Γιατί δεν βιάζεται κανείς να κλείσει η 4η αξιολόγηση

Ο Υπουργός Οικονομικών Χ.Σταϊκούρας και ο Κλάους Ρέγκλινγκ στο πρόσφατο συνέδριο του Economist
Ο Υπουργός Οικονομικών Χ.Σταϊκούρας και ο Κλάους Ρέγκλινγκ στο πρόσφατο συνέδριο του Economist EUROKINISSI

Με την 3η αξιολόγηση να έχει κλείσει άρον άρον από τον Ιούλιο, η 4η μεταμνημονιακή αξιολόγηση αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος τους χρόνου για πολλούς λόγους.

Την Τετάρτη θα ολοκληρωθούν οι απευθείας επαφές των θεσμών με το οικονομικό επιτελείο στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, έχοντας επιβεβαιώσει μόνο ότι για το 2019 και παρά τους αρχικούς φόβους, δεν θα κινδυνέψει ο δημοσιονομικός στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.

Ο προϋπολογισμός του 2020 θα περιμένει να οριστικοποιηθεί και να συμφωνηθεί λίγο πριν το τέλος του χρόνου, παρότι το προσχέδιο του θα σταλεί στις 7 Οκτωβρίου στην Βουλή και στις 15 του μήνα στις Βρυξέλλες.

Μέχρι και την Τρίτη ανώτερες πηγές του ΥΠΟΙΚ παραδέχονταν εμμέσως ότι υπάρχουν διαφορετικές εκτιμήσεις από τους θεσμούς για το κόστος των μέτρων ελάφρυνσης που εξαγγέλθηκε στην Θεσσαλονίκη και το αποτέλεσμα των μέτρων που ελήφθησαν μετά τον Μάιο (ρυθμίσεις 120 δόσεων μειώσεις ΦΠΑ) σε ορίζοντα χρόνου.

Παραδέχονταν επίσης ότι υπάρχουν και ενισχυτικά μέτρα για παν ενδεχόμενο. Σε κάθε περίπτωση τόσο το ουσιαστικό κλείσιμο του 2019 όσο και οι προβλέψεις για το 2020 δεν δείχνουν να βιάζουν ούτε τους Θεσμούς ούτε και το οικονομικό επιτελείο.

Δεν υπάρχει -προς το παρόν - το δράμα με τις δηλώσεις, επώνυμες και ανώνυμες, Ευρωπαίων αξιωματούχων που ανησυχούσαν ότι η Ελλάδα έχει καθυστερήσει και δεν θα πιάσει τους στόχους. Η εκεχειρία αυτή οφείλεται κυρίως ότι και στο κέντρο της Ευρώπης κάτι φαίνεται να αλλάζει. Η επιβράδυνση των μεγάλων οικονομιών και η διάθεση για δημοσιονομική χαλάρωση επιτρέπει μια μεγαλύτερη κατανόηση και επιείκεια και για την Ελλάδα των τριών μνημονίων.

Εξάλλου στο πακέτο της ΔΕΘ, υπάρχουν μέτρα όπως η μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις από το 28% στο 24% και αυτών για τα μερίσματα από το 10% στο 5% τα οποία οι θεσμοί έχουν υποδεχθεί με ενθουσιασμό.

Μια κακή δήλωση θα έδινε την εντύπωση ότι το πακέτο μπορεί και να «ξηλωθεί» σε περίπτωση δημοσιονομικού κενού. Το οικονομικό επιτελείο από την πλευρά του θέλει να έχει πρώτα κάποιες πρώτες νίκες πριν έρθει σε αντιπαράθεση με τους δανειστές.

Προς το παρόν παρέχει τα στοιχεία για να γίνουν οι κοστολογήσεις των μέτρων χωρίς να αντιδρά.

Η επόμενη αξιολόγηση θα συνδεθεί μοιραία και με την εκταμίευση μιας δόσης από κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα της ΕΚΤ και των άλλων Τραπεζών. Αυτό σημαίνει ότι η αξιολόγηση θα ήταν σκληρή και απαιτητική καθώς η έγκριση της δόσης θα περνούσε και από εθνικά κοινοβούλια.

Η ελληνική πλευρά θέλει σε αυτή τη φάση να σιγουρέψει τα στοιχεία που έχει ήδη παρουσιάσει εκμεταλλευόμενη την άτυπη εξάμηνη διορία που της δίνουν οι δανειστές. Ένα δεύτερο κέρδος από την αναβολή της 5ης αξιολόγησης είναι και το γεγονός ότι η Ελλάδα περιμένει μέχρι και το τέλος του χρόνου θετική απάντηση για το αίτημα της για χρήση των κερδών των ομολόγων που διακρατούν η ΕΚΤ και οι άλλες κεντρικές τράπεζες στο πρωτογενές πλεόνασμα με όρους ενισχυμένης εποπτείας.

Αν το αίτημα γίνει δεκτό, τότε ο δημοσιονομικός χώρος αυξάνεται αυτόματα κατά 1,2 δισ. ευρώ το χρόνο μέχρι και το 2022. Για όλους αυτούς τους λόγους κανείς δεν θέλει να κλείσει γρήγορα η 4η αξιολόγηση.

SHARE:

24Media Network