Νομοσχέδιο σκούπα: Συντάξεις, χωριστές δηλώσεις, κατασχέσεις και πρόστιμα για αδήλωτες ταμειακές

Νομοσχέδιο σκούπα: Συντάξεις, χωριστές δηλώσεις, κατασχέσεις και πρόστιμα για αδήλωτες ταμειακές
Βουλή - Φωτό αρχείου Eurokinissi

Την κατάργηση του νόμου για την περικοπή της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις το 2019 "φορολογικό διαζύγιο" και μια σειρά από διατάξεις για την διαχείριση της ΑΑΔΕ περιλαμβάνει νομοσχέδιο σκούπα που κατατέθηκε στην Βουλή.

Στο νομοσχέδιο με τον τίτλο «Κατάργηση των διατάξεων περί μείωσης των συντάξεων, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2016/97 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Ιανουαρίου 2016 σχετικά με τη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων και άλλες διατάξεις» περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων πολλές διατάξεις που αφορούν κεφάλαια διαχείρισης της ΑΑΔΕ σε ό,τι αφορά την είσπραξη δημοσίων εσόδων.

Συγκεκριμένα ξεκαθαρίζεται με διάταξη ότι ορίζεται πρόστιμο 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο για επιχείρηση που συλλαμβάνεται να εκδίδει αποδείξεις από αδήλωτη ταμειακή μηχανή.

Η προσθήκη της παράβασης αυτής κρίνεται σκόπιμη για την αποτροπή της χρήσης μη δηλωμένων φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών για την έκδοση των στοιχείων λιανικής πώλησης και την αντιμετώπιση των σχετικών φαινομένων φοροδιαφυγής.

Αυτοματοποιημένες κατασχέσεις

Ρυθμίζεται νομοθετικά η δυνατότητα της ΑΑΔΕ για μαζική συλλογή στοιχείων, με τρόπο μαζικό και αυτοματοποιημένο, στοιχεία και πληροφορίες που αφορούν σε τραπεζικούς λογαριασμούς, λογαριασμούς πληρωμών, επενδυτικών προϊόντων και δανειακές συμβάσεις ελεγχόμενων από την Α.Α.Δ.Ε. φυσικών ή νομικών προσώπων και οντοτήτων από τα πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των υποκαταστημάτων των αλλοδαπών Πιστωτικών Ιδρυμάτων, των υπό εκκαθάριση πιστωτικών ιδρυμάτων, των ιδρυμάτων πληρωμών και των ιδρυμάτων έκδοσης ηλεκτρονικού χρήματος που παρέχουν και εκτελούν υπηρεσίες πληρωμών στην Ελλάδα, καθώς και από τις εποπτευόμενες από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς
επενδυτικές εταιρείες.

Τα στοιχεία και οι πληροφορίες που διαβιβάζουν τα υπόχρεα πρόσωπα, τηρούνται σε βάση δεδομένων της Α.Α.Δ.Ε. μέχρι την παραγραφή του δικαιώματος της Φορολογικής Διοίκησης να βεβαιώσει φόρο στη βάση των σχετικών προς έλεγχο υποθέσεων και προωθούνται κατόπιν επεξεργασίας στις ελεγκτικές υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε. με ασφάλεια και ταχύτητα μέσω ειδικής μηχανογραφικής εφαρμογής.

Στόχο της διάταξης αποτελεί η ταχεία λήψη και επεξεργασία στοιχείων και πληροφοριών που αφορούν σε ελεγχόμενα πρόσωπα, κατά τρόπο τυποποιημένο και ενιαίο, προκειμένου να

Φορολογικό διαζύγιο

Σε άλλη διάταξη του νόμου προβλέπεται η δυνατότητα σ τους συζύγους για χωριστές φορολογικές δηλώσεις σε κάθε περίπτωση και χωρίς την υποχρέωση ενημέρωση και έγκρισης από την οικεία Δ.Ο.Υ.

 Συγκεκριμένα προσαρμοζόμενη στην υπ αριθμ. 330/2018 απόφαση του Β’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικράτειας, με την οποία κρίθηκε ότι, εφόσον δεν συντρέχει λόγος και μάλιστα προφανής λόγος δημοσίου συμφέροντος που να δικαιολογεί την υποχρεωτική υποβολή κοινής δήλωσης φόρου εισοδήματος των συζύγων, η διάταξη του άρθρου 67 παρ.4 του Κ.Φ.Ε. (ν.4172/2013, Α’167) έχει την έννοια ότι ο σύζυγος υποβάλλει κατ’ αρχήν κοινή δήλωση και για το εισόδημα της συζύγου του, εφόσον αμφότεροι οι σύζυγοι συναινούν, συναίνεση η οποία μπορεί να αποτυπώνεται και στην υποβολή, καθ’ αυτήν, της κοινής δήλωσης.

Με την προσθήκη που γίνεται όταν διατυπώνεται ρητώς η έλλειψη τέτοιας συναίνεσης από έναν έστω από τους συζύγους, οι σύζυγοιδιατηρούν το δικαίωμά τους να υποβάλλουν αυτοτελώς δηλώσεις φόρου για τα εισοδήματά
τους.

Συνεπώς, οι σύζυγοι δεν απαιτείται να δηλώσουν στη Φορολογική Διοίκηση τη συναίνεσή τους για κοινή δήλωση, αφού αυτή εκδηλώνεται με μόνη την υποβολή της κοινής δήλωσης.

Αντίθετα, όταν ο ένας εκ των δύο αιτηθεί χωριστής δήλωσης, τότε θα υποβάλλονται χωριστές δηλώσεις και για τους δύο συζύγους.

Για την ομαλή εξέλιξη της διαδικασίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων απαιτείται η δήλωση για υποβολή χωριστών δηλώσεων να υποβάλλεται εγκαίρως στη Φορολογική Διοίκηση, να είναι ανέκκλητη για το έτος στο οποίο αφορά και να είναι δεσμευτική και για τον άλλο σύζυγο, καλύπτει δε και τις τυχόν τροποιητικές δηλώσεις που ήθελε υποβληθούν.

Επισημαίνεται ότι με τις προτεινόμενες διατάξεις η οφειλή για φόρο, τέλη και εισφορές, που αναλογούν στα εισοδήματά των συζύγων βεβαιώνεται χωριστά σε κάθε περίπτωση, είτε δηλαδή υποβάλλεται κοινή δήλωση είτε υποβάλλονται χωριστές δηλώσεις από τους συζύγους και η ευθύνη της καταβολής βαρύνει χωριστά κάθε σύζυγο.

Τέλος, με τις διατάξεις αυτές ρυθμίζονται τα θέματα των εξαρτώμενων μελών καθώς και των τεκμαρτών δαπανών για τις περιπτώσεις που υποβάλλονται χωριστές δηλώσεις συζύγων, στις οποίες ουσιαστικά θα έχουν εφαρμογή τα περί ατομικών δηλώσεων. Θα υπολογίζονται δηλαδή αναλογικά στην μερίδα του κάθε συζύγου .

 Σε άλλες διατάξεις προβλέπεται ότι η ΑΑΔΕ θα μπορεί εφεξής μοιράζει επαίνους και μπόνους για την καλή απόδοση των στελεχών και να δέχεται δωρεές έως 40.000 ευρώ από ιδιώτες.

 Ηλεκτρονική δήλωση για δωρεές – γονικές παροχές

 Σε άλλο άρθρο προβλέπεται η υλοποίηση μηχανογραφικής εφαρμογής για την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων φόρου για χρηματικές δωρεές/γονικές παροχές, δεδομένου ότι μέχρι σήμερα οι τροποποιούμενες διατάξεις βασίζονταν στη χειρόγραφη υποβολή δηλώσεων.

 Επίσης παρατείνεται ο χρόνος της γενικής παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλλει φόρους και πρόστιμα στις υποθέσεις φορολογίας κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών, προικών και κερδών από τυχερά παίγνια, από το τέλος του έτους 1994, όπως προβλέπεται σήμερα, στο τέλος του έτους 2003, ούτως ώστε για τις υποθέσεις αυτές να μην απαιτείται στο εξής η προσκόμιση του πιστοποιητικού του άρθρου 105 του Κώδικα και να μην μπορεί να επιβληθεί πλέον κανένας φόρος ή πρόστιμο.

Δείτε ολόκληρο το νομοσχέδιο

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα