“Αντισυνταγματική” η επιβολή “πέναλτι” φόρου για τις αποδείξεις

Για αντισυνταγματικότητα του "πέναλτι" 10% για τις αποδείξεις κάνει λόγο η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής. Προβληματισμός και για τη μείωση του αφορολόγητου
- 20 Οκτωβρίου 2011 20:59
Προβληματισμό για το εάν η επιβολή “πέναλτι” φόρου 10% που θα πρέπει να καταβάλουν οι φορολογούμενοι, όταν οι αποδείξεις που προσκομίζουν υπολείπονται κατά 25% του ατομικού τους εισοδήματος, συνάδει με το Σύνταγμα, εξέφρασε η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, η εν λόγω διάταξη του υπό ψήφιση πολυνομοσχεδίου, εγείρει σημαντικά ζητήματα αντισυνταγματικότητας, καθώς ο επιβαλλόμενος φόρος ενδεχομένως δε βρίσκεται σε αρμονία με το άρθρο 78 παρ. 1 του Συντάγματος, το οποίο ορίζει, ότι “αντικείμενο του φόρου μπορεί να είναι το εισόδημα, η περιουσία ή οι δαπάνες και οι συναλλαγές του φορολογούμενου”.
“Ως προς το ζήτημα της επιβολής “φόρου” με συντελεστή 10% επί του ποσού που οι προσκομιζόμενες αποδείξεις δαπανών του φορολογουμένου υπολείπονται σε αξία του ενός τετάρτου (ποσοστό 25%) του ατομικού εισοδήματός του (και μέχρι του ποσού των 15.000 ευρώ), παρατηρείται ότι, σύμφωνα προς το άρθρο 78 παρ. 1 του Συντάγματος, αντικείμενο του φόρου μπορεί να είναι το εισόδημα, η περιουσία ή οι δαπάνες και οι συναλλαγές του φορολογουμένου.
Εν προκειμένω, ο επιβαλλόμενος φόρος ενδεχομένως δεν βρίσκεται σε αρμονία με την ανωτέρω διάταξη, δεδομένου ότι δεν φαίνεται να επιβάλλεται επί του εισοδήματος, της δαπάνης ή της περιουσίας, αλλά επί της μη διενέργειας δαπάνης, η οποία δεν μπορεί, κατά τα ανωτέρω, να αποτελεί αντικείμενο φόρου”, αναφέρεται σε σχετική έκθεση της Υπηρεσίας.
Προβληματισμός και για τη μείωση του αφορολόγητου στις 5.000 ευρώ
Αναφορικά με τη μείωση του αφορολόγητου ορίου, η Υπηρεσία της Βουλής αναφέρεται σε πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, που τοποθετούν το “κατώφλι” κινδύνου φτώχειας στο ποσό των 6.897 ευρώ για ατομικό εισόδημα και 14.484 ευρώ ετησίως για ζευγάρι με δύο ανήλικα παιδιά.
Τα στοιχεία αυτά, που δημοσιεύτηκαν το Δεκέμβριο του 2010, με έτος αναφοράς το έτος 2008, προκύπτουν από το μέσο ετήσιο ατομικό ισοδύναμο εισόδημα, του ποσού των 13.504,88 ευρώ και το μεσο ετήσιο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, του ποσού των 23.394,73 ευρώ.
“Ενόψει των ανωτέρω, δημιουργείται προβληματισμός για το κατά πόσο η θέσπιση αφορολόγητου ποσού εισοδήματος το οποίο ενδεχομένως είναι χαμηλότερο από το ελάχιστο όριο διαβίωσης του φορολογουμένου (εφόσον ήθελε θεωρηθεί ότι το ελάχιστο όριο διαβίωσης ταυτίζεται με τα ανωτέρω στατιστικά στοιχεία ως προς το κατώφλι κινδύνου φτώχειας) είναι συμβατή με την αρχή της φορολόγησης με βάση τη φοροδοτική ικανότητα, τον σεβασμό της αξίας του ανθρώπου και την υποχρέωση προστασίας της οικογένειας και της παιδικής ηλικίας”, σημειώνει η Επιστημονική Υπηρεσία.