Μητσοτάκης: Ο νέος ΚΟΚ θα τιμωρεί πρωτίστως τους υπότροπους
Διαβάζεται σε 6'
Οριστική αφαίρεση διπλώματος σε ακραίες επαναλαμβανόμενες παραβάσεις, αυστηρά πρόστιμα για αλκοόλ και κινητό, καθώς και για μη χρήση ζώνης και κράνους. Σε ποιους δρόμους της Αθήνας θα υπάρχει όριο 30 χλμ/ώρα.
- 10 Ιουνίου 2025 13:48
Για τον νέο ΚΟΚ, που περιλαμβάνει αυστηρότερες κυρώσεις και ποινές που αντιστοιχούν στην επικινδυνότητα της παράβασης, εισάγοντας την αρχή της υποτροπής, μίλησε στη Βουλή ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι ο νέος ΚΟΚ θα διακρίνει την πρώτη μεμονωμένη παράβαση από την επαναλαμβανόμενη ασυνείδητη συμπεριφορά. Μάλιστα προβλέπει οριστική αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης σε ακραίες επαναλαμβανόμενες παραβάσεις. Αλλά και αυστηρή αντιμετώπιση της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, της χρήσης κινητού στο τιμόνι, καθώς και της μη χρήσης κράνους και ζώνης, καθώς αυτές είναι οι κυριότερες αιτίες των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων.
“Έφτασε επιτέλους η ώρα να κοιταχτούμε στον καθρέφτη. Είμαστε στις πρώτες θέσεις την Ευρώπη σε νεκρούς από τροχαία, με 650 θανάτους το χρόνο”, τόνισε άλλωστε στο ξεκίνημα της παρέμβασης του ο κ. Μητσοτάκης. Απάντησε δε στις ενστάσεις που ακούγονται πως τα νέα μέτρα ίσως είναι αντιδημοφιλή, τονίζοντας ότι είναι όμως αναγκαία εάν βοηθούν στο να σωθούν ζωές.
“Δεν μπορούμε να συνθηκολογήσουμε με το χάος και την ανομία ούτε στο δρόμο ούτε σε κανένα πεδίο”, δήλωσε ο πρωθυπουργός.
Στον απόηχο δε της σύγκρουσης των οδηγών ταξί με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, για τη χρήση των λεωφορειολωρίδων ο κ.Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι: “Ελευθερώνουμε τις λεωφορειολωρίδες από ταξί και ΙΧ που θα τις χρησιμοποιούν μόνο για επιβίβαση αποβίβαση, με εξαίρεση τα οχήματα ΑΜΕΑ και τα οχήματα με μηδενικούς ρύπους. Έτσι θα αυξηθεί η ταχύτητα στις συγκοινωνίες και τα δρομολόγια των ΜΜΜ θα γίνουν ακριβέστερα”.
“Να επιλέγουν οι νέοι τα ΜΜΜ για τις εξόδους τους”
Ο πρωθυπουργός άλλωστε συνέδεσε την αύξηση χρήσης των ΜΜΜ, ιδίως από τους νέους κατά τη βραδινή τους έξοδο που συνήθως συνεπάγεται και κατανάλωση αλκοόλ, με τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων.
Αναφέρθηκε στην άφιξη 400 νέων λεωφορείων στην Αθήνα, χάρη στις ενέργειες και της σημερινής και των προηγούμενων ηγεσιών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Υπενθύμισε ότι στόχος είναι μέχρι το 2027 να έχει πλήρως ανανεωθεί ο στόλος των λεωφορείων στην Αθήνα.
Ενώ στη Θεσσαλονίκη επίσης έρχονται 450 νέα λεωφορεία συν ακόμη 110 μέχρι το τέλος του 2027. Τόνισε επίσης ότι η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2026.
“Να επιλέγουν οι νέοι τα ΜΜΜ για τις εξόδους τους”, έθεσε ως στόχο ο κ. Μητσοτάκης και στάθηκε στην πιλοτική λειτουργία του Μετρό Αθήνας και του τραμ το Σαββατοκύριακο, με τη στήριξη των εργαζόμενων του ΟΣΑ και της ΣΤΑΣΥ, ώστε οι νέοι να αποφεύγουν να παίρνουν το αυτοκίνητο έχοντας μία αξιόπιστη εναλλακτική για την επιστροφή τους στο σπίτι.
Αλκοόλ, μη χρήση ζώνης και κινητό, οι τρεις πρώτες αιτίες θανάτου σε τροχαία
Τόνισε δε ότι πλέον γίνονται έλεγχοι αλκοτέστ εντατικά και όχι δειγματοληπτικά, αλλά σε όλα τα οχήματα μίας οδικής αρτηρίας. Ανέφερε ότι έχουν επιβληθεί 8000 πρόστιμα για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ότι αυξήθηκαν οι παραβάσεις κατά 70%.
“Ξέρω ότι οι πολίτες αναζητούν ευφάνταστους τρόπους να ξεφύγουν από τα μπλόκα, έτσι όμως δεν ξεφεύγουν από τον κίνδυνο” σχολίασε ο πρωθυπουργός. Σημείωσε ότι ένας στους τέσσερις θανάτους σε τροχαία συνδέεται με τη χρήση αλκοόλ, ποσοστό ίδιο με τη μη χρήση ζώνης.
Ενώ τρίτη αιτία θανατηφόρων συγκρούσεων είναι η χρήση κινητού κατά την οδήγηση. Ειδικά τα γραπτά μηνύματα στο κινητό αυξάνουν τον κίνδυνο 23 φορές, τόνισε ο πρωθυπουργός. Υπογράμμισε επίσης ότι πρέπει να είμαστε όλοι αμείλικτοι στη χρήση κράνους, καθώς συνδέεται με δυσανάλογα υψηλά ποσοστά θανάτων και με βαριές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις.
Η στατιστική του αίματος και τα λόγια ενός θρύλου του ράλι
Η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, ο συνδυασμός οδήγησης με αλκοόλ και κινητό, είναι συνήθειες που θα τιμωρούνται αυστηρά με το νέο ΚΟΚ, επισήμανε.
Ο κ. Μητσοτάκης χαρακτήρισε στρεβλή την αντίληψη ότι ένας καλός οδηγός μπορεί να κάνει τα πάντα. Και υπενθύμισε ότι ο θρύλος του ράλι, Άρι Βατάνεν, έλεγε ότι η ταχύτητα ανήκει στις πίστες όχι στο οδικό δίκτυο.
Σημείωσε ότι για αυτές τις σοβαρές παραβάσεις θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης μέχρι ένα μήνα και θα επιβάλλεται χρηματική ποινή 4.000 ευρώ. Τόνισε όμως ότι θα πρέπει “να τιμωρούμε πρωτίστως τους υπότροπους”.
Ανέφερε επίσης ότι για τη μη χρήση ζώνης και κράνους, τα πρόστιμα θα ξεκινούν από 350 ευρώ για τον οδηγό, αλλά και τον συνεπιβάτη. Σημείωσε άλλωστε ότι το 40% των νεκρών σε τροχαία με μηχανή, κυρίως νέων, δεν φορούσαν κράνος, ενώ το 25% των οδηγών ΙΧ που χάνουν τη ζωή τους δεν έχουν βάλει ζώνη.
“Αυτή η στατιστική αίματος και πόνου είναι η απάντηση σε όσους χαρακτηρίζουν σκληρές τις ρυθμίσεις του νέου ΚΟΚ. Όμως ο κόμπος έφτασε στο χτένι. Για αυτό απαιτείται το νέο πλαίσιο, που θα κάνει τον επιπόλαιο οδηγό να σκεφτεί διπλά και τριπλά πριν βάλει σε κίνδυνο τη ζωή τη δική του και του διπλανού του. Ενώ η εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής, όλοι ελπίζουμε ότι θα γίνει μοχλός αποτροπής”, δήλωσε ο πρωθυπουργός.
Σε ποιους δρόμους το όριο ταχύτητας θα είναι 30 χλμ/ώρα – 1.500 κάμερες στην Αττική
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε επίσης στην καθιέρωση ορίου ταχύτητας 30 χιλιόμετρα ανά ώρα σε δρόμους εντός των πόλεων μονής κατεύθυνσης και μίας λωρίδας. Στους άλλους άξονες θα παραμείνουν τα σημερινά όρια ταχύτητας.
“Δεν θέλουμε τα οχήματα να καθυστερούν αλλά να κινούνται με ασφάλεια”, ξεκαθάρισε ο πρωθυπουργός. “Δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό, αυτό έχει δοκιμαστεί σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις με αρκετά μεγάλη επιτυχία”, πρόσθεσε.
Εφερε μάλιστα ως παράδειγμα τους δρόμους γύρω από την κατοικία του κοντά στον περιφερειακό Λυκαβηττου. “Εάν κινηθείτε εκεί με 50 χλμ είναι οριακό. Αν πεταχτεί πεζός δε θα μπορέσετε να σταματήσετε”, σχολίασε και κάλεσε άπαντες να στηρίξουν αυτή την παρέμβαση, καθώς όπως είπε την υποδεικνύουν οι ειδικοί.
“Σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη εξάλλου οι ταχύτητες δεν είναι και πολύ μεγαλύτερες. Η διαφορά αφορά όμως κυρίως το βράδυ που η ορατότητα είναι μειωμένη”, πρόσθεσε ο κ.Μητσοτάκης. Επικαλέστηκε δε ότι οι συγκοινωνιολόγοι εκτιμούν πως τα μικρότερα όρια ταχύτητας μπορεί να μειώσουν την κίνηση, γιατί οι πεζοί και οι ποδηλάτες θα νιώθουν πιο ασφαλείς και άρα θα μειωθεί η χρήση ΙΧ.
“Δεν είναι δυνατόν η πολιτεία να έχει ένα τροχονόμο σε κάθε δρόμο. Για αυτό θα μπουν κάμερες. Οι πρώτες 90 από τον επόμενο μήνα στην Αττική. Στόχος είναι να φτάσουμε τις 1500”, δήλωσε επίσης ο πρωθυπουργός.
Προανήγγειλε μάλιστα ότι θα εγκατασταθούν και πειραματικά οι πρώτες κάμερες σε λεωφορεία για επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων. Ενώ διευκρίνισε ότι τα πρόστιμα θα επιδίδονται στον παραβάτη μέσω gov.gr και πως τα έσοδα θα διατίθενται στο Ταμείο Οδικής Ασφάλειας.