Σε “αναβρασμό” τα συνεργεία αυτοκινήτων – Προς αφανισμό χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις

Διαβάζεται σε 7'
Σε “αναβρασμό” τα συνεργεία αυτοκινήτων – Προς αφανισμό χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις
ISTOCK

Η εφαρμογή του Ψηφιακού Πελατολογίου στα συνεργεία αυτοκινήτων, χωρίς πρόβλεψη για τις τεχνικές, οργανωτικές και λειτουργικές ιδιαιτερότητες του κλάδου, δημιουργεί νέα βάρη και σοβαρούς κινδύνους για την επιβίωση χιλιάδων επιχειρήσεων, αναφέρει το ΒΕΑ.

Σε διαδικασία κινητοποιήσεων με απεργίες και εκδηλώσεις διαμαρτυρίας βρίσκονται αυτήν την εβδομάδα τα συνεργεία αυτοκινήτων ένεκα των ρυθμίσεων που προωθεί η ΑΑΔΕ και που, σύμφωνα με τους εκπροσώπους του κλάδου, οδηγούν στον αφανισμό χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις.

Έτσι, την άμεση αναστολή της υποχρεωτικής εφαρμογής του Ψηφιακού Πελατολογίου για τα συνεργεία επισκευής οχημάτων έχει ζητήσει το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο της Αθήνας (ΒΕΑ), επισημαίνοντας ότι η εφαρμογή του μέτρου, χωρίς προσαρμογή στις ιδιαίτερες ανάγκες και δυνατότητες των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων του κλάδου, θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητά τους, επιβαρύνοντάς τες με νέα, δυσανάλογα διοικητικά και τεχνικά βάρη.

Μάλιστα, με επιστολή του προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών κ. Κ. Πιερρακάκη και τον Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) κ. Γ. Πιτσιλή, το ΒΕΑ καταθέτει συγκεκριμένες παρατηρήσεις και ρεαλιστικές προτάσεις, με στόχο την τροποποίηση του πλαισίου εφαρμογής του ψηφιακού Πελατολογίου, ώστε να ανταποκρίνεται στις πραγματικές συνθήκες λειτουργίας των μικρών συνεργείων.

Ο Πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας Κωνσταντίνος Δαμίγος, δηλώνει ότι «η ψηφιακή μετάβαση είναι στρατηγικός στόχος της ελληνικής οικονομίας και ως Επιμελητήριο τη στηρίζουμε ενεργά. Ωστόσο, δεν μπορεί να επιβάλλεται με οριζόντιους και τιμωρητικούς όρους, αγνοώντας την πραγματικότητα των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της αγοράς».

Τι ζητά το Β.Ε.Α για τα Μέλη του:

Η εφαρμογή του Ψηφιακού Πελατολογίου στα συνεργεία αυτοκινήτων, χωρίς πρόβλεψη για τις τεχνικές, οργανωτικές και λειτουργικές ιδιαιτερότητες του κλάδου, δημιουργεί νέα βάρη και σοβαρούς κινδύνους για την επιβίωση χιλιάδων επιχειρήσεων.

Ζητούμε άμεσα, την αναστολή της υποχρεωτικής εφαρμογής του μέτρου και τη διαμόρφωση ενός πιο λειτουργικού, δίκαιου και αναλογικού πλαισίου. Η πολιτεία οφείλει να σχεδιάζει μεταρρυθμίσεις με τη συμμετοχή των επαγγελματιών – όχι ερήμην τους. Η ψηφιακή πρόοδος δεν μπορεί να εξελίσσεται σε εργαλείο αποκλεισμού.

Ειδικά στον τομέα της συντήρησης και επισκευής οχημάτων, τα μικρά συνεργεία λειτουργούν με εντελώς διαφορετικές δυνατότητες και ροές εργασίας, συγκριτικά με τις μεγάλες και πλήρως ψηφιοποιημένες επιχειρήσεις.

Το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθήνας στέκεται δίπλα στους επαγγελματίες και θα συνεχίσει να διεκδικεί με υπευθυνότητα, όρους ισοτιμίας και στήριξης για όλους. 

Τα σημεία που αναδεικνύει το ΒΕΑ στη επιστολή, προς τον Υπουργό: 

  • Ανεπάρκεια τεχνικής υποδομής σε πολλές επιχειρήσεις του κλάδου, ιδιαίτερα ατομικές ή οικογενειακές, που δεν διαθέτουν εξοπλισμό ή γνώση, για την άμεση συμμόρφωση. Παράλληλα, δεν έχει προβλεφθεί καμία ουσιαστική τεχνική ή εκπαιδευτική υποστήριξη, ιδίως για τους επαγγελματίες μεγαλύτερης ηλικίας ή χωρίς ψηφιακή εξοικείωση.
  • Περίπλοκη καθημερινότητα λειτουργίας των συνεργείων, που δεν επιτρέπει την αυστηρή τυποποίηση μέσω ψηφιακής φόρμας: περιστατικά όπως προσωρινή είσοδος οχήματος, παραπομπή σε άλλο τεχνικό (π.χ. ηλεκτρολόγο, φανοποιείο) ή μικρές δωρεάν παρεμβάσεις, καθιστούν τη χρήση του ψηφιακού πελατολογίου ανεφάρμοστη στην πράξη χωρίς να παρεμποδίζεται η εργασία.
  • Αυξημένος διοικητικός φόρτος και γραφειοκρατία, με ασαφή όρια ως προς τις εργασίες που πρέπει να καταχωρούνται, προκαλώντας σύγχυση και νομική επισφάλεια.
  • Ανησυχία για τη χρήση των καταγεγραμμένων δεδομένων από τις φορολογικές αρχές, χωρίς σαφή κριτήρια ή περίοδο προσαρμογής, γεγονός που ενδέχεται να οδηγήσει σε άνιση μεταχείριση και αίσθημα ανασφάλειας.
  • Ενίσχυση των ήδη ισχυρών, καθώς το μέτρο ευνοεί επιχειρήσεις με λογιστήρια, τεχνικό προσωπικό και έτοιμη υποδομή, εντείνοντας τον ανταγωνισμό εις βάρος των μικρών και λιγότερο οργανωμένων μονάδων.

Σε αυτό το πλαίσιο, το ΒΕΑ προτείνει τη διαμόρφωση ενός νέου λειτουργικού και ρεαλιστικού πλαισίου, που να περιλαμβάνει:

  1. Αναστολή της υποχρεωτικής εφαρμογής του ψηφιακού πελατολογίου για τα μικρά συνεργεία.
  2. Τεχνική υποστήριξη και εκπαίδευση των επαγγελματιών, με παράλληλη ενίσχυση μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων για αναβάθμιση υποδομών.
  3. Διαχωρισμό των καταχωρήσεων σε εκείνες που αφορούν εσωτερική διαχείριση και σε εκείνες που σχετίζονται με ελεγκτικούς ή φορολογικούς σκοπούς.
  4. Θεσμική συμμετοχή των εκπροσώπων του κλάδου στον σχεδιασμό, την αξιολόγηση και την παρακολούθηση της εφαρμογής.
H τεχνολογία φαίνεται να νικά και τη ράβδο για τη μέτρηση των λαδιών του αυτοκινήτου. iStock

Όπως επισήμανε ο πρόεδρος του ΒΕΑ (Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθηνών) Κώστας Δαμίγος μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 την περασμένη εβδομάδα, «εμείς τουλάχιστον δεν λέμε να μην γίνει. Να πάρει μία αναβολή, μία αναστολή της λειτουργίας και να αρχίσουν σιγά σιγά, σε σωστούς χρόνους, με την κατάλληλη εκπαίδευση, με την κατάλληλη υποδομή να μπούνε όλοι» .

«Πρέπει να γίνει, αλλά πρέπει να γίνει σωστά, να έχουμε μια θεσμική συμμετοχή» υπογράμμισε ο κ. Δαμίγος.

«Αυτοί οι άνθρωποι, φανταστείτε τώρα να είναι μουτζουρωμένα τα χέρια του, να σταματήσετε απ’ έξω με το αμάξι σας να δείτε ότι κάτι χτυπάει. Να χρειαστεί αυτός ο άνθρωπος να πλύνει τα χέρια του, να ανοίξει το λάπτοπ, να μπει στην εφαρμογή. Άρα τι χρειάζεται; Χρειάζεται έναν υπάλληλο. Άρα αυτό το κόστος πού θα μετακυλιστεί; Στον καταναλωτή. Είναι μια αντικειμενική δυσκολία, η οποία είμαστε εδώ να κάτσουμε να την σχεδιάσουμε και να λυθεί» εξήγησε ο κ. Δαμίγος, προσθέτοντας ακόμη ότι πολλοί εργαζόμενοι σε συνεργεία μικρά και πολύ μικρά, με ένα, δύο άτομα, οι περισσότεροι, είναι ψηφιακά αναλφάβητοι.

«Εδώ λέμε ότι θέλουμε τον εκσυγχρονισμό, την ψηφιοποίηση αλλά όλο αυτό πρέπει να γίνει σωστά. Θέλουμε μία τεχνική υποστήριξη, μία εκπαίδευση των συναδέλφων. Εγώ θεωρώ, να βάλουμε ένα βάθος 6 μηνών. Αλλά τι πρέπει να γίνει; Πρέπει να κάτσουν και οι θεσμικοί φορείς, οι εκπρόσωποι του κλάδου στα Επιμελητήρια που δεν είναι συνδικαλιστικό όργανο, έχουν συμβουλευτικό χαρακτήρα ως προς την πολιτεία και να κάτσουμε να σχεδιάσουμε μαζί την ψηφιοποίηση. Είναι η αρχή, είναι αυτό που θέλουμε» είπε χαρακτηριστικά.

Ερωτηθείς γιατί δεν έχουν συζητηθεί νωρίτερα αυτά, εφόσον σε λίγες ημέρες, την 1η Ιουλίου θα τεθεί σε ισχύ η υποχρεωτική εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου της ΑΑΔΕ, ο κ. Δαμίγος τόνισε πως ναι μεν είναι καιρό γνωστό ότι θα εφαρμοστεί το ψηφιακό πελατολόγιο αλλά «είναι και καιρός που ο κλάδος, η Ομοσπονδία των συνεργείων, τα σωματεία τους φωνάζουν ότι, ελάτε να συζητήσουμε, να βρούμε έναν τρόπο εφαρμογής».

«Δεν είναι κανένας μας αρνητικός σε αυτό, αλλά πρέπει να γίνει σωστά. Ήδη, η μικρή και πολύ μικρή επιχείρηση τον τελευταίο καιρό έχει τρεις, ας πούμε, ψηφιακές μεταβολές ριζικές. Που βγάλαμε την ψηφιακή κάρτα εργασίας, το ψηφιακό τιμολόγιο, το ψηφιακό δελτίο αποστολής. Τώρα αυτό, ξαφνικά γίνεται ένα πολύ δύσκολο κομμάτι διαχείρισης» ανέφερε.

«Ήμουν σε ένα συνεργείο, χθες συγκεκριμένα, ο οποίος είναι νεαρός, είναι 40. Ο άνθρωπος είναι μέσα στην τεχνολογία. Έχει μία εφαρμογή ελέγχου του συνεργείου του τι μπαίνει, τι βγαίνει, ανταλλακτικά και μου λέει, πρόεδρε, γιατί να μην διασυνδεθεί με μία εφαρμογή να υπάρχει γέφυρα; Εγώ πρέπει να μπω στην δικιά μου εφαρμογή γιατί παρακολουθώ την επιχείρησή μου, πρέπει να μπω στο Mydata για να κόψω την απόδειξη, πρέπει να μπω και εκεί» περιέγραψε.

Ο κ. Δαμίγος τόνισε «εμείς σαν Επιμελητήριο αλλά και ο κλάδος, σαφέστατα είμαστε υπέρ της πάταξης της φοροδιαφυγής. (…) Η μεγάλη φοροδιαφυγή,  είναι στα μαύρα συνεργεία, σε αυτούς που δουλεύουν στις πυλωτές και σε κάποια πάρκινγκ. Η φοροδιαφυγή των συνεργείων δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό στα ήδη νόμιμα συνεργεία που πιστέψτε με, όλοι οι άνθρωποι θέλουν να δουλεύουν νόμιμα χωρίς το άγχος του ελέγχου κτλ».

Ερωτηθείς τι απαντά σε αυτά το αρμόδιο υπουργείο, ανέφερε «εμάς δεν μας έχουν πει τίποτα. Ήδη ο κλάδος από ό,τι μαθαίνω και εγώ, την Παρασκευή έχει συγκέντρωση και θα προχωρήσουν σε απεργιακές κινητοποιήσεις. Δεν είναι ωραίο τώρα, οι απεργιακές κινητοποιήσεις, ένας ελεύθερος επαγγελματίας, είναι δύσκολο και είμαστε σε μία εποχή η οποία τώρα ξεκινάει με διακοπές, όλοι μας θέλουμε να κάνουμε ένα σέρβις, ένα τσεκ στο αυτοκίνητό μας, να φύγουμε, να πάμε τις διακοπές μας. Θεωρούμε ότι πρέπει να βρούμε μία λύση και εμείς σαν Επιμελητήριο αυτό λέμε. Να βρούμε μία λύση σωστή, να κάτσουμε στο τραπέζι να βρεθεί λύση για να πάμε λίγο παρακάτω».

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα