Η Θεσσαλονίκη κινεί τα νήματα των μεγάλων ενεργειακών έργων

Η Θεσσαλονίκη κινεί τα νήματα των μεγάλων ενεργειακών έργων

O Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα έχει στη Θεσσαλονίκη επαφές για την προώθηση δύο ακόμα μεγάλων ενεργειακών έργων που, μαζί με τον TAP, μπορούν πράγματι να καταστήσουν τη χώρα μας ενεργειακό κόμβο στον τομέα του αερίου

Επίκεντρο σημαντικών συναντήσεων για τα μεγάλα ενεργειακά project που ενδιαφέρουν τη χώρα μας θα γίνει την επόμενη εβδομάδα η Θεσσαλονίκη, με αφορμή τα επίσημα εγκαίνια στις 17 του μήνα, του αγωγού αερίου TAP που θα πραγματοποιηθούν παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα.

Πέραν της αυτονόητης σημασίας που έχει η έναρξη του αγωγού TAP, σκοπός του οποίου είναι να μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στις καταναλώτριες χώρες της Δύσης μέσω Τουρκίας – Ελλάδας – Αλβανίας και Ιταλίας, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα έχει στη Θεσσαλονίκη επαφές για την προώθηση δύο ακόμα μεγάλων ενεργειακών έργων που, μαζί με τον TAP, μπορούν πράγματι να καταστήσουν τη χώρα μας ενεργειακό κόμβο στον τομέα του αερίου.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες, θα γίνει συνάντηση του κ. Σκουρλέτη με τη Βουλγάρα υπουργό Ενέργειας κ. Πέτκοβα με τη συμμετοχή όλων των ενδιαφερομένων πλευρών για τον πλωτό σταθμό LNG που σχεδιάζεται στην Αλεξανδρούπολη, η τύχη του οποίου συναρτάται άμεσα με το αν θα προχωρήσει ένα άλλο σημαντικό έργο, ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB.

Η Βουλγάρα υπουργός Ενέργειας θα βρίσκεται από τη Δευτέρα 16 Μαΐου στη Θεσσαλονίκη προκειμένου να συμμετάσχει μαζί με τον υπουργό Ενέργειας Π. Σκουρλέτη σε συνάντηση για το project της Αλεξανδρούπολης με τη συμμετοχή εκπροσώπων της αμερικανικής Cheniere, της ΔΕΠΑ, της Bulgargaz και της Gastrade του ομίλου Κοπελούζου.

Στοιχείο-κλειδί που θα καθορίσει την τύχη του IGB (που όπως προαναφέρθηκε θα συνδέει την Ελλάδα με τη Βουλγαρία) είναι το αν θα προχωρήσει ο πλωτός σταθμός αποθήκευσης LNG της Αλεξανδρούπολης καθώς η υλοποίηση του ενός έργου αποτελεί προϋπόθεση για την υλοποίηση του άλλου. Ο αγωγός IGB δεν μπορεί να «σταθεί» οικονομικά, εφόσον δεν υπάρξει ικανοποιητική κάλυψη της χωρητικότητάς του με αέριο. Στον αντίποδα, ο πλωτός σταθμός δεν έχει κανένα νόημα να κατασκευαστεί δίχως τον IGB που δίνει τη δυνατότητα τροφοδοσίας της αγοράς της Βουλγαρίας αλλά και άλλων χωρών.

Αυτός είναι και ο λόγος που βρίσκεται σε εξέλιξη από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας «επιχείρηση συγχρονισμού» του αγωγού IGB με το έργο της Αλεξανδρούπολης.

Τι σημαίνει «συγχρονισμός»; Ότι τόσο η ελληνική όσο και η βουλγαρική πλευρά έχουν συνειδητοποιήσει πως οι εξελίξεις γύρω από τα δύο έργα πρέπει να τρέχουν ταυτόχρονα.

Θυμίζουμε ότι ο IGB στηρίζεται σθεναρά από τις ΗΠΑ και την Ε.Ε. καθώς θα δώσει για πρώτη φορά τη δυνατότητα στα κράτη των Βαλκανίων να αποκτήσουν αέριο και από άλλες πηγές πλην της Ρωσίας.

Σε πρώτη φάση, ο αγωγός θα μεταφέρει υγροποιημένο φυσικό αέριο που θα μπαίνει στο ελληνικό σύστημα μέσω του τερματικού της Ρεβυθούσας και στη συνέχεια μέσω του τερματικού της Αλεξανδρούπολης. Από το 2020 και μετά οπότε και θα ξεκινήσει η λειτουργία του TAP, το αέριο θα φτάνει στη Βουλγαρία μέσω του ΙGB, από εκεί στη Σερβία και εν συνεχεία στη Ρουμανία με προοπτική ακόμα και την Ουκρανία.

Ας σημειωθεί, τέλος, ότι ο Πάνος Σκουρλέτης θα έχει την ευκαιρία στη Θεσσαλονίκη, να συναντηθεί και με στελέχη της Αζερικής εταιρείας SOCAR (μετόχου της κοινοπραξίας του TAP) προκειμένου να επανεξετάσουν πλευρές της υπόθεσης «ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ», η οποία προς το παρόν βρίσκεται σε αναμονή.  Η SOCAR εξακολουθεί να αναζητά επενδυτή για να αποκτήσει το 17% του ΔΕΣΦΑ προκειμένου να ολοκληρωθεί η συμφωνία εξαγοράς.

Σημειώνεται ότι οι Αζέροι αναγκάστηκαν από την Ε.Ε. να μην αποκτήσουν τελικά το 66% του ΔΕΣΦΑ, αλλά το 49% με παράλληλη αγορά του 17% από τρίτους (οι οποίοι αναζητούνται).

SHARE:

24Media Network