Τρένα: Επανεκκίνηση του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη με εκκρεμότητες

Τρένα: Επανεκκίνηση του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη με εκκρεμότητες
Σιδηροδρομική γραμμή ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Χωρίς τηλεδιοίκηση, με μειωμένες ταχύτητες και επιπλέον μέτρα ασφαλείας ξεκινούν σήμερα τα πρώτα δρομολόγια της γραμμής Αθήνα - Θεσσαλονίκη.

Στις ράγες ξαναμπαίνουν από τη Δευτέρα (3/4) τα τρένα πραγματοποιώντας το πρώτο δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, έναν και πλέον μήνα μετά την τραγωδία των Τεμπών που στοίχισε τη ζωή σε 57 άτομα.

Το πρώτο δρομολόγιο είναι προγραμματισμένο να ξεκινήσει στις 08:28 το πρωί από το σταθμό Λαρίσης στην Αθήνα με προορισμό την Καλαμπάκα και το δεύτερο δρομολόγιο αναμένεται να ξεκινήσει στις 10:28 και να πραγματοποιήσει την διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, διασχίζοντας τα Τέμπη. Παράλληλα, το πρωί της Δευτέρας στις 10:08 θα ξεκινήσει και το πρώτο δρομολόγιο από Θεσσαλονίκη με προορισμό την Αθήνα.

Στο πρώτο δρομολόγιο της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη και μάλιστα στο πρώτο βαγόνι αναμένεται να βρεθεί για να ταξιδέψει και ο Γιώργος Γεραπετρίτης, χωρίς βέβαια να είναι γνωστό αν θα ακολουθήσει το δρομολόγιο μέχρι την άφιξή του στη συμπρωτεύουσα, σε μια προσπάθεια της κυβέρνησης να παρουσιάσει μια εικόνα “επιστροφής στην κανονικότητα”.

Επιφυλακτικοί εμφανίζονται οι επιβάτες παρά τις χαμηλότερες ταχύτητες με τις οποίες θα κινούνται τα τρένα, την παρουσία δύο μηχανοδηγών και ενός συνοδού καθώς επίσης και με την παρουσία ενός μόνο τρένου στα τούνελ. Άλλωστε, τα δρομολόγια έχουν παρουσιάσει σημαντική χρονοκαθυστέρηση σε σχέση με τις εξαγγελίες που είχαν πραγματοποιηθεί.

Για το ζήτημα της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών και επικεφαλής της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης ΟΣΕ (ΠΕΠΕ), Κώστας Γενιδούνιας μίλησε στο NEWS 24/7:

Εφόσον έχει αυστηροποιηθεί το κανονιστικό πλαίσιο και έχουν μπει δικλείδες ασφαλείας, εμείς ξεκινάμε τα δρομολόγια αύριο με μειωμένες ταχύτητες, έχοντας επιλύσει έστω και για λίγο στο πεδίο GSMR το θέμα της επικοινωνίας μέσα στις σήραγγες του Πλαταμώνα και των Τεμπών και σιγά-σιγά θα δούμε πώς θα πάει το νέο σχέδιο που έχει εκπονήσει το Υπουργείο Μεταφορών για να δούμε πόσο θα μπορέσουν να πυκνώσουν παραπάνω τα δρομολόγια”, λέει ο κ. Γενιδούνιας τονίζοντας πως “αφού σε καμία περίπτωση δεν θα ξεκινούσαμε αν δεν αισθανόμασταν ότι υπάρχει ασφάλεια στην εργασία μας. Η αυστηροποίηση του πλαισίου και το ζητούμενο αυτή την περίοδο είναι να ολοκληρωθούν άμεσα όλα αυτά τα συστήματα τα οποία απαιτούνται, να είναι πλήρως λειτουργικός και να αυξηθεί η πυκνότητα των δρομολογίων στους σιδηρόδρομους”.

Το χρονοδιάγραμμα που είχε εξαγγελθεί έχει πάει αρκετά πίσω

Υπενθυμίζεται πως πριν από περίπου δύο εβδομάδες, οι μηχανοδηγοί του ΟΣΕ, με επιστολή τους στη Hellenic Train, είχαν επισημάνει εννέα προβλήματα τα οποία έχρηζαν (και χρήζουν) επίλυσης προκειμένου να επαναλειτουργήσουν τα σιδηροδρομικά δρομολόγια, τονίζοντας μάλιστα πως “χωρίς την επίλυση τους, δεν μπορεί να ξεκινήσουν δρομολόγια σε συγκεκριμένα σημεία του δικτύου. Σε τι βαθμό ικανοποιήθηκαν τα αιτήματα των μηχανοδηγών έκτοτε;

“Καταρχήν αυτή η επιστολή επιβεβαιώθηκε γιατί το χρονοδιάγραμμα που είχαν εξαγγείλει για να επαναλειτουργήσουν όλα τα τρένα έχει πάει αρκετά πίσω. Στη γραμμή προς Κιάτο για παράδειγμα έχουμε 15-20 μέρες καθυστέρηση γιατί εκεί είχαμε επισημάνει τα προβλήματα στις επικοινωνίες και στις σήραγγες, στη γραμμή της Θεσσαλονίκης πήγαμε πίσω δύο μέρες γιατί μέχρι να ολοκληρωθεί το θέμα με τις επικοινωνίες υπήρξε μια χρονοκαθυστέρηση και στο κομμάτι της Βόρειας Ελλάδας δεν έχει επαναλειτουργήσει ακόμα η γραμμή προς Φλώρινα που ήταν να ξεκινήσει εδώ και 15 μέρες και δεν έχει γίνει γνωστό πότε θα ξεκινήσει”, σημειώνει ο πρόεδρος του Σωματείου και συμπληρώνει:

“Παράλληλα, περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει στη γραμμή προς Δράμα όπου και εκεί είχαμε επισημάνει προβλήματα και θα γίνουν κάποια δοκιμαστικά εντός της επόμενης εβδομάδας για να δούμε αν έχουν αποκατασταθεί όσα είχαν επισημάνει οι μηχανοδηγοί. Σε γενικές γραμμές, τα 9 αυτά σημεία στην πλειονότητά τους επιβεβαιώθηκαν ως αληθινά και γίνονται αυτή την περίοδο διαβουλεύσεις και διαπραγματεύσεις μεταξύ των εταιρειών για να αποκατασταθούν πλήρως. Βασικό αίτημα δικό μας,, όμως, είναι η άμεση λειτουργία και ολοκλήρωση των συστημάτων φωτοσήμανσης, τηλεδιοίκησης και συστημάτων ασφαλείας”.

Μειωμένες ταχύτητες, μειωμένα δρομολόγια, τηλεδιοίκηση και κανονικότητα από…. φθινόπωρο

Ο κ. Γενιδούνιας, αφού επαναλαμβάνει αυτό που η κυβέρνηση απέκρυψε, δηλαδή πως “δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση στην περιοχή, παρά μόνο ένας τοπικός πίνακας χειρισμού ο οποίος διευθετούσε τα κλειδιά εισόδου και εξόδου του σταθμού. Τίποτα παραπάνω”, εξηγεί στο NEWS 24/7 ποιες είναι οι βασικές αλλαγές στο τεχνικό πλαίσιο εντός του οποίου θα ξεκινήσουν τα τρένα τα αυριανά τους δρομολόγια:

‘Η κυκλοφορία θα γίνεται από σταθμό σε σταθμό, χωρίς τηλεδιοίκηση, με δύο σταθμάρχες αυτή τη φορά σε όλους τους σταθμούς, με μειωμένες ταχύτητες και προοδευτικά έχει εξαγγελθεί ότι η τηλεδιοίκηση θα ολοκληρώνεται μέχρι το φθινόπωρο του 2023, οπότε θα δοθεί προς χρήση όλο το σύστημα. Αυτό παρακολουθούμε εμείς καθημερινά και γι’ αυτό θα ενημερώνουμε για την πορεία των έργων αυτών τους επιβάτες προκειμένου να έχουν πλήρη εικόνα για το τι ακριβώς συμβαίνει στους σιδηρόδρομους.

Η βασική διαφορά είναι οι δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια, είναι η επίλυση προβλημάτων στις σήραγγες όπου είχαμε σημαντικά προβλήματα στις επικοινωνίες”.

Όσο για τον χρονικό ορίζοντα στον οποίο θα μπορούσε να επιστρέψει σε μία κανονικότητα το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, η εκτίμηση του προέδρου των μηχανοδηγών είναι π[ως “θεωρώ ιδιαιτέρως πιθανό ότι δεν θα επανέλθουμε στο προηγούμενο πλέγμα που υπήρχε πριν από τις 28 Φεβρουαρίου αν δεν ολοκληρωθούν αυτά τα πολύ σημαντικά έργα. Όσο μειώνονται οι ταχύτητες, μειώνεται και η χωρητικότητα του δικτύου, δηλαδή δεν είναι μόνο να βάλουμε παραπάνω τρένα γιατί αυξάνονται οι χρονοαποστάσεις. Οπότε θεωρώ δύσκολο να επανέλθουμε στο πλέγμα που υπήρχε πριν από την τραγωδία. Μέχρι τότε στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη είχαμε 7-8 τρένα την ημέρα. Δεν νομίζω ότι αυτό είναι εύκολο να ξαναγίνει άμεσα. Θεωρώ πως υπάρχει η προοπτική να έχουμε μειωμένα δρομολόγια για τη Θεσσαλονίκη, αλλά και μειωμένες ταχύτητες, κάτι που εξαρτάται και από τον διαχειριστή της υποδομής. Ίσως σιγά-σιγά αυξηθούν οι ταχύτητες και θα δούμε πώς μπορεί να βελτιώνεται η κατάσταση μήνα με τον μήνα”, συμπληρώνει και καταλήγει:

Δεν το θεωρώ πιθανό να επιστρέψουμε στην κανονικότητα μέχρι το φθινόπωρο βλέποντας τις εξαγγελίες. Εμείς θέλουμε να πάμε αλλά θα πρέπει αν προχωρήσουν και τα έργα. Δεν εξαρτάται μόνο από εμάς. Μέχρι χθες τα αιτήματά μας δεν ακουγόντουσαν. Τώρα, δυστυχώς μετά από αυτή την τραγωδία, ακούγονται περισσότερο κι αυτό σημαίνει ότι θα πάμε σε ένα μειωμένο πλέγμα μέχρι ο ΟΣΕ να ολοκληρώσει τις απαραίτητες υποδομές”.

Υπάρχουν γραμμές όπου το GSMR δεν λειτουργεί καθόλου – Προβλήματα και στο VHF

Μόλις χθες, ο μεταβατικός πρόεδρος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης εξέφραζε τον προβληματισμό που επικρατεί λόγω της έλλειψης αδειοδότησης από τη ΡΑΣ του συστήματος επικοινωνίας GSMR. “Υπάρχει το GSMR που λειτουργεί μέσα στις σήραγγες, αλλά επειδή ακόμη δεν έχει αδειοδοτηθεί και δεν μπορούν να το χρησιμοποιήσουν οι μηχανοδηγοί, εμείς επιβιβάζουμε πλοηγό όπως προβλέπεται από τον κανονισμό πριν μπει το τρένο στη σήραγγα και τον αποβιβάζουμε ότι περάσει”, είπε στον τηλεοπτικό σταθμό OPEN ο κ. Τερεζάκης, με την ελπίδα βέβαια μέχρι τα τέλη Απριλίου να έχει αποκατασταθεί η λειτουργία του ασύρματου δικτύου επικοινωνίας VHF.

Ζητήσαμε από τον Γενιδούνια να μας εξηγήσει τη σοβαρότητα του προβλήματος στις σήρραγες, με τον ίδιο να εξηγεί: “Υπάρχουν γραμμές στις οποίες δεν λειτουργεί το GSMR, όπως η γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη όπου είναι όλα τα εμπορευματικά δρομολόγια. Εκεί το GSMR, όχι μόνο δεν είναι πιστοποιημένο, αλλά δεν λειτουργεί καθόλου. Επίσης, έχουμε προβλήματα και στο VHF. Δεν είναι δηλαδή το σύνολο των προβλημάτων το GSMR. Το GSMR λύνει το πρόβλημα στον κεντρικό άξονα και στις γραμμές όπου είναι λειτουργικό το σύστημα, αλλά υπάρχουν και γραμμές στις οποίες δεν λειτουργεί το σύστημα αυτό. Εκεί θα πρέπει ο ΟΣΕ να κάνει ενέργειες με το υπάρχον σύστημα, το VHF, να ενισχύσει τα σήματα, να βάλει αναμεταδότες και να βρει λύσεις για να υπάρχουν επικοινωνίες με τα τρένα. Αυτά τα προβλήματα εμείς τα έχουμε επισημάνει καιρό τώρα και ο ΟΣΕ τα γνωρίζει, απλά το GSMR λύνει το πρόβλημα στον κεντρικό άξονα και ενδιαφέρει το επιβατικό κοινό. Αλλά στην περιφέρεια δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι η πιστοποίηση αυτού του συστήματος θα λύσει 100% το πρόβλημα”.

Τέλος, σε ερώτηση για το πόσο ασφαλής αισθάνεται ο ίδιος μέσα στα τρένα, αλλά και ποιο είναι το δικό του μήνυμα προς κάθε διστακτικό επιβάτη ενόψει της αυριανής επανεκκίνησης, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών ξεκαθάρισε: “Εγώ μπήκα χθες στο τρένο γιατί δούλευα. Έκανα δρομολόγιο του προαστιακού οπότε αυτό απαντάται άμεσα. Οι μηχανογηδοί είναι οι πρώτοι στη μηχανή μπροστά-μπροστά. Εφόσον είμαστε μπροστά και υπάρχει ένα αυστηροποιημένο πλαίσιο, εμείς το μόνο που ζητάμε από την κοινωνία είναι να μας βοηθήσει πιέσουμε όλοι μαζί για να ολοκληρωθούν αυτά τα συστήματα τα οποία θα διασφαλίσουν ότι θα έχουμε έναν σιδηρόδρομο στα ευρωπαϊκά πλαίσια”.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα