Ολοκληρώνεται η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού – Τι προβλέπει η σύμβαση

Διαβάζεται σε 4'
Στιγμιότυπο από την έξοδο της Εγνατίας Οδού για Γρεβενά
ΡΑΦΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ/EUROKINISSI

Το σημαντικότερο στοιχείο της σύμβασης με την τελική της μορφή, είναι η ανάληψη της αδειοδότησης των σηράγγων της Εγνατίας από την παραχωρησιούχο εταιρεία, έναντι ποσού 180 εκατ. ευρώ.

Στη Βουλή προς κύρωση είναι πλέον η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EGIS PROJECTS. Στόχος της κυβέρνησης είναι να πραγματοποιηθεί το οικονομικό κλείσιμο του διαγωνισμού που ανέρχεται σε 1,512 δισ. ευρώ και το οποίο, όπως και στην περίπτωση της Αττικής Οδού, θα κατευθυνθεί στην περαιτέρω μείωση του χρέους της χώρας.

Το σημαντικότερο στοιχείο της σύμβασης με την τελική της μορφή, είναι η ανάληψη της αδειοδότησης των σηράγγων της Εγνατίας από την παραχωρησιούχο εταιρεία, έναντι ποσού 180 εκατ. ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα θα δημιουργηθεί ένας Λογαριασμός Χρηματοδότησης Εργασιών Σηράγγων. Τα χρήματα θα αποδίδονται στον παραχωρησιούχο από την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε., ως καθολική διάδοχος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε., σε διακριτό λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου που ανοίγεται και τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος και χρησιμοποιείται αποκλειστικά και μόνο από το Δημόσιο για τη χρηματοδότηση των αποζημιώσεων.

Σύμφωνα με το συγκεκριμένο άρθρο της σύμβασης παραχώρησης μια από τις προϋποθέσεις που πρέπει το δημόσιο ή/και ο παραχωρητής να ικανοποιήσουν για την επίτευξη της ημερομηνίας έναρξης της παραχώρησης είναι και η αδειοδότηση των σηράγγων από τη ΔΑΣ τουλάχιστον ως σήραγγες Κατηγορίας Ε.

Παράλληλα γίνεται γνωστό πως σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί από την Εγνατία Οδός ΑΕ οι εργασίες και οι ενέργειες που απαιτούνται για την αδειοδότηση των σηράγγων τουλάχιστον ως κατηγορίες Ε, χωρίς περιορισμούς ή εργασίες που θα πρέπει να εκτελεστούν ακολούθως και η ολοκλήρωση αυτών δεν αναμένεται κατά το προσεχές διάστημα.

Εκτός αυτού, οριστικοποιούνται και τα ζητήματα της πληρωμής διοδίων, από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης, των διοδίων τελών στον αυτοκινητόδρομο Εγνατία Οδός και στους τρεις κάθετους οδικούς άξονες, με τη ρητή πρόβλεψη διατήρησης των μνημονευόμενων απαλλαγών.

Επίσης διευκρινίζεται πως επιτρέπεται, με υπουργική απόφαση η μεταφορά στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ή σε νομικά πρόσωπα ή σε δημόσιες υπηρεσίες ή ανώνυμες εταιρείες εποπτείας των υπαλλήλων που υπηρετούν σε σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία Εγνατία Οδός ΑΕ.

Ποια είναι η Εγνατία Οδός

Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους εξακοσίων πενήντα οκτώ (658) χιλιομέτρων, διαχωρισμένων ρευμάτων κυκλοφορίας, με πλήρη έλεγχο των προσβάσεων. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους (στη συνοριακή πύλη με την Τουρκία) και διέρχεται από τη μητροπολιτική περιοχή της Θεσσαλονίκης.

Η Εγνατία Οδός συνδέεται με την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Βουλγαρία και την Τουρκία μέσω έντεκα (11) καθέτων οδικών αξόνων. Τρεις (3) από τους οδικούς αυτούς κάθετους άξονες, με συνολικό μήκος διακοσίων είκοσι πέντε (225) χιλιομέτρων, αποτελούν μέρος της κυρούμενης σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών και ειδικότερα:

α) ο οδικός άξονας Σιάτιστα – Ιεροπηγή/Κρυσταλλοπηγή που οδηγεί στην Αλβανία (Kapshtice),

β) ο οδικός άξονας Χαλάστρα – Εύζωνοι που οδηγεί στη Βόρεια Μακεδονία (Gevgeli) και

γ) ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας που οδηγεί στη Βουλγαρία (Kulata).

Επί του παρόντος η λειτουργία και συντήρηση του οδικού άξονα εκτελούνται υπό τον έλεγχο και με ευθύνη της Εγνατίας Οδού Α.Ε., μέσω σχετικών εργολαβικών συμβάσεων. Το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. (ήδη Ε.Ε.Σ.Υ.Π.) θέλησε να αναθέσει δια σύμβασης παραχώρησης τη χρηματοδότηση, λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση του ως άνω οδικού άξονα. Στο πλαίσιο αυτό, διεξήχθη διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου, κατόπιν ολοκλήρωσης της οποίας προέκυψε η υπογραφή της κυρούμενης σύμβασης παραχώρησης.

Εν συνεχεία, δυνάμει πρότασης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κρίθηκε σκόπιμη η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης, αναφορικά με ζητήματα όπως η αδειοδότηση των σηράγγων που υφίστανται επί του παραχωρούμενου αυτοκινητοδρόμου και η προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των χρηστών του, τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα την αδυναμία επίτευξης της Ημερομηνίας Έναρξης Παραχώρησης, όπως είχε αρχικώς συμφωνηθεί.

Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις των άρθρων τρίτο έως ενδέκατο αποσκοπούν στη ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν στην εκτέλεση της σύμβασης παραχώρησης και της τροποποίησής της, καθώς και στην άσκηση ευχερειών του Ελληνικού Δημοσίου, που προκύπτουν από το περιεχόμενο της υπό κύρωση σύμβασης και στοχεύουν στην ομαλή μετάβαση στο νέο καθεστώς.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα