1.000.000 ανασφάλιστα απειλούν τους νόμιμα ασφαλισμένους οδηγούς

ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟ ΑΘΗΝΩΝ ΛΑΜΙΑΣ (EUROKINISSI // ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ)
ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟ ΑΘΗΝΩΝ ΛΑΜΙΑΣ (EUROKINISSI // ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ) EUROKINISSI

Σύμφωνα με  πρόσφατες έρευνες, υπολογίζεται ότι τα ανασφάλιστα οχήματα στην Ελλάδα έχουν ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο, ενώ αντίστοιχα οι υποθέσεις που εκκρεμούν από ατυχήματα που έχουν προκύψει με ανασφάλιστα οχήματα είναι πάρα πολλές

Όλοι οι ιδιοκτήτες οχημάτων, είναι υποχρεωμένοι βάσει νομοθεσίας, να διαθέτουν ασφαλιστήριο συμβόλαιο για Αστική Ευθύνη (σύμφωνα με τους Νόμους 489/76, 2496/1997 και του Π.Δ. 237/86).

Σύμφωνα με  πρόσφατες έρευνες, υπολογίζεται ότι τα ανασφάλιστα οχήματα στην Ελλάδα έχουν ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο, ενώ αντίστοιχα οι υποθέσεις που εκκρεμούν από ατυχήματα που έχουν προκύψει με ανασφάλιστα οχήματα είναι πάρα πολλές.

Για το λόγο αυτό, σοβαρές κυρώσεις και τσουχτερά πρόστιμα περιμένουν τους ανασφάλιστους οδηγούς. Η καταγραφή των ανασφάλιστων οχημάτων και η διασταύρωση των στοιχείων των ιδιοκτητών τους που είναι σε εξέλιξη από το υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών, πρόκειται να οδηγήσει σε στρατηγικές αλλαγές, οι οποίες εξετάζονται σε νομοθετικό πλέον επίπεδο.

Σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή και αναμένεται να ψηφιστεί, οι ιδιοκτήτες των ανασφάλιστων οχημάτων θα ενημερώνονται γραπτώς με επιστολή από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, ότι πρέπει να ασφαλίσουν το όχημά τους εντός 8 ημερών από τη στιγμή που λάβουν τη σχετική ειδοποίηση. Ωστόσο, απαραίτητη προϋπόθεση για την ασφάλιση είναι να καταβάλουν πρώτα και παράβολο 250 ευρώ υπέρ του Δημοσίου.

Σε περίπτωση που οι ιδιοκτήτες των ανασφάλιστων οχημάτων δεν προβούν στις παραπάνω κινήσεις, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων θα αποστέλλει τα στοιχεία τους στο Αστυνομικό τμήμα του τόπου διαμονής τους για την επιβολή προστίμου. Το πρόστιμο για ανασφάλιστα δίκυκλα θα ανέρχεται στα 250 ευρώ, για επιβατικά αυτοκίνητα στα 500 ευρώ και για φορτηγά στα 1.000 ευρώ. Παράλληλα με το τσουχτερό πρόστιμο, οι οδηγοί των ανασφάλιστων οχημάτων δεν πρόκειται να αποφύγουν την αφαίρεση πινακίδων, άδειας κυκλοφορίας και διπλώματος, καθώς και ποινικές κυρώσεις.

Με την ψήφιση των παραπάνω μέτρων, αναμένεται να περιοριστεί σημαντικά το φαινόμενο των ανασφάλιστων οχημάτων, μιας και τα πρόστιμα που θα κληθούν να πληρώσουν οι ανασφάλιστοι οδηγοί θα ξεπερνούν κατά πολύ το χρηματικό ποσό μιας ασφάλισης αυτοκινήτου. Με πρόχειρους υπολογισμούς, το κόστος ενός βασικού πακέτου ασφάλισης αυτοκινήτου ξεκινά περίπου από τα 150 ευρώ ή αλλιώς από τα 5 ευρώ ανά ημέρα. Με αυτό το μικρό κόστος (μικρό, συγκριτικά με το τι σου καλύπτει βέβαια), και κάνοντας την υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης, ο ασφαλισμένος καλύπτεται για μεγάλα χρηματικά ποσά. Ειδικότερα, μετά και την ενσωμάτωση της 5ης Κοινοτικής Οδηγίας στην Ελληνική Νομοθεσία, τα ελάχιστα ποσά κάλυψης σήμερα, για σωματικές βλάβες και υλικές ζημιές, ορίζονται από 1/1/2011, για σωματικές βλάβες στα 1.000.000 ευρώ ανά θύμα και στα 1.000.000 ευρώ για υλικές ζημίες ανά ατύχημα.

Οι τιμωρίες για τους κατόχους ανασφάλιστων οχημάτων

Βάσει νόμου, στους χρήστες ανασφάλιστων οχημάτων επιβάλλεται:

α) αφαίρεση των πινακίδων και της αδείας κυκλοφορίας για ένα χρόνο. Η πρόκληση δε ατυχήματος από όχημα χωρίς το προαναφερόμενο ειδικό σήμα, επισύρει την αφαίρεση πινακίδων και αδείας κυκλοφορίας για δύο χρόνια και επί υποτροπής για τρία χρόνια.

β) χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, 1.000 Ευρώ για τα λεωφορεία και τα Φ.Δ.Χ., 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα και 250 ευρώ για τα δίκυκλα. Επίσης, κατά περίπτωση, ορίζονται και ποινικές κυρώσεις που προβλέπουν φυλάκιση από δύο (2) έως δώδεκα (12) μήνες και χρηματική ποινή τουλάχιστον 3.000 ευρώ σε βάρος του κυρίου ή κατόχου οχήματος που το θέτει σε κυκλοφορία ή ανέχεται να το κυκλοφορεί τρίτος χωρίς να πληροί τις απαιτήσεις του Ν. 489/76, δηλαδή της εκπλήρωσης της υποχρέωσής του για ασφαλιστική κάλυψη.

Πως γίνεται η κάλυψη για ζημιές από ανασφάλιστα οχήματα

Αρκετές εταιρείες συμπεριλαμβάνουν στα βασικά ή στα προαιρετικά πακέτα ασφάλισης, την κάλυψη υλικών ζημιών από ανασφάλιστο όχημα. Με αυτόν τον τρόπο, αποζημιώνεστε απευθείας από τη δική σας ασφαλιστική εταιρεία, χωρίς την εμπλοκή του Επικουρικού Κεφαλαίου -μέχρι ένα ποσό. Ωστόσο, η αύξηση του αριθμού των ανασφάλιστων αυτοκινήτων, έχει οδηγήσει ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες στην παύση παροχής της συγκεκριμένης κάλυψης. Επίσης, βάσει των πληροφοριών που συλλέξαμε, στο προσεχές διάστημα, αυτή την τακτική θα ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες, λόγω των πολυάριθμων, πλέον, συμβάντων.

Στις περιπτώσεις, που εμπλακείτε σε ατύχημα με ανασφάλιστο όχημα ή το άλλο αυτοκίνητο εγκαταλείψει το χώρο του συμβάντος χωρίς να δώσει τα στοιχεία του, έχετε δικαίωμα να ζητήσετε την πλήρη αποκατάσταση της ζημιάς, από το Επικουρικό Κεφάλαιο (Υπατίας 5, 105 57 Αθήνα, τηλ. 210 33 27 400).

Σε δεινή θέση το Επικουρικό Κεφάλαιο

Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, το Επικουρικό Κεφάλαιο βρίσκεται και αυτή τη χρονιά σε δεινή οικονομική θέση, καθώς οι οικονομικές του υποχρεώσεις ξεπερνούν κατά πολύ τα 600 εκατομμύρια ευρώ, τη στιγμή που τα ετήσια έσοδα του, είναι κατά πολύ μικρότερα. Στην παρούσα φάση, πλήθος ασφαλισμένων περιμένουν να αποζημιωθούν από το Επικουρικό Κεφάλαιο, λόγω της εμπλοκής σε ατύχημα με ανασφάλιστο όχημα ή λόγω εγκατάλειψης θύματος.

Όμως τώρα, έχει δημιουργηθεί ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα σε ότι έχει να κάνει με τη λειτουργία του Επικουρικού Κεφαλαίου. Για δεύτερη φορά, μέσα σε έναν χρόνο, το Υπουργείο Οικονομικών, ενδίδοντας στις ασφυκτικές πιέσεις της διοίκησης του «ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ» και της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, επαναφέρει την αποσυρθείσα τον Σεπτέμβριο του 2011, από τον τότε Υπουργό Οικονομικών κ. Ε. Βενιζέλο, τροπολογία η οποία καταργεί την αστική ευθύνη του Επικουρικού Κεφαλαίου, για αποζημιώσεις από τροχαία αυτοκινητικά ατυχήματα, καταργώντας ουσιαστικά τις πληρωμές για αόριστο χρόνο. Αν πραγματικά ψηφιστεί από τη Βουλή μειώνεται η ευθύνη του Επικουρικού Κεφαλαίου, το οποίο δεν πρόκειται να καταβάλλει αποζημιώσεις για τροχαία ατυχήματα που προκαλούνται από πρόθεση του οδηγού, ενώ καταργούνται και οι χρηματικές αποζημιώσεις για ψυχική οδύνη. Επίσης, θεσπίζεται κλίμακα των ποσών της οφειλόμενης αποζημίωσης σε περίπτωση πτώχευσης του ασφαλιστή, ή σε περίπτωση που η εκτέλεση σε βάρος του απέβη άκαρπη ή επανακλήθηκε η άδεια λειτουργίας της ασφαλιστικής επιχείρησης.

Τι είναι το Επικουρικό Κεφάλαιο;

Το Επικουρικό Κεφάλαιο είναι ένας οργανισμός που στοχεύει στην αποζημίωση των θυμάτων που εμπλέκονται, χωρίς υπαιτιότητά τους, σε ατυχήματα:

  • με οχήματα ανασφάλιστα
  • με οχήματα άγνωστα (αν το πρόσωπο που έχει την ευθύνη παραμένει άγνωστος)
  • με οχήματα ασφαλισμένα σε εταιρία που έκλεισε λόγω πτώχευσης ή έχει ανακληθεί η άδεια λειτουργίας της

Το Επικουρικό Κεφάλαιο αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια σοβαρά οικονομικά προβλήματα και συνεχώς αυξάνεται ο μέσος χρόνος αναμονής για αποζημίωση. Οι αποζημιώσεις που εκκρεμούν τόσο από την ανάκληση αδειών λειτουργιών πολλών ασφαλιστικών εταιριών, όσο και από ατυχήματα με άγνωστα και ανασφάλιστα οχήματα, εκτιμάται ότι στο σύνολο τους ξεπερνούν τα 600 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα έσοδα του Επικουρικού Κεφαλαίου είναι μόλις 75,4 εκατομμύρια ευρώ.

Τι ισχύει σήμερα στο Επικουρικό Κεφάλαιο;

Σήμερα, έπειτα από την πρόσφατη τροπολογία που ψηφίστηκε για την προσπάθεια εξυγίανσης της οικονομικής κατάστασης του Επικουρικού Κεφαλαίου, ισχύουν τα εξής:

  • καταβάλλεται χρηματική ικανοποίηση λόγω ψυχικής οδύνης από απώλεια ζωής μέχρι 6.000 ευρώ για κάθε δικαιούχο, σε κάθε περίπτωση καταβολής αποζημίωσης (ανασφάλιστο ή άγνωστο όχημα, ή όχημα που έκλεισε η ασφαλιστική του εταιρία).
  • δεν επιτρέπεται η κατάσχεση των περιουσιακών στοιχείων του οργανισμού για αποζημιώσεις που εκκρεμούν, μέχρι το 2016.
  • υπάρχει συγκεκριμένο όριο συνολικής αποζημίωσης μέχρι και 100.000 ευρώ, σε περίπτωση αποζημίωσης λόγω πτώχευσης ή ανάκλησης άδειας λειτουργίας της ασφαλιστικής εταιρίας του υπαίτιου οχήματος.

Το όριο αυτό ισχύει για το σύνολο των ζημιών και το ποσό που θα καταβάλει πλέον το Επικουρικό κεφάλαιο δε θα είναι ολόκληρη η αποζημίωση, αλλά ένα ποσοστό της, σύμφωνα με τον ακόλουθο πίνακα:

Ύψος αποζημίωσης

Ποσό που καταβάλλει το Επικουρικό Κεφάλαιο (% επί της απ5οζημίωσης)

έως 4.000 ευρώ

90%
από 4.001 έως 10.000 ευρώ

87,5% με ελάχιστο τα 3.600 ευρώ

από 10.001 έως 30.000 ευρώ

85% με ελάχιστο τα 8.750 ευρώ

από 30.001 έως 60.000 ευρώ

80% με ελάχιστο τα 25.000 ευρώ

από 60.001 έως 100.000 ευρώ

70% με ελάχιστο τα 48.000 ευρώ

άνω των 100.000 ευρώ 70% με μέγιστο τα 100.000 ευρώ

Η συγκεκριμένη ρύθμιση προβλέπει ωστόσο τη δυνατότητα υπέρβασης του ανώτατου ορίου των 100.000 ευρώ, για πρόσωπα που έχουν υποστεί κάποια αναπηρία από τροχαίο ατύχημα με όχημα που ήταν ασφαλισμένο σε ασφαλιστική εταιρία, της οποίας ανακλήθηκε η άδεια λειτουργίας. Η φύση και ο βαθμός της αναπηρίας, αλλά και το ύψος της αποζημίωσης, θα ορίζονται με κοινή απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργείου Εργασίας & Κοινωνικών Ασφαλίσεων, που θα εκδίδεται μετά από γνωμάτευση του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ).

Τι προκύπτει από τη νέα τροπολογία για το Επικουρικό Κεφάλαιο;

Νέα δεδομένα επιβάλλει στους ασφαλισμένους, αλλά και στις ασφαλιστικές εταιρίες, η τροπολογία που ψηφίστηκε για το Επικουρικό Κεφάλαιο, με σκοπό την εξυγίανση της οικονομικής του κατάστασης. Συγκεκριμένα περιορίζονται αισθητά οι υποχρεώσεις που αυτό έχει προς τους δικαιούχους, ώστε να μπορέσει να αντιμετωπίσει την αδυναμία στην οποία βρίσκεται, κάτι που όμως μπορεί να σημαίνει τη μετάθεση του βάρους της αποζημίωσης στους ασφαλισμένους.

Για το λόγο αυτό, η αξιοπιστία και η οικονομική φερεγγυότητα μιας ασφαλιστικής εταιρίας θα πρέπει να αποτελεί από δω και πέρα το βασικότερο κριτήριο επιλογής ασφάλισης του αυτοκινήτου, γιατί σε περίπτωση που ένας οδηγός εμπλακεί σε κάποιο ατύχημα και η άδεια λειτουργίας της ασφαλιστικής του εταιρίας ανακληθεί, μπορεί να κληθεί να πληρώσει ο ίδιος το κόστος των ζημιών.

Σύμφωνα με το νόμο 4092/2012 και την τελευταία τροπολογία για το Επικουρικό Κεφάλαιο, πριν από οποιαδήποτε δικαστική ενέργεια κατά του Επικουρικού Κεφαλαίου είναι παραδεκτή, μόνον αν ο ενάγων έχει υποβάλει προ της άσκησης της στο Επικουρικό Κεφάλαιο έγγραφη αίτηση αποζημίωσης, με συνημμένα τα έγγραφα που αποδεικνύουν την απαίτηση του. Το Επικουρικό Κεφάλαιο είναι υποχρεωμένο να απαντήσει αιτιολογημένα στην αίτηση εντός τριών μηνών από την υποβολή της, σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 6 του νόμου αυτού. Μετά τη λήψη της απάντησης του Επικουρικού Κεφαλαίου ή την άπρακτη παρέλευση της ως άνω προθεσμίας, ο παθών δύναται να ασκήσει αγωγή κατά του Επικουρικού Κεφαλαίου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:

Αυστηρές ποινές για τους ανασφάλιστους της ασφάλτου

SHARE:

24Media Network