Σε ρυθμούς Black Friday η αγορά – Τι αγοράζουν οι Έλληνες

Διαβάζεται σε 6'
Black Friday
Black Friday ISTOCK

Με βάση τις εκτιμήσεις, η αγοραστική κίνηση στην ελληνική αγορά σήμερα, Black Friday, αναμένεται να κυμανθεί στα περυσινά επίπεδα με περίπου 3 εκατ. πωλήσεις.

Ελπίδες για αύξηση των τζίρων εναποθέτει το λιανεμπόριο στη σημερινή “Μαύρη Παρασκευή” – Black Friday. Χαρακτηριστικό είναι ότι τρεις μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου στον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών αλλά και των οικιακών  συσκευών ξεκίνησαν τις προεξαγγελτικές τους τηλεοπτικές καμπάνιες με στόχο να “ανεβάσουν” τα “γράδα” της προσμονής στους καταναλωτές.

Βέβαια, με βάση και τις σχετικές ανακοινώσεις οι προσφορές θα εκταθούν, όπως συμβαίνει, και κάθε χρονιά, και με το πέρας της Black Friday. Έτσι, οι προσφορές αναμένεται να συνεχίστούν και αύριο, Σάββατο, ενώ την Κυριακή 30 Νοεμβρίου τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά.

Ακολουθεί η Cyber Monday (1/12), με τις μεγάλες εκπτώσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Βέβαια και φέτος η Black Friday εγγράφεται σε ένα έντονο πληθωριστικό περιβάλλον, παρά το “φρένο” και τις ανταγωνιστικές τιμές που υπάρχουν στα είδη, που κατά κόρον, διακινούνται τη μέρα αυτή, τα ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά δηλαδή.

Με βάση, δε, την Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον Οκτώβριο, που δημοσιεύτηκε πριν λίγες μέρες, ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται ελαφρώς κατά το τελευταίο διάστημα, όμως κινείται ακόμη συνολικά υψηλότερα από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης και εξακολουθεί να επηρεάζει τις προσδοκίες των νοικοκυριών. Όπως, δε, αναφέρεται, η  εφαρμογή των μέτρων οικονομικής πολιτικής που ανακοινώθηκαν στη ΔΕΘ αναμένεται να επηρεάσει σε θετική κατεύθυνση τις προσδοκίες των νοικοκυριών από την αρχή του επόμενου έτους.

Κι όπως σημειώνει το ΙΟΒΕ, “και αυτόν τον μήνα οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕ, με διαφορά από τους επόμενους, με τους καταναλωτές στην Εσθονία με επίπεδο δείκτη –30,7 και την Ρουμανία (-30,5) να ακολουθούν. Οι επιμέρους δείκτες για την γενικότερη οικονομική κατάσταση στην χώρα, αλλά και τα οικονομικά των νοικοκυριών επιδεινώνονται.

Διάθεση για αγορές

Επίσης, το ΙΟΒΕ αναφέρει ότι “μικρή υποχώρηση καταγράφηκε στο δείκτη της πρόθεσης πραγματοποίησης σημαντικών δαπανών για βελτίωση/ανανέωση της κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, ο οποίος διαμορφώθηκε τον Οκτώβριο στις -77,7 (από -74,6) μονάδες. Ο

Οι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -47,2 (από -46,8) μονάδες και στις -49,6 (από – 49,1) μονάδες στην Ευρωζώνη. Το ποσοστό των νοικοκυριών στην Ελλάδα που στην ΕΕ δηλώνει ότι είναι αρκετά ή πολύ πιθανό να πραγματοποιήσει σημαντικές δαπάνες αυτού του είδους εντός ενός έτους διαμορφώθηκε στο 9,2% από 11,2% το προηγούμενο τρίμηνο.”

Με “ώση” πληθωρισμού οι τζίροι

Στο μεταξύ, με βάση την ΕΛΣΤΑΤ,  στα όρια του πληθωρισμού κινείται η αύξηση των τζίρων των λιανεμπορικών καταστημάτων με βάση τα δεδομένα Αυγούστου, ενός καλού μήνα για τα μαγαζιά, στις τουριστικές περιοχές, αλλά σε μια περίοδο που κυριαρχεί η δαπάνη των σχολικών ειδών. Έτσι, αύξηση 3,9% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον Αύγουστο εφέτος, καθώς οι πωλήσεις κινήθηκαν καθοδικά μόνο σε δύο από τις επιμέρους κατηγορίες των καταστημάτων.

Ειδικότερα, άνοδος του τζίρου καταγράφηκε σε: Φαρμακευτικά-Καλλυντικά (16%), Βιβλία- Χαρτικά- Λοιπά είδη (8,4%), Έπιπλα-Ηλεκτρικά είδη- Οικιακό εξοπλισμό (7%), Τρόφιμα- Ποτά- Καπνό (5,5%), Πολυκαταστήματα (4,6%) και Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (4,2%). Στον αντίποδα υπήρξε πτώση των πωλήσεων σε: Ένδυση-Υπόδηση (3,4%) και Καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (1,9%).

Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) παρουσίασε αύξηση 3,9% τον Αύγουστο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2024, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2025 σημείωσε αύξηση 1,7%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,2% τον Αύγουστο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2025.

Ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών (κύκλος εργασιών σε τρέχουσες τιμές) παρουσίασε αύξηση 5,3% τον Αύγουστο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2024, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2025 σημείωσε αύξηση 1%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,4% τον Αύγουστο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2025.

Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, οι πωλήσεις αυξήθηκαν μόλις 1,4%, ποσοστό χαμηλότερο από τον πληθωρισμό (2,5%), γεγονός που δείχνει ότι ο πραγματικός όγκος πωλήσεων μειώθηκε.

Σε απόλυτα μεγέθη, ο κύκλος εργασιών (χωρίς τρόφιμα, οχήματα και καύσιμα) έφτασε τα 12,46 δισ. ευρώ, έναντι 12,29 δισ. την αντίστοιχη περίοδο του 2024 — δηλαδή αύξηση μόλις 171 εκατ. ευρώ.

Τι αγοράζουμε;

Στο μεταξύ, με βάση έρευνες, οι αγορές τις μέρες αυτές, οι αγορές των καταναλωτών αφορούν ηλεκτρονικά είδη, κινητά (καινούργια και μεταχειρισμένα), τηλεοράσεις, μεγάλες οικιακές συσκευές, gaming, αθλητικά ρούχα και παπούτσια, στρώματα, casual ένδυση, προϊόντα DIY, αρώματα, καλλυντικά, αλλά και αεροπορικά εισιτήρια, βιβλία, παιχνίδια, χριστουγεννιάτικα στολίδια – ακόμη και αυτοκίνητα.

Σύμφωνα με στοιχεία του Skroutz, οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες στην περσινή Black Friday ήταν τα κινητά τηλέφωνα, τα sneakers, οι τηλεοράσεις, τα smartwatches και οι φορητοί υπολογιστές, ενώ με βάση με το Bestprice.gr, το 2024 την πρωτιά κατέλαβαν οι φριτέζες αέρος, οι σκούπες-ρομπότ και τα στεγνωτήρια.

Επίσης, με βάση παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της έρευνας του Public για τη Black Friday 2024, καταγράφεται μετατόπιση των Ελλήνων προς τις mobile αγορές, οι οποίες αντιπροσωπεύουν 8 στις 10 ηλεκτρονικές συναλλαγές. Στις κορυφαίες επιλογές βρέθηκαν smartphones, τηλεοράσεις, έξυπνες οικιακές συσκευές και δημοφιλή gaming προϊόντα, ενώ σημαντική ζήτηση κατέγραψαν οι υπηρεσίες εγκατάστασης και απεγκατάστασης, αποδεικνύοντας ότι η Black Friday μετατρέπεται σε μια ολιστική εμπειρία που συνδυάζει τεχνολογία, άνεση και ψυχαγωγία.

Το προφίλ των καταναλωτών

Τις Public Black Friday προσφορές 2024 αξιοποίησαν χιλιάδες άντρες και γυναίκες από όλη την Ελλάδα, με το ποσοστό μεταξύ των δύο φύλων να παραμένει ισορροπημένο.

Η ηλικιακή ομάδα 35-54 ετών κυριάρχησε για μία ακόμη χρονιά, αποτελώντας την πλέον ενεργή ομάδα καταναλωτών. Παράλληλα, οι νεότερες, τεχνολογικά εξοικειωμένες γενιές κατέγραψαν σημαντική άνοδο, ενισχύοντας τη μετατόπιση του κοινού προς τις online αγορές και το mobile shopping.

Συγκεκριμένα, η τάση αυτή ενισχύθηκε περαιτέρω το 2024, με τις mobile αγορές να σημειώνουν νέο ρεκόρ, φτάνοντας σχεδόν το 84% των συνολικών ηλεκτρονικών αγορών, ενώ οι αγορές μέσω υπολογιστή παρουσίασαν ήπια πτώση, όπως και το 2023.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα