ΕΛΤΑ: Τα λουκέτα και μια άλλη όψη δημογραφικής ερήμωσης και ψηφιακής υστέρησης
Διαβάζεται σε 16'
Το όλο ζήτημα των ΕΛΤΑ άπτεται άλλων κομβικών ζητημάτων, που διαπερνούν οριζόντια τη “δεξαμενή” εθνικών προκλήσεων. Ο λόγος για την υστέρηση της περιφέρειας το δημογραφικό αλλά και την ψηφιακή υστέρηση, που αποτελεί μια σύγχρονη άποψη φτώχειας.
- 01 Νοεμβρίου 2025 08:19
Σε μια συγκυρία που η χώρα αναζητά παραγωγικό προσανατολισμό, με αιχμή την τόνωση της περιφέρειας, αλλά και άμβλυνση των ανισοτήτων, που εν μέσω πληθωριστικής συγκυρίας εντείνονται, η υπόθεση της αναστολής λειτουργίας των 204 υποκαταστημάτων των ΕΛΤΑ, ένεκα των επιχειρηματικών αποφάσεων της εταιρείας, ξεπερνά μια απλή αντιδικία δήμων και φορέων με τη διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων, και αναδεικνύει όψεις υστέρησης και παθογένειες, που θα πρέπει να τύχουν άμεσης αντιμετώπισης.
Πέρα από το εάν πρέπει η διοίκηση των ΕΛΤΑ, σε μια κίνηση διασφάλισης οικονομιών κλίμακας για τη διασφάλιση της συνέχειάς τους, μετά τις συνεχείς “ενέσεις” στήριξης τα τελευταία χρόνια από την κυβέρνηση, να προχωρήσει σε πρωτοβουλίες αλλαγής επιχειρηματικού μοντέλου ή όχι, υπάρχει και μια άλλη ανάγνωση. Ουσιαστικά, θα πρέπει να επισημανθεί ότι το όλο ζήτημα άπτεται άλλων δύο κομβικών ζητημάτων, που διαπερνούν οριζόντια τη “δεξαμενή” εθνικών προκλήσεων. Και αυτά, δεν είναι θέματα που θα πρέπει η διοίκηση των ΕΛΤΑ να λύσει, αλλά οι φορείς της πολιτείας. Ο λόγος για την υστέρηση της περιφέρειας, σε σχέση με δείκτες ανάπτυξης, το δημογραφικό αλλά και την ψηφιακή υστέρηση, που αποτελεί μια σύγχρονη άποψη φτώχειας.
Στο φόντο αυτό, η υπόθεση των ΕΛΤΑ εγγράφεται σε ένα συνολικό σκηνικό, που έχει κι άλλες “ψηφίδες”, όπως π.χ. η αδυναμία πρόσβασης σε ψηφιακά εργαλεία (ακόμη και τάμπλετ ή κινητό) για πολλούς μαθητές, που είναι προαπαιτούμενο, πλέον, σε σχολεία και διδακτικές π.χ. ΕΠΑΛ, ή τα θέματα δημογραφίας, με την ερήμωση περιοχών, ή το περιοδικό “αναζωντάνεμά” τους, μόνο την τουριστική περίοδο, κάτι που όμως δεν αρκεί για να κρατήσει “άσβεστο” το φως της ελληνικής περιφέρειας, ειδικά της απομακρυσμένης αλλά και το “καντήλι” και των ΕΛΤΑ.
Περιφέρεια και υπανάπτυξη
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι και πριν ξεσπάσει η θύελλα των ΕΛΤΑ πολλοί είναι εκείνοι κι εκείνες που σταθερά εκπέμπουν SOS. Είναι ενδεικτικό ότι την περασμένη άνοιξη, η Πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ) κα Λουκία Σαράντη και ο Πρόεδρος και CEO της Alumil και Πρόεδρος επί Τιμή του ΣΒΕ, κ. Γεώργιος Μυλωνάς κατά τη συζήτησή τους στο πλαίσιο του East Macedonia Thrace Forum III, επισήμαναν την ανάγκη μιας συγκροτημένης αναπτυξιακής στρατηγικής για την περιφέρεια.
Θέτοντας, συγκεκριμένα, τον παράγοντα των διεθνών εξελίξεων και πώς αυτές διαμορφώνουν τις ισορροπίες σε παγκόσμιο, αλλά και περιφερειακό επίπεδο, η κα Σαράντη εστίασε στην άμβλυνση των περιφερειακών ανισοτήτων, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Παρά τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, η αναπτυξιακή μονομέρεια και οι περιφερειακές ανισότητες παραμένουν από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει απέναντί της η χώρα μας, ενώ καθορίζουν την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανίας και ειδικότερα της μεταποιητικής δραστηριότητας που αποτελεί τον πνεύμονα της ελληνικής περιφέρειας. Συγκεκριμένα για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, η Πρόεδρος του ΣΒΕ τόνισε ότι «δεν υπάρχουν στα λιμάνια οι κατάλληλες υποδομές για την εξυπηρέτηση των αναγκών της Βιομηχανίας».
Η δημογραφία πληγώνει
Για να υπάρχει όμως ανάπτυξη απαιτούνται και πολιτικές και δη εστίαση στο δημογραφικό. Εκεί τα πράγματα είναι προφανές ότι είναι “στο κόκκινο”. Είναι χαρακτηριστικό, ότι φέτος τα σχολεία, στην πρώτη τάση του Δημοτικού, μπήκαν περίπου 45.000 λιγότεροι μαθητές, σε σχέση με το 2010, ενώ ο συνολικός αριθμός στο Δημοτικό έχει μειωθεί κατά 171.781 την τελευταία δεκαετία. Τούτων δοθέντων 714 σχολεία (δηλαδή 17 περισσότερα σε σχέση με πέρυσι) σταμάτησαν να λειτουργούν στο πλαίσιο συνενώσεων και καταργήσεων που προώθησε το Υπ. Παιδείας. Σημειώνεται ότι για να βρίσκεται σε λειτουργία ένα σχολείο πρέπει να συμπληρωθεί ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός των 15 μαθητών (στις πόλεις). Σε αναστολή διατηρείται ένα σχολείο για μία τριετία. Εάν μέσα στα χρόνια αυτά δεν συμπληρωθεί ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός μαθητών, τότε το σχολείο «κλείνει».
Όσον αφορά τα φετινά «υπό αναστολή» σχολεία, τα περισσότερα εντοπίζονται στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (154), σε απόσταση αναπνοής ακολουθεί η Κεντρική Μακεδονία (150) και έπεται η Θεσσαλία (81), η Αττική (71), η Πελοπόννησος (44), η Ήπειρος (43) και η Κρήτη (42).
Είναι προφανές, πάντως, ότι η αναστολή λειτουργίας των σχολείων, επηράζει την καθημερινότητα όχι μόνο σε απομακρυσμένες περιοχές ή ακριτικά νησιά αλλά και τις γειτονιές σε μεγάλα αστικά κέντρα όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, τα Δημοτικά μετρούν φέτος κοντά στους 112.000 (συγκεκριμένα 111.944) λιγότερους μαθητές, μία πτώση της τάξης του 19% συγκριτικά με το 2018. Δηλαδή σε επτά χρόνια έχει μειωθεί ο μαθητικός πληθυσμός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση κατά 19%. Ενώ, συνολικά σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και στις επαγγελματικές δομές, το 2025-2026 φοιτούν περίπου 1.210.000 μαθητές, ενώ επτά χρόνια πριν, το 2018-2019, φοιτούσαν 1.363.912 μαθητές.
Σε αυτό το σκηνικό έρχεται να εγγραφεί και το “κλείσιμο” των ΕΛΤΑ, που ουσιαστικά έπεται των “λουκέτων” στα σχολεία, που είναι και προφανώς και πιο σημαντικό.
Στο φόντο αυτής της δημογραφικής εικόνας και συνολικά οικονομικής εικόνας, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει, η συνολική παρέμβαση που έχει κάνει ο πρώην υπουργός και καθηγητής στο ΕΚΠΑ Τάσος Γιαννίτσης. Ειδικά, δε, στην ομιλία του στην επετειακή εκδήλωση για την ίδρυσης του ΠΑΣΟΚ «Πολιτικές υπέρβασης απέναντι στην εθνική – υπαρξιακή απειλή» ο πρώην υπουργός Εργασίας και ιστορικό στέλεχος της παράταξης εστίασε στην κρισιμότητα του δημογραφικού προβλήματος της χώρας, υπογραμμίζοντας τρεις βασικές διαπιστώσεις: Η δημογραφική εικόνα της Ελλάδας είναι ανησυχητική και το αποτέλεσμα συσσωρευμένων πολιτικών αδράνειας και αναποτελεσματικότητας των τελευταίων δύο δεκαετιών, με αποτέλεσμα η χώρα να ανήκει πλέον στις 12 χώρες με υπεργήρανση πληθυσμού στον πλανήτη. Έθεσε, επίσης, το τεράστιο ζήτημα της γλώσσας, της ιστορικής συνέχειας, συνείδησης, των πολιτισμικών δεσμών κατοίκων και χώρας, των αξιών και της συνεκτικής πορείας μας ως έθνος.
Στην ομιλία του ο Τάσος Γιαννίτσης επισήμανε μεταξύ άλλων: «Το 2050 ο πληθυσμός της χώρας, από 10,5 εκ. που είναι σήμερα θα έχει μειωθεί σε λιγότερο από 8 εκ., ενώ στην Τουρκία θα έχει αυξηθεί κατά 10 εκ., όσος είναι σήμερα ο πληθυσμός της Ελλάδας».
Ψηφιακή υστέρηση
Η υπόθεση των ΕΛΤΑ, πάντως, “θυμίζει” και τα ζητήματα ψηφιακής υστέρησης, μια και εύλογα, η διοίκηση των ΕΛΤΑ επιδιώκει να στρέψει υπηρεσίες σε ένα άλλο μοντέλο, πιο εξατομικευμένο αλλά και ψηφιακό.
Ωστόσο, η κατάσταση στη χώρα, ειδικά σε κομμάτια πληθυσμού είναι ανησυχητική. Με βάση την Έκθεση για τη Φτώχεια στην Ελλάδα 2025, την έβδομη συνεχόμενη έκδοση του Ελληνικού Δικτύου για την Καταπολέμηση της Φτώχειας (EAPN Greece), ο δείκτης SMD (Severe Material Deprivation – Σοβαρή Υλική Στέρηση) μετρά την αδυναμία των ατόμων να έχουν πρόσβαση σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες που θεωρούνται απαραίτητα για ένα αξιοπρεπές βιοτικό επίπεδο δίνει ενδιαφέρουσες όψεις της εικόνας. Συγκεκριμένα, ο δείκτης καταγράφει το ποσοστό του πληθυσμού που δεν έχει τη δυνατότητα να καλύψει τουλάχιστον 4 από τα ακόλουθα 9 βασικά αγαθά ή υπηρεσίες: α) πληρωμή ενοικίου, λογαριασμών ή δόσεων δανείων, β) έξοδα για μία εβδομαδιαία ετήσια άδεια διακοπών, γ) κατανάλωση κρέατος, κοτόπουλου, ψαριού ή λαχανικών ισοδύναμης διατροφικής αξίας κάθε δεύτερη ημέρα, δ) δυνατότητα κάλυψης απρόβλεπτων οικονομικών εξόδων (περίπου 380 ευρώ), ε) κατοχή σταθερού ή κινητού τηλεφώνου, στ) κατοχή έγχρωμης τηλεόρασης, ζ)κατοχή πλυντηρίου ρούχων, η) κατοχή αυτοκινήτου, θ) πρόσβαση σε θέρμανση.
Η έλλειψη πρόσβασης σε 4 από τα 9 αυτά αγαθά ή υπηρεσίες θεωρείται ένδειξη σοβαρής υλικής στέρησης, η οποία αποτελεί βασική διάσταση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού. Ο συγκεκριμένος δείκτης χρησιμοποιήθηκε επίσης για τη μέτρηση της προόδου προς τον στόχο της Στρατηγικής «Ευρώπη 2020», που προέβλεπε τη μείωση του αριθμού των ατόμων που βιώνουν φτώχεια κατά 20 εκατομμύρια — στόχος ο οποίος δεν επιτεύχθηκε.
