Λούβρο: Νέα βίντεο από την κινηματογραφική έξοδο των ληστών
Διαβάζεται σε 10'
Μπήκαν, λήστεψαν το Λούβρο και διέφυγαν μέσα σε επτά λεπτά. Νέα ντοκουμέντα από την θεαματική έξοδο των δραστών κάνουν τον γύρο του διαδικτύου.
- 23 Οκτωβρίου 2025 08:25
Νέα βίντεο από την ληστεία στο Λούβρο που συγκλόνισε το Παρίσι – και όχι μόνο – έρχονται στη δημοσιότητα και αφορούν στην “κινηματογραφική” έξοδο των δραστών από το μουσείο.
Συγκεκριμένα, σε ένα από τα βίντεο που κυκλοφορούν στα social media φαίνονται οι ληστές εντός του μουσείου, τρεις τον αριθμό, εκ των οποίων οι δύο κρατούν μία μαύρη τσάντα, όπου και τοποθετούν κλοπιμαία, ενώ οι σειρήνες ηχούν ασταμάτητα.
Σε άλλο βίντεο φαίνονται δύο άνδρες, ο ένας με κουκούλα και φωσφοριζέ γιλέκο, όπως εκείνο που χρησιμοποιούν οι εργάτες, και ο άλλος μαυροφορεμένος και με κράνος μηχανής, να εγκαταλείπουν βιαστικά το μουσείο με τη χρήση γερανοφόρου οχήματος.
Με βάση τις περιγραφές για το πώς έγινε η ληστεία, τι φορούσαν οι ληστές, τον τρόπο που εισήλθαν στο Λούβρο και άλλες λεπτομέρειες που έγιναν γνωστές για δράση τους, φαίνεται πως όποιος τράβηξε το συγκεκριμένο βίντεο κατάφερε να “αιχμαλωτίσει” τη διαφυγή τους.
Πώς έγινε η ληστεία μέσα επτά λεπτά
Υπενθυμίζεται πως, σύμφωνα με άλλο βίντεο, του AFP, φαίνεται πως οι τέσσερις ληστές, οι οποίοι κατάφεραν να πάρουν εννιά κοσμήματα -το ένα τους έπεσε- του Γαλλικού Στέμματος και να εξαφανιστούν, έφτασαν την Κυριακή (19/10) στο μουσείο στις 9.30 – μισή ώρα αφότου το Λούβρο είχε ανοίξει τις πύλες του για το κοινό.
Προκειμένου να μην κινήσουν υποψίες δύο από τους δράστες, με κίτρινα και πορτοκαλί φωσφοριζέ γιλέκα, έφτασαν στο σημείο με γερανοφόρο όχημα και οι άλλοι δύο έφτασαν με σκούτερ.
Δύο εξ αυτών ανέβηκαν στον δεύτερο όροφο, χρησιμοποιώντας γερανοφόρο όχημα και αφού έκοψαν τα κάγκελα των παραθύρων μπήκαν στην αίθουσα της γκαλερί και αφαίρεσαν τα κοσμήματα σπάζοντας δύο προθήκες.
Εκείνη την ώρα φύλακες του μουσείου τους αντιλήφθηκαν και προσπάθησαν να τους εμποδίσουν όμως οι ληστές – με καλυμμένα τα πρόσωπά τους – τους απείλησαν με τα αιχμηρά εργαλεία που κρατούσαν.
Στις 09:37 οι φύλακες χτύπησαν τον συναγερμό.
Το επόμενο λεπτό, οι δύο δράστες βγήκαν από το παράθυρο, κατέβηκαν από το γερανοφόρο όχημα.
Κάμερες ασφαλείας έχουν καταγράψει τη διαφυγή τους ενώ στο σημείο βρέθηκαν δύο ηλεκτρικοί τροχοί, ένα φλογοβόλο, μία κουβέρτα, γάντια και ασύρματος.
Σύμφωνα με την εισαγγελέα του Παρισιού, οι τέσσερις δράστες ίσως έδρασαν υπό τις εντολές κάποιας εγκληματικής οργάνωσης ή ήθελαν τους πολύτιμους λίθους για ξέπλυμα μαύρου χρήματος.
Τα 8 ανεκτίμητης αξίας κοσμήματα που πήραν οι δράστες
Η Le Parisien, έδωσε στη δημοσιότητα έναν κατάλογο με τα κοσμήματα που εκλάπησαν, παρέχοντας πληροφορίες για την προέλευση και την εκτιμώμενη αξία τους.
Αναλυτικότερα, από το Μουσείο του Λούβρου αφαιρέθηκαν:
- Το διάδημα από το σετ κοσμημάτων της βασίλισσας Μαρίας-Αμελίας και της βασίλισσας Ορτάνς
Αποτελείται από ζαφείρι Κεϋλάνης και διαμάντια, με ύψος 6,2 εκ. και πλάτος 10,7 εκ. Πρόκειται για κόσμημα που φορέθηκε από τη βασίλισσα Ορτάνς, κόρη της Ιωσηφίνας ντε Μποαρναί, πρώτης συζύγου του Ναπολέοντα, και κατόπιν από τη Μαρία-Αμελία των Βουρβόνων-Σικελίας, σύζυγο του Λουδοβίκου-Φιλίππου.
- Το κολιέ και τα σκουλαρίκια του σετ ζαφειριών της βασίλισσας Μαρίας-Αμελίας και της βασίλισσας Ορτάνς.
Το συγκεκριμένο σετ είχε εκτεθεί τον Σεπτέμβριο του 2024, στη Γκαλερί του Απόλλωνα.
Το κόσμημα τροποποιήθηκε κατά καιρούς από τις διαδοχικές ιδιοκτήτριές του και παρέμεινε στην κατοχή του κλάδου των Ορλεανών έως το 1985. Σημειώνεται ότι ούτε το όνομα του παραγγελιοδότη ούτε του κοσμηματοποιού είναι γνωστά.
Υπάρχει αναφορά σε αυτό το σετ σε επιστολή του δούκα της Ορλεάνης, μετέπειτα Λουδοβίκου-Φιλίππου, προς την Ορτάνς ντε Μποαρναί, με σκοπό την απόκτησή του. Είναι πιθανό η αυτοκράτειρα Ιωσηφίνα να το είχε κληροδοτήσει στην κόρη της Ορτάνς.
Η οικογενειακή παράδοση μάλιστα αναφέρει —αν και χωρίς αποδείξεις— ότι το σετ ανήκε παλαιότερα στη Μαρία-Αντουανέτα.
- Το κολιέ και ένα ζευγάρι σκουλαρίκια από σμαράγδια του σετ της Μαρίας-Λουίζας.
Ήταν δώρο του Ναπολέοντα στη δεύτερη σύζυγό του, Αυστριακή, τον Μάρτιο του 1810, μετά τον χωρισμό του από την Ιωσηφίνα, που δεν μπορούσε να του δώσει κληρονόμο.
Το κολιέ περιλαμβάνει 32 σμαράγδια, εκ των οποίων 10 σε σχήμα αχλαδιού, και 1.138 διαμάντια. Δημιουργός του ήταν ο κοσμηματοποιός Φρανσουά-Ρενώ Νιτό.
- Μια καρφίτσα-λειψανοθήκη
- Ένα διάδημα της αυτοκράτειρας Ευγενίας
Η Ευγενία ντε Μοντίχο, σύζυγος του Ναπολέοντα Γ’ και καταγόμενη από την Ανδαλουσία, ήταν ιστορική μορφή ιδιαίτερης πολυπλοκότητας. Θαυμάστρια της Μαρίας-Αντουανέτας και της Ιωσηφίνας, έζησε και τη λάμψη και τις τραγωδίες της εποχής της — μεταξύ άλλων τον θάνατο του μοναχογιού της, που σκοτώθηκε από τους Ζουλού το 1879.
Ως αντιβασίλισσα, υπήρξε τεχνικά η τελευταία γυναίκα που άσκησε καθήκοντα αρχηγού κράτους στη Γαλλία. Είχε φήμη επιπόλαιης, εισήγαγε τη μόδα των φορεμάτων με κρινολίνα, αλλά παράλληλα ίδρυσε τα
Οικονομικά Μαγειρεία, πρόδρομο των Restos du Cœur.
Ένας μεγάλος φιόγκος μπούστου της αυτοκράτειρας Ευγενίας
Η κορόνα της Ευγενίας που βρέθηκε
Όπως έγινε γνωστό, η κορόνα της αυτοκράτειρας Ευγενίας, ύψους 13 εκ. και πλάτους 15 εκ., αποτελούμενη από 1.354 διαμάντια, 1.136 ροζέτες και 56 σμαράγδια, τελικά βρέθηκε.
Οι διαρρήκτες την εγκατέλειψαν, πιθανόν λόγω του όγκου της.
Αυτό το “σύμβολο της λαμπρότητας της δεύτερης αυτοκράτειρας” όπως αναφέρει το Λούβρο, δημιουργήθηκε από τον χρυσοχόο Αλεξάντρ-Γκαμπριέλ Λεμονιέ με αφορμή τη Διεθνή Έκθεση του 1855.
Η κορόνα βρέθηκε κατεστραμμένη, μέσα στη θήκη της, κοντά στο μουσείο.
Λοράνς ντε Καρ: “Ηττηθήκαμε” – “Αφύλακτο το μουσείο”
Τρεις ημέρες μετά την ληστεία, η διευθύντρια του μουσείου, Λοράνς ντε Καρ, έσπασε τη σιωπή της το απόγευμα της Τετάρτης (22/10) ενώπιον της επιτροπής πολιτισμού της Γερουσίας, της άνω βουλής του γαλλικού κοινοβουλίου, όπου και κλήθηκε να δώσει εξηγήσεις για τη διάρρηξη.
Σύμφωνα με τη Le Monde, στην έναρξη της κατάθεσής της η ντε Καρ δήλωσε ότι “την Κυριακή συνέβη αυτό που όλοι οι επαγγελματίες των μουσείων φοβούνται πρωί, μεσημέρι και βράδυ: η κλοπή των έργων τέχνης που προστατεύουμε”.
Εξήγησε ότι επιθυμεί να “αποκαταστήσει την αλήθεια” και εξέφρασε την “ευγνωμοσύνη της στην εθνική αντιπροσωπεία” που της επιτρέπει σήμερα “να παρέχει αντικειμενικές και τεκμηριωμένες εξηγήσεις για την ασφάλεια των συλλογών που φιλοξενεί το Λούβρο”.
“Τα μουσεία δεν είναι και δεν θα είναι ποτέ φρούρια“, τόνισε η πρόεδρος του Λούβρου. “Είναι, εκ φύσεως, ανοιχτά. Είναι τόποι ανακάλυψης, μάθησης και ευχαρίστησης. Το Μουσείο του Λούβρου φιλοξενεί 9 εκατομμύρια επισκέπτες τον χρόνο. Αυτή η πολυπλοκότητα είναι στο κέντρο της δουλειάς μας”, πρόσθεσε.
“Παρά τις προσπάθειές μας, παρά την καθημερινή σκληρή δουλειά μας, ηττηθήκαμε“, παραδέχτηκε, δηλώνοντας πως δεν προσπάθησε ποτέ να αποφύγει να αναλάβει την ευθύνη που της αναλογεί.
Τόνισε, ωστόσο, ότι “από την ανάληψη των καθηκόντων μου τον Σεπτέμβριο του 2021, δεν έπαψα να εφιστώ την προσοχή (…) στην κατάσταση φθοράς και γενικής απαξίωσης του Λούβρου“, υπενθυμίζοντας ότι οι υπάλληλοι του μουσείου “δεν είναι οπλισμένοι”.
“Τέσσερις από αυτούς ήταν παρόντες τη στιγμή του συμβάντος στην Γκαλερί του Απόλλωνα. Ακολούθησαν με ακρίβεια και ψυχραιμία το πρωτόκολλο ασφαλείας, ειδοποίησαν την αστυνομία, ασφάλισαν την περιοχή και εκκένωσαν με ηρεμία τους επισκέπτες (…) Χάρη στον επαγγελματισμό τους, κανείς δεν τραυματίστηκε“, περιέγραψε, επαινώντας ταυτόχρονα “την παρέμβαση των υπαλλήλων της εταιρείας Securitas, οι οποίοι, μαζί με τους υπαλλήλους του Λούβρου, κυνήγησαν τους δράστες στα περίχωρα του μουσείου”.
Παράλληλα, ζήτησε την εγκατάσταση «αστυνομικού τμήματος μέσα στο μουσείο».
Μετά την περιγραφή των γεγονότων, η πρόεδρος του Λούβρου επιβεβαίωσε ότι “οι συναγερμοί και οι κάμερες του Λούβρου λειτούργησαν κανονικά”.
“Αλλά δεν εντοπίσαμε αρκετά νωρίς την άφιξη των ληστών”, παραδέχτηκε. “Μέχρι σήμερα, δεν υπάρχουν περιμετρικές κάμερες, υπάρχουν μερικές περιμετρικές κάμερες, αλλά είναι παλιές”, συνέχισε.
“Οι υπάρχουσες εγκατεστημένες κάμερες δεν καλύπτουν όλες τις προσόψεις του Λούβρου. Δυστυχώς, από την πλευρά της Γκαλερί του Απόλλωνα, η μοναδική κάμερα που είναι τοποθετημένη κοιτάει προς τα δυτικά και επομένως δεν καλύπτει το μπαλκόνι που επλήγη από τους διαρρήκτες”, πρόσθεσε.
“Βαθιά πληγή”
Σε άλλο σημείο της κατάθεσής της, η Λοράνς ντε Καρ δήλωσε ότι αισθάνεται «απερίγραπτα πληγωμένη» ως πρόεδρος και διευθύντρια του μουσείου, συνειδητοποιώντας ότι «από μια άποψη, οι προειδοποιήσεις που είχα απευθύνει πραγματοποιήθηκαν με φριχτό τρόπο την περασμένη Κυριακή».
«Πρόκειται για μια βαθιά πληγή που δεν έχει σταματήσει να πονάει το Λούβρο», είπε. «Αλλά θα την ξεπεράσουμε με δουλειά, που θα επιστρέψει στο Λούβρο την ικανότητά του να υποδέχεται πλήθος επισκεπτών, να παρουσιάζει έργα με ικανοποιητικό τρόπο και σε ασφαλείς συνθήκες», συνέχισε.
“Σήμερα ζούμε μια φοβερή αποτυχία στο Λούβρο, για την οποία αναλαμβάνω το μερίδιο της ευθύνης μου. Αλλά μην μου κάνουν προσωπικές αγωγές για αλόγιστες δαπάνες. Η ασφάλεια του Λούβρου και των συλλογών του είναι στην καρδιά των προτεραιοτήτων μου”, πρόσθεσε, διευκρινίζοντας ότι δεν διαμένει στο διαμέρισμα που διατίθεται στους προέδρους – διευθυντές μουσείων
“Αυτοί οι χώροι, που καλύπτουν λίγο πάνω από 100 τ.μ., έχουν ανακατανεμηθεί και χρησιμεύουν αυτή τη στιγμή ως κατοικίες καλλιτεχνών”, εξήγησε. “Τα έξοδα αποστολών υποβάλλονται κάθε χρόνο στο διοικητικό συμβούλιο και ποτέ δεν προκάλεσαν την παραμικρή παρατήρηση”, ανέφερε, επισημαίνοντας επίσης ότι ο “μισθός της είναι δημόσιος” και ότι είναι “το αποτέλεσμα μιας κοινής απόφασης μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και του Υπουργείου Οικονομικών”.
“Επανέρχομαι σε αυτά τα ζητήματα επειδή θεωρώ ότι υπήρξαν πολλές παρεκκλίσεις στον Τύπο αυτές τις μέρες και προσωπικές επιθέσεις που με πληγώνουν. Είμαι δημόσια υπάλληλος στην υπηρεσία της Δημοκρατίας. Πιστεύω ότι υπηρετώ τη χώρα μου και τον πολιτισμό όσο καλύτερα μπορώ“, δήλωσε.
Ποια είναι η Λοράντ ντε Καρ
Η Λοράνς ντε Καρ έγινε τον Μάιο του 2021 η πρώτη γυναίκα επικεφαλής του Λούβρου.
Σύμφωνα με τη συντηρητική εφημερίδα Le Figaro, η ντε Καρ υπέβαλε την παραίτησή της μετά την κλοπή, η οποία όμως δεν έγινε δεκτή και έλαβε την υποστήριξη του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν.
Το Λούβρο, με το οποίο επικοινώνησε το Γαλλικό Πρακτορείο, δεν θέλησε να σχολιάσει τις δηλώσεις αυτές.
Η Λοράνς ντε Καρ έχει μακρά εμπειρία σε μουσεία.
Πριν από το Λούβρο, η ειδήμων στην τέχνη του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα ήταν πρόεδρος του παρισινού μουσείου του Ορσέ, καθώς και του μουσείου Ορανζερί, στο οποίο εκτίθενται έργα ιμπρεσιονιστικής και μετα-ιμπρεσιονιστικής τέχνης, μεταξύ άλλων τα τεράστια Νούφαρα του Μονέ.
Ενώπιον των βουλευτών νωρίτερα σήμερα, η υπουργός Ρασιντά Ντατί απέκλεισε κάθε ενδεχόμενο «να υπάρχει κάποιο ευάλωτο σημείο στην ασφάλεια στο εσωτερικό» του μουσείου καθώς οι μηχανισμοί «λειτούργησαν». Αντίθετα έθεσε εν αμφιβόλω την έλλειψη ασφάλειας «στη δημόσια οδό», που επέτρεψε στους διαρρήκτες να εγκαταστήσουν έναν αναβατήρα και να εισέλθουν από ένα παράθυρο.
Υποψήφια της δεξιάς για τον δήμο του Παρισιού στις δημοτικές εκλογές τον προσεχή Μάρτιο, παραδέχθηκε ότι «είχε υποτιμηθεί για υπερβολικά πολύ καιρό η ασφάλεια των έργων τέχνης». «Ευνοήσαμε περισσότερο την ασφάλεια του κοινού», είπε.
Σε προκαταρκτική έκθεση που συμβουλεύθηκε τη Δευτέρα (20/10), το Γαλλικό Πρακτορείο, το Ελεγκτικό Συνέδριο που ελέγχει τη χρήση δημοσίων χρημάτων, έκανε λόγο για «καθυστέρηση στην ανάπτυξη εξοπλισμών που προορίζονταν για την προστασία των έργων» του μουσείου.