eimaste-kleista.com

eimaste-kleista.com

Η πρόοδος δεν ανακόπτεται ούτε με μανιφέστα ούτε με ιδεοληψίες. Όποιος δεν προσαρμόζεται και αγνοεί τα δεδομένα της αγοράς, δεν είναι “μάγκας”. Απλά πεθαίνει

Η λυσσαλέα αντίδραση όσων αντιτίθενται στην ελεύθερη Κυριακάτικη λειτουργία των καταστημάτων, μοιάζει να έχει πολιτικό αποτέλεσμα καθώς η Κυβέρνηση έχει στυλώσει για μια ακόμη φορά τα πόδια και επιμένει σε κάτι που θα μπορούσαμε να βαφτίσουμε “επιλεκτικό προστατευτισμό”. Από την άλλη πλευρά όσοι αντιδρούν “βγάζουν τη γλώσσα” σε πραγματικά δεδομένα που επιμένουν να αγνοούν και απαιτούν να επιβάλλουν την άποψή τους.

Αγνοούν για παράδειγμα την ανταπόκριση των πολιτών για όσες Κυριακές επιτρέπεται να λειτουργούν τα καταστήματα. Οι ουρές χιλιομέτρων των αυτοκινήτων στο γνωστό “εμπορικό χωριό” της Αττικής, όπως και το αδιαχώρητο στους εμπορικούς δρόμους των πόλεων, δείχνει αν μη τι άλλο ότι υπάρχει μια (μεγάλη) μερίδα του πληθυσμού που δεν συντάσσεται με την περιοριστική άποψη. Οι αντιδρώντες υποστηρίζουν ότι οι πολίτες απλώς κάνουν βόλτα και δεν ψωνίζουν. Το λένε αυθαίρετα. Δεν έχουν στοιχεία. Τουλάχιστον όχι από τα μεγάλα πολυκαταστήματα…

Αν θέλετε και μια στατιστική αποτύπωση, ήδη από την Άνοιξη του 2013 δημοσκόπηση της εταιρείας Pulse κατέδειξε ότι το 51% των ερωτηθέντων τάσσεται υπέρ της λειτουργίας τις Κυριακές ενώ αρνητικό είναι το 43%.

Πέρα όμως από κάθε δημοκρατική απόφαση, η δυνατότητα λειτουργίας των καταστημάτων τις κυριακές, είναι κάτι που θα έπρεπε να επιζητούν οι έμποροι. Με το ηλεκτρονικό εμπόριο να αναπτύσσεται σε ποσοστό 10% το 2016 (με την οικονομία να παραμένει στάσιμη), η εμμονή των φυσικών σημείων πώλησης σε πρότυπα του παρελθόντος αποτελεί στρουθοκαμηλισμό. Η εξοικείωση των πολιτών με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, είναι προφανές ότι θα ενδυναμώσει έτι περαιτέρω τις ηλεκτρονικές πωλήσεις, την ώρα που τα παραδοσιακά καταστήματα (και δη τα μικρομάγαζα) βλέπουν τους τζίρους τους να βαίνουν διαρκώς μειούμενοι.

Τα ηλεκτρονικά καταστήματα είναι διαρκώς ανοιχτά. Περιμένουν τους πελάτες μέρα-νύχτα και προσφέρουν συνήθως ανταγωνιστικές τιμές και εξαιρετική εξυπηρέτηση. Τα “καταστήματα” αυτά προοιωνίζουν επίσης τον “θάνατο του εμποράκου” (sic). Μήπως θα έπρεπε να απαγορεύσουμε και στις on-line πλατφόρμες να δέχονται παραγγελίες εκτός του ωραρίου που ισχύει για τα “φυσικά” καταστήματα; Ακόμη και αν το κάνουμε, δεν είναι εύκολο να πείσουμε και τους παγκόσμιους κολοσσούς του εμπορίου να ακολουθήσουν το “ιδιόμορφο” ελληνικό πρότυπό. Εκτός και αν επιβάλλουμε και περιορισμούς στο internet. Καλώς ήλθατε στη Βόρειο Κορέα.

Αγνοούν επίσης την τάση της ίδιας της αγοράς να προσαρμόζεται. Οι ίδιοι οι έμποροι αναφέρουν ότι στις περιοχές που υπάρχει ανάγκη, τα καταστήματα είναι ήδη ανοιχτά. Παρατύπως βέβαια στις περισσότερες περιπτώσεις. Αυτό συμβαίνει κατά κόρων σε περιοχές όπου αναπτύσσεται ο τουρισμός. Η λειτουργία των καταστημάτων, όσο και αν ακούγεται μπανάλ σε ορισμένους ρομαντικούς, αποτελεί σημαντική ατραξιόν για τουρίστες  σε όλο τον κόσμο.

Έτσι αν θέλουμε οι πόλεις μας να αναπτυχθούν τουριστικά, είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε αυτό που χρειάζεται για να τις καταστήσουμε ελκυστικές. Αν θέλουμε την Αθήνα προορισμό του Σαββατοκύριακού με κλειστά καταστήματα, κάτι δεν πάει καλά με το σχεδιασμό μας.

Όπως δεν πάει καλά και ο σχεδιασμός μας για την ανεργία. Η επιπλέον λειτουργία των καταστημάτων, δημιουργεί θέσεις εργασίας. Όσοι υποστηρίζουν ότι οι ασύδοτοι εργοδότες θα “ξεζουμίσουν” τους υπαλλήλους τους και δεν θα προσλάβουν νέους, στην πραγματικότητα δεν έχουν πρόβλημα με την κυριακάτικη λειτουργία των καταστημάτων αλλά εν γενεί με τη λειτουργία των θεσμικών οργάνων της πολιτείας που δεν μπορούν να διασφαλίσουν το δίκαιο περιβάλλον εργασίας. Ας τους υποστηρίξουμε όλοι μαζί ενάντια στην ασυδοσία των εργοδοτών και στην αναποτελεσματικότητα της κρατικής μηχανής.

Καθώς πρόκειται μόνο για μια δυνατότητα λειτουργίας και όχι για υποχρέωση, οι έμποροι που αντιδρούν πέφτουν μοιραία σε αντιφάσεις. Από τη μία πλευρά αναφέρουν ότι δεν έχει νόημα να λειτουργούν τις κυριακές γιατί ο κόσμος δεν ανταποκρίνεται και δεν ψωνίζει. Από την άλλη υποστηρίζουν ότι οι μεγάλες πολυεθνικές φίρμες που “αντέχουν” να λειτουργούν τα Σαββατοκύριακα, θα τους κλέψουν την πελατεία. Άβυσσος το μυαλό του εργατοπατέρα.

Παλεύουμε σχεδόν 7 χρόνια τώρα να κάνουμε το αυτονόητο σε μια χώρα που αρνείται να κάνει ουδεμία παραχώρηση ακόμη και αν αντιλαμβάνεται ότι το μόνο προϊόν που της απέμεινε είναι ο τουρισμός. Το κάνουν ήδη άλλες χώρες χωρίς το δικό μας τουριστικό προϊόν, με εξαιρετικά αποτελέσματα. Δεν έχει νόημα η πόλωση. Όσο και αν αντιστέκονται τα μικροσυμφέροντα  ή η εκκλησία, η πρόοδος θα συντελεστεί. Ακόμη και αν κάποιοι θεωρούν ότι δεν είναι πρόοδος αλλά αναχρονισμός η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, δεν θα τους κακοκαρδίσω εκφράζοντας αντιρρήσεις. Ακόμη και αναχρονισμός να είναι, αποτελεί παγκόσμια τάση και δεν θα την σταματήσουν οι Έλληνες συνδικαλιστές. Λυπούμαι σύντροφοι αλλά σας ενημερώνω ότι δεν θα αλλάξουμε τον κόσμο εμμένοντας στους παραλογισμούς μας.

*Ο Σταμάτης Ζαχαρός είναι αρθρογράφος του NEWS 247 και σύμβουλος έκδοσης της 24 MEDIA ( @SZacharos).

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα