Σπριντ για να μαζευτεί η ακρίβεια
Διαβάζεται σε 5'
“Περισσότερος ανταγωνισμός σε περισσότερους κλάδους” θα συμβάλει ουσιαστικά στη συγκράτηση των τιμών, αναφέρει ο Διοικητής της ΤτΕ εστιάζοντας σε δομικά προβλήματα της αγοράς, που κινείται σε ρυθμό “συμφωνιών” για να “μαζέψει” την ακρίβεια.
- 17 Οκτωβρίου 2025 06:22
Με την πολιτική πίεση να είναι αφόρητη στην κυβέρνηση, λόγω θεσμικών ελλειμμάτων αλλά και άλλων θεμάτων επιχειρεί να “μαζέψει” τα θέματα της ακρίβειας κατά το δυνατόν. “Σύμμαχος” σε αυτή τη μάχη είναι η έναρξη της διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης, που έχει τη χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 5 ετών. Στην αντίθετη κατεύθυνση λειτουργεί η σημαντική μεσοσταθμική τιμή στη χονδρεμπορική αγορά ενέργειας, που τις τελευταίες μέρες κινείται πάνω από τα 120 ευρώ/ΜWh. Να σημειωθεί ότι στα 93 ευρώ/MWh ήταν η μέση τιμή τον προηγούμενου μήνα.
Θετικός οιωνός
Πάντως, κρίνεται σημαντικό ότι περιορίστηκε σημαντικά ο ρυθμός ανόδου του πληθωρισμού τον Σεπτέμβριο εφέτος, καθώς καταγράφηκε αύξηση 1,9%, από αύξηση 2,9% τον Αύγουστο και έναντι αύξησης επίσης 2,9% τον Σεπτέμβριο πέρυσι.
Η εξέλιξη αυτή οφείλεται πρωτίστως στη μείωση των τιμών στην ενέργεια (π.χ. ηλεκτρισμός -3,7% και φυσικό αέριο -10,2%), αλλά και σε κάποια είδη διατροφής (π.χ. ελαιόλαδο -37,1%). Ωστόσο, ξεχωρίζουν οι ανατιμήσεις σε καφέ (19,8%), σοκολάτες (22,2%), κρέατα (8,4%), ψάρια (6,2%), ένδυση και υπόδηση (5,2%), ενοίκια κατοικιών (9,9%), μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (12,6%), πακέτο διακοπών (6,7%) και ασφάλιστρα υγείας (7%). Ενώ, σε μηνιαία σύγκριση, υπάρχουν νέες αυξήσεις τιμών σε μοσχάρι (2%), αρνί και κατσίκι (2,8%), νωπά λαχανικά (2,1%) και ενοίκια κατοικιών (0,5%).
Τιμές εισαγωγών στη βιομηχανία
Αξίζει να σημειωθεί ότι κάποιες θετικές ενδείξεις υπάρχουν, καθώς μείωση 2,4% σημείωσε ο γενικός δείκτης τιμών εισαγωγών στη βιομηχανία τον Αύγουστο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2024, έναντι μείωσης 4,3% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση των αντίστοιχων δεικτών το 2024 με το 2023.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η μείωση αυτή στον λεγόμενο “εισαγόμενο πληθωρισμό” οφείλεται:
α. Στη μείωση του δείκτη τιμών εισαγωγών από χώρες εκτός ευρωζώνης κατά 4,2%.
β. Στη μείωση του δείκτη τιμών εισαγωγών από χώρες ευρωζώνης κατά 0,2%.
Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 1,7% τον Αύγουστο 2025 σε σύγκριση με τον δείκτη του Ιουλίου 2025, έναντι μείωσης 1,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2024.
