Μετρό Γραμμή 4: Νέες μελέτες για την κατασκευή του σταθμού “Ευαγγελισμός”
Διαβάζεται σε 4'
Με νέα ΤΕΠΕΜ επιχειρείται να προχωρήσει η κατασκευή του σταθμού ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ της νέας γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Πρόκειται για τον μόνο σταθμό που δεν έχουν ξεκινήσει ούτε οι πρόδρομες εργασίες.
- 14 Ιουλίου 2025 06:51
Νέα προσπάθεια για να ξεμπλοκάρει η κατασκευή του σταθμού ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ της νέας γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας κάνει η Ελληνικό Μετρό με την υποβολή της νέας Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης (ΤΕΠΕΜ). Να σημειωθεί ότι ο σταθμός ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ είναι ο μοναδικός σταθμός που ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει ούτε οι πρόδρομες εργασίες.
Σύμφωνα με τη νέα μελέτη προβλέπεται ο τριπλασιασμός των δέντρων που θα φυτευτούν στην θέση αυτών που θα κοπούν για τις ανάγκες ανάπτυξης του εργοταξιακού χώρου στο πάρκο Ριζάρη για να μπορέσει να κατασκευαστεί ο κεντρικός σταθμός της “πορτοκαλί” γραμμής. Στο υπόλοιπο εργοτάξιο θα έχουμε μια σχέση δύο προς ένα δέντρα.
Πιο συγκεκριμένα για τα 108 δέντρα που θα χρειαστεί να απομακρυνθούν ή να κοπούν από το πάρκο θα φυτευτούν 324 δέντρα ενώ ο εργοταξιακός χώρος μειώνεται κατά 1,7 στρέμματα καθώς μετακινείται το εργοτάξιο προς την οδό Ριζάρη. Ο εργοταξιακός χώρος από 6.545 τμ στο πάρκο Ριζάρη πλέον μειώνεται σε 4.817 τμ και τα υπόλοιπα 1.446 τμ θα είναι επί της οδού Ριζάρη.
Με την νέα ΤΕΠΕΜ γίνεται προσπάθεια να βρεθεί η χρυσή τομή με την πλευρά Πατέρα που είχε προσφύγει για την θέση του σταθμού. Υπενθυμίζεται ότι η υπόθεση συζητήθηκε στο ΣτΕ το οποίο δέχθηκε μερικώς την προσφυγή και ζητήθηκε η υποβολή νέας ΤΕΠΕΜ η οποία θα έχει μικρότερη παρέμβαση στο πάρκο Ριζάρη.
Βέβαια στο νέο σενάριο θυμίζουμε πως αντιδρά ο Δήμος Αθηναίων ο οποίος ζητά μετακίνηση του σημείου κατασκευής του σταθμού. Όπως έχει αναφέρει σε σχετικό δελτίο τύπου ο Δήμος ισχυρίζεται πως η προτεινόμενη κυκλοφοριακή ρύθμιση αναμένεται να προκαλέσει σοβαρότατη συμφόρηση σε βασικούς άξονες της πρωτεύουσας, όπως η Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας και η Λεωφόρος Βασιλέως Κωνσταντίνου, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο την ήδη πιεσμένη κυκλοφορία στην ευρύτερη περιοχή.
Η μετακίνηση του εργοταξίου σύμφωνα με την νέα ΤΕΠΕΜ δεν επηρεάζει την σύνδεση του σταθμού ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ με τον ομώνυμο σταθμό της γραμμής 3. Ο νέος σταθμός αποτελεί και τον κεντρικότερο στη νέα γραμμή 4 καθώς πιστεύεται ότι με την λειτουργία του και την σύνδεση του με την γραμμή 3 θα αποφορτίσει τον αρκετά κορεσμένο -τις ώρες αιχμής- σταθμό του Συντάγματος (αναφορικά με την γραμμή 3).
Αυτό είναι και το σημείο-κλειδί της νέας ΤΕΠΕΜ αλλά και της πρακτικότητας για να μπορέσουν οι δύο σταθμοί να επικοινωνούν εύρυθμα μεταξύ τους για την βέλτιστη χρήση τους από τους επιβάτες.
Ποιες θα είναι οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
- Στην οδό Ριζάρη θα κυκλοφορούν οχήματα μόνο στην κατεύθυνση από Βασ. Κωνσταντίνου προς Βασ. Σοφίας. Η καταργούμενη κίνηση των Ι.Χ. και λεωφορείων θα εξυπηρετείται μέσω της Βασ. Σοφίας και του κόμβου Βασ. Σοφίας – Βασ. Κωνσταντίνου.
- Οι δύο στάσεις λεωφορείων (μία ανά κατεύθυνση κυκλοφορίας) επί της οδού Ριζάρη θα μετακινηθούν.
- Η έξοδος από το PolisPark και το πάρκινγκ του Πολεμικού Μουσείου θα γίνεται με αριστερή στροφή προς τη Ριζάρη.
- Επί της οδού Ριζάρη (έξοδος από Παγκράτι) εξασφαλίζεται η λειτουργία δύο λωρίδων κυκλοφορίας με απαγόρευση της στάθμευσης, σε αντίθεση με την υφιστάμενη κατάσταση, που λόγω παράνομης στάθμευσης λειτουργεί μόνο μία λωρίδα κυκλοφορίας.
Μάχη με τον χρόνο
Εφόσον τελικά ξεπεραστούν τα εμπόδια και ξεκινήσει η κατασκευή του σταθμού θα χρειαστεί να δοθεί μάχη με τον χρόνο. Θα πρέπει ο πρώτος εργολάβος -ΕΡΕΤΒΟ- να προβεί στις πρόδρομες εργασίες, δηλαδή κοπή-μετακίνηση δέντρων, μετακίνηση δικτύων, καθαρισμός χώρου και να παραδώσει σε χρόνο-ρεκόρ την απαραίτητη έκταση.
Στη συνέχεια θα πρέπει ο βασικός εργολάβος που είναι το σχήμα AVAX-GHELLA-ALSTOM να ξεκινήσει άμεσα και με ένταση τις εργασίες διάνοιξης του σταθμού μέχρι να φτάσει στον μελλοντικό πυθμένα.
Εκεί προβλέπεται να συναντήσει την έτοιμη σήραγγα που θα έχει κατασκευαστεί από τον μετροπόντικα “Αθηνά” ο οποίος θα έχει φτάσει στο σημείο αυτό σε μερικούς μήνες από σήμερα.
Ο σταθμός ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ μαζί με τους σταθμούς ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥΠΟΛΗ (που γίνονται αρχαιολογικές εργασίες) και ΓΟΥΔΗ (που έχει βρεθεί ένας μεγάλος αγωγός της ΕΥΔΑΠ που δεν είχε χαρτογραφηθεί) παραμένουν ακόμα οι 3 σταθμοί που δεν έχουν ξεκινήσει οι βασικές κατασκευαστικές εργασίες.