτες…
- 07 Ιουλίου 2016 06:42
Δεν γνωρίζω αν υπάρχει φάρμακο για την ιδεολογική αγκύλωση, αλλά ο Θεόδωρος Δρίτσας θα χρειαστεί σίγουρα παυσίπονα για τα αλλεπάλληλα χτυπήματα που δέχεται. Τα έφερε έτσι η μοίρα ώστε όσες αγκυλώσεις υπερασπίστηκε να τον εκθέτουν ανεπανόρθωτα. Δεν είναι μόνο η υπόλοιπη κυβέρνηση που τον αντιμετωπίζει περίπου ως γραφικό. Είναι κυρίως οι πράξεις των Κινέζων που καταρρίπτουν τους αστικούς μύθους στους οποίους επένδυσε και εν πολλοίς τον αφήνουν έκθετο.
Διότι ο πακτωλός επενδύσεων που σχεδιάζει η Cosco, εναρμονίζεται προφανώς με την κεντρική κυβερνητική πολιτική και επιπλέον έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την απαξίωση του λιμανιού που με νομοτέλεια υπηρετούσε ο δημόσιος χαρακτήρας του. Από την ημέρα της έλευσης των Κινέζων στον Πειραιά, τα ρεκόρ ανάπτυξης είναι αλλεπάλληλα. Ήδη το πρώτο τρίμηνο του 2014 η εταιρεία είχε ανακοινώσει αύξηση 30% στα εμπορευματοκιβώτια που διακίνησε σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να αυξηθεί η κερδοφορία κατά 25,7% το 2014. Η δραστηριότητα συνεχίζει να αυξάνεται με αμείωτη ένταση και στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, διακινήθηκαν σχεδόν 10% περισσότερα εμπορευματοκιβώτια σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Συνολικά από το 2009 που ουσιαστικά ξεκίνησε η εμπλοκή της Cosco στο λιμάνι, καταγράφεται αύξηση 700% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Το μοντέλο που υπερασπίζονταν ο κος Δρίτσας πριν την -ομολογουμένως εντυπωσιακή- κολοτούμπα του, είχε προβλήματα. Μια ματιά στις οικονομικές καταστάσεις του ΟΛΠ καταδεικνύει ότι ολόκληρο το λιμάνι είχε το 2008 κέρδη προ φόρων 9 εκάτ. ευρώ ενώ την επόμενη χρονιά (τη χρονιά της μεγάλης απεργίας) “γύρισε” σε ζημίες ύψους 38 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της μεγάλης αύξησης του κόστους προσωπικού από 73 εκατ. ευρώ σε 92 εκατ. ευρώ. Η Cosco που προς το παρόν διαχειρίζεται μιάμιση προβλήτα έβγαλε κέρδη 26,5 εκατ, ευρώ το 2014 ενώ πλήρωνε ενοίκιο 30 εκατ. ευρώ στον ΟΛΠ για τη χρήση της δεύτερης προβλήτας. Την ίδια χρονιά ο ΟΛΠ εμφάνισε κέρδη (απο όλη τη δραστηριότητα) ύψους 8,8 εκατ. ευρω. Με άλλα λόγια, το ενοίκιο της Cosco απλώς “ροκανίζονταν” για να λειτουργεί ο ΟΛΠ. Πρόκειται για λεφτά που θα έπρεπε να μπαίνουν στα δημόσια ταμεία.
Ο Δρίτσας ωστόσο, περιμένει στη γωνία όσους μιλούν με νούμερα, διότι ως γνωστόν, όταν τα νούμερα δεν βγαίνουν, επιστρατεύεται το βασικό ρητό της αριστερίστικης ρητορείας: “Οι άνθρωποι είναι πάνω από τα νούμερα”. Δεν είναι δύσκολο να εξηγήσει κανείς ότι όσο πάνω και να βάλεις τους ανθρώπους, αν δεν βγαίνουν τα νούμερα, δεν μπορείς να τους πληρώσεις. Ο Υπουργός Ναυτιλίας ωστόσο θα μπορούσε να δει τι λένε τα δεδομένα για τις εργασιακές σχέσεις στο λιμάνι.
Και λένε πολλά. Η Cosco προσέθεσε σχεδόν 1300 εργαζόμενους (350 με συμβάσεις αορίστου χρόνου και οι υπόλοιποι μέσω εργολάβων) με μέσο μηνιαίο μισθολογικό κόστος περί τα 1600 ευρώ. Ποσό πολύ μικρότερο από το μέσο μισθολογικό κόστος του ΟΛΠ που ξεπερνά τα 3.900 ευρώ (το μισθολογικό κόστος της εισηγμένης το 2013 ήταν 56,417 εκ. ευρώ και αντιστοιχούσε σε 1.180 εργαζομένους), χωρίς να υπολογίζεται το σύνολο των υπερωριών. Οι εργαζόμενοι της Cosco παίρνουν πολύ λιγότερα χρήματα από τους συναδέλφους τους στον ΟΛΠ αλλά τα περίπου 1000 ευρώ που λαμβάνουν καθαρά απέχουν παρασάγγας από τους μισθούς Κίνας που επικαλούνται οι πολέμιοι της επένδυσης. Απλώς απέχουν παρασάγγας και από όσα έπαιρναν οι εργαζόμενοι στον ΟΛΠ.
Τα νούμερα όμως που πέφτουν πιο βαριά στον Υπουργό Ναυτιλίας είναι αυτά των επενδύσεων που ανακοίνωσε προχθές ο κινεζικός κολοσσός. Με την ευκαιρία της επίσκεψης του Έλληνα Πρωθυπουργού στην Κίνα, η Cosco ανακοίνωσε ότι επισπεύδει το επενδυτικό της πρόγραμμα συμβάλλοντας σημαντικά στο ιερό δισκοπότηρο της ανάπτυξης. Ήδη η Cosco έχει παραγγείλει σύγχρονη γέφυρα ελλιμενισμού προκειμένου να εξυπηρετεί και τα πιο σύγχρονα πλοία που κυκλοφορούν στις θάλασσες και τους ωκεανούς. Πρόκειται για μια επένδυση ύψους 50 εκατ. ευρώ ενώ στις προθέσεις των Κινέζων είναι να παραγγελθούν και άλλες 2 ή 3 ανάλογα με την αύξηση της κίνησης. Επιπλεόν η διοίκηση της κινεζικής εταιρείας προτίθεται να επισπεύσει τις επενδύσεις στον λιμένα της κρουαζιέρας, δημιουργώντας συνολικά έξι νέες θέσεις ελλιμενισμού. Ο προϋπολογισμός της πρώτης φάσης της συγκεκριμένης επένδυσης (για την οποία έχει δεσμευθεί η Cosco) ανέρχεται σε 136 εκατ. ευρώ και άλλα τόσα εκτιμάται ότι θα αφορούν στην δεύτερη φάση. Σε όλ’ αυτά θα πρέπει να προσθέσεις κανείς όχι μόνο τις νέες θέσεις εργασίας αλλά και την αύξηση της δραστηριότητας σε συμπληρωματικές υπηρεσίες του λιμανιού, που δίνουν δουλειά σε χιλιάδες ανθρώπους, όπως και τους φόρους που αποδίδουν οι Κινέζοι στο κράτος.
Η συμφωνία με την Cosco είναι μια κοσμογονική αλλαγή για την ελληνική οικονομία. Ορθώς ο πρωθυπουργός επενδύει πολλά σε αυτή και επίσης ορθώς θέλει να δρέψει τους καρπούς των κόπων της Κυβέρνησής του (που πέρασε την αποκρατικοποίηση), αυξάνοντας την εισροή κεφαλαίων από την Κίνα. Ο Θόδωρος Δρίτσας από φαρμακοποιός μετετράπη σε λιμενοβραχίονα, προκειμένου να κάμψει τα κύματα αντιδράσεων από συνδικαλιστές, λαϊκιστές αλλά και το τσουνάμι Λαφαζάνη που λυμαίνεται εκλογικά την περιοχή.
Αν περιοριστεί σε αυτό το ρόλο, ίσως θα πρέπει να του είμαστε ευγνώμονες γιατί άντεξε το πολιτικό “ξύλο” και το αποτέλεσμα της συμφωνίας είναι σημαντικότερο από τις παλινωδίες. Αν όμως συνεχίσει να παρεμβαίνει επιχειρώντας να ελέγξει de facto τις εξελίξεις στο λιμάνι μέσω της γραφειοκρατίας και των αρχών που ιδρύει, θα δημιουργήσει πρόβλημα στη μοναδική επί του παρόντος σοβαρή αναπτυξιακή προοπτική της χώρας και ο Πρωθυπουργός θα πρέπει να επιληφθεί της κατάστασης για να υπερασπιστεί όσα με κόπο προσπαθεί να χτίσει στη μακρινή Κίνα και όπου αλλού αναζητά επενδυτές.
*Ο Σταμάτης Ζαχαρός είναι Αρθρογράφος του NEWS 247 και Σύμβουλος Έκδοσης της 24 MEDIA ( @SZacharos).