Γιατί "το Ποτάμι" έχει απήχηση στα social media. Θα έχει και στις κάλπες;

Γιατί "το Ποτάμι" έχει απήχηση στα social media. Θα έχει και στις κάλπες;

Τι είναι αυτό που ζητάμε; Ατάκες ή περιεχόμενο; Πρόσωπα ή κόμματα; Ένα άρθρο για την επιτυχία της πρωτοβουλίας Θεοδωράκη στα κοινωνικά δίκτυα. Μένει να δούμε αν θα έχει την ίδια απήχηση και στα χειροπιαστά κοινωνικά δίκτυα, των νοικοκυριών και των καφενείων

Πάνω από 3.000 followers στο Twitter και 15.000 likes στο Facebook τις πρώτες δύο ημέρες ζωής. "Το Potami" του Σταύρου Θεοδωράκη, ή @ToPotami έχει για την ώρα καταφέρει να κάνει αίσθηση στα social media. Τουλάχιστον εκεί, τα πάει καλά.

Ενδεικτικά, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει 14.600 followers στο Twitter και 18.767 likes στη σελίδα του στο Facebook.

Από την άλλη, η Νέα Δημοκρατία συγκεντρώνει 33.462 likes στο Facebook και 16.700 followers στο Twitter.

Σε ότι αφορά το ΠΑΣΟΚ, το Twitter του έχει μαζέψει 13.300 followers και στο Fb έχει 33.484 likes.

Κοινώς, οι χρήστες των social media δείχνουν να εμπνέονται από την κίνηση του γνωστού δημοσιογράφου των "Πρωταγωνιστών" και να δείχνουν τη στήριξη τους με γοργή ταχύτητα. Εκεί, στην ηλεκτρονική σφαίρα.

Πριν καν παρουσιαστεί το εμπεριστατωμένο πρόγραμμα της Κίνησης πολιτών, τα likes πέφτουν βροχή.

Γιατί; Πρόκειται για πραγματική στήριξη;

Αφενός, το όνομα του επικεφαλής, έχει κάνει πολύ κόσμο να κινηθεί προς το μέρος της νέας του πρότασης.

Αφετέρου, στον κόσμο των social media, δεν μετράνε μόνο οι εξαγγελίες. Τι έχει κάνει καλά "Το Ποτάμι" στο Twitter;

Όπως γράφει ο λογαριασμός @trendinggr που αναλύει "καθημερινά τα tweets των Ελλήνων και καταγράφει ενδιαφέροντα στατιστικά όπως trending topics, top users, hot videos κτλ.", μέσα σε 24 ώρες υπήρξαν πάνω από 12.000 αναφορές για την πολιτική πρωτοβουλία του Σ. Θεοδωράκη.

Με λίγα λόγια, κάποιος από όσους ακολουθείς ή σε ακολουθούν, έκανε "mention" και είδες @ToPotami να εμφανίζεται στο news feed σου.

Σε αυτό βοηθάει το γεγονός ότι οι άνθρωποι που "τρέχουν" τους λογαριασμούς του Ποταμιού, κάνουν  Retweets ακόμα και σε αρνητικές ή χιουμοριστικές αναφορές, σε ότι αφορά τα mentions αλλά και όσα γράφονται υπό το hashtag #topotami που εμφανίζει όλες τις σχετικές αναρτήσεις.

Με λίγα λόγια, επιβεβαιώνουν ότι δεν υπάρχει αρνητική διαφήμιση, παρά μόνο διαφήμιση. Το ζήτημα είναι να γίνεται ντόρος.

Παρόμοια πράγματα συμβαίνουν και στο Facebook που σχετικά πρόσφατα εγκαινίασε τη μόδα του Hashtag.

Για να είμαστε ακριβείς, το Ποτάμι εδώ, μετράει 7 ημέρες ζωής. Joined Facebook: 02/22/2014.

Στις πληροφορίες διαβάζουμε το λιτό και απέριττο: "Το Ποτάμι. Πολιτική χωρίς κομματικό παρελθόν". Φωτογραφίες δεν υπάρχουν, παρά μόνο το λογότυπο που παραπέμπει στο σήμα του ευρωνομίσματος.

Η εγγραφή στο newsletter του κόμματος, γίνεται και μέσω facebook. Επίσης, τα social media buttons της κίνησης εμφανίζονται σε κεντρικότατη θέση στην σελίδα του topotami.gr η οποία δεν περιέχει καμία άλλη πληροφορία. Για την ώρα τουλάχιστον, όσο γράφονται αυτές οι γραμμές.

Και στο Facebook παρουσιάζονται γνώμες, άρθρα, θετικά σχόλια και αρνητικά κείμενα για την απόφαση του Σ. Θεοδωράκη να κατέβει στις προσεχείς εκλογές. Οι διαχειριστές δεν απαντούν στα σχόλια, ούτε φιλτράρουν ή "κόβουν" κανένα. Με άλλα λόγια, η σελίδα έχει γίνει φόρουμ.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι σύμφωνα και με το http://monitor.sidebar.gr/ που καταγράφει την κίνηση στο ελληνικό διαδίκτυο, οι θετικές αναφορές είναι περισσότερες σε σχέση με τις αρνητικές:

Γιατί

Στη φαρέτρα του διαδικτυακού θορύβου συγκαταλέγονται και η ιστοσελίδα protagon.gr καθώς και η εκπομπή του δημοσιογράφου στο Mega που διέφερε ποιοτικά σε σχέση με την πλειοψηφία του προβαλλόμενου προϊόντος της ελληνικής τηλεόρασης.

Η επικοινωνιακή πολιτική στο διαδίκτυο πάει μια χαρά, ακολουθώντας τα μυστικά της κλιμάκωσης. Υπάρχουν άλλωστε τρεις ακόμα μήνες δουλειάς μέχρι να ανοίξουν οι κάλπες για τις ευρωεκλογές στις οποίες και θα λάβει μέρος.

Για την ώρα δεν υπάρχουν συγκεκριμένες πολιτικές θέσεις, ούτε στελέχη. Την προσεχή Τρίτη θα έχουμε τα πρώτα αποκαλυπτήρια.

Ως εδώ καλά.

Τι κρατάμε όμως από όλα αυτά;

Το "Ποτάμι" δεν έχει ακόμα σαφείς θέσεις, ουδείς γνωρίζει πού ακριβώς θα κινηθεί παρά μόνο στο περίπου τι θα ζητήσει, όλοι όμως ξέρουν εκείνον που το "τρέχει". Η πρώτη του επιτυχία στο internet μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο κόσμος έχει ανάγκη από νέα πρόσωπα που μπορούν να τον εμπνεύσουν και δεν έχουν συνδεθεί άμεσα με ιστορίες διαφθοράς. Δεν έχει όμως ανάγκη και από νέες ουσιαστικές προτάσεις;

Οι χρήστες των ελληνικών social media είναι κατά βάση άτομα νεαρά, με ακαδημαϊκή παιδεία. Χωρίς όμως σκληρή κομματική ταυτότητα, οι περισσότεροι τουλάχιστον, ενώ ένα μεγάλο τους μέρος κινείται στη σφαίρα του "απολιτίκ".

Οι ίδιοι χρήστες δεν εξετάζουν το περιεχόμενο αλλά μόνο την κίνηση ως κίνηση και το επιφανές άτομο που βγαίνει μπροστά. Και κάνουν "like" ή "follow" για να λαμβάνουν ενημερώσεις και να συμμετέχουν στον γενικότερο χαβαλέ. Με άλλα λόγια, η παραπάνω συμπεριφορά δεν σημαίνει ότι οι ίδιοι followers θα ψηφίσουν "Ποτάμι" στις ευρωεκλογές.

Σε ότι αφορά τα social media και πάλι, η κίνηση των διαχειριστών των τριών πυλώνων της διαδικτυακής επικοινωνίας του Σ. Θεοδωράκη, κάνουν καλά τη δουλειά τους και ακολουθούν τους κανόνες της επιτυχίας στις μπλογκόσφαιρες και στον κόσμο του "www".

Τι πραγματικά ζητάει το εκλογικό κοινό. Λάμψη ή προτάσεις;

Η τηλεοπτική εικόνα του Σ. Θεοδωράκη είναι δίκοπο μαχαίρι. Η τηλεόραση έχει απαξιωθεί, κάποιοι φέρουν τον τίτλο του τελευταίου των Μοϊκανών, και εν προκειμένω, ο "Πρωταγωνιστής" της νέας πρωτοβουλίας πολιτών θα πρέπει να αποτινάξει από πάνω του τη "ρετσινιά" του Mega και την αίσθηση της διαπλοκής για να μετουσιώσει την ηλεκτρονική νίκη του και σε ψήφους.

Παράλληλα, οφείλει να κινηθεί σε μια λιγότερο προσωποκεντρική λογική. Διαφορετικά θα έχει την τύχη του Τζήμερου που είναι και πρόσφατο παράδειγμα και παρουσίαζε παρόμοια πορεία στο Twitter.

Η πρώτη εντύπωση μπορεί να κάνει αίσθηση και "θόρυβο" στα κοινωνικά δίκτυα, σε βάθος χρόνου όμως έχει αποδειχθεί ότι το εκλογικό σώμα ζητάει συμπαγές πρόγραμμα και ορθολογικές ιδέες για να ψηφίσει κάτι "νέο". Και δεν μιλάω για το μέρος του εκλογικού σώματος που ψηφίζει με τα παραδοσιακά πελατειακά κριτήρια του παρελθόντος. 

Κατά τ' άλλα, όπως είπαμε, είναι νωρίς για αφορισμούς και για πανηγυρισμούς για όλους. Ας μη βιαζόμαστε να κρίνουμε από την απήχηση στο διαδίκτυο, ας δούμε πρώτα τις θέσεις και ας αποφασίσουμε μετά.

Εν κατακλείδι: Όπως εύστοχα έχει παρατηρήσει ο επικοινωνιολόγος και διαφημιστής Karsten Wusthoff:

"Δεν μπορώ να διορθώσω online, αυτά που σκάτωσα offline"

…και συνεχίζει

"Είναι το προϊόν σου χάλια;

Τα Social Media θα το κάνουν ακόμα πιο χάλια!”. Και αντιστρόφως φυσικά.

(Τα αριθμητικά στοιχεία που αναφέρονται στην αρχή του κειμένου διαμορφώθηκαν όπως παρουσιάζονται μέχρι το μεσημέρι της Παρασκευής, 28/02 όταν και γράφτηκε το συγκεκριμένο άρθρο)

*Ο Χρήστος Δεμέτης είναι δημοσιογράφος. Σπούδασε Επικοινωνία και ΜΜΕ στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών όπου και ολοκλήρωσε το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών, “Πολιτισμικές Σπουδές και Ανθρώπινη Επικοινωνία”. Εργάστηκε στον Όμιλο του Πηγάσου. Από τον Μάιο του 2012 βρίσκεται στην 24 Media και αρθρογραφεί στο NEWS247.

SHARE:

24Media Network