Καμπανάκι Στουρνάρα
Πάντως, ο Διοικητής της ΤτΕ κ. Γ. Στουρνάρας σε συνέντευξή του, πριν λίγες μέρες, τόνισε ότι ο πληθωρισμός έχει υποχωρήσει “από το 10% στο περίπου 2%”, ωστόσο οι τιμές “συνεχίζουν να αυξάνονται με 2%”, καθώς “το 80% του φαινομένου προέρχεται από διεθνείς παράγοντες”, όπως η ενέργεια και οι καιρικές συνθήκες που επηρεάζουν τις πρώτες ύλες.
Όπως επισήμανε, “ορισμένες τιμές έχουν ήδη πέσει, ιδίως στην ενέργεια”, ενώ εκτίμησε ότι “θα υπάρξουν μειώσεις και σε ορισμένες κατηγορίες τροφίμων, ανάλογα με τις διεθνείς συνθήκες”. Υπογράμμισε επίσης ότι “περισσότερος ανταγωνισμός σε περισσότερους κλάδους” θα συμβάλει ουσιαστικά στη συγκράτηση των τιμών. Αναφερόμενος στα επιτόκια, ο διοικητής εξήγησε ότι η διαφορά μεταξύ επιτοκίων καταθέσεων και δανείων “είναι αναγκαία για να καλύπτονται κόστη, προβλέψεις και κεφαλαιακές ανάγκες”, ωστόσο επηρεάζεται από “το ρίσκο, τη συγκέντρωση και τη ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος”. Η Ελλάδα, όπως είπε, “βρίσκεται στην πάνω μεριά της κλίμακας” στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), προσθέτοντας πως η λύση είναι “ο ισχυρότερος ανταγωνισμός”.
Οι μειώσεις
Στο φόντο αυτό η κυβέρνηση ποντάρει στην πρωτοβουλία για μείωση τιμών σε επιλεγμένους κωδικούς από τις εταιρείες λιανικού εμπορίου και τις προμηθευτικές επιχειρήσεις – η οποία ξεκίνησε στις 15 Οκτωβρίου.
Σημειώνεται, ότι όπως ανέφερε η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας διευκρινίζει τα εξής ως προς την εφαρμογή της εν λόγω πρωτοβουλίας:
1. Οι 2.000+ κωδικοί αφορούν συνολικά τους κωδικούς στους οποίους θα εφαρμοστεί μείωση τιμής σε όλα τα Σούπερ Μάρκετ της χώρας και σε αυτούς περιλαμβάνονται τόσο επώνυμα προϊόντα, όσο και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που διαθέτει η κάθε αλυσίδα.
2. Οι κωδικοί που συμπεριλαμβάνονται στην πρωτοβουλία και οι οποίοι θα έχουν μειωμένη τιμή, θα εμφανίζονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα, ως το τέλος του χρόνου. Να σημειωθεί ότι ειδκή σήμανση θα υπάρχει ενώ με βάση τα όσα είπε στον Αντ1 και το Καλημέρα Ελλάδα ο Αντώνης Πεταλάς, Γεν. Δντης της ΕΣΕ, μέχρι αύριο θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία.
3. Η συλλογή των προϊόντων που θα έχουν μειωμένη τιμή, διαφέρει ανά Κατάστημα λόγω διαφορετικού μεγέθους και διαθέσιμου κωδικολογίου.
Λόγω των παραπάνω σημείων και καθώς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας διαφοροποιούνται ανά αλυσίδα, δεν είναι εφικτό κάθε Κατάστημα να διαθέτει το σύνολο όλων των κωδικών.
“Με υψηλό αίσθημα ευθύνης και σεβασμού απέναντι στην ελληνική κοινωνία, η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας μαζί με την επιχειρηματική κοινότητα και σε συνεργασία με την Πολιτεία, ανταποκρίθηκε από την πρώτη στιγμή στη συγκεκριμένη εθελοντική πρωτοβουλία, όπως είχε κάνει και πέρυσι, με στόχο την στήριξη των νοικοκυριών και ιδίως των πιο ευάλωτων καταναλωτών” τονίζει η ΕΣΕ.