Αυστραλία: Φόρος για τη Google

Αυστραλία: Φόρος για τη Google
OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ποια είναι η απόφαση της κυβέρνησης της Αυστραλίας για τον "φόρο της Google" ακολουθώντας τη "γραμμή" Πορτογαλίας, Ελβετίας και Γερμανίας

Η κυβέρνηση της Αυστραλίας είναι έτοιμη να τροποποιήσει τη φορολογική της νομοθεσία, έτσι ώστε να σταματήσει τις μεγάλες επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένης της Google, από το να μεταφέρουν το κεφάλαιο τους σε χώρες όπως η Ολλανδία και η Ιρλανδία, όπου οι φόροι είναι χαμηλότεροι.

Η κίνηση αυτή ευθυγραμμίζεται με την απόφαση των Κυβερνήσεων Βρετανίας και Γερμανίας, οι οποίοι αξιώνουν κοινή δράση για τους G20 έτσι ώστε οι πολυεθνικές να πληρώνουν “δίκαιο μερίδιο” σε φόρους. Θεωρούν, ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις εκμεταλλεύονται τα νομικά κενά για να μεταφέρουν τα κεφάλαια τους σε χώρες που έχουν χαμηλότερη φορολογία. 

Ο υφυπουργός Οικονομικών της Αυστραλίας, David Bradbury, δήλωσε ότι η φορολογική νομοθεσία τροποποιείται έτσι ώστε να διασφαλιστεί το ότι οι πολυεθνικές θα αποδίδουν φόρους για τα κέρδη που αποκομίζονται στην κάθε χώρα, κάνοντας λόγο και για την Google Australia. Η ίδια η εταιρεία ισχυρίζεται πάντως, πως έχει συμμορφωθεί με όλους τους τοπικούς φορολογικούς νόμους.

“Έχουμε συμβάλλει κατά πολύ στην ανάπτυξη της οικονομίας της Αυστραλίας βοηθώντας χιλιάδες επιχειρήσεις να αναπτυχθούν, ενώ παρέχουμε υπηρεσίες σε εκατομμύρια Αυστραλούς χωρίς κόστος, ενώ απασχολούμε 650 άτομα σε τοπικό επίπεδο”, δήλωσε εκπρόσωπος της Google.

Ο Bradbury δήλωσε πάντως, πως οι περίπλοκες φορολογικές δομές της εταιρείας περιλαμβάνουν καταβολή δικαιωμάτων σε μια Ολλανδική θυγατρική εταιρεία που επίσης λαμβάνει έσοδα από μια άλλη θυγατρική με έδρα της τις Βερμούδες, όπου δεν υπάρχει φορολογία για τις επιχειρήσεις.

Σχετική έκθεση του Reuters τον περασμένο μήνα ανέφερε, ότι η εταιρεία Starbucks, η μεγαλύτερη αλυσίδα καφέ στον κόσμο, κατέβαλε μόνο 8,6 εκατομμύρια λίρες συνολική φορολογία στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά τη διάρκεια των τελευταίων 13 ετών, ενώ έχει συνολικές πωλήσεις 3,1 δισεκατομμυρίων λιρών.

Η Google είχε κέρδη 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τις πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο πέρυσι, αλλά ταυτόχρονα είχε φορολογική επιβάρυνση, μόλις 4,2 εκατομμυρίων λιρών το 2011.

Αντίστοιχα η Amazon UK πλήρωσε φόρους εισοδήματος πέρυσι 1.000.000 δολάρια, ενώ είχε πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο που κυμαίνονταν σε ένα ποσό μεταξύ 5,3 έως 7 δισεκατομμύρια δολάρια

Καταδίκη της Google

Υπενθυμίζεται ότι τα τελευταία χρόνια, η Google έχει αναγκασθεί να υπερασπισθεί τον εαυτό της σε δικαστήρια αρκετών χωρών του κόσμου, υποστηρίζοντας ότι δεν είναι υπεύθυνη για το περιεχόμενο των ιστοσελίδων που εμφανίζονται στη λίστα των αποτελεσμάτων της μηχανής αναζήτησης.

Η πιο πρόσφατη φορά που χρειάστηκε να το κάνει ήταν στην Αυστραλία, χωρίς ωστόσο να καταφέρει να γλιτώσει την καταδίκη από το Ανώτατο Δικαστήριο της Βικτόρια.

Η δίκη έγινε μετά από αγωγή του Michael Trkulja, ενός μουσικού παραγωγού. Σύμφωνα με τον Trkulja, στη λίστα των αποτελεσμάτων, το “ψαχτήρι” της Google εμφάνιζε μία ιστοσελίδα όπου αναγράφονταν φήμες για την εμπλοκή του σε δολοφονία και τη συμμετοχή του σε μία σπείρα οργανωμένου εγκλήματος. Ο παραγωγός ζητούσε την καταδίκη της Google, ισχυρισμό που το δικαστήριο έκανε δεκτό στην απόφασή του, υποστηρίζοντας πως ο ιντερνετικός κολοσσός έχει ευθύνη για ό,τι εμφανίζεται τα αποτελέσματα.

Όσες ακόμη φορές έχει χρειασθεί να χρησιμοποιήσει η Google το ίδιο επιχείρημα σε δικαστήρια, τα αποτελέσματα ήταν άλλοτε θετικά και άλλοτε αρνητικά. Τον Ιανουάριο, για παράδειγμα, γαλλικά δικαστήριο της επέβαλε πρόστιμο επειδή, όταν κανείς πληκτρολογούσε το όνομα μιας γαλλικής ασφαλιστικής εταιρείας στο “ψαχτήρι”, η αναζήτηση συμπληρωνόταν αυτόματα με τη λέξη “απατεώνας”. Επίσης, υποχρέωσε την Google να κάνει τις απαραίτητες τεχνικές αλλαγές, για να σταματήσει αυτό να συμβαίνει.

Σύμφωνα με την “Καθημερινή” και το Reuters, το Ανώτατο Δικαστήριο της Βικτόρια δεν δέχθηκε το επιχείρημα της Google, θεωρώντας ότι ο ιντερνετικός κολοσσός θα πρέπει να αντιμετωπισθεί ως “εκδότης” στα πλαίσια των νόμων περί συκοφαντικής δυσφήμισης που ισχύουν στην Αυστραλία. Η απόφαση διαφοροποιείται από τις παλιότερες ετυμηγορίες άλλων ανάλογων δικών, που είχαν κρίνει πως η Google δεν είναι εκδότης αλλά ένας “διαδικτυακός ενδιάμεσος”.

Ωστόσο, ο δικαστής στην υπόθεση Trkulja έκρινε πως “ο συγκεκριμένος όρος δεν μπορεί να εφαρμοσθεί στην περίπτωση μιας εταιρείας που λειτουργεί μια μηχανή αναζήτησης, ως προς τα αποτελέσματα που παράγει κάθε φορά αυτή η μηχανή”. Επιπλέον, αν και δέχεται πως τα αποτελέσματα προκύπτουν από αλγόριθμους, οι αλγόριθμοι αυτοί έχουν αναπτυχθεί από ανθρώπους, οι οποίοι μπορούν να κριθούν για τη συμπεριφορά τους.

Η απόφαση επιδικάζει ως αποζημίωση στον Trkulja 200.000 δολάρια. Πριν από μερικούς μήνες, ο παραγωγός είχε κερδίσει μία παρόμοια δίκη, αυτή τη φορά από τη Yahoo, παίρνοντας τότε αποζημίωση 225.000 δολάρια.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα