Μηχανή του Χρόνου: Όταν το 'πόθεν έσχες' οδηγούσε στο θάνατο

The face of  Osiris statue, Saite period, 26 dynasty, reign of Amasis (570-526 BC), is displayed at the Institut du Monde Arabe (Arab World Institute), as part of the Osiris, Sunken Mysteries of Egypt exhibition in Paris, France, Wednesday, Sept. 9, 2015.  As the cultural world decries the destruction of ancient sites in Syria, Paris' Arab World Institute defiantly celebrates the preservation of ancient culture by holding a never-before-seen exhibit of the remains of the ancient Egyptian city of Heracleion. (AP Photo/Michel Euler)
The face of Osiris statue, Saite period, 26 dynasty, reign of Amasis (570-526 BC), is displayed at the Institut du Monde Arabe (Arab World Institute), as part of the Osiris, Sunken Mysteries of Egypt exhibition in Paris, France, Wednesday, Sept. 9, 2015. As the cultural world decries the destruction of ancient sites in Syria, Paris' Arab World Institute defiantly celebrates the preservation of ancient culture by holding a never-before-seen exhibit of the remains of the ancient Egyptian city of Heracleion. (AP Photo/Michel Euler) AP

Το καθιέρωσε ο βασιλιάς της Αιγύπτου Άμασις και καταδίκαζε σε θάνατο όποιον δεν μπορούσε να το αποδείξει. Τι σχέση έχει με τη νομοθεσία του Σόλωνα

Από τη Μηχανή του Χρόνου:

Το πόθεν έσχες είναι πολύ παλιός θεσμός τον οποίο καθιέρωσε ο βασιλιάς της Αιγύπτου, Άμασις. Κάθε Αιγύπτιος όφειλε να αποδεικνύει κάθε χρόνο στον Νομάρχη ότι νόμιμα απέκτησε τα έσοδά του. Στην περίπτωση που δεν μπορούσε να το αποδείξει καταδικαζόταν σε θάνατο.

Αυτό το αναφέρει ο Ηρόδοτος. Προσθέτει όμως, ότι αυτόν τον νόμον τον μετέφερε ο Σόλωνας και τον εφήρμοσε στην Αθήνα. Αλλά ο Άμασις βασίλεψε στην Αίγυπτο από το 569 π.Χ., δηλαδή, πολύ μετά την εφαρμογή της νομοθεσίας του Σόλωνα.

Πιο πιθανό είναι ότι ο Άμασις, που υπήρξε φίλος του Σόλωνα, τροποποίησε τον πολύ αυστηρό νόμο του Δράκοντα περί αργίας, που ανέφερε «αργία μήτηρ πάσης κακίας», κατά τον οποίο ο «αργός», ο τεμπέλης, μηνυόμενος, ετιμωρείτο με θάνατο. Φαίνεται δε ότι ο Δράκοντας είχε εφαρμόσει την πολύ αυστηρή ποινή του θανάτου για τους «αργούς» γιατί ίσως είχε στον νου του ότι ο «αργός» δεν έπρεπε να ζει, εφόσον δεν είχε βιοποριστικό επάγγελμα ή άλλη περιουσία, αλλά ζούσε σε βάρος της Πολιτείας. Αλλά και στην αρχαία Ρώμη υπήρχε ο θεσμός του «πόθεν έσχες» στο Δημόσιο Δίκαιο. Στο ιδιωτικό Δίκαιο εφαρμοζόταν το «Μουκιανό Τεκμήριο» κατά το οποίο η παντρεμένη που δεν προερχόταν από δωρεές του άντρα της, ήταν υποχρεωμένη να αποδείξει από που τα βρήκε (πόθεν έσχε).

Στη νεότερη Ελλάδα η αρχή του «Πόθεν έσχες» υποβλήθηκε σαν πρόταση νόμου το 1925 στη Δ’ Εθνοσυνέλευση από τον βουλευτή Μοσχούλα. Ακόμα υποβλήθηκε και μια άλλη πρόταση νόμου: «περί ειδικής εξετάσεως όλων των από 15 Δεκεμβρίου 1923 κυβερνήσεων». Αλλά οι δύο προτάσεις δεν έγιναν δεκτές, γιατί θα ήταν δύσκολος ο έλεγχος στην εφαρμογή του καταγράφοντας τα περιουσιακά κλπ. στοιχεία όχι μόνο των πολιτικών, αλλά και των Δημοσίων Υπαλλήλων και ακόμη των ιδιωτών. Γενική μελέτη πάνω στην αρχή του «Πόθεν έσχες» δημοσίευσε από το 1910 ο Ν. Δημητρακόπουλος στο περιοδικό «Δίκαιον» (10 Ιανουαρίου 1910).

Τη φράση την έκανε πιο γνωστή ο Χαρ. Τρικούπης, που ζήτησε να εφαρμοστεί το «Πόθεν έσχες» (πώς τα απέκτησες)...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ ΣΤΗ ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ:

Το μεγάλο βασιλικό μυστικό που αναστάτωσε τους Πειραιώτες πριν από 182 χρόνια. Οι κάτοικοι φοβήθηκαν απόβαση των Τούρκων, αλλά η φρεγάτα μετέφερε τον πιο διάσημο ράπτη για να ράψει τον Όθωνα...
Η πρώτη νίκη κατά των Τούρκων έγινε με την συνδρομή των γυναικών και αρχηγό την Αντιγόνη. Η Μάχη του Λάλα στην Ηλεία άνοιξε τον δρόμο για την άλωση της Τριπολιτσάς...
Φωτό: AP Photo/Michel Euler
SHARE: