Ο Δρίτσας και η τριμελής επιτροπή από πεντέξι άτομα

Ο Υπουργός Ναυτιλίας ανοίγει τα μάτια στους “σχιστομάτηδες” και βάζει Έλληνες γραφειοκράτες να τους υποδείξουν πως γίνεται η δουλειά
- 22 Φεβρουαρίου 2016 06:16
Οι αντοχές του Υπουργού Ναυτιλίας Θόδωρου Δρίτσα στην δημόσια διαπόμπευση είναι αξιοθαύμαστες. Ο ιδιόρρυθμος Υπουργός, πέρασε όλο τον προηγούμενο έτος γκρινιάζοντας για τις επιλογές της Κυβέρνησης σε σχέση με το σοβαρότερο περιουσιακό στοιχείο που ελέγχει το Υπουργείο του. Ουσιαστικά προσπάθησε, κόντρα στις κυβερνητικές επιλογές, να ακυρώσει το διαγωνισμό για την πώληση του ΟΛΠ. Όταν είδε ότι δεν τα καταφέρνει, δεν παραιτήθηκε, αλλά άρχισε να επεξεργάζεται ένα διαφορετικό -πανούργο- σχέδιο.
Για τον κύριο Δρίτσα, η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, δεν ήταν Κυβερνητική επιλογή αλλά όπως χαρακτηριστικά δήλωσε πρόσφατα σε όμιλο συνδικαλιστών, “μια εξέλιξη των δεσμευτικών συμφωνιών με τους εταίρους-δανειστές”. Λες και αυτές οι συμφωνίες δεν ήταν Κυβερνητική επιλογή. Ο κος Δρίτσας, προκειμένου να υποστηρίξει το αφήγημά του, δεν διστάζει να μηδενίσει τις αποφάσεις του ίδιου του Πρωθυπουργού. Η μέχρι πρότινος ενδοκομματική δυαρχία στον Πειραιά ίσως να εξηγεί την ανοχή που απολαμβάνει ο Υπουργός. Υιοθετεί πάντως τη δημοφιλή δικαιολογία της “αναγκαστικής συμφωνίας”, χωρίς βεβαίως να εξηγεί γιατί η Κυβέρνηση της αριστεράς δεν επέλεξε τον άλλο δρόμο.
Η αγωνία του για το λιμάνι είναι δεδομένη. Έτσι άλλωστε είχε ονομάσει και τον συνδυασμό του στις τελευταίες δημοτικές εκλογές, εμπνευσμένος από την οσκαρική ομώνυμη ταινία του Ηλία Καζάν. Στην πραγματικότητα βέβαια πρέπει να είναι υπέρμαχος της άποψης ότι “οι άνθρωποι είναι το λιμάνι του Πειραιά”. Όλες οι τοποθετήσεις του Υπουργού αφορούν στα εργασιακά, ασφαλιστικά και άλλα δικαιώματα των εργαζομένων. Προσωπικά δεν έχω ακούσει τίποτε ενδιαφέρον για τη λειτουργία της επιχείρησης και τις προοπτικές της από τα χείλη του αρμόδιου Υπουργού. Οι περισσότεροι εργαζόμενοι όμως είναι και ψηφοφόροι της περιοχής στην οποία ανδρώθηκε πολιτικά ο Θόδωρος Δρίτσας. Εκεί είχε το φαρμακείο του. Εκεί εξελέγη πρώτη φορά βουλευτής. Εκεί έχει θέσει τρεις φορές υποψηφιότητα για δήμαρχος.
Παρά τις επίμονες προσπάθειές του, δεν βρήκε ανταπόκριση από τους συντρόφους του. Η διαδικασία πώλησης των μετοχών του ΟΛΠ ολοκληρώθηκε χωρίς κανείς να πάρει το μέρος του. Οι περισσότεροι απλώς τον αγνόησαν. Ακόμη και αυτοί με τους οποίους ο Υπουργός αποπειράθηκε να ανοίξει μέτωπο επί του προσωπικού, τον πότισαν με το πικρό ποτήρι της απαξίωσης. Δεν σήκωσαν το γάντι.
Ο Δρίτσας όμως δεν το βάζει κάτω. Είχε plan b για την περίπτωση που το plan a, δηλαδή η στείρα αντιπολίτευση στην Κυβέρνησή του, αποτύχει. Όπως εδώ και μέρες έχει ενημερώσει, προτίθεται να προχωρήσει στη σύσταση Δημόσιας Αρχής Λιμένος που θα έχει την εποπτεία του λιμανιού.
Εδώ που τα λέμε, μια τέτοια αρχή είναι απαραίτητη για να μην κάνουν οι “σχιστομάτηδες” το λιμάνι αμέρικαν μπαρ. Δεν είναι ξεκάθαρο βέβαια, πως θα κατανεμηθούν οι αρμοδιότητες, δεδομένου ότι η συγκεκριμένη αρχή θα έχει την εποπτεία μιας ιδιωτικής επιχείρησης η οποία αναφέρεται σε ένα σωρό ρυθμιστικές και άλλες αρχές.
Ήδη το Υπουργείο του κ. Δρίτσα έχει την αρμοδιότητα γενικής εποπτείας του λιμανιού. Για πιο εξειδικευμένη παρακολούθηση μάλιστα υπάρχει και η Γενική Γραμματεία Λιμένων. Προφανώς για θέματα ασφάλειας και λειτουργίας, αρμόδια είναι το Λιμενικό Σώμα και το Κεντρικό λιμεναρχείο Πειραιά. Επιπροσθέτως δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι υπάρχει και η ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων.
Η Δημόσια Αρχή Λιμένος Πειραιώς θα έχει ως αντικείμενο την εισήγηση προς τον Υπουργό, προτάσεων για την επιχειρησιακή ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό του λιμανιού. Του ίδιου λιμανιού που πουλήθηκε στους Κινέζους. Με άλλα λόγια η νέα αρχή που συστήνει ο κος Δρίτσας, θα πει στην Cosco πώς να αναπτύξει και να εκσυγχρονίσει το λιμάνι που αγόρασε. Υπάρχουν βάσιμες υποψίες βέβαια ότι οι επενδυτές, δεν θα πάρουν στα σοβαρά τις προτάσεις. Είναι κάπως σαν να προσπαθεί το Υπουργείο ανάπτυξης να υποδείξει στον Warren Buffet που και πως πρέπει να επενδύσει.
Ωστόσο, η νέα Αρχή, θα έχει ενδεκαμελές Διοικητικό Συμβούλιο και επιπλέον θα απασχολεί διοικητικό και επιστημονικό προσωπικό. Δεδομένου ότι “λεφτά δεν υπάρχουν” ο κος Δρίτσας βρήκε τρόπο να διασφαλίσει τους πόρους για τη λειτουργία της. Ο ΟΛΠ αλλά και όλοι όσοι χρησιμοποιούν το λιμάνι, θα δίνουν το 1% του τζίρου τους υπέρ της “αρχής Δρίτσα”. Για τα πρώτα μικροέξοδα, το σχέδιο της δημιουργίας της νέας αρχής προβλέπει ότι θα πάρει το 1/10 των ταμειακών διαθεσίμων που είχε η ΟΛΠ ΑΕ στα τέλη του προ-προηγούμενου έτους. Να θυμίσουμε ότι οι μετοχές του ΟΛΠ διαπραγματεύονται στο ΧΑ και ότι η μεταβίβαση του ποσοστού του δημοσίου στην Cosco, τελεί υπό τις εγκρίσεις των αρμοδίων αρχών.
Παράγοντες του λιμανιού, διαμαρτύρονται επίσης για το γεγονός ότι στο σχέδιο, υπάρχει η πρόβλεψη, μέλη του ΔΣ του ΟΛΠ να μπορούν παράλληλα να είναι και μέλη στο ΔΣ της νέας αρχής. Κάποιος κακόβουλος θα μπορούσε να πει ότι το κάνει για να προστατέψει όσους ο ίδιος όρισε στο ΔΣ του ΟΛΠ καθώς μετά τη μεταβίβαση των μετοχών στην Cosco, Οι Κινέζοι μπορεί να μην εκτιμήσουν την προσφορά τους.
Από την εποχή που ο ίδιος ο κος. Δρίτσας διαδήλωνε στην πρώτη γραμμή κατά της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ και διαβεβαίωνε ότι η πρώτη φορά αριστερά θα διακόψει την διαδικασία, έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι. Ο κος Δρίτσας επιχείρησε στο μεσοδιάστημα να σαμποτάρει τον διαγωνισμό. Όταν είδε ότι δεν τα καταφέρνει επιχείρησε να πείσει ότι με την ιδιωτικοποίηση δεν θα αλλάξει τίποτε στο λιμάνι καθώς ήδη λειτουργούσε με τους κανόνες της αγοράς και κριτήρια κερδοφορίας που δεν συνεπάγονται πάντα το κοινωνικό όφελος.
Ευτυχώς, που σε μια Κυβέρνηση μνημονιακών γενίτσαρων, υπάρχει και ο Δρίτσς που κόντρα σε όλους και σε όλα, μεταχειριζόμενος το δαιμόνιο της φυλής, θα φροντίσει για το κοινωνικό όφελος, δημιουργώντας τη δημόσια αρχή Λιμένων. Το ενδεκαμελές Διοικητικό Συμβούλιο θα διασφαλίσει προφανώς το συμφέρον της κοινωνίας. Αν όχι θα φτιάξουμε και μια τριμελή επιτροπή εποπτείας αποτελούμενη από πεντέξι άτομα.
*Ο Σταμάτης Ζαχαρός είναι Αρθρογράφος του NEWS 247 και Σύμβουλος Έκδοσης της 24 MEDIA ( @SZacharos)