Πρώτα τούς έταξε, μετά τα μάζεψε: Περιορισμένες τελικά οι προσλήψεις στο δημόσιο, σύμφωνα με τον Κατρούγκαλο

Πρώτα τούς έταξε, μετά τα μάζεψε: Περιορισμένες τελικά οι προσλήψεις στο δημόσιο, σύμφωνα με τον Κατρούγκαλο

Τέλος Απριλίου θα εισαχθεί στην Ολομέλεια της Βουλής, το νομοσχέδιο για το δημόσιο. "Περιορισμένες οι προσλήψεις και οι τομές στη διοίκηση", προανήγγειλε

Η εξέλιξη των διαπραπραγματεύσεων με τους εταίρους, δημιούργησε επείγουσα και απρόβλεπτη ανάγκη που έπρεπε να καλυφθεί άμεσα, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αναπληρωτής υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Γιώργος Κατρούγκαλος αναφερόμενος στη δέσμευση των αποθεματικών των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.

Εξηγεί ότι στο παρελθόν ο ΣΥΡΙΖΑ είχε πολεμήσει την τακτική της προηγούμενης κυβέρνησης γιατί γινόταν κατά κατάχρηση, εναντίον της πρόβλεψης του Συντάγματος και προκειμένου να ξεφύγει ένα κρίσιμο θέμα από τη δυνατότητα της Βουλής να τοποθετηθεί. «Κανένας από αυτούς τους παράγοντες δεν ισχύει σήμερα» δηλώνει ο υπουργός και προσθέτει ότι «δεν υπάρχει διαφωνία στην ΚΟ της πλειοψηφίας που να αποτελεί τον κρυφό λόγο που προωθήθηκε η ΠΝΠ».

Ο κ. Κατρούγκαλος διαβεβαιώνει ότι «δεν πρόκειται για καταλήστευση των αποθεματικών όπως έγινε με το PSΙ και αυτό δείχνει την υποκρισία των ηγετών της αντιπολίτευσης που αντιδρούν σήμερα» και προσθέτει: «ούτε από πλευράς Συνταγματικής ή πολιτικής υπάρχει θέμα. Δεν είναι μέτρο οριστικής αφαίρεσης. Στην Ολλανδία υπάρχει από καιρό παρόμοιος νόμος».

Ο υπουργός αναφέρεται στο νομοσχέδιο για το δημόσιο λέγοντας ότι υπάρχουν σε αυτό σημαντικές τομές για τον εκδημοκρατισμό της δημόσιας διοίκησης για την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας και για τη γενίκευση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Επίσης, αναφέρεται και στο θέμα των προσλήψεων στο δημόσιο λέγοντας ότι θα γίνουν περιορισμένες προσλήψεις στους τομείς της Υγείας, της Παιδείας και των ελεγκτικών μηχανισμών.

Εξηγεί δε, ότι «οι προσλήψεις είναι δεσμευμένες από τις οικονομικές μας δυνατότητες, δεν αναγνωρίζουμε προηγούμενες δεσμεύσεις του μνημονίου». Αναφέρει ακόμη ότι θα προχωρήσει σε εκτεταμένη κινητικότητα σε εθελοντική βάση για να καλυφθούν τα κενά και οι ανάγκες της διοίκησης.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη:

ΕΡ: Κύριε υπουργέ ευχαριστούμε πολύ, που μιλάτε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων. Η χώρα, θα έλεγα, ότι έχει διχαστεί με το θέμα των αποθεματικών κατ' αρχήν των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης. Θα ήθελα την εκτίμησή σας. Είσαστε χρόνια και ευρωβουλευτής, άρα έχετε εικόνα του τι γίνεται στην ΕΕ. Πως ακριβώς έχει το θέμα;

ΑΠ: Λοιπόν ακούστε. Υπάρχουν δυο πλευρές. Η μια πλευρά είναι ότι έγινε με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, πρακτική την οποία στο παρελθόν είχαμε έντονα, όπως γνωρίζετε, καταδικάσει.

ΕΡ: Υπήρχε κάποιος λόγος που έγινε αυτό;

ΑΠ: Και το δεύτερο είναι η ουσία. Ακούστε λοιπόν, τώρα, περί τίνος πρόκειται. Ο λόγος για τον οποίο είχαμε στο παρελθόν σφοδρότατα πολεμήσει τις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου ήταν γιατί γινόταν κατακατάχρηση και εναντίον της πρόβλεψης του Συντάγματος, που ρητά ορίζει ότι μόνο σε περίπτωση επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο. Και ο δεύτερος λόγος για τον οποίο ασκούσαμε κριτική ήταν γιατί γινόταν ουσιαστικά για να ξεφύγει ένα θέμα κρίσιμο από τη δυνατότητα της Βουλής να τοποθετηθεί επ' αυτού. Γιατί ξέραμε ότι υπήρχαν ισχυρές αντιδράσεις και στο εσωτερικό της τότε κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας. Κανένας από αυτούς τους δυο παράγοντες, δεν ισχύει σήμερα. Είναι προφανές, ότι η εξέλιξη των διαπραγματεύσεων δημιούργησε μια επείγουσα και απρόβλεπτη ανάγκη που έπρεπε να ρυθμιστεί και αφετέρου είναι γνωστό ότι επί του συγκεκριμένου ζητήματος δεν υπάρχει κάποια διαφωνία στο εσωτερικό της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, η οποία να αποτελεί τον κρυφό λόγο για τον οποίο προωθήθηκε Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου. Επί της ουσίας τώρα. Δεν πρόκειται για καταλήστευση των αποθεματικών, όπως έγινε στο PSI και ακριβώς αυτό αναδεικνύει την υποκρισία των ηγετών της αντιπολίτευσης που ουσιαστικά για ένα μέτρο προληπτικό ασκούν κριτική ενώ οι ίδιοι, όχι για ένα μέτρο που έχει ως σκοπό να εξασφαλίσει μια προσωρινή ρευστότητα, αλλά για ένα μέτρο που πραγματικά διέλυσε τα αποθεματικά των ασφαλιστικών ταμείων, τα κατέκλεψε, ήταν οι βασικοί αυτουργοί. Ως προς το περιεχόμενο της ρύθμισης να σας πω ότι δεν είναι καθόλου καινοφανές στην Ευρώπη, καλά κάνατε και αναφερθήκατε στην προηγούμενή μου εμπειρία στην Ευρωβουλή. Σας λέω, για παράδειγμα, ότι στην Ολλανδία υπάρχει από καιρό παρόμοιος νόμος, ο οποίος απετέλεσε κατά κάποιο τρόπο και την έμπνευση για τη ρύθμιση τη δική μας. Επομένως, ούτε από πλευράς συνταγματικής, ούτε από πλευράς πολιτικής, θεωρώ ότι υπάρχει ένα θέμα, μάλιστα θα έλεγα η συγκεκριμένη κριτική απλώς αναδεικνύει την υποκρισία της αντιπολίτευσης που φαίνεται να μην έχει αντιληφθεί γιατί έχασε τις εκλογές.

ΕΡ: Σε κάθε περίπτωση υπάρχει διαβεβαίωση από την πλευρά της κυβέρνησης ότι τα χρήματα αυτά δεν πρόκειται να εξαφανιστούν όπως με το PSI;

ΑΠ: Προφανώς. Σας είπα και προηγουμένως αυτή είναι η βασική διαφορά. Ουσιαστικά, τα χρησιμοποιούμε ως προσωρινό μέτρο ρευστότητας, πρόκειται όμως να επιστραφούν, εάν χρησιμοποιηθεί ένα μέρος από αυτά στους φορείς, από τους οποίους λαμβάνονται. Δεν είναι μέτρο, επομένως, οριστικής αφαίρεσης της περιουσίας τους, όπως επαναλαμβάνω ήταν το PSI.

ΕΡ: Κύριε υπουργέ να πάμε τώρα στα δικά σας. Συνεχίζεται στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή η επεξεργασία του νομοσχεδίου για τον εκδημοκρατισμό της διοίκησης, τη γραφειοκρατία, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, αλλά και την αποκατάσταση των αδικιών. Με δυο λόγια ποιες είναι οι τομές του νομοσχεδίου;

ΑΠ: Η αποκατάσταση των αδικιών, όπως ήταν λογικό, τράβηξε το μεγαλύτερο μέρος του ενδιαφέροντος, γιατί υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι, αν υπολογίσουμε και τις οικογένειές τους που απετέλεσαν θύματα μιας πρακτικής που φάνηκε ότι δεν ωφελούσε κανένα. Πολύ λιγότερο, το δημόσιο συμφέρον. Υπάρχουν όμως και άλλες σημαντικές τομές στο νομοσχέδιο. Για παράδειγμα τομές εκδημοκρατισμού, όπως είναι η κατάργηση της δυνατότητας με πολιτική επιστράτευση να διαμορφώνεται ένας απεργοσπαστικός μηχανισμός. Υπάρχει ένα ολόκληρο κεφάλαιο που αφορά τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη στις σχέσεις του με τις δημόσιες υπηρεσίες.

ΕΡ: Τη λεγόμενη γραφειοκρατία, δηλαδή.

ΑΠ: Ακριβώς. Αυτό που ανήγγειλε ο πρωθυπουργός, για παράδειγμα, ότι οι ίδιες οι υπηρεσίες πια θα αναζητούν τα πιστοποιητικά που χρειάζεται για να ολοκληρωθεί μια διοικητική διαδικασία και δεν θα πρέπει ο πολίτης να πηγαίνει από γκισέ σε γκισέ. Η γενίκευση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, το ίδιο το ΑΣΕΠ, θα οργανώνει σε μητρώο τις αιτήσεις του και τα πιστοποιητικά που θα δέχεται ούτως ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες προσλήψεων, όταν θα μπορέσουμε φυσικά να έχουμε τις δυνατότητες να προχωρήσουμε σε αυτές. Επομένως, το νομοσχέδιο επιχειρεί τρεις βασικές τομές: Μια πρώτη, του εκδημοκρατισμού. Εκτός από την επιστράτευση είναι και τα θέματα που αφορούν το πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων. Εκεί ρητά ορίζουμε ότι δεν μπορεί να θεωρείται ανάρμοστη συμπεριφορά, σε καμιά περίπτωση, η συνδικαλιστική δράση. Μια δεύτερη τομή, που αφορά τα θέματα της καταπολέμησης της γραφειοκρατίας και μια τρίτη, προφανώς, που είναι η καταπολέμηση των αδικιών. Να υπογραμμίσω ότι από την συζήτηση που έγινε με τους κοινωνικούς φορείς, στην προηγούμενη συνεδρίαση της Βουλής, φάνηκε αφενός η υποστήριξη στο νομοσχέδιο και αφετέρου η πλήρης πολιτική απομόνωση της μνημονικής λογικής, της νεοφιλελεύθερης λογικής που είχε επικρατήσει το τελευταίο διάστημα. Ακόμα και φορείς, όπως είναι η ΚΕΔΕ, οι δήμοι δηλαδή ή οι ΕΝΠΕ, οι περιφέρειες, όπου είναι πλειοψηφική η αντιπολίτευση, δεν διατυπώθηκε καμία κριτική εναντίον των ουσιωδών μέτρων του νομοσχεδίου. Αντιθέτως, υπήρξε υποστήριξη. Αυτό δείχνει το κενό της προηγούμενης πολιτικής και αυτό που σας είπα προηγουμένως. Ότι ουσιαστικά αποσκοπούσε σε νεοφιλελεύθερες ιδεοληψίες και όχι το δημόσιο συμφέρον.

ΕΡ: Κύριε υπουργέ, είπατε και σωστά ότι τα φώτα έπεσαν στα θέματα της αποκατάστασης των αδικιών, υπάρχουν και πολύ σοβαρά θέματα, εμείς ακριβώς, λόγω της επικαιρότητας, ρωτάμε συγκεκριμένα. Θα γίνουν προσλήψεις στον χώρο του δημοσίου, πέραν των ίδιων των δρομολογημένων και για τι αριθμό μιλάμε;

ΑΠ: Οι προσλήψεις που μπορούμε να κάνουμε αυτό το διάστημα, είναι δεσμευμένες από τις οικονομικές μας δυνατότητες. Δεν έχουμε κάποια άλλη δέσμευση πολιτική από τα προηγούμενα μνημόνια, δεν την αναγνωρίζουμε εννοώ. Προφανώς, οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν αναλάβει τέτοιες δεσμεύσεις. Τώρα, στον τομέα των περιορισμένων οικονομικών δυνατοτήτων που έχουμε για φέτος, πρόκειται να κάνουμε τα εξής βήματα. Πρώτον, να προχωρήσουμε πράγματι σε ορισμένες, λίγες προσλήψεις, οι οποίες θα κατανεμηθούν ακριβώς -γι' αυτό δεν σας λέω νούμερα- στην επόμενη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, με βασικές αιχμές, κατά σειρά, την υγεία, την παιδεία, τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Επειδή όμως αυτές οι προσλήψεις είναι σταγόνα στον ωκεανό μπροστά στις ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί -το ένα τρίτο των δημοσίων υπαλλήλων έφυγε κατά τη διάρκεια της κρίσης- γι αυτόν τον λόγο θα προχωρήσουμε, προχωρούμε ήδη, με αυτό το νομοσχέδιο μια εκτεταμένη κινητικότητα, σε μια δηλαδή εσωτερική μετακίνηση προσωπικού στο εσωτερικό της δημόσιας διοίκησης, ώστε να καλύψουμε πάλι εκείνους τους τομείς που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Εκεί που θέλουμε να δώσουμε κοινωνικές υπηρεσίες.

ΕΡ: Αυτή η κινητικότητα προφανώς δεν έχει σχέση με τη διαθεσιμότητα.

ΑΠ: Πολύ σωστά το λέτε. Ένα από τα βασικά προβλήματα της αντιμεταρρύθμισης των τελευταίων χρόνων είναι ότι δυσφήμησε έννοιες, ακριβώς γιατί δεν τις χρησιμοποίησε με εντελώς διαφορετικό τρόπο από τον προορισμό τους. Έτσι, ας πούμε, η αξιολόγηση ήταν ο φερετζές για την απόλυση. Δεν ήθελε η κυβέρνηση να αξιολογήσει τους δημόσιους υπαλλήλους για να βελτιώσει την απόδοσή τους και την απόδοση των υπηρεσιών, αλλά για να βρει τα επόμενα θύματα που θα απέλυε. Έτσι και η κινητικότητα δεν ήταν κινητικότητα βασισμένη στον συνδυασμό της ανάγκης να εξυπηρετηθεί πρώτιστα το δημόσιο συμφέρον, αλλά να μην αγνοηθεί εντελώς και η βούληση του δημοσίου υπαλλήλου και κατέληξε επομένως σε στρεβλώσεις τέτοιες, που ακούει αυτή τη στιγμή ο μέσος δημόσιος υπάλληλος κινητικότητα και πολλές φορές τρομάζει. Η δική μας κινητικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Είναι κατ' αρχάς εθελοντική και ακριβώς αποσκοπεί να εναρμονίσει. Αυτό που είναι ο βασικός μας σκοπός, να καλυφθούν οι βασικές κοινωνικές ανάγκες, χωρίς όμως να πηγαίνει ένας υπάλληλος από την μια πόλη στην άλλη.

ΕΡ: Κύριε υπουργέ, θέματα συλλογικής σύμβασης εργασίας. Είπατε μια και μόνη εργασία στο Δημόσιο και κατάργηση των συμβάσεων ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Πότε και πώς;

ΑΠ: Αυτό είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό θέμα που θέτετε, κύριε πρόεδρε. Στο παρελθόν οι δυνάμεις του παλαιοκομματισμού ήθελαν να έχουν ομήρους υπαλλήλους με …. συμβάσεις ορισμένου χρόνου, οι οποίες ουσιαστικά εξυπηρετούσαν πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Ακόμη και τώρα δυστυχώς υπάρχει σε πολλούς τομείς αυτή η πρακτική. Μια μεγάλη μερίδα αυτών των ανθρώπων λοιπόν μετέτρεψε -ακριβώς επειδή εξυπηρετούσε παρόμοιες ανάγκες- τη σύμβασή τους σε αορίστου χρόνου, άλλοι προσλήφθηκαν απευθείας με ΑΣΕΠ σε αορίστου χρόνου. Επομένως αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μια περίεργη κατάσταση στο εσωτερικό της δημόσιας διοίκησης. Αυτοί οι άνθρωποι είναι ουσιαστικά μόνιμοι εφόσον η σύμβασή τους δεν λήγει σε ένα διάστημα, αλλά ισχύει μέχρι τη συνταξιοδότησή τους. Έχουν ακριβώς τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες υποχρεώσεις, με τους δημοσίους υπαλλήλους. Αλλά δεν θα μπορούσαν για παράδειγμα να συμμετέχουν σε μια διαδικασία κινητικότητας που θα εξορθολόγιζε τη δημόσια διοίκηση. Θέλαμε, και επιμένουμε, αυτή είναι η πολιτική βούληση -όχι μόνο η δική μου, της κυβέρνησης- να σταματήσει αυτός ο απαράδεκτος δυισμός που είναι αποτέλεσμα των πελατειακών πρακτικών του παρελθόντος και να έχουμε στο δημόσιο, όπως επιβάλλει και το Σύνταγμα, μια ενιαία και μόνιμη θέση εργασίας. Αυτή ήταν πρόβλεψη του νομοσχεδίου όταν αναρτήθηκε στη διαβούλευση, επειδή όμως προέκυψαν ορισμένα προβλήματα τεχνικής φύσης, κυρίως συνταξιοδοτικά που αφορούν την ένταξη ορισμένