Τουρκία: Ξεκίνησε η έρευνα για τη συντριβή του μοιραίου Falcon – Στο “μικροσκόπιο” το μαύρο κουτί
Διαβάζεται σε 5'
Η Τουρκία επεκτείνει την έρευνα για τη συντριβή του Falcon που σκότωσε τον επιτελάρχη των λιβυκών ενόπλων δυνάμεων. Κατασχέθηκαν τα συντρίμμια και το μαύρο κουτί.
- 25 Δεκεμβρίου 2025 22:58
Η έρευνα για τη συντριβή του ιδιωτικού αεροσκάφους τύπου Falcon 50 που στοίχισε τη ζωή στον επιτελάρχη των λιβυκών ενόπλων δυνάμεων, Μοχάμεντ Αλί Αχμεντ αλ Χαντάντ, και σε άλλους επτά ανθρώπους, ανάμεσά τους και μία Ελληνίδα αεροσυνοδός, την Τρίτη (23/12), έχει ξεκινήσει από το γραφείο του γενικού εισαγγελέα στην Άγκυρα, σύμφωνα με αξιωματούχους.
Η έρευνα διεξάγεται υπό τον συντονισμό ενός αναπληρωτή γενικού εισαγγελέα και τεσσάρων εισαγγελέων.
Υπενθυμίζεται ότι το αεροσκάφος τύπου Falcon 50 συνετρίβη αφού απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Esenboğa της Άγκυρας με προορισμό τη Τρίπολη, την πρωτεύουσα της Λιβύης.
Σε ότι αφορά το «μαύρο κουτί», αρχικά θα πραγματοποιηθεί έρευνα από το Κέντρο Διερεύνησης Ασφάλειας Μεταφορών του Υπουργείου Μεταφορών, το οποίο και θα συντάξει προκαταρκτική έκθεση, αλλά στη συνέχεια θα αποσταλεί, μαζί με τη συσκευή καταγραφής ήχου, σε ουδέτερη χώρα για εξέταση.
Θα εξεταστεί κάθε λεπτομέρεια για τη συντριβή
Το αεροσκάφος βρέθηκε περίπου 2 χιλιόμετρα νότια του χωριού Kesikkavak στην επαρχία Haymana της Άγκυρας.
Στο πλαίσιο της έρευνας, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Anadolu, η περιοχή όπου συνετρίβη το αεροσκάφος έχει αποκλειστεί και έχει τεθεί υπό προστασία.
Όλα τα συντρίμμια, και κυρίως το «μαύρο κουτί» – το οποίο θεωρείται το πιο κρίσιμο στοιχείο για τη συντριβή – έχουν ασφαλιστεί.
Παράλληλα, διεξάγονται αυτοψίες και τοξικολογικές εξετάσεις για να προσδιοριστούν τα ακριβή αίτια θανάτου των επιβαινόντων. Οι διαδικασίες που αφορούν τις σορούς συνεχίζονται στο Τμήμα Ιατροδικαστικής της Άγκυρας.
Οι ερευνητές εξετάζουν επίσης προσεκτικά την κατάσταση των πιλότων πριν από τη συντριβή. Σύμφωνα με πληροφορίες του Anadolu, κάθε λεπτομέρεια ελέγχεται, συμπεριλαμβανομένων των μοτίβων ύπνου του πληρώματος, των γευμάτων, πιθανής κατανάλωσης αλκοόλ ή φαρμάκων και της ψυχολογικής κατάστασης.
Το γραφείο του εισαγγελέα ζήτησε επίσης εκθέσεις από τεχνικούς εμπειρογνώμονες για να προσδιοριστεί αν το αεροσκάφος ήταν κατάλληλο για πτήση. Η ευθύνη και τυχόν σφάλματα του προσωπικού που εκτέλεσε την πιο πρόσφατη συντήρηση του αεροσκάφους εξετάζονται προσεκτικά.
Στο πλαίσιο της έρευνας, έχουν κατασχεθεί οι καταγραφές από τις κάμερες του αεροδρομίου και όλες οι ραδιοεπικοινωνίες μεταξύ του πύργου ελέγχου και του αεροσκάφους έχουν προστεθεί στο φάκελο της υπόθεσης.
Επίσης, έγινε γνωστό ότι τεχνικές εξετάσεις θα προστεθούν στο φάκελο για να διαπιστωθεί εάν τα ανταλλακτικά που εγκαταστάθηκαν κατά τη συντήρηση πληρούσαν τα απαιτούμενα πρότυπα.
Ταυτόχρονα, έχουν ληφθεί δείγματα τόσο από το βυτιοφόρο καυσίμου όσο και από τα συντρίμμια του αεροσκάφους, για να αποκλειστεί η πιθανότητα μόλυνσης των καυσίμων ή χρήσης λάθους καυσίμου.
Έχουν ζητηθεί επίσης οι τοπικές μετεωρολογικές αναφορές τη στιγμή της συντριβής.
Τα τελευταία δραματικά λεπτά του Falcon πριν τη συντριβή
Τη συγκλονιστική συνομιλία του κυβερνήτη του ιδιωτικού αεροσκάφους τύπου Falcon 50 με τον πύργο ελέγχου λίγο πριν την συντριβή έδωσε χθες (24/12) στη δημοσιότητα η τουρκική κυβέρνηση.
Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Αμπτουλκαντίρ Ουράλογλου, το αεροσκάφος απογειώθηκε στις 20:17 τοπική ώρα από το αεροδρόμιο Εσενμπογκά της Άγκυρας με προορισμό το αεροδρόμιο Μιτίγκα της Τρίπολης στη Λιβύη.
Στις 20:25 του δόθηκε άδεια να ανέλθει στα 34.000 πόδια.
Έξι λεπτά αργότερα, στις 20:31, ενώ βρισκόταν περίπου στα 32.000 πόδια, ο κυβερνήτης εξέπεμψε σήμα ανάγκης «PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN», αναφέροντας γενική ηλεκτρική βλάβη και ζητώντας διανυσμάτωση ραντάρ για επιστροφή στην Αγκυρα.
Στις 20:32 οι ελεγκτές του παρείχαν πορεία και επίπεδο καθόδου.
Στις 20:33 ο πιλότος ενεργοποίησε τον κωδικό έκτακτης ανάγκης 7700. Τότε διαπιστώθηκε ότι τα στοιχεία υψομέτρου του αεροσκάφους δεν ήταν πλέον ορατά στο ραντάρ.
Στις 20:34, λόγω παρεμβολών στην επικοινωνία, ο ελεγκτής επιβεβαίωσε το επίπεδο ήχου, ενώ το αεροσκάφος παραδόθηκε στη Μονάδα Ελέγχου Προσέγγισης.
Στις 20:35 το Falcon εξέπεμψε εκ νέου «PAN-PAN» και έλαβε νέες οδηγίες για διανυσμάτωση και κάθοδο.
Ένα λεπτό αργότερα, στις 20:36, η επικοινωνία άρχισε να διακόπτεται, η φωνή του πιλότου έγινε δυσδιάκριτη και καταγράφηκαν μερικές απώλειες δεδομένων πτήσης στην οθόνη του ραντάρ.
Στις 20:38 το αεροσκάφος εξαφανίστηκε πλήρως από τα ραντάρ και δεν υπήρξε καμία απάντηση στις κλήσεις των ελεγκτών, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες μέσω διαφορετικών συχνοτήτων για περίπου πέντε λεπτά.
Για 30 δευτερόλεπτα αποφεύχθηκε μεγαλύτερη τραγωδία
Σύμφωνα με τη Hurriyet, μια μεγαλύτερη τραγωδία αποφεύχθηκε για μόλις 30 δευτερόλεπτα.
Όπως αναφέρει η τουρκική εφημερίδα επικαλούμενη ειδικούς, αν το Falcon συνέχιζε την πορεία του για άλλα 30 δευτερόλεπτα τότε θα είχε συντριβεί στο κέντρο του χωριού Κεσικαβάκ που βρίσκεται σε απόσταση 2 χιλιομέτρων από το σημείο συντριβής του.
Κάτοικοι του χωριού αυτού ήταν οι πρώτοι που έφτασαν στο σημείο που κατέπεσε το Falcon βρίσκοντας διασκορπισμένα συντρίμμια σε χωράφια και δασικές περιοχές.