Με βάση, δε,απόψεις των Οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών (ΟΚοιΠ) υπάρχει επιδείνωση της στεγαστικής ανασφάλειας, του άγχους που πηγάζει από ζητήματα ψυχικής υγείας, και του ψηφιακού αποκλεισμού
Όπως αναφέρεται στην Έκθεση υπάρχει, επίσης, “η αθέατη φτώχεια, η ευαλωτότητα των κατοίκων των αγροτικών περιοχών και ιδιαίτερα των γυναικών, σειρά παραγόντων φτωχοποίησης όπως η παρακμή των μικρών οικογενειακών εκμεταλλεύσεων, η ενεργειακή κρίση, ο τουριστικός εξευγενισμός, οι ανεπαρκείς κοινωνικές υποδομές σε όλο το φάσμα των αναγκών των κατοίκων, η οξυμένη αστεγία, ο γηράσκων πληθυσμός αλλά και η ύπαρξη στρατηγικών επιβίωσης όπως η μείωση της κατανάλωσης, η αυτοπαραγωγή, τα κοινωνικά παντοπωλεία/συσσίτια, τα κοινωνικά δίκτυα αλληλεγγύης, τα επιδόματα και η μετανάστευση.”
Ψηφιακή υστέρηση
Σε σχέση, δε, με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων, με βάση έρευνα της Eurostat για το 2023, στις αγροτικές περιοχές η χώρα μας καταγράφει την 4η χειρότερη επίδοση μεταξύ των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ). Ανεξαρτήτως τόπου κατοικίας, η Ελλάδα βρίσκεται στην 16η θέση της ΕΕ σε ψηφιακό αλφαβητισμό.
Το κατά μέσον όρο 80,14% των πολιτών ηλικίας 16 έως 74 ετών έχει τουλάχιστον στοιχειώδεις γνώσεις χρήσης και αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών. Οι υπόλοιποι όμως είναι ψηφιακά αναλφάβητοι. Βέβαια, η κατάσταση είναι πολύ καλύτερη στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Σε αυτά, ο ψηφιακός αναλφαβητισμός πλήττει το 12,58% των κατοίκων. Στις μικρές πόλεις και τα προάστια το αντίστοιχο ποσοστό είναι 19,23%. Εκεί όμως που τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα είναι στις αγροτικές περιοχές, όπου ο ψηφιακός αναλφαβητισμός είναι υπερδιπλάσιος των αστικών κέντρων. Φτάνει στο 27,75%.
Την ίδια ώρα, στην ΕΕ, ο ψηφιακός αναλφαβητισμός πλήττει λιγότερο από το 15% των κατοίκων ηλικίας 16 έως 74 ετών. Στην πραγματικότητα, το 85,4% των πολιτών αυτών κατά μέσον όρο έχει τουλάχιστον στοιχειώδεις γνώσεις χρήσης και αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών. Και στην υπόλοιπη Ευρώπη, τα ποσοστά είναι υψηλότερα στα αστικά κέντρα και τα προάστια (80,4% των κατοίκων έχουν στοιχειώδεις γνώσεις) και χαμηλότερα στις αγροτικές περιοχές (77,6%). Τον λιγότερο ψηφιακό αναλφαβητισμό έχει η Ολλανδία. Σχεδόν όλοι οι κάτοικοί της (πάνω από το 97%, ανεξαρτήτως τόπου κατοικίας) έχουν τουλάχιστον στοιχειώδεις γνώσεις χρήσης των υπολογιστών και του διαδικτύου. Ακολουθούν η Φινλανδία και η Δανία, με ποσοστά και οι δύο πάνω από 95%. Στον αντίποδα, η Γερμανία βρίσκεται στην χειρότερη θέση στην ΕΕ σε ψηφιακό αλφαβητισμό στα αστικά κέντρα. Μόλις το 77,5% των κατοίκων τους έχουν στοιχειώδεις γνώσεις χρήσης υπολογιστών και διαδικτύου. Δεύτερη χειρότερη είναι η Βουλγαρία με 78% και τρίτη η Ιταλία με 78,2%. Στις αγροτικές περιοχές, ο ψηφιακός αναλφαβητισμός πλήττει περισσότερους Βούλγαρους, Ρουμάνους και Γερμανούς.
Δείκτης DESI
Να σημειωθεί ότι με βάση το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, και σχετική περσινή ανακοίνωση, αξιοσημείωτη πρόοδο στην ψηφιοποίηση των δημόσιων υπηρεσιών, σημείωσε η Ελλάδα το 2023, ενώ συγχρόνως κατέγραψε και τη μεγαλύτερη βελτίωση στον τομέα αυτό με ποσοστό της τάξεως του 16% την τελευταία τετραετία. Συνολικά μέσα σε δύο χρόνια η Ελλάδα έχει προσεγγίσει και σε πολλές περιπτώσεις ξεπεράσει τον Ευρωπαϊκό Μέσο Όρο (Μ.Ο). Η πρόοδος της χώρας μας αποτυπώνεται στην ετήσια έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ψηφιακή Δεκαετία (δείκτης Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας – DESI).
Άνοδο σημείωσε η Ελλάδα και στην ανάπτυξη υποδομών συνδεσιμότητας οπτικών ινών στις εγκαταστάσεις (FTTP). Αν και εξακολουθεί να υπολείπεται του ευρωπαϊκού Μ.Ο που είναι 63.99% με αύξηση 7.63 ποσοστιαίων μονάδων, η χώρας μας σημείωσε αύξηση 10.56 ποσοστιαίων μονάδων φτάνοντας στο 38.41%. Πρόοδο επίσης κατέγραψε η Ελλάδα και στην κάλυψη του 5G που ανέρχεται στο 98% σημειώνοντας άνοδο 14,5 ποσοστιαίων μονάδων, ενώ ο ευρωπαϊκός Μ.Ο διαμορφώθηκε στο 89,3% καταγράφοντας αύξηση 9,8 ποσοστιαίων μονάδων.
Αντιδράσεις ΚΕΔΕ και Ξενοδόχων
Πάντως, οι αντιδράσεις για τα λουκέτα στα καταστήματα των ΕΛΤΑ είναι έντονες. Χαρακτηριστικα, σε διαμαρτυρία για το κλείσιμο του ταχυδρομικού καταστήματος στον Πλατανιά προχώρησαν το μεσημέρι της Παρασκευής οι «Ενεργοί Πολίτες Πλατανιά» κάτοικοι και φορείς της περιοχής. Στη συγκέντρωση παρευρέθηκε και ο Δήμαρχος Πλατανιά Γιάννης Μαλανδράκης ο οποίος ανέφερε πως «ο Δήμος Πλατανιά είχε ήδη ενημερώσει εγγράφως και προφορικά την Διοίκηση των ΕΛΤΑ, από τα προηγούμενα έτη, για τη διαθεσιμότητα του Δήμου να αναλάβει το σύνολο των λειτουργικών δαπανών (στέγαση, ηλεκτρικό ρεύμα, καθαριότητα, αναλώσιμα κ.ά.), προκειμένου να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη συνέχιση της λειτουργίας των Παραρτημάτων και η εξυπηρέτηση των πολιτών. Ως εκ τούτου είναι παράλογη η αναστολή λειτουργίας των γραφείων, καθώς το μόνο κόστος είναι η μισθοδοσία του προσωπικού τους …» Αλλά και το Δημοτικό Συμβούλιο Πλατανιά εξέδωσε ομόφωνα Ψήφισμα Διαμαρτυρίας ενάντια στην απόφαση της Διοίκησης των ΕΛΤΑ για την παύση λειτουργίας των Παραρτημάτων στις Δημοτικές Κοινότητες Πλατανιά, Κολυμβαρίου και Αλικιανού και απαιτώντας την διατήρηση τους.
Μετά τις διαμαρτυρίες τοπικών φορέων και δημάρχων η ΚΕΔΕ έβγαλε ανακοίνωση με “πυρά” κατά της κυβέρνησης και ειδικότερα κατά του υπουργού Οικονομικών Κυρ. Πιερρακάκη. “Μας προκαλεί αγανάκτηση ότι της απόφασης αυτής δεν προηγήθηκε από πλευράς πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομικών και της Διοίκησης των ΕΛΤΑ καμία επίσημη ενημέρωση όπως θα όφειλαν, της Αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών. Εντελώς ξαφνικά, υπό το πρόσχημα της υλοποίησης ενός νέου επιχειρησιακού σχεδίου του Υπερταμείου στο οποίο υπάγονται τα ΕΛΤΑ, καταργείται ένας πολύ μεγάλος αριθμός καταστημάτων τους. Με τον τρόπο αυτό, χιλιάδες πολίτες σε όλη τη χώρα στερούνται υπηρεσίες που διευκόλυναν σημαντικά την καθημερινότητά τους”, τονίζει χαρακτηριστικά η ΚΕΔΕ.
Και ο πρόεδρός Ξενοδόχων Σαντορίνης κ. Αντώνης Παγώνης έστειλε επιστολή διαμαρτυρίας προς τη Διοίκηση των ΕΛΤΑ για το κλείσιμο του καταστήματος των ΕΛΤΑ Οία. “Το ταχυδρομείο Οίας εξυπηρετεί όχι μόνο τους μόνιμους κατοίκους που τοσα χρονια στήριξαν, στηρίζουν και θα στηρίζουν την λειτουργία του αλλά και χιλιάδες επισκέπτες μας από όλα τα μέρη της γης, αφού δεν σέβεστε εμάς τους μόνιμους κατοίκους ας σεβαστείτε τουλάχιστον τους επισκέπτες μας την μοναδική πηγή εσόδων του νησιού μας” αναφέρει.
Τα ΕΛΤΑ για τον ταχυδρόμο της νέας εποχής στην πόρτα του πολίτη
Στον αντίποδα, χθες, με ανακοίνωσήη τους τα ΕΛΤΑ αναφέρουν ότι “κανένας Ελληνας δεν θα μείνει χωρίς ταχυδρόμο και κανένα νησί χωρίς κατάστημα” ενώ τονίζεται ότι θα υπάρχει, “ιδιαίτερη μέριμνα για συνταξιούχους και κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών με σύγχρονα μέσα και πυκνό δίκτυο διανομέων, ενώ είναι εξασφαλισμένη η Καθολική Ταχυδρομική Υπηρεσία.
Αναλυτικά η διοίκηση αναφέρει ότι:
“Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία προχωρούν δυναμικά στον μετασχηματισμό τους, επεκτείνοντας το μοντέλο «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον», που φέρνει όλες τις υπηρεσίες των ΕΛΤΑ απευθείας στην πόρτα του πολίτη. Όπως δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος των ΕΛΤΑ, κ. Γρηγόρης Σκλήκας, «το ταχυδρομείο δεν είναι μόνο το κατάστημα της γειτονιάς· είναι μια υπηρεσία που φτάνει ακόμη πιο κοντά στον πολίτη, όπου κι αν βρίσκεται, με σύγχρονα μέσα, ευελιξία και αξιοπιστία».
Ο θεσμός «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον» αξιοποιεί το ισχυρό δίκτυο 1.400 ταχυδρόμων, 500 συνεργατών ΕΛΤΑ και 400 διανομέων της ΕΛΤΑ Courier, που εξυπηρετούν καθημερινά κάθε γωνιά της χώρας. Οι ταχυδρόμοι διαθέτουν πλήρη ψηφιακό εξοπλισμό (PDA, POS) και μπορούν να πραγματοποιούν πληρωμές, εισπράξεις, αποστολές και παραδόσεις αντικειμένων απευθείας στον χώρο του πολίτη.
Ιδιαίτερη μέριμνα δίνεται στους συνταξιούχους και στους κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών, οι οποίοι θα συνεχίσουν να εξυπηρετούνται με φυσική παρουσία ταχυδρόμου, όπως και σήμερα. Σε κάθε περιοχή όπου αναστέλλεται η λειτουργία καταστήματος, οι πολίτες θα ενημερώνονται για τον αγροτικό ταχυδρόμο που τους εξυπηρετεί και θα έχουν τη δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας μαζί του για προγραμματισμό κατ’ οίκον εξυπηρέτησης.
Παράλληλα, μέσω του τηλεφωνικού κέντρου 212 0000 700, μπορούν να λαμβάνουν πληροφορίες και να προγραμματίζουν ραντεβού με τον ταχυδρόμο της περιοχής τους.
«Κανένα νησί δεν θα μείνει χωρίς κατάστημα και κανένας Έλληνας χωρίς ταχυδρόμο», ανέφερε ο κ. Σκλήκας. «Με το ΕΛΤΑ κατ’ οίκον, κάθε πολίτης έχει πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες, στο σπίτι του, με τον ίδιο άνθρωπο που τον εξυπηρετούσε πάντα – αλλά τώρα ακόμα πιο γρήγορα, πιο απλά, πιο ψηφιακά και πιο κοντά».
Η αναδιοργάνωση του δικτύου των ΕΛΤΑ αποτελεί αναγκαίο βήμα για τη βιωσιμότητα και το μέλλον της εταιρείας. Τα ΕΛΤΑ, όπως τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος, παραμένουν ελλειμματικά σε μία ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά ενώ σήμερα, λιγότερο από το 10% των συνολικών εσόδων συνδέεται με τη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, όταν το κόστος λειτουργίας τους αντιστοιχεί περίπου στο 45% του συνολικού κόστους της εταιρείας. Πολλά από τα καταστήματα λειτουργούσαν με ελάχιστα έσοδα και ζημίες που ξεπερνούσαν τις 150.000 ευρώ ετησίως ανά κατάστημα.
Επομένως, ο μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να διασφαλιστεί το μέλλον και οι προοπτικές τους, των εργαζομένων και του κοινωνικού τους ρόλου. Ειδάλλως θα μπορούσε να απειληθεί η επιβίωση συνολικά των ΕΛΤΑ. Η συνέχιση της λειτουργίας δεκάδων καταστημάτων με ελάχιστη εμπορική δραστηριότητα και περιορισμένη προσέλευση πελατών δεν θα ήταν βιώσιμη επιλογή.
Η απόφαση για την αναστολή λειτουργίας 204 καταστημάτων στηρίζεται σε τεκμηριωμένα οικονομικά και λειτουργικά δεδομένα και αποτελεί συνέχεια ενός ευρύτερου σχεδίου μετασχηματισμού που υλοποιείται τα τελευταία δυόμισι χρόνια. Προηγήθηκαν η συνένωση με την ΕΛΤΑ Courier, η ανανέωση του στόλου με 250 υβριδικά και 250 ηλεκτρικά οχήματα, η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών και η εκπαίδευση του προσωπικού.
Η Καθολική Ταχυδρομική Υπηρεσία παραμένει πλήρως εξασφαλισμένη. Σε κάθε νησί λειτουργεί τουλάχιστον ένα ταχυδρομικό κατάστημα, ενώ σε περιοχές όπου δεν υπάρχει πλέον φυσικό κατάστημα, η εξυπηρέτηση παρέχεται μέσα από το δίκτυο των αγροτικών ταχυδρόμων, κινητών μονάδων, συνεργαζόμενων σημείων και πρακτορείων με την εμπορική ταυτότητα των ΕΛΤΑ ή της ΕΛΤΑ Courier, εξασφαλίζοντας την αδιάλειπτη παρουσία και τις ίδιες υπηρεσίες με χαμηλότερο λειτουργικό κόστος.
Καθημερινά, περισσότεροι από 1.400 ταχυδρόμοι, 500 συνεργάτες ΕΛΤΑ και 400 διανομείς συνεργατών της ΕΛΤΑ Courier, εξυπηρετούν πολίτες και επιχειρήσεις σε όλη την επικράτεια, καλύπτοντας απομακρυσμένες, ορεινές και νησιωτικές περιοχές. Ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί με τη μετακίνηση προσωπικού από τα καταστήματα που αναστέλλουν λειτουργία, ενισχύοντας τη διανομή και τη συχνότητα εξυπηρέτησης.
Το ανθρώπινο δυναμικό των ΕΛΤΑ παραμένει στον πυρήνα της προσπάθειας αυτής. Κανένας εργαζόμενος των ΕΛΤΑ δεν χάνει τη θέση του. Το προσωπικό αξιοποιείται σε νέες, πιο παραγωγικές λειτουργίες, ενισχύοντας κρίσιμους τομείς όπως η διανομή, οι υπηρεσίες πελατών και οι ψηφιακές λειτουργίες. Παράλληλα, συνεχίζονται τα προγράμματα εκπαίδευσης και αναβάθμισης δεξιοτήτων, ώστε κάθε εργαζόμενος να συμμετέχει ενεργά στη νέα εποχή του Οργανισμού.
Τα ΕΛΤΑ παραμένουν παρόντα σε όλη τη χώρα, με νέες μορφές λειτουργίας, σύγχρονα εργαλεία και ανθρώπινο πρόσωπο. Στηρίζουν την περιφέρεια, επενδύουν σε τεχνολογία, εκπαίδευση και εξοπλισμό, και διαμορφώνουν ένα βιώσιμο, αξιόπιστο και ανθρώπινο ταχυδρομείο που υπηρετεί τον πολίτη με συνέπεια και σεβασμό.”