Πώς ένα κλιπ 90 δευτερολέπτων δημιούργησε μια αυτοκρατορία 400 εκατ. δολαρίων
Διαβάζεται σε 4'
Το Baby Shark από απλό παιδικό τραγούδι εξελίχθηκε στο πιο δημοφιλές βίντεο του YouTube και μεταμόρφωσε την Pinkfong σε κολοσσό εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων, οδηγώντας την μέχρι και στο χρηματιστήριο της Νότιας Κορέας.
- 19 Νοεμβρίου 2025 10:02
Όταν ο Κιμ Μιν-σεόκ έδωσε το πράσινο φως τον Ιούνιο του 2016 για τη δημοσίευση ενός κλιπ 90 δευτερολέπτων ενός παιδικού τραγουδιού, δεν μπορούσε να φανταστεί την έκταση της επιτυχίας που θα ακολουθούσε. Το βίντεο εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο, συγκεντρώνοντας πάνω από 16 δισεκατομμύρια προβολές και κατακτώντας την κορυφή ως το πιο δημοφιλές στην ιστορία του YouTube. Πρόκειται για το άκρως κολλητικό και γνωστό σε όλους, Baby Shark.
Πέρα από το ότι μάγεψε τα νήπια και… δοκίμασε την υπομονή των ενηλίκων ανά τον κόσμο, το Baby Shark έβαλε τις βάσεις για να μετατραπεί η Pinkfong σε μια εταιρεία media αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων.
«Δεν περιμέναμε ότι θα ξεχώριζε από το υπόλοιπο περιεχόμενό μας», είπε ο κ. Κιμ, διευθύνων σύμβουλος της Pinkfong, στο BBC από τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στη Σεούλ. «Αλλά κοιτώντας πίσω, έγινε ένα σημαντικό σημείο καμπής που καθόρισε την παγκόσμια πορεία μας».
Την Τρίτη (18/11), αυτή η πορεία οδήγησε την Pinkfong στο χρηματιστήριο της Νότιας Κορέας, όπου οι μετοχές της σημείωσαν άνοδο άνω του 9% στην πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης, δίνοντάς της αποτίμηση πάνω από 400 εκατ. δολάρια.
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2010 ως SmartStudy, δημιουργώντας ψηφιακό περιεχόμενο για παιδιά έως 12 ετών. Είχε μόλις τρεις εργαζομένους, συμπεριλαμβανομένων του κ. Κιμ και του διευθυντή τεχνολογίας, Ντονγκού Σον.
«Το γραφείο ήταν μικροσκοπικό», θυμάται ο Κιμ. Ήταν τόσο μικρό ώστε «ούτε καν περιμέναμε να πληρωνόμαστε τότε».
Η Pinkfong πέρασε από πολλές αλλαγές, συμπεριλαμβανομένης της στροφής προς περιεχόμενο για νήπια. Η εταιρεία μεγάλωσε σε περίπου 100 εργαζομένους και έδωσε προτεραιότητα σε απλούστερα, εκπαιδευτικού τύπου παιχνίδια και βίντεο. «Και τότε εμφανίστηκε το Baby Shark», είπε ο Κιμ.
Η εταιρεία φέρει το όνομα The Pinkfong Company από το 2022, εμπνευσμένο από μια χαρούμενη και περίεργη αλεπού από ένα παλιό της κινούμενο σχέδιο. Σήμερα απασχολεί περίπου 340 άτομα, με γραφεία σε Τόκιο, Σαγκάη και Λος Άντζελες.
Η στιγμή του Baby Shark
Το τραγούδι εκτιμάται ότι ξεκίνησε στις ΗΠΑ τη δεκαετία του 1970 και συχνά τραγουδιόταν σε παιδικές κατασκηνώσεις. Το ρεφρέν «Baby shark, doo, doo, doo, doo, doo, doo» είναι «ελκυστικό για τα παιδιά, αν και ίσως ενοχλητικό για τους ενήλικες», εξήγησε ο αναλυτής μέσων Κέβιν Τσου από το Πανεπιστήμιο Nanyang Technological.
Ο Κιμ γνωρίζει καλά πόσο κολλητικό είναι. «Είναι σαν τραγούδι K-pop. Γρήγορο, ρυθμικό και εθιστικό», είπε, προσθέτοντας ότι ο ρυθμός του έχει «ψαλμωδικό» χαρακτήρα, κάνοντάς το εύκολο στη μνήμη για τα παιδιά.
Ωστόσο, η πραγματική απογείωση έγινε όταν η χορογραφία του εμφανίστηκε σε παιδικές εκδηλώσεις στη Νοτιοανατολική Ασία. Βίντεο με παιδιά και ενήλικες που χορεύουν εξαπλώθηκαν στο διαδίκτυο και το κλιπ έγινε viral.
Στα γραφεία της Pinkfong υπήρχε «ατμόσφαιρα φεστιβάλ», καθώς η ομάδα παρακολουθούσε τις προβολές να απογειώνονται, είπε ο Κιμ.
Τον Νοέμβριο του 2020, το Baby Shark έγινε το πιο προβεβλημένο βίντεο στην ιστορία του YouTube. Δημιούργησε σχεδόν το μισό των εσόδων της εταιρείας τα πρώτα χρόνια μετά την κυκλοφορία και έγινε η πλατφόρμα για νέο περιεχόμενο και εμπορεύματα.
Η νομική πρόκληση του 2019 και το μέλλον
Το 2019, η Pinkfong βρέθηκε αντιμέτωπη με κατηγορία ότι είχε αντιγράψει έργο Αμερικανού συνθέτη. Το Ανώτατο Δικαστήριο της Νότιας Κορέας απέρριψε την υπόθεση, με την εταιρεία να υποστηρίζει ότι η δική της εκδοχή του Baby Shark βασίζεται σε παραδοσιακό τραγούδι.
Σύμφωνα με τον Κιμ Μιν-σεόκ, η θετική έκβαση της υπόθεσης έδωσε σημαντική ώθηση στην εταιρεία, η οποία είχε ήδη καταθέσει την αίτηση εισαγωγής της στο χρηματιστήριο πριν από την ανακοίνωση της απόφασης.
Η εταιρεία συγκέντρωσε σχεδόν 52 εκατ. δολάρια στην πρώτη ημέρα στο χρηματιστήριο και σκοπεύει να επεκτείνει το χαρτοφυλάκιο ταινιών και χαρακτήρων της. Στόχος της είναι επίσης να εξελιχθεί σε «τεχνολογικά καθοδηγούμενο» δημιουργό περιεχομένου, χρησιμοποιώντας δεδομένα και μοτίβα θέασης για νέα έργα.
Ο Κιμ σημείωσε ότι η Pinkfong έχει ήδη επιτύχει «αυτό που πολλοί δημιουργοί ονειρεύονται». Τώρα όμως πρέπει να αποδείξει στους επενδυτές ότι δεν είναι απλώς ένα one-hit wonder.