Κι όμως, δεν πρόλαβαν να συστήσουν επιτροπή!

Κι όμως, δεν πρόλαβαν να συστήσουν επιτροπή!
ΕΡΓΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΔΟΥ ΑΘΗΝΩ ΠΑΤΡΩΝ--ΦΩΤΟ ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ//EUROKINISSI Eurokinissi

Σαν σήμερα, ο Καλογρίτσας θα έπαιρνε ένα έργο. Οι εποχές όμως που οι τριμελείς επιτροπές από πεντ' έξι άτομα στήνονταν "στο φτερό", τέλειωσαν

Στη  χώρα στην οποία ο χρόνος που απαιτείται για τη συγκρότηση μίας επιτροπής μετράται σε nanosecond, η δικαιολογία του Υπ. Υποδομών ότι δεν πρόλαβε να συγκροτήσει την επιτροπή και γι’ αυτό ακύρωσε έναν διαγωνισμό δεν μοιάζει ιδιαίτερα πιστευτή. Ιδίως αν ο διαγωνισμός αυτός εμπεριέχει γερές δόσεις Καλογρίτσα και ο χρόνος διεξαγωγής του, είναι τόσο κοντινός με την άτακτη υποχώρηση του υιού του εργολάβου από τη διαγωνιστική διαδικασία για τις άδειες.

Το έργο είναι ένας αυτοκινητόδρομος 84 χιλιομέτρων που συνδέει την πόλη της Πάτρας με τον Πύργο. Ήταν μέρος της Ολυμπίας οδού αλλά όταν τέλειωσαν τα λεφτά, το κομμάτι αυτό βγήκε από το σχεδιασμό. Προκηρύχθηκε ξανά στις αρχές του έτους, ως συγχρηματοδοτούμενο από την Ε.Ε. Κάτι που σημαίνει ότι οι Ευρωπαίοι βάζουν όλα τα λεφτά, αφού δεν υπάρχει σεντς για την Εθνική Συμμετοχή.

Μπορεί να βάζουν μεν τα λεφτά, αλλά κουμάντο κάνει η Κυρίαρχη Ελληνική Κυβέρνηση, διά του αντιπροσώπου της κ. Χρ. Σπίρτζη. Η Ε.Ε. είχε διαθέσει τα κεφάλαια για να δημοπρατηθεί ως ενιαίο έργο. Το μήκος του δρόμου δεν είναι τέτοιο που να απαιτείται “σαλαμοποίηση”. Μια πρακτική δηλαδή που ανθούσε παλαιότερα αλλά εγκαταλείφθηκε καθώς όχι μόνο αυξάνει το κόστος των έργων αλλά δημιουργεί και ανυπέρβλητα εμπόδια στην ολοκλήρωσή τους. Όπως και ευκαιρίες για διαπλοκή καθώς ήταν αδύνατος ο έλεγχος των χιλιάδων μικροσυμβάσεων. Όπως συνέβη δηλαδή με την Αθηνών-Θεσσαλονίκης ή με τον αυτοκινητόδρομο στο Άκτιο, που αποτέλεσε και το τελευταίο μέχρι πρόσφατα προϊόν σαλαμοποίησης.

Ο Υπ. Υποδομών εξήγησε εξ αρχής ότι πολιτική της κυβέρνησης είναι να λαμβάνουν έργα και οι μικρότερες εταιρείες. Έτσι αποφάσισε την κατάτμηση του έργου σε 8 τμήματα, μέσου όρου σχεδόν 10 χιλιομέτρων έκαστο. Άρχισε τις δημοπρατήσεις και κάπου εκεί εμφανίστηκε ο Χρήστος Καλογρίτσας να διεκδικήσει τα έργα. Κέρδισε τις τρεις πρώτες δημοπρατήσεις με εκπτώσεις 53, 55 και 57% αντίστοιχα. Ποσοστά που οι υπόλοιποι (μεγάλο)εργολάβοι έβλεπαν με το κιάλι, οπότε και τα παράτησαν.

Βεβαίως η Ε.Ε. δεν έχει δώσει την έγκριση της για τη “σαλαμοποίηση” του έργου, κάτι που σύμφωνα με πηγές της Κομισιόν αναμένεται να συμβεί ως τα τέλη του έτους. Ίσως αυτός να είναι και ο λόγος για τον οποίο δεν έχουν υπογραφεί συμβάσεις με τον κο. Καλογρίτσα, παρ’ ότι ο τελευταίος κέρδισε τους διαγωνισμούς. Οι δημοπρατήσεις όμως είχαν προγραμματιστεί κανονικά.

Για σήμερα είχε προγραμματιστεί η δημοπράτηση του τέταρτου τμήματος και ανταγωνιστές αναφέρουν ότι ο όμιλος του Χρήστου Καλογρίτσα ήταν το αδιαμφισβήτητο φαβορί. Οι ίδια πηγή σχολίαζε ότι για τον παρ’ ολίγον πατέρα καναλάρχη, είναι μονόδρομος να “χτυπάει” τα έργα προκειμένου να συμμαζέψει το κόστος, δημιουργώντας αυτό που οι οικονομολόγοι ονομάζουν οικονομίες κλίμακας. Οι υπόλοιποι ούτως ή άλλως δεν ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν σε έργο που -καθώς λένε- δεν βγάζει ούτε καν το κόστος του.

Η αναβολή, είναι μια συνήθης διαδικασία στους δημόσιους διαγωνισμούς. Σχετίζεται συνήθως με αιτήματα των συμμετεχόντων ή νομικές εμπλοκές. Στην προκειμένη περίπτωση η αναβολή έγινε διότι δεν είχε συγκροτηθεί η επιτροπή που θα άνοιγε τους φακέλους!. Κι όμως.

Έτσι δεν θα μάθουμε ποτέ ποιος θα κέρδιζε -με τη συγκεκριμένη διαδικασία- τα 10 επόμενα χιλιόμετρα του δρόμου. Θα ήταν και άκομψο επικοινωνιακά για την Κυβέρνηση να λάβει ο πατήρ Καλογρίτσας ένα έργο μία ημέρα μετά το φιάσκο του Υιού στον διαγωνισμό για τις άδειες. Ένα φιάσκο που δεν τελειώνει με την αποβολή Καλογρίτσα καθώς οι υπόλοιποι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό εγείρουν νομικές αξιώσεις για τη διαδικασία.

Τώρα οι συσχετισμοί δυνάμεων μπορεί και να αλλάζουν. Ήδη η πλευρά Καλογρίτσα άφησε να εννοηθεί ότι η “διαπλοκή” έπαιξε το ρόλο της και τον άφησε εκτός τηλεοπτικού νυμφώνος. Ο κουμπάρος του πάρ’ ολίγον καναλάρχη Χρήστος Σπίρτζης είχε ήδη πάρει τις αποστάσεις του. «Αν είναι παράνομο αυτό που έκανε ο Καλογρίτσας με τον χρόνο της εγγυητικής ή με το αγροτεμάχιο στο πόθεν έσχες, ας αποκλειστεί» δήλωσε προ ημερών ο Υπουργός ( Alpha 989 17/9). Τι φταίει θα μου πείτε ο έρμος ο δρόμος και απειλείται με εμπλοκή; Ίσως να έρθει η ώρα που στην Κυβέρνηση θα παρακαλάνε για μπλόκο από την Ε.Ε. στη “σαλαμοποίηση”, προκειμένου να τους βγάλει από το αδιέξοδο.

*Ο Σταμάτης Ζαχαρός είναι Αρθρογράφος του NEWS 247 και Σύμβουλος Έκδοσης της 24 MEDIA ( @SZacharos).

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα