Γιατί η Ρωσία “σφυροκοπά” το ουκρανικό σιδηροδρομικό δίκτυο

Διαβάζεται σε 6'
Γιατί η Ρωσία “σφυροκοπά” το ουκρανικό σιδηροδρομικό δίκτυο
Ένας εργαζόμενος στους σιδηροδρόμους στέκεται μπροστά σε μια μηχανή τρένου που καταστράφηκε από ρωσικό πλήγμα στην Οδησσό, Ουκρανία. AP Photo

Η Ουκρανία αναφέρει πως έχουν καταγραφεί πάνω από 800 ρωσικές επιθέσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, από την αρχή του έτους.

Η Ουκρανία ανέφερε ότι έχει τριπλασιαστεί ο αριθμός των επιθέσεων στο σιδηροδρομικό της σύστημα από τον Ιούλιο, καθώς η Μόσχα επιχειρεί να σαμποτάρει ένα από τα βασικά συστήματα μεταφορών του Κιέβου.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Guardian, ο Ολεξίι Κουλέμπα, αναπληρωτής πρωθυπουργός υπεύθυνος για τις υποδομές, δήλωσε ότι οι επιθέσεις στο δίκτυο από την αρχή του 2025 έχουν προκαλέσει ζημιές που ανέρχονται στα 1 δισ. δολάρια (760 εκατ. λίρες).

“Αν συγκρίνετε μόνο τους τελευταίους τρεις μήνες, οι επιθέσεις έχουν αυξηθεί κατά τρεις φορές», είπε ο Κουλέμπα. «Από την αρχή του έτους έχουν σημειωθεί 800 επιθέσεις σε σιδηροδρομικές υποδομές και έχουν υποστεί ζημιές περισσότερες από 3.000 σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις. Αυτό που έχουμε δει σε αυτές τις κλιμακούμενες επιθέσεις είναι ότι στοχεύουν τα τρένα, προσπαθώντας να σκοτώσουν τους μηχανοδηγούς”.

Σε μια χώρα τόσο μεγάλη όσο η Ουκρανία, οι σιδηρόδρομοι είναι αρκετά σημαντικοί.

να επιβατικό τρένο φαίνεται κατεστραμμένο μετά την επίθεση της Ρωσίας με drone σε σιδηροδρομικό σταθμό στη Σόστκα, στην περιοχή Σούμι, Ουκρανία, το Σάββατο 4 Οκτωβρίου 2025. AP Photo

Η σημασία του σιδηροδρομικού δικτύου

Το σιδηροδρομικό δίκτυο μεταφέρει πάνω από το 63% των εμπορευματικών φορτίων της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των εξαγωγών σιτηρών, και το 37% της επιβατικής κίνησης, σύμφωνα με την κρατική στατιστική υπηρεσία.

Η στρατιωτική βοήθεια από ξένες χώρες συχνά φτάνει με τρένο. Κανένα πολιτικό αεροδρόμιο δεν λειτουργεί από την έναρξη της πλήρους κλίμακας εισβολής της Ρωσίας, οπότε οι περισσότεροι άνθρωποι ταξιδεύουν προς και από τη χώρα, με τρένο συμπεριλαμβανομένων επισκεπτόμενων παγκόσμιων ηγετών.

“Δεν είναι μόνο η ποσότητα [των επιθέσεων], είναι και η προσέγγιση των εχθρικών δυνάμεων”, είπε ο Ολεξάντρ Περτσόβσκι, επικεφαλής των ουκρανικών κρατικών σιδηροδρόμων.

“Τώρα, καθώς διαθέτουν πολύ ακριβή drones Shahed, στοχεύουν μεμονωμένες μηχανές”.

Έχουν τεθεί σε ισχύ μέτρα για την καλύτερη προστασία του δικτύου, συμπεριλαμβανομένου του εξοπλισμού των τρένων με ηλεκτρονικά συστήματα για την αντιμετώπιση επιθέσεων με drones και της δημιουργίας ειδικών ομάδων αντιαεροπορικής άμυνας από το προσωπικό των σιδηροδρόμων.

Νωρίτερα φέτος, το κεντρικό κτίριο του σταθμού στο Λοζοβά, στην περιοχή του Χάρκιβ, υπέστη σοβαρές ζημιές από επίθεση με drone.

Ταυτόχρονα, άλλες επιθέσεις έχουν καταστρέψει τις ράγες του σιδηροδρομικού δικτύου.

Παρά τις επιθέσεις, οι επιβάτες εξακολουθούν να σχηματίζουν ουρές για εισιτήρια και να επιβιβάζονται σε τρένα για προορισμούς σε όλη τη χώρα.

Οικογένειες περιμένουν ένα τρένο με προορισμό το Κίεβο σε έναν σταθμό στο Σεβεροντονέτσκ, στην περιοχή Ντονέτσκ, στην ανατολική Ουκρανία (αρχείο) AP Photo

“Ήταν σαφές ότι στόχευαν τον σταθμό”

“Ήταν νύχτα και όλοι κοιμούνταν”, είπε η Τετιάνα Τκατσένκο, επικεφαλής του σταθμού, για μια πρόσφατη επίθεση.

“Ξύπνησα από μια τεράστια έκρηξη επειδή μένω πολύ κοντά στον σταθμό. Συνέβη στις 2.44 π.μ. Υπήρχαν πέντε τρένα στον σταθμό. Το πρώτο, ένα μικρό προαστιακό τρένο, επρόκειτο να αναχωρήσει δύο ώρες αργότερα.

Ήταν σαφές ότι στόχευαν τον σταθμό. Ήθελαν να το κάνουν. Και το έκαναν”.

Η Τκατσένκο έκανε ξενάγηση στον σταθμό, δείχνοντας μια κατεστραμμένη αποβάθρα και την κεντρική αίθουσα αναμονής, οι οποίες πλέον δεν λειτουργούν.

Επιπλέον, η πρόσοψη του κεντρικού κτιρίου είναι καμένη και κατεστραμμένη σε κάποια σημεία.

Ο λόγος της επίθεσης

Η Τκατσένκο εξήγησε πως ο σταθμός έγινε στόχος γιατί “Το Λοζοβά βρίσκεται σε σημαντικό κόμβο”. “Μπορείς να πας σε τέσσερις κατευθύνσεις: στο Ντνίπρο, στο Σλοβιάνσκ, στην Πολτάβα και στο Χάρκιβ“.

“Η απειλή αυτές τις μέρες είναι πραγματικά μεγάλη”, είπε η Τκατσένκο.

“Οι Ρώσοι χτυπούν ακριβώς εκεί που συγκεντρώνονται άνθρωποι και θέλουν να καταστρέψουν ράγες και μηχανές. Θέλουν να καταστρέψουν τις γραμμές υψηλής τάσης”.

Ο Ολεξάντρ Ποντβαρχάνσκι, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τις γραμμές στην περιοχή του Λοζοβά, περιέγραψε τι συμβαίνει όταν ηχούν οι σειρήνες αεροπορικής επιδρομής.

“Το κύριο καθήκον είναι να προστατεύσουμε τις ζωές των ανθρώπων”, είπε.

“Κάθε αεροπορικός συναγερμός σημαίνει ότι πρέπει να σταματάμε και να χρησιμοποιούμε καταφύγιο. Αν υπάρχει τρένο στις γραμμές, το μετακινούμε στον πλησιέστερο σταθμό ώστε ο κόσμος να μπορεί να απομακρυνθεί”.

Ποιος ο στόχος της Ρωσίας

Ο Κουλέμπα είπε ότι η Ρωσία έχει ως στόχο την καταστροφή των ουκρανικών logistics στο νότο για να αποτρέψει τη μετακίνηση εμπορευμάτων προς τα λιμάνια, τη διατάραξη των σιδηροδρομικών μεταφορών κοντά στα μέτωπα, σε περιοχές όπως το Τσερνίχιβ και το Σούμι, καθώς και την “ολική καταστροφή” στο Ντονμπάς, το ανατολικό βιομηχανικό κέντρο της Ουκρανίας, που περιλαμβάνει τις περιοχές Ντονέτσκ και Λουχάνσκ.

Το δίκτυο έχει επίσης γίνει στόχος ψεύτικων απειλών για βόμβες, με πιο πρόσφατη απειλή στην διεθνή σιδηροδρομική γραμμή του σταθμού.

Κάποιοι αξιωματούχοι βέβαια δεν πιστεύουν πως η Ρωσία είναι υπεύθυνη για αυτό.

Σύμφωνα με τον Ποντβαρχάνσκι, ενώ οι ράγες μπορούν να επισκευαστούν γρήγορα ακόμα και μέσα σε μία ημέρα, οι ζημιές στο τροχαίο υλικό του σταθμού αποτελούν πιο ανησυχητικό θέμα καθώς δεν μπορούν να αντικατασταθούν με την ίδια ευκολία.

Σε πρόσφατη συνέντευξη στο Associated Press, ο Σερχίι Μπεσκρέστνοβ, Ουκρανός στρατιωτικός και ειδικός σε drones, είπε ότι τα τρένα είναι ιδιαίτερα ευάλωτα σε drones επειδή είναι σχετικά αργά και ακολουθούν προβλέψιμες διαδρομές.

Καθώς η εμβέλεια των ρωσικών drones αυξάνεται και η τεχνολογία γίνεται ολοένα και πιο εξελιγμένη, μεγαλύτερο μέρος του σιδηροδρομικού δικτύου βρίσκεται εντός εμβέλειας.

“Αν οι Ρώσοι συνεχίσουν να χτυπούν τους δύο βασικούς τύπους μηχανών που κινούν τα ουκρανικά τρένα (ντιζελομηχανές και ηλεκτρομηχανές), θα έρθει πολύ σύντομα η στιγμή που ενώ οι ράγες θα είναι ακόμη άθικτες,  δεν θα παραμείνει τίποτα για να τις διασχίζει”, δήλωσε ο Μπεσκρέστνοβ.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα