ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΜΙΑ ΝΕΑ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ
Υπομονή και έλλειψη γκρίνιας κυριάρχησαν μετά το προσωρινό κλείσιμο του μετρό. Ο ρόλος της εμφανούς βελτίωσης των υποδομών και των συνθηκών της καθημερινής μετακίνησης και κατ ´ επέκτασιν της ποιότητας ζωής των πολιτών.
Ένας δύσκολος μήνας έχει αρχίσει για τους Θεσσαλονικείς με το κλείσιμο του μετρό μέχρι τις 10 Δεκεμβρίου για να γίνουν όλες οι τεχνολογικά και λειτουργικά απαραίτητες δοκιμές στην πλήρη γραμμή συμπεριλαμβανομένης πλέον και της επέκτασης στην Καλαμαριά.
Ο κόσμος έδειξε κατανόηση για την προσωρινή διακοπή που κρίθηκε απαραίτητη για λόγους ασφάλειας. Για πρώτη φορά, σύμφωνα με τους αρμόδιους, στην Ελλάδα – μία από τις δέκα περιπτώσεις στην Ευρώπη– επιχειρείται η ενοποίηση δύο υπερσύγχρονων, πλήρως αυτοματοποιημένων συστημάτων, χωρίς οδηγό και χωρίς συνοδό.
Το σύστημα του μετρό Θεσσαλονίκης είναι κατηγορίας 4, το υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας που υπάρχει διεθνώς.
Είναι εντυπωσιακό το πόσο έχει μπει το μετρό στην καθημερινότητα μερίδας του επιβατικού κοινού. Πολλοί δηλώνουν ήδη ανυπόμονοι μέχρι να φτάσει η 10η Δεκεμβρίου.
Αυτό αντανακλά σε μια διαφορετική κουλτούρα αντιμετώπισης των προβλημάτων του κυκλοφοριακού. Με κυριότερα χαρακτηριστικά την υπομονή και την έλλειψη γκρίνιας. Η Θεσσαλονίκη με το μετρό και τις επεκτάσεις του και με το αναμενόμενο έργο του Flyover ζει μια εποχή εμφανούς βελτίωσης των υποδομών, που αναβαθμίζουν εντυπωσιακά τις συνθήκες της καθημερινής μετακίνησης και κατ ´ επέκτασιν της ποιότητας ζωής των πολιτών.
ΤΙ ΕΔΕΙΞΑΝ ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΜΕΡΕΣ ΧΩΡΙΣ ΜΕΤΡΟ;
Άλλοι επαναφέρουν το ΙΧ στις μετακινήσεις τους , κυρίως προς το κέντρο, ενώ το μεγάλο φορτίο το σηκώνουν τα λεωφορεία κυρίως του ΟΑΣΘ, αλλά και των ΚΤΕΛ.
Οι στάσεις του ΟΑΣΘ γέμισαν με κόσμο κυρίως στο κέντρο της πόλης , ενώ για πρώτη φορά λειτούργησε καλά το σχέδιο ετοιμότητας με προσθήκη τροχονόμων και αστυνόμευση για αποφυγή καθημερινών φαινομένων όπως «διπλοπαρκαρισματων» κλπ.
Ανακούφιση προσφέρει και μια νέα λεωφορειακή γραμμή, η Μ1, που ξεκινά από τον τερματικό σταθμό Νέα Ελβετία του μετρό και ουσιαστικά εξυπηρετεί σε κάποιο βαθμό όλους όσους χρησιμοποίησαν καθημερινά τη βασική γραμμή του μετρό.
Η Μ1 κινούμενη μέσω της λεωφόρου Κ. Καραμανλή και των οδών Εγνατία και Μοναστηρίου έχει τελικό προορισμό τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Οι πρώτες εντυπώσεις πάντως στη δύσκολη αυτή συνθήκη δεν είναι αποκαρδιωτικές. Και σε καμία περίπτωση δεν θυμίζει την άθλια εικόνα των δρόμων πριν από 8-10 χρόνια όταν πολλά λεωφορεία του ΟΑΣΘ είχαν τεθεί εκτός λειτουργίας λόγω βλαβών και κακής συντήρησης με τον κόσμο να συνωθείται μέσα σ ´αυτά σαν «σαρδέλες».
Εδώ ο κόσμος άντεξε, θα πείτε, τέσσερις δεκαετίες, μέχρι τον περυσινό Νοέμβρη, το κακόγουστο σήριαλ του μετρό όπου συμπυκνώνονταν οι κακοδαιμονίες των κυβερνήσεων και των τοπικών αρχών, τα μικροσυμφέροντα , το θράσος των «μαυρογιαλούρων», τα «θα» των εγκαινίων σε δεκάδες Σεπτέμβρηδες της ΔΕΘ.
Το κλείσιμο για ένα μήνα είναι παράλληλα και ευκαιρία για μια πιο πλήρη αποτίμηση των συν και πλην του πρώτου χρόνου λειτουργίας του μετρό. Μέχρι στιγμής ό,τι συμβαίνει λειτουργεί απλώς σαν μια «ένθετη δυσκολία» εύκολα απορροφήσιμη.
Στον σχεδόν έναν χρόνο λειτουργίας του, το μετρό έχει αποδεδειγμένα συμβάλει στη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στην πόλη. Ο κόσμος ξέχασε την κυκλοφοριακή ασφυξία στην Βασιλίσσης Όλγας, την Καραμανλή, την Εγνατία κ.α. κατά τις ώρες αιχμής.
Η μετακίνηση όμως με το μετρό δεν άγγιξε τα αναμενόμενα μεγέθη. Οι αρμόδιοι έκαναν προβλέψεις για 180.000 επιβάτες ημερησίως ενώ
τα στοιχεία λένε για 90.000.
Η δύσκολη περίοδος λοιπόν για τις μετακινήσεις του κόσμου έχει ημερομηνία λήξης και ο κόσμος αυτό το κατανοεί πλήρως. Τι είναι ένας μήνας;
Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών, Χρίστο Δήμα, η λειτουργία του μετρό μείωσε την κίνηση των οχημάτων στο κέντρο της πόλης κατά 15%. Ο αριθμός δεν συναρπάζει καθώς στο μετρό είχαν επενδυθεί μεταφυσικών μεγεθών προσδοκίες.
Τώρα με την επέκταση στην Καλαμαριά και τους πέντε νέους σταθμούς που προστίθενται από την Άνοιξη του 2026, θα εξυπηρετούνται σύμφωνα τους υπολογισμούς των αρμόδιων άλλοι 50.000 επιβάτες ημερησίως.
Η «κοσμοϊστορική» όμως αλλαγή στις μετακινήσεις στην ευρύτερη Θεσσαλονίκη θα επέλθει όταν γίνει η επέκταση και στις πολύπαθες δυτικές συνοικίες.
Η μεγάλη εικόνα για την πόλη είναι η πορεία συνολικά των έργων και των υποδομών τα οποία θα αλλάξουν σύμφωνα με τους αρμόδιους τις καθημερινές μετακινήσεις και κατά συνέπεια την καθημερινότητα των πολιτών.
Για το Flyover το δεύτερο σε σπουδαιότητα έργο υποδομής για τη Θεσσαλονίκη, μετά από εκείνο της επέκτασης του Μετρό, , υπάρχουν προσδοκίες αλλά και επιφυλάξεις κι ερωτηματικά. Ήδη έχει προχωρήσει η κατασκευή κατά 35%.
Στην ιδανική περίπτωση θα είναι μια λειτουργική και ανακουφιστική λύση στην περιφερειακή οδό αφού θα απαλλάξει το κέντρο της Θεσσαλονίκης από 50.000 αυτοκίνητα ημερησίως και ανεβάζοντας τον αριθμό των οχημάτων που κινούνται από το ένα στο άλλο άκρο την πόλης από 100.000 σε 150.000.
Το Flyover θα εξυπηρετεί κυρίως τα οχήματα του έρχονται από κεντρική και δυτική Μακεδονία αλλά και από γειτονικές χώρες και κατευθύνονται σε άλλους προορισμούς εκτός του κέντρου της πόλης προς τ ανατολικά και προς τη Χαλκιδική. Το επίγειο κομμάτι της περιφερειακής θα συνεχίσει να εξυπηρετεί αυτούς που κινούνται προς το κέντρο και χρησιμοποιούν τις γνωστές πέντε εξόδους.