Σούπερ μάρκετ: Η “μάχη” στις γειτονιές της Αθήνας

Διαβάζεται σε 9'
Σούπερ μάρκετ
Σούπερ μάρκετ istockphoto

Η εικόνα σε σχέση με τη ζήτηση δημιουργεί προβληματισμό αν και τα σούπερ μάρκετ, με κινήσεις εξορθολογισμού και συγκέντρωσης αναδιατάσσουν δυνάμεις.

 

Σε μια περίοδο που η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών δοκιμάζεται οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ “φουλάρουν” μηχανές για να κλειδώσουν μερίδια, με αναδιαρθρώσεις δικτύου αλλά και νέα σημεία, ειδικά, σε περιοχές της Αττικής, όπου υπάρχει μεγάλη πληθυσμιακή συγκέντρωση. Έτσι, χθες, δυο από τις μεγάλες αλυσίδες ανακοίνωσαν την έναρξη λειτουργίας νέων καταστημάτων.

Έτσι, το νέο κατάστημα My market στην Καλλιθέα, άνοιξε τις πόρτες του στις 6 Δεκεμβρίου, υποδεχόμενο τους επισκέπτες του. Το νέο κατάστημα, όπως αναφέρει η εταιρεία, φέρνει ένα σύγχρονο σημείο αγορών με μεγάλη ποικιλία προϊόντων, σε μία πυκνοκατοικημένη περιοχή της Καλλιθέας δίνοντας λύση στην καθημερινότητα των κατοίκων.

Βρίσκεται στη συμβολή των οδών Δημοσθένους και Αγνώστου Στρατιώτη και αναπτύσσεται σε 958 m² χώρου πώλησης και 511 m²βοηθητικών χώρων. Ουσιαστικά πρόκειται για μια σάλα, από αυτές που εκτιμάται ότι έχουν τη βέλτιστη εμπορική απόδοση.

Με 3 συμβατικά και 4 αυτόματα ταμεία, οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιούν με ταχύτητα και άνεση τις καθημερινές τους αγορές. Παράλληλα, όπως σημειώνει η εταιρεία, οι καταναλωτές “θα βρίσκουν μεγάλη ποικιλία από φρέσκα προϊόντα και πολλές επιλογές από το τμήμαBake off και το My Ευεξία, με την αυθεντική εξυπηρέτηση που χαρακτηρίζει εδώ και 50 χρόνια την εταιρεία.

Το νέο κατάστημα στην Καλλιθέα, έρχεται να προστεθεί στο δίκτυο των 290 καταστημάτων My market και Mymarket Local, που αναπτύσσει η METRO ABEE με το σύστημα της δικαιόχρησης, που από σημαντικούς “παίκτες” επιλέγεται για να διασφαλιστεί η βέλτιστη οικονομική απόδοση, αλλά και η αποτελεσματική ανάπτυξη δικτύου.

Η Lidl Ελλάς

Επίσης, η Lidl Ελλάς ανακοίνωσε, χθες, ότι εγκαινίασε το 232ο κατάστημά της στη Λεωφόρο Αμαρουσίου-Χαλανδρίου 69, στο Μαρούσι, προσφέροντας μια σύγχρονη αγοραστική εμπειρία και έμφαση στη βιωσιμότητα.

Η νέα επένδυση, ύψους 13,7 εκατομμυρίων ευρώ, επιβεβαιώνει, όπως αναφέρει η εταιρεία, τη στρατηγική της εταιρείας για παροχή ποιοτικών υπηρεσιών, άνεση στους πελάτες και προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης.

Το νέο κατάστημα διαθέτει χώρο πώλησης 1.220 τ.μ., σχεδιασμένο για να προσφέρει μια σύγχρονη και γρήγορη αγοραστική εμπειρία. Με 4 παραδοσιακά ταμεία και 6 Self Check-Out, οι καταναλωτές απολαμβάνουν ευελιξία και ταχύτητα στις συναλλαγές.

Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών, το κατάστημα προσφέρει 90 θέσεις στάθμευσης, ενώ έχει εγκατασταθεί φορτιστής ηλεκτρικών οχημάτων με 2 θέσεις, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευση της Lidl Ελλάς για βιώσιμες λύσεις.

“Μέσα από το νέο κατάστημα, η εταιρεία προσφέρει στους κατοίκους του Αμαρουσίου τη δυνατότητα να απολαμβάνουν τα υψηλής ποιότητας προϊόντα της σε ασυναγώνιστες τιμές. Το κατάστημα τροφοδοτείται καθημερινά με ολόκληρη τη γκάμα προϊόντων της Lidl Ελλάς, διασφαλίζοντας φρεσκάδα, υψηλή ποιότητα και πλήρη διαθεσιμότητα σε κάθε επίσκεψη.

Πίσω από το νέο κατάστημα βρίσκεται η δυναμική ομάδα του #teamlidl, που αποτελείται από 30 μέλη, έτοιμη να υποδεχθεί τους πελάτες με επαγγελματισμό και χαμόγελο από την πρώτη ημέρα λειτουργίας. Η Lidl Ελλάς επενδύει όχι μόνο σε υποδομές αλλά και στους ανθρώπους της, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και ενισχύοντας την τοπική κοινωνία” αναφέρει η εταιρεία που σημειώνει ότι:

“Με κάθε νέο βήμα, η Lidl Ελλάς επιβεβαιώνει τη στρατηγική της για εκσυγχρονισμό και βιώσιμη ανάπτυξη, προσφέροντας λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες του σήμερα. Η εταιρεία συνεχίζει να δημιουργεί αξία που ξεπερνά την αγοραστική εμπειρία για τους πελάτες, την κοινωνία και το περιβάλλον.”

Να σημειωθεί ότι με βάση όσα ανέφερε πρόσφατα ο απερχόμενος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μάρτιν Μπραντεμπούργκερ, το πλάνο της διετίας 2026-2027 προβλέπει επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ στην αναβάθμιση και ενίσχυση του δικτύου αλλά και της δυναμικής των κέντρων διανομής. Μάλιστα, εντός της νέας χρονιάς δρομολογείται η έναρξη λειτουργίας πέντε νέων καταστημάτων.

Η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης

Την ίδια ώρα η αλυσίδα με την πρώτη θέση στην αγορά, η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, ο κλάδος δηλαδή λιανικής του ομίλου στην εγχώρια αγορά ( χωρίς την συμμετοχή της Χαλκιαδάκης) σχεδιάζει νέες επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ τη διετία 2026-2027. Στο επίκεντρο του προγράμματος, πέρα από την ανέγερση ενός νέου κέντρου διανομής προϊόντων ελεγχόμενης θερμοκρασίας, 45.000 τ.μ., στη Φούσα, την δημιουργία 15 νέων σημείων ενώ προγραμματίζονται περί τις 60 ανακαινίσεις σε υφιστάμενα καταστήματα. Επίσης προβλέπεται η ανάπλαση του πρώην εργοστασίου της Πίτσος στην περιοχή του Ρέντη, για τη δημιουργία ενός πολυχώρου γαστρονομίας, ψυχαγωγίας και πολιτισμού που θα φέρει την επωνυμία «FoodHall», που θα διαθέτει εκθεσιακούς χώρους 50.000 τ.μ. και αναμένεται να δέχεται πάνω από 20.000 επισκέπτες καθημερινά. Το ύψος της επένδυσης θα ξεπεράσει τα 150 εκατ. ευρώ και θα δημιουργηθούν πάνω από 1.200 νέες θέσεις εργασίας.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος

Την ίδια ώρα η ΑΒ Βασιλόπουλος με ορίζοντα το 2028 στοχεύει σε δίκτυο 900 καταστημάτων, κυρίως μέσω franchise. Ήδη, από το 2023 έχει προσθέσει στο δίκτυό της 118 καταστήματα franchise, ενώ ως το τέλος του 2025 θα διαθέτει περισσότερα από 650 καταστήματα, συνολικά, εταιρικά και franchise. Η αναγνώριση της εταιρείας ως «Ταχύτερα Αναπτυσσόμενη Αλυσίδα Franchise» στα Franchise Business Awards 2024 επιβεβαιώνει την αποτελεσματικότητα του στρατηγικού σχεδιασμού και τη δυναμική του μοντέλου.

Να σημειωθεί ότι οι συνολικές επενδύσεις του 2024 ανήλθαν σε 41,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 9,5 εκατ. ευρώ αφορούσαν σε νέα καταστήματα, 14,5 εκατ. ευρώ σε ανακαινίσεις υφιστάμενου δικτύου, 6 εκατ. ευρώ σε αποθήκες και διανομή, 6 εκατ. ευρώ σε υποδομές , 4 εκατ. ευρώ σε νέες τεχνολογίες καταστημάτων, 1,5 εκατ. ευρώ σε δράσεις πράσινης ανάπτυξης

Για το 2025, ο προϋπολογισμός επενδύσεων εκτοξεύεται στα 60 εκατ. ευρώ, με έμφαση στην επέκταση του δικτύου, το ηλεκτρονικό εμπόριο και τη βιωσιμότητα.

Η αλυσίδα Μασούτης

Την ίδια ώρα η αλυσίδα Μασούτης με αναμονές για το deal με την Κρητικός, που θα ενδυναμώσει σημαντικά το δίκτυό της στη νότια χώρα αλλά και την Αττική τρέχει στην Αττική το mega project στις Τρεις Γέφυρες, με προϋπολογισμό 30 εκατομμυρίων ευρώ. Το έργο περιλαμβάνει τη λειτουργία του δεύτερου καταστήματος Grand Masoutis στην Αθήνα, καθώς και την ανάπτυξη οικιστικών συγκροτημάτων, χώρων parking, πρατηρίων καυσίμων και άλλων υποδομών. Η παράδοση του οικιστικού μέρους του έργου είναι προγραμματισμένη για το επόμενο έτος. Η αλυσίδα αναζητά επιπλέον χώρους στην Αττική για τη δημιουργία νέων καταστημάτων Grand Masoutis, επεκτείνοντας της επενδύσεις στην νότια Ελλάδα

Συγκέντρωση

Πάντως, όπως τόνισε, ο Γιάννης Μασούτης, επικεφαλής της ομώνυμης αλυσίδας και αντιπρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, σε πρόσφατη συνέντευξη τύπου όπου παρουσιάστηκαν τα οικονομικά αποτελέσματα του κλάδου το 2024 «το αυξανόμενο κόστος ενέργειας, τα υψηλά μισθώματα και οι ευρύτερες δαπάνες έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον ιδιαίτερα ασφυκτικό για πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου. Αυτή η μεγάλη πίεση δεν αφορά μόνο εμάς, είναι οριζόντια σε όλη την αγορά» ανέφερε ο κ. Μασούτης, προσθέτοντας ότι «στις μικρομεσαίες αλυσίδες η πίεση είναι ακόμα πιο έντονη και θεωρώ ότι θα δούμε περισσότερες εξαγορές και συγκέντρωση. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να απασχολήσει την κυβέρνηση».

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ένωσης και επικεφαλής του ομίλου Μετρό, Αριστοτέλης, περιέγραψε έναν κλάδο σε τροχιά επενδύσεων, την τελευταία 10ετία έχουν επενδύσει 3,5 δις. ευρώ με την κερδοφορία να βαίνει μειούμενη την ώρα που κάποιοι κάνουν λόγο για υπερκέρδη στα σούπερ μάρκετ, όπως είπε. Ο συνολικός τζίρος στα σούπερ μάρκετ, με βάση τα στοιχεία του 2024, διαμορφώθηκε στα 13,061 δις. (χωρίς ΦΠΑ) και τα προ φόρων κέρδη στα 215 εκατ. ευρώ. Το καθαρό περιθώριο κέρδους από 1,84% το 2023 μειώθηκε στο 1,65% το 2024, ενώ τα EBITDA από 6,54% υποχώρησαν στο 5,97%. «Επομένως, εξαιτίας της αύξησης του κόστους, η κερδοφορία μειώνεται», είπε χαρακτηριστικά. Και όπως αναφέρθηκε κόκκινη γραμμή για να είναι υγιής ο κλάδος είναι καθαρό περιθώριο να είναι στο 3%.

Αναφερόμενος στην τάση συγκέντρωσης και στο πόσες αλυσίδες θα μπορούσαν να μείνουν για να είναι η αγορά αποδοτική ο κ. Παντελιάδης είπε ότι στην Ευρώπη συνήθως η αγορά έχει από τέσσερις έως οκτώ μεγάλες αλυσίδες και κάποιες μεμονωμένες μικρές τοπικές που διαφοροποιήθηκαν. «Θεωρώ ότι αυτό είναι ένα μοντέλο στο οποίο η αγορά αφενός αποδίδει οικονομικά και αφετέρου λειτουργεί ο ανταγωνισμός. «Θεωρώ ότι αυτό είναι ένα μοντέλο στο οποίο η αγορά αφενός αποδίδει οικονομικά και αφετέρου λειτουργεί ο ανταγωνισμός. Δεν είναι δεδομένο ότι θα φτάσουμε σε αυτό το σημείο στην Ελλάδα, όπου θα μπορούσαν να είναι μέχρι έξι αλυσίδες, αλλά είναι ένα μοντέλο που θα μπορούσε να δουλέψει» είπε προσθέτοντας ότι κάποιες μπορούν να επιβιώσουν και να ανθούν αξιοποιώντας το τοπικό στοιχείο.

Οι πωλήσεις

Να σημειωθεί, πάντως, ότι η εικόνα σε σχέση με τη ζήτηση δημιουργεί προβληματισμό αν και τα σούπερ μάρκετ έχουν τη μερίδα του λέοντος σε σχέση με τζίρους, λόγω και της υφής των προϊόντων τους. Έτσι., μείωση 1,7% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον Σεπτέμβριο εφέτος, καθώς ο τζίρος κινήθηκε καθοδικά στην πλειονότητα των επιμέρους καταστημάτων, μη εξαιρουμένων των σούπερ μάρκετ.

Ειδικότερα, οι πωλήσεις μειώθηκαν σε: Καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (7,2%), Ένδυση- Υπόδηση (4,8%), Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (4,2%), Πολυκαταστήματα (1%) και Τρόφιμα- Ποτά- Καπνό (1%). Στον αντίποδα, αυξήθηκαν σε: Έπιπλα- Ηλεκτρικά είδη- Οικιακό εξοπλισμό (6,8%), Φαρμακευτικά- Καλλυντικά (6,4%) και Βιβλία-Χαρτικά- Λοιπά είδη (5,2%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) παρουσίασε μείωση 1,7% τον Σεπτέμβριο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Σεπτεμβρίου 2024, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2025 σημείωσε μείωση 8,1%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 1,9% τον Σεπτέμβριο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2025.

Ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών (κύκλος εργασιών σε τρέχουσες τιμές) παρουσίασε μείωση 0,7% τον Σεπτέμβριο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Σεπτεμβρίου 2024, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2025 σημείωσε μείωση 5,3%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 2,3% τον Σεπτέμβριο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2025.

 

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα