Ο Καραμανλής υπερασπίζεται τη συμφωνία με την COSCO, παρά τις πιέσεις από ΗΠΑ

Διαβάζεται σε 6'
Ο Κώστας Καραμανλής
Ο Κώστας Καραμανλής ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ/EUROKINISSI

Το γεγονός ότι σήμερα οι ΗΠΑ σχεδιάζουν στην Ελευσίνα ένα λιμάνι “αντίπαλον δέος” στον Πειραιά, αποτελεί, σύμφωνα με τον πρώην πρωθυπουργό, την καλύτερη απόδειξη της επιτυχίας της πολιτικής επιλογής του για συνεργασία με την Κίνα

Την πολιτική επιλογή της κυβέρνησης του για ναυτιλιακή συνεργασία με την Κίνα υπερασπίστηκε ο πρώην πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής, απέναντι στις νέες πιέσεις από ΗΠΑ για “διωγμό” της COSCO από το λιμάνι του Πειραιά

Το Ελληνοκινεζικό Επιμελητήριο, στο πλαίσιο του εορτασμού των 30 χρόνων από την ίδρυση του, βράβευσε μεταξύ άλλων τον κ.Καραμανλή για τη συμβολή του στην ανάπτυξη των ελληνοκινεζικών σχέσεων. Και ο πρώην πρωθυπουργός, στον απόηχο των δηλώσεων της Αμερικανίδας πρέσβη Κίμπερλι Γκιλφόιλ, υπογράμμισε τη σημασία της επένδυσης της COSCO για την ανάδειξη του λιμανιού του Πειραιά. 

Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι το 2008, κατά την επίσημη επίσκεψη στην Ελλάδα του Προέδρου της Κίνας Hu Jintao, υπεγράφη η συμφωνία για την ανάληψη από την COSCO της λειτουργίας και διαχείρισης δύο τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά.

Η επένδυση ήταν μία από τις μεγαλύτερες που είχαν γίνει ποτέ στην Ελλάδα. Σήμερα, το λιμάνι του Πειραιά είναι το 8ο μεγαλύτερο στον κόσμο, 3ο στην Ευρώπη και το μεγαλύτερο στη Μεσόγειο, σύμφωνα με πρόσφατες μετρήσεις”, τόνισε ο πρώην πρωθυπουργός.

Σημείωσε δε με νόημα ότι: “Την περίοδο εκείνη, κανείς άλλος σοβαρός διεθνής παράγοντας είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για το λιμάνι του Πειραιά.” Ενώ αναφέρθηκε εμμέσως στη νέα συμφωνία προκειμένου να μετατραπεί το λιμάνι της Ελευσίνας στο “αντίπαλον δέος” του ΟΛΠ προς ικανοποίηση των ΗΠΑ, λέγοντας μάλιστα:

“Το γεγονός, μάλιστα, πως σήμερα εκδηλώνεται έντονη κινητικότητα στην κατεύθυνση της δημιουργίας ανταγωνιστικών λιμενικών υποδομών είναι η καλύτερη απόδειξη της επιτυχίας εκείνης της πολιτικής επιλογής.”

Επισήμανε δε ότι: “Οι Έλληνες εφοπλιστές αναγνώρισαν γρήγορα τις ευκαιρίες που προσφέρονταν από την αναδυόμενη εξωστρεφή κινεζική ανάπτυξη και από την κινεζική ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία.” Ανέφερε ειδικότερα ότι: “Περισσότερο από το 60% των κινεζικών εισαγωγών μεταφέρονταν από ελληνόκτητα πλοία και περίπου οι μισές εξαγωγές. Επιπλέον, περισσότερα από 400 ελληνόκτητα πλοία κατασκευάστηκαν στην Κίνα μέσα σε διάστημα 10-15 ετών κάνοντας τους Έλληνες εφοπλιστές τούς πιο σημαντικούς πελάτες των κινεζικών ναυπηγείων.”

“Η κυβέρνησή μας είχε μια πολυδιάστατη προσέγγιση στην εξωτερική της πολιτική”

Ο πρώην πρωθυπουργός σχολίασε ότι μετά την εκλογική του νίκη το 2004, “η τυχαία συγκυρία της διαδοχικής διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων από τις δύο χώρες μας μάς οδήγησε στο να έρθουμε πιο κοντά”. Αναφέρθηκε στην ίδρυση Κοινής Επιτροπής Ολυμπιακής Συνεργασίας το 2005,  με σκοπό τη συνεργασία και την προσφορά προς την Κίνα της τεχνογνωσίας που αποκτήθηκε κατά τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας. Αλλά και στην υπογραφή της Ολοκληρωμένης Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης Ελλάδας- Κίνας το 2008, που έθεσε τις βάσεις για τη ναυτιλιακή συνεργασία των δύο χωρών.

“Αυτή ήταν η συγκυρία. Όμως, παράλληλα, υπήρξε και η σύμπτωση αλληλοσυμπληρούμενων στρατηγικών επιδιώξεων Ελλάδας και Κίνας. Η κυβέρνησή μας είχε μια πολυδιάστατη προσέγγιση στην εξωτερική της πολιτική, με έμφαση στην οικονομική διπλωματία και με σκοπό να καταστήσουμε την Ελλάδα στρατηγικό κόμβο για την ευρύτερη περιοχή. Από την άλλη πλευρά, η οικονομική ανάπτυξη της Κίνας την οδηγούσε να επεκτείνει την οικονομική της επιρροή πέρα από τα σύνορά της και η Ελλάδα επελέγη ως η καταλληλότερη πύλη εισόδου προς τις ευρωπαϊκές αγορές”, πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής.

“Η δυναμική που απέκτησαν εκείνη την εποχή οι ελληνοκινεζικές σχέσεις προσέφερε πολλές ευκαιρίες. Συνάντησε, όμως, και συναντά και αντικειμενικές δυσκολίες. Μπορεί να υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ Ελλάδας και Κίνας, κυρίως ως προς τα μεγέθη, αλλά και την ένταξη σε διαφορετικούς γεωπολιτικούς σχηματισμούς, υπάρχει όμως αμοιβαίος σεβασμός, ο οποίος πηγάζει και από τις πανάρχαιες καταβολές των πολιτισμών μας”, κατέληξε ο πρώην πρωθυπουργός. Εγκωμίασε το ρόλο του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου και από επιχειρηματική άποψη, αλλά και σε σχέση με την εξωστρέφεια της Ελλάδας και τη θέση της στην περιοχή, καταλήγοντας: “Οι σχέσεις Ελλάδας-Κίνας παράγουν αμοιβαία οφέλη. Με κύριο πυλώνα τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες στο ναυτιλιακό τομέα, μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον.”

Απουσίες με προφανές νόημα

Σημειωτέον ότι στην εκδήλωση για τα 30 χρόνια του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου δεν παρέστη κανένας υπουργός και η κυβέρνηση εκπροσωπήθηκε μόνο από τον Γενικό Γραμματέα του ΥΠΕΞ, Δημήτρη Σκάλκο, αν και από την κινεζική πλευρά υποστήριζαν ότι είχαν αποσταλεί προσκλήσεις σε όλα τα συναρμόδια κυβερνητικά στελέχη. Το παρών έδωσαν πάντως πρώην υπουργοί όπως ο Γιάννης Πλακιωτάκης, ο Μίλτος Βαρβιτσιώτης και ο Δημήτρης Αβραμόπουλος.

Φαίνεται ότι αυτή η απουσία υπουργών ήταν μία κεντρική απόφαση του Μαξίμου, που για προφανείς λόγους δεν θέλει να “μπει στο μάτι” της κυβέρνησης Τραμπ, αν και ταυτόχρονα ούτε θέλει ούτε μπορεί να παραβιάσει τη συμφωνία με την Κίνα για το λιμάνι του Πειραιά. Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι το 67% του ΟΛΠ έχει παραχωρηθεί στην COSCO μέχρι το 2052. Όμως η κυβέρνηση φαίνεται ότι προσφέρει ως αντιστάθμισμα στους Αμερικανούς την Ελευσίνα.

Υπενθυμίζεται ότι προχθές ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, συναντήθηκε με την κ. Γκιλφόιλ και ανακοίνωσε νομοθετική πρωτοβουλία, με την οποία η ΟΝΕΧ που επιχειρεί στα ναυπηγεία Ελευσίνας και έχει χρηματοδοτηθεί από την Αμερικανική Κρατική Αναπτυξιακή Τράπεζα DFC, θα έχει τη δυνατότητα να επεκτείνει τις δραστηριότητες της εκτός από τη ναυπηγική βιομηχανία και στον εμπορικό, διαμετακομιστικό, λιμενικό, ενεργειακό και αμυντικό τομέα.

Η σχετική νομοθετική ρύθμιση θα ψηφιστεί στη Βουλή στις 27 Νοεμβρίου. Το σχέδιο αφορά όχι μόνο τις σημερινές εγκαταστάσεις των Ναυπηγείων Ελευσίνας, όπου ήδη εμπλέκεται η DFC, αλλά επιπλέον 400 στρέμματα προς την πλευρά του κυρίως λιμανιού της πόλης.

Η Κίνα αντεπιτίθεται

Οι αμερικανικές πιέσεις στην Αθήνα για τον Πειραιά και ειδικά οι δηλώσεις Γκιλφόιλ προκάλεσαν την έντονη αντίδραση της πρεσβείας της Κίνας στην Αθήνα. Ο εκπρόσωπος της κινεζικής πρεσβείας στη χώρα μας έκανε λόγο για “σοβαρή παρέμβαση στα εσωτερικά της Ελλάδας” και για “ψυχροπολεμική νοοτροπία και λογική ηγεμονισμού”. Κατηγόρησε επίσης την Αμερική ότι “με ιδιοτελείς προθέσεις, υποκινεί την Ελλάδα να τερματίσει τις συμβατικές της υποχρεώσεις και να πουλήσει το λιμάνι”.

Επικαλέστηκε μάλιστα πως: “Όταν η Ελλάδα αντιμετώπιζε την κρίση χρέους, η Κίνα έτεινε χείρα βοηθείας”. Ενώ δήλωσε με νόημα ότι: “Το Λιμάνι του Πειραιά ανήκει για πάντα στον ελληνικό λαό· δεν είναι εργαλείο για την υπονόμευση της περιφερειακής ευημερίας και σταθερότητας, και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να πέσει θύμα της γεωπολιτικής αντιπαράθεσης.” 

Ενώ σήμερα ο αρμόδιος για την κεντρική και ανατολική Ευρώπη πρεσβευτής του υπουργείου Εξωτερικών της Κίνας, Chen Guoyou, με την ευκαιρία της ελληνικής έκδοσης του βιβλίου του Κινέζου Προέδρου Σι Τζινπίνγκ, συναντήθηκε με τον αντιπρόεδρο της Ομάδας Φιλίας Ελλάδας- Κίνας, βουλευτή Β Πειραιά της Νέας Δημοκρατίας, Δημήτρη Μαρκόπουλο, στον οποιο επίσης έθεσε εμμέσως πλην σαφώς το θέμα της COSCO.

Ο κ. Guoyou δήλωσε ειδικότερα μεταξύ άλλων ότι ο Πειραιάς είναι κόμβος για τη συνεργασία Κίνας- Ευρώπης, καθώς και ότι η κινεζική κυβέρνηση προθυμοποιείται να ενθαρρύνει κινεζικές επιχειρήσεις να επενδύσουν στην Ελλάδα.

Σχετικό Άρθρο

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα