Λούβρο: Οι εκπληκτικές ομοιότητες της ληστείας με… παραμύθι της δεκαετίας του ’60

Διαβάζεται σε 6'
Λούβρο: Οι εκπληκτικές ομοιότητες της ληστείας με… παραμύθι της δεκαετίας του ’60
Κλειστό μέχρι νεοτέρας το μουσείου του Λούβρου, μετά την κινηματογραφική ληστεία AP Photo Emma Da Silva

Η ληστεία στο Λούβρο φαίνεται να έχει “αντιγράψει” την πλοκή ενός παραμυθιού της δεκαετίας του ’60, με εκπληκτικές ομοιότητες που κάνουν την ιστορία ακόμα πιο ανατρεπτική.

Πλούσιο γενετικό υλικό έχουν στη διάθεσή τους οι γαλλικές αρχές, με περισσότερα από 150 δείγματα DNA, αποτυπώματα από εργαλεία και προστατευτικό εξοπλισμό που άφησαν πίσω τους οι ληστές που εισέβαλαν στο μουσείο του Λούβρου.

Πέντε ημέρες μετά την κινηματογραφική ληστεία, η εισαγγελέας του Παρισίου, Laure Beccuau, δήλωσε ότι υπάρχει «μια μικρή ελπίδα» ότι τα κοσμήματα θα μπορούσαν να ανακτηθούν και πως παραμένει «αισιόδοξη» για την εξέλιξη της έρευνας.

Όπως είπε, «σε λίγες μέρες, τα αποτελέσματα ίσως μας δώσουν κάποια στοιχεία, ιδιαίτερα αν οι δράστες έχουν ποινικό μητρώο».

Η ταχύτητα της κλοπής

Η συμμορία των τεσσάρων ατόμων εμφανίστηκε έξω από το Λούβρο στις 9:30 το πρωί της Κυριακής, αμέσως μετά το άνοιγμα του μουσείου, με φορτηγό κλοπής εξοπλισμένο με σκάλα 30 μέτρων και ανυψωτικό μηχάνημα.

Δύο εκ των δραστών ανέβηκαν στον πρώτο όροφο, στην αίθουσα του Απόλλωνα, όπου φυλάσσονται τα υπόλοιπα κοσμήματα της γαλλικής βασιλικής οικογένειας.

Ντυμένοι με γιλέκα ασφαλείας για να μοιάζουν με εργάτες, έσπασαν ένα παράθυρο χωρίς ασφάλεια και χρησιμοποίησαν δισκοπρίονα για να ανοίξουν δύο προθήκες.

Αφού κατέβηκαν και πάλι με το ανυψωτικό, διέφυγαν με μοτοσικλέτες που τους περίμεναν οι άλλοι δύο συνεργοί.

Οι δράστες απέτυχαν να βάλουν φωτιά στο φορτηγό και άφησαν πίσω τους αρκετά από τα αντικείμενα που χρησιμοποίησαν, ένα κράνος, γωνιακούς τροχούς, δισκοπρίονα, γιλέκα ασφαλείας και άλλα, τα οποία τώρα αναλύονται από τις αρχές.

Όπως ανέφερε η Beccuau, η ανάλυση βίντεο από δημόσιες και ιδιωτικές κάμερες παρακολούθησης βοήθησε τις αρχές να παρακολουθήσουν τη διαδρομή της συμμορίας «στο Παρίσι και στις γύρω περιοχές», χωρίς να αποκαλύψει περαιτέρω λεπτομέρειες.

Η ίδια η εισαγγελέας παραδέχτηκε ότι η ληστεία έφερε «όλα τα χαρακτηριστικά μιας οργανωμένης ενέργειας: την προσεκτική προετοιμασία, την τόλμη του τρόπου δράσης, το είδος των κοσμημάτων που επιλέχθηκαν, τη διαφυγή».

Η ληστεία ολοκληρώθηκε σε λιγότερο από επτά λεπτά. Οι δύο δράστες που εισέβαλαν στην αίθουσα του Απολλώνα πέρασαν μόλις 3 λεπτά και 58 δευτερόλεπτα εκεί.

Αν και άφησαν πίσω τους ένα διαμαντένιο και σμαραγδένιο στέμμα κατά τη διάρκεια της διαφυγής τους, κατάφεραν να αποσπάσουν συνολικά οκτώ κομμάτια του 19ου αιώνα, διακοσμημένα με πολύτιμους λίθους.

Κοσμήματα που εκτίθενται στη Γκαλερί του Απόλλωνα στο μουσείο του Λούβρου 2025 Alexander Turnbull/AP Photo

Τα κοσμήματα περιλαμβάνουν ένα διαμαντένιο και σμαραγδένιο κολιέ που έδωσε ο Ναπολέων Α’ στη δεύτερη σύζυγό του, Μαρί Λουίζα, και στέμμα με 212 μαργαρίτες και σχεδόν 2.000 διαμάντια, το οποίο ανήκε στην αυτοκράτειρα Ευγενία, σύζυγο του Ναπολέοντα Γ’.

Μια προφητική ιστορία από βιβλίο παιδικής λογοτεχνίας

Όπως μεταδίδει ο Guardian, μια εξαιρετικά παρόμοια ληστεία είχε περιγραφεί σε έναν από τα 52 τόμους της δημοφιλούς παιδικής σειράς βιβλίων που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1960 με πρωταγωνίστρια τη Fantômette, την πρώτη υπερηρωίδα της Γαλλίας.

Στο βιβλίο “Appelez Fantômette” (“Καλέστε την Φαντομέτ”), ένας χαρακτήρας περιγράφει με ακρίβεια πώς θα εισέβαλε στο Λούβρο, θα έκλεβε ένα διαμάντι και θα διέφευγε μέσα σε λίγα λεπτά, χωρίς να βλάψει κανέναν.

Παρά τις ανησυχίες των εμπειρογνωμόνων ότι τα κλοπιμαία κοσμήματα είναι πολύ αναγνωρίσιμα για να πωληθούν ως έχουν και πιθανότατα θα επεξεργαστούν προκειμένου να κρατήσουν τα πολύτιμα πετράδια τους και το μέταλλο, η Beccuau τόνισε την ανάγκη για ταχεία δράση.

Εξέφρασε την ελπίδα ότι, λόγω της παγκόσμιας δημοσιότητας, οι δράστες δεν θα τολμήσουν να κινηθούν πολύ μακριά και ότι τα κοσμήματα θα μπορούσαν να ανακτηθούν αν οι αρχές κινηθούν γρήγορα.

“Αφύλακτο το μουσείο” καταγγέλλει η διευθύντρια του Λούβρου

Τρεις ημέρες μετά την κινηματογραφική ληστεία στο Λούβρο, την Κυριακή (19/10), η διευθύντρια του μουσείου, Λοράνς ντε Καρ, έσπασε τη σιωπή της το απόγευμα της Τετάρτης (22/10) ενώπιον της επιτροπής πολιτισμού της Γερουσίας, της άνω βουλής του γαλλικού κοινοβουλίου, όπου και κλήθηκε να δώσει εξηγήσεις για τη διάρρηξη που σόκαρε το Παρίσι -και όχι μόνο.

Σύμφωνα με τη Le Monde, στην έναρξη της κατάθεσής της η ντε Καρ δήλωσε ότι “την Κυριακή συνέβη αυτό που όλοι οι επαγγελματίες των μουσείων φοβούνται πρωί, μεσημέρι και βράδυ: η κλοπή των έργων τέχνης που προστατεύουμε”.

Εξήγησε ότι επιθυμεί να “αποκαταστήσει την αλήθεια” και εξέφρασε την “ευγνωμοσύνη της στην εθνική αντιπροσωπεία” που της επιτρέπει σήμερα “να παρέχει αντικειμενικές και τεκμηριωμένες εξηγήσεις για την ασφάλεια των συλλογών που φιλοξενεί το Λούβρο”.

Το Μουσείου του Λούβρου στο Παρίσι Aurelien Morissard, Pool/AP Photo

“Τα μουσεία δεν είναι και δεν θα είναι ποτέ φρούρια“, τόνισε η πρόεδρος του Λούβρου. “Είναι, εκ φύσεως, ανοιχτά. Είναι τόποι ανακάλυψης, μάθησης και ευχαρίστησης. Το Μουσείο του Λούβρου φιλοξενεί 9 εκατομμύρια επισκέπτες τον χρόνο. Αυτή η πολυπλοκότητα είναι στο κέντρο της δουλειάς μας”, πρόσθεσε.

“Παρά τις προσπάθειές μας, παρά την καθημερινή σκληρή δουλειά μας, ηττηθήκαμε“, παραδέχτηκε, δηλώνοντας πως δεν προσπάθησε ποτέ να αποφύγει να αναλάβει την ευθύνη που της αναλογεί.

Τόνισε, ωστόσο, ότι “από την ανάληψη των καθηκόντων μου τον Σεπτέμβριο του 2021, δεν έπαψα να εφιστώ την προσοχή (…) στην κατάσταση φθοράς και γενικής απαξίωσης του Λούβρου, υπενθυμίζοντας ότι οι υπάλληλοι του μουσείου “δεν είναι οπλισμένοι”.

“Τέσσερις από αυτούς ήταν παρόντες τη στιγμή του συμβάντος στην Γκαλερί του Απόλλωνα. Ακολούθησαν με ακρίβεια και ψυχραιμία το πρωτόκολλο ασφαλείας, ειδοποίησαν την αστυνομία, ασφάλισαν την περιοχή και εκκένωσαν με ηρεμία τους επισκέπτες (…) Χάρη στον επαγγελματισμό τους, κανείς δεν τραυματίστηκε, περιέγραψε, επαινώντας ταυτόχρονα “την παρέμβαση των υπαλλήλων της εταιρείας Securitas, οι οποίοι, μαζί με τους υπαλλήλους του Λούβρου, κυνήγησαν τους δράστες στα περίχωρα του μουσείου”.

Παράλληλα, ζήτησε την εγκατάσταση «αστυνομικού τμήματος μέσα στο μουσείο».

Μετά την περιγραφή των γεγονότων, η πρόεδρος του Λούβρου επιβεβαίωσε ότι “οι συναγερμοί και οι κάμερες του Λούβρου λειτούργησαν κανονικά”.

“Αλλά δεν εντοπίσαμε αρκετά νωρίς την άφιξη των ληστών”, παραδέχτηκε. “Μέχρι σήμερα, δεν υπάρχουν περιμετρικές κάμερες, υπάρχουν μερικές περιμετρικές κάμερες, αλλά είναι παλιές”, συνέχισε.

“Οι υπάρχουσες εγκατεστημένες κάμερες δεν καλύπτουν όλες τις προσόψεις του Λούβρου. Δυστυχώς, από την πλευρά της Γκαλερί του Απόλλωνα, η μοναδική κάμερα που είναι τοποθετημένη κοιτάει προς τα δυτικά και επομένως δεν καλύπτει το μπαλκόνι που επλήγη από τους διαρρήκτες”, πρόσθεσε.

Σχετικό Άρθρο

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα