Τουρκία: Εξονυχιστικές έρευνες για τα αίτια της αεροπορικής τραγωδίας
Διαβάζεται σε 4'
Αναλυτικά όσα εξετάζουν οι τουρκικές αρχές αναζητώντας τα αίτια της αεροπορικής τραγωδίας που κόστισε τη ζωή σε 8 άτομα.
- 26 Δεκεμβρίου 2025 11:03
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες για τα αίτια της συντριβής του μοιραίου Falcon, που κόστισε τη ζωή στον επιτελάρχη των λιβυκών ενόπλων δυνάμεων, Μοχάμεντ Αλί Αχμεντ αλ Χαντάντ, και σε άλλους επτά ανθρώπους, ανάμεσά τους και μία Ελληνίδα αεροσυνοδός, την Τρίτη (23/12).
Η έρευνα διεξάγεται υπό τον συντονισμό ενός αναπληρωτή γενικού εισαγγελέα και τεσσάρων εισαγγελέων.
Υπενθυμίζεται ότι το αεροσκάφος τύπου Falcon 50 συνετρίβη δύο χιλιόμετρα νότια του χωριού Κεσικκαβάκ, στην περιοχή Χαϊμάνα στην Άγκυρας, λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο Esenboğa της Άγκυρας με προορισμό τη Τρίπολη, την πρωτεύουσα της Λιβύης.
Τι ερευνούν οι Αρχές
Στο πλαίσιο της έρευνας, το σημείο της αεροπορικής τραγωδίας έχει αποκλειστεί και τεθεί υπό αυστηρά μέτρα ασφαλείας. Όλα τα συντρίμμια έχουν περισυλλεχθεί και εξετάζονται εξονυχιστικά, όπως σημειώνει το Anadolu.
Σε ότι αφορά το «μαύρο κουτί», αρχικά θα πραγματοποιηθεί έρευνα από το Κέντρο Διερεύνησης Ασφάλειας Μεταφορών του Υπουργείου Μεταφορών, το οποίο και θα συντάξει προκαταρκτική έκθεση, αλλά στη συνέχεια θα αποσταλεί, μαζί με τη συσκευή καταγραφής ήχου, σε ουδέτερη χώρα για εξέταση.
Παράλληλα, διενεργούνται νεκροψίες και τοξικολογικές εξετάσεις, προκειμένου να προσδιοριστούν με ακρίβεια τα αίτια θανάτου των επιβαινόντων. Οι σχετικές διαδικασίες συνεχίζονται στο Ινστιτούτο Ιατροδικαστικής της Άγκυρας.
Οι ερευνητές εξετάζουν επίσης τις συνθήκες, στις οποίες βρίσκονταν οι πιλότοι πριν από την πτήση. Σύμφωνα με πληροφορίες του Anadolu, ελέγχονται διεξοδικά τα πρότυπα ύπνου, τα γεύματα, η πιθανή κατανάλωση αλκοόλ ή φαρμάκων, καθώς και η ψυχολογική τους κατάσταση.
Η εισαγγελία έχει ζητήσει εκθέσεις από τεχνικούς εμπειρογνώμονες για να διαπιστωθεί αν το αεροσκάφος ήταν αξιόπλοο. Παράλληλα, εξετάζεται η ευθύνη και τυχόν παραλείψεις του προσωπικού που πραγματοποίησε την τελευταία συντήρηση του αεροσκάφους.
Στο φάκελο της υπόθεσης έχουν ενσωματωθεί καταγραφές από τις κάμερες του αεροδρομίου, καθώς και όλες οι ραδιοεπικοινωνίες μεταξύ του πύργου ελέγχου και του πληρώματος.
Επιπλέον, θα προστεθούν τεχνικές εκθέσεις για να διαπιστωθεί αν τα ανταλλακτικά που τοποθετήθηκαν κατά τη συντήρηση πληρούσαν τις προβλεπόμενες προδιαγραφές.
Ταυτόχρονα, έχουν ληφθεί δείγματα τόσο από το βυτιοφόρο καυσίμων όσο και από τα συντρίμμια του αεροσκάφους, προκειμένου να αποκλειστεί το ενδεχόμενο επιμόλυνσης ή χρήσης ακατάλληλου καυσίμου.
Έχουν ζητηθεί επίσης τα τοπικά μετεωρολογικά δεδομένα που ίσχυαν τη στιγμή της συντριβής.
Οι αρχές σημειώνουν ότι, εάν από την έρευνα προκύψει πως το δυστύχημα οφείλεται σε αστοχία ή σε κατασκευαστικό ελάττωμα, θα αναζητηθούν και οι ανάλογες ευθύνες.
Τα τελευταία δραματικά λεπτά του Falcon πριν τη συντριβή
Τη συγκλονιστική συνομιλία του κυβερνήτη του ιδιωτικού αεροσκάφους τύπου Falcon 50 με τον πύργο ελέγχου λίγο πριν την συντριβή έδωσε χθες (24/12) στη δημοσιότητα η τουρκική κυβέρνηση.
Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Αμπτουλκαντίρ Ουράλογλου, το αεροσκάφος απογειώθηκε στις 20:17 τοπική ώρα από το αεροδρόμιο Εσενμπογκά της Άγκυρας με προορισμό το αεροδρόμιο Μιτίγκα της Τρίπολης στη Λιβύη.
Στις 20:25 του δόθηκε άδεια να ανέλθει στα 34.000 πόδια.
Έξι λεπτά αργότερα, στις 20:31, ενώ βρισκόταν περίπου στα 32.000 πόδια, ο κυβερνήτης εξέπεμψε σήμα ανάγκης «PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN», αναφέροντας γενική ηλεκτρική βλάβη και ζητώντας διανυσμάτωση ραντάρ για επιστροφή στην Αγκυρα.
Στις 20:32 οι ελεγκτές του παρείχαν πορεία και επίπεδο καθόδου.
Στις 20:33 ο πιλότος ενεργοποίησε τον κωδικό έκτακτης ανάγκης 7700. Τότε διαπιστώθηκε ότι τα στοιχεία υψομέτρου του αεροσκάφους δεν ήταν πλέον ορατά στο ραντάρ.
Στις 20:34, λόγω παρεμβολών στην επικοινωνία, ο ελεγκτής επιβεβαίωσε το επίπεδο ήχου, ενώ το αεροσκάφος παραδόθηκε στη Μονάδα Ελέγχου Προσέγγισης.
Στις 20:35 το Falcon εξέπεμψε εκ νέου «PAN-PAN» και έλαβε νέες οδηγίες για διανυσμάτωση και κάθοδο.
Ένα λεπτό αργότερα, στις 20:36, η επικοινωνία άρχισε να διακόπτεται, η φωνή του πιλότου έγινε δυσδιάκριτη και καταγράφηκαν μερικές απώλειες δεδομένων πτήσης στην οθόνη του ραντάρ.
Στις 20:38 το αεροσκάφος εξαφανίστηκε πλήρως από τα ραντάρ και δεν υπήρξε καμία απάντηση στις κλήσεις των ελεγκτών, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες μέσω διαφορετικών συχνοτήτων για περίπου πέντε λεπτά.
Για 30 δευτερόλεπτα αποφεύχθηκε μεγαλύτερη τραγωδία
Σύμφωνα με τη Hurriyet, μια μεγαλύτερη τραγωδία αποφεύχθηκε για μόλις 30 δευτερόλεπτα.
Όπως αναφέρει η τουρκική εφημερίδα επικαλούμενη ειδικούς, αν το Falcon συνέχιζε την πορεία του για άλλα 30 δευτερόλεπτα τότε θα είχε συντριβεί στο κέντρο του χωριού Κεσικαβάκ που βρίσκεται σε απόσταση 2 χιλιομέτρων από το σημείο συντριβής του.
Κάτοικοι του χωριού αυτού ήταν οι πρώτοι που έφτασαν στο σημείο που κατέπεσε το Falcon βρίσκοντας διασκορπισμένα συντρίμμια σε χωράφια και δασικές περιοχές.