Δήμοι μονιμοποιούν εργαζομένους κόντρα στον νόμο Βορίδη – Ιδιωτικοποιήσεις “φαντάσματα”
Διαβάζεται σε 5'
Ο Δήμος Νέας Σμύρνης αποφάσισε να μην ασκήσει, την υποχρεωτική βάσει διάταξης Βορίδη, έφεση για μονιμοποίηση εργαζομένων. Κι άλλοι Δήμοι στο “αντάρτικο”.
- 26 Νοεμβρίου 2025 13:14
Την απόφαση να μην ασκήσει έφεση σε Πρωτόδικη απόφαση, θετική για δεκατρείς εργαζόμενους, έλαβε το Δημοτικό Συμβούλιο Νέας Σμύρνης μετά από εισήγηση του Δημάρχου Γιώργου Κουτελάκη.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του Δήμου Ν. Σμύρνης, η απόφαση συγκέντρωσε ευρύτατη πλειοψηφία, πλην δύο Συμβούλων της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης που μειοψήφησαν, και πλέον καθιστά αμετάκλητη την μονιμοποίησή τους.
Με την απόφασή αυτή το Δημοτικό Συμβούλιο “αγνόησε” τον νόμο Βορίδη σύμφωνα με τον οποίο είχε υποχρέωση να ασκήσει έφεση. Με τον τρόπο αυτό ο Δήμος Νέας Σμύρνης εντάχθηκε στη πρώτη γραμμή των Δήμων που καταργούν την διάταξη Βορίδη ως πλήττουσα ευθέως και αντισυνταγματικά την αυτοτέλειά τους.
Οι εργαζόμενοι είχαν πρωτόδικη απόφαση που αναγνώριζε την μετατροπή των συμβάσεων τους από ορισμένου χρόνου σε αορίστου μετά από τουλάχιστον δεκαετή εργασιακή σχέση με τον Δήμο και παροχή της εργασίας τους στην Υπηρεσία Καθαριότητας.
Όπως δήλωσε η στο NEWS 24/7, Ειρήνη Λαζαρίδη, υπεύθυνη γραφείου Τύπου, σε αντίστοιχες κινήσεις έχουν προβεί οι Δήμοι Πετρούπολης και Καισαριανής, ενώ στο “αντάρτικο” αναμένεται να μπουν κι άλλες δημοτικές αρχές. Όπως τόνισε, “με τη διάταξη Βορίδη ο Δήμος έχει την υποχρέωση να ασκήσει έφεση σε περίπτωση προσφυγής, κάτι που είναι στον πυρήνα του εντελώς αντισυνταγματικό”.
Διευκρινίζεται πως η εφαρμογή της “διάταξης Βορίδη”, δηλαδή η άσκηση έφεσης, ακολουθεί αφού κερδηθεί η κύρια αγωγή. Πρακτικά, δυνάμει του άρθρου 37 του Νόμου 4915/2022 (ΦΕΚ 63/Α/24-3-2022) υποχρεούνται οι ΟΤΑ στις περιπτώσεις δικών που αφορούν στον προσδιορισμό ή τη μετατροπή της εργασιακής σχέσης μεταξύ εργαζομένων και του δήμου να ασκούν όλα τα προβλεπόμενα από το νόμο ένδικα μέσα, με τους υπογράφοντες αιρετούς να βαρύνονται με το πειθαρχικό παράπτωμα της “παράβασης καθήκοντος”.
Κενά στην καθαριότητα και business as usual
Όλα αυτά την ώρα που σε νευραλγικούς τομείς, όπως αυτός της καθαριότητας, διαπιστώνονται μεγάλα κενά τα οποία “καλύπτονται” με συμβάσεις περιορισμένου χρόνου.
Σε ανάλογη κίνηση προχώρησε πρόσφατα ο Δήμος Ηρακλείου Αττικής, αναφέροντας ωστόσο πως ” η επιλογή των ολιγόμηνων συμβάσεων, ως μόνο εργαλείο που έχουν από την κεντρική διοίκηση οι Δήμοι για να ενισχύσουν το προσωπικό τους, σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί λύση στο πρόβλημα της υποστελέχωσης των δημοτικών υπηρεσιών, κυρίως δε σημαντικών τομέων όπως αυτός της καθαριότητας”.
Αυτή την στιγμή ο Δήμος έχει τον ιστορικά χαμηλότερο αριθμό εργαζομένων στην σύγχρονη ιστορία του. Ειδικά στις υπηρεσίες καθαριότητας το προσωπικό είναι ελάχιστο και καταπονημένο καθώς, όπως καταγγέλθηκε, εδώ και 15 σχεδόν χρόνια, έχουν παγώσει από τα αρμόδια υπουργεία οι προσλήψεις μόνιμων υπαλλήλων.
Σημειώνεται πως σε κινητοποιήσεις έχουν προχωρήσει εργαζόμενοι στην καθαριότητα σε άλλους Δήμους, όπως στον Δήμο Ζωγράφου, διαμαρτυρόμενοι για τις ελλείψεις σε προσωπικό και για την εντατικοποίηση της εργασίας. Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν πως από 13 τομείς που είχε ο Δήμος Ζωγράφου, σήμερα έχει 7. Μάλιστα, οι εργαζόμενοι διαμαρτυρήθηκαν για τα παραπάνω προβαίνοντας σε μη αποκομιδή την Τετάρτη 19, Πέμπτη 20 και Παρασκευή 21 Νοεμβρίου.
Τέλος, τον περασμένο Μάιο το Σωματείο Εργαζομένων στον Δήμο Αγίου Δημητρίου προχώρησε σε διαμαρτυρία αναφέροντας πως “κατά τη συνάντηση του Διοικητικού Συμβουλίου του Σωματείου Εργαζομένων Δήμου Αγίου Δημητρίου με τον Δήμαρχο, μας ανακοινώθηκε η πρόθεση της Διοίκησης να προχωρήσει σε προσλήψεις μερικής απασχόλησης για την καθαριότητα στα σχολεία. Μας δηλώθηκε επίσης ότι, εξετάζεται το ενδεχόμενο ανάθεσης της καθαριότητας σε ιδιώτες αν δεν εγκριθούν παραπάνω θέσεις από το Υπουργείο”.
Σε ιδιωτικοποιήσεις άλλωστε έχουν ήδη προχωρήσει δημοτικές αρχές στη χώρα, όπως για παράδειγμα στον Δήμο Ζακύνθου (με σύμβαση διετίας). Ο Δήμος Ζακύνθου αποσαφήνισε πάντως πως “η σχετική δαπάνη καλύπτεται πλήρως από τους υπάρχοντες πόρους του Δήμου και δε θα υπερβεί το τωρινό κόστος”.
Κοινώς, τίποτα δεν γίνεται “στην τύχη”, με το κόστος κάθε ιδιωτικοποίησης στην αυτοδιοίκηση να μετακυλίεται στον δημότη σε περίπτωση που ο εκάστοτε δήμος δεν μπορεί να “καλύψει” τη διαφορά, και με τους ιδιώτες να μπαίνουν από το “παράθυρο” και σε αυτόν τον τομέα.
Στη δικαιοσύνη αναμένεται άλλωστε να προσφύγουν οι εργαζόμενοι της Υπηρεσίας Καθαριότητας του Δήμου Ηρακλείου έναντι της απόπειρας να εκχωρήσει τμήμα από την αρμοδιότητα της καθαριότητας σε ιδιώτη με ανοικτό διαγωνισμό.
Αξίζει τέλος να τονιστεί πως από την ισχύουσα νομοθεσία περί ανάθεσης συμβάσεων προβλέπεται ότι αν ο εργολάβος δεν πληρωθεί έγκαιρα από το Δήμο έχει δικαίωμα να προβεί σε διακοπή εργασιών μέχρι να πληρωθεί, κι αν η καθυστέρηση πληρωμής του ξεπεράσει κάποιο όριο τότε μπορεί να προβεί μονομερώς και σε λύση της εργολαβίας. Ο δε ο απαιτούμενος ελάχιστος χρόνος επαναπροκήρυξης της δημοπρασίας και εγκατάστασης νέου εργολάβου απαιτεί τουλάχιστον δύο (2) μήνες, χρονικό διάστημα που τα σκουπίδια θα μένουν εκτεθειμένα στην πόλη. Πράγμα διόλου απίθανο και καθόλου αποκύημα φαντασίας.