Δανία: Απομακρύνεται το άγαλμα της “Μεγάλης Γοργόνας” μετά από αντιδράσεις για σεξισμό

Διαβάζεται σε 3'
Η Μικρή Γοργόνα - Κοπεγχάγη
Η Μικρή Γοργόνα - Κοπεγχάγη (φωτογραφία αρχείου) iStock

Την απομάκρυνση του αγάλματος Den Store Havfrue ζητά η Δανία έπειτα από έντονες αντιδράσεις.

Ένα νέο κύμα συζητήσεων έχει ξεσπάσει στη Δανία σχετικά με ένα άγαλμα γοργόνας το οποίο πρόκειται να αφαιρεθεί, καθώς έχει προκαλέσει σάλο, με πολλούς να το χαρακτηρίζουν “χυδαίο και πορνογραφικό” και “το όνειρο κάθε άντρα για το πώς πρέπει να μοιάζει κάθε γυναίκα”.

Η υπεύθυνη Υπηρεσία Παλατιών και Πολιτισμού σκοπεύει να αφαιρέσει την 4×6 διαστάσεων “Den Store Havfrue” (Η Μεγάλη Γοργόνα) από το Φρούριο Ντράγκορ μέρος των παλιών οχυρώσεων της Κοπεγχάγης, αφού όπως υποστηρίζεται δεν ταιριάζει με την πολιτιστική κληρονομιά του 1910 που αποπνέει το τοπίο.

Ο κριτικός τέχνης της Politiken, Ματίας Κρίγερ, χαρακτήρισε το άγαλμα “άσχημο και πορνογραφικό”, ενώ η ιερέας και δημοσιογράφος Σορίνα Γκότφρεντσεν έγραψε στην εφημερίδα Berlingske: “Η ανέγερση ενός αγάλματος που απεικονίζει το καυτό όνειρο ενός άντρα για το πώς θα έπρεπε να είναι μια γυναίκα, είναι απίθανο να προωθήσει την αποδοχή του σώματός τους από τις ίδιες τις γυναίκες”. “Είναι πραγματικά ενθαρρυντικό το ότι πολλοί βρίσκουν το άγαλμα χυδαίο, χωρίς ποίηση και ανεπιθύμητο, επειδή πνιγόμαστε από κυρίαρχα σώματα στον δημόσιο χώρο”, πρόσθεσε.

Ο δημιουργός του αγάλματος, Πίτερ Μπεχ, δήλωσε ότι δεν καταλαβαίνει την κριτική, σημειώνοντας ότι το στήθος του αγάλματος είναι απλώς “αναλογικό ως προς την κλίμακα” του έργου.

Άλλοι έχουν υποστηρίξει πως η κριτική αντανακλά γενικότερες στάσεις και προκαταλήψεις της κοινωνίας απέναντι στο γυναικείο σώμα.

Για την Αμινάτα Κορ Θρέιν, συντάκτρια της Berlingske, η εμμονή με το στήθος της γοργόνας ισοδυναμεί με εξευτελισμό του σώματος (body shaming). “Πρέπει τα γυμνά γυναικεία στήθη να έχουν συγκεκριμένο επιστημονικό σχήμα και μέγεθος για να επιτρέπεται να εμφανίζονται δημόσια;” έγραψε.

Παρατηρώντας ότι η Μεγάλη Γοργόνα είναι στην πραγματικότητα λιγότερο γυμνή από τη διάσημη Μικρή Γοργόνα της Κοπεγχάγης, η Αμινάτα σημείωσε πως ίσως το πρόβλημα είναι το μέγεθος του στήθους της. “Ίσως τα δύο αγάλματα συμβολίζουν τις δύο όψεις της γυναίκας και τον διαρκή αγώνα για το τι θεωρείται “σωστό” ή “λάθος” “, έγραψε.

Το άγαλμα τοποθετήθηκε αρχικά το 2006 στην προβλήτα Langelinie, στην Κοπεγχάγη, δίπλα στη Μικρή Γοργόνα, αλλά απομακρύνθηκε το 2018 μετά από καταγγελίες κατοίκων που το χαρακτήρισαν “χυδαίο και ψεύτικο”. Στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο Φρούριο του Ντράγκορ, ώσπου η Δανική Υπηρεσία Ανακτόρων και Πολιτισμού απαίτησε την απομάκρυνσή του τον Μάρτιο του 2025, όπως αναφέρει η Gurdian.

Ο δήμος του Ντράγκορ απέρριψε την πρόταση του καλλιτέχνη να δωρίσει το έργο, με την πρόεδρο της επιτροπής Κλίματος και Αστικής Ανάπτυξης, Χέλε Μπαρθ, να εξηγεί: “Είναι ωραία προσφορά, αλλά είναι δύσκολο να τοποθετηθεί. Καταλαμβάνει μεγάλο χώρο”.

Ο Πίτερ Μπεχ υποστηρίζει ότι εμπνεύστηκε το άγαλμα από τα παράπονα τουριστών που έβρισκαν τη Μικρή Γοργόνα πολύ μικρή, ενώ σημειώνει πως πολλοί κάτοικοι του Ντράγκορ εκφράζουν την αγάπη τους για το γλυπτό του και ελπίζει ότι τελικά θα παραμείνει στην πόλη.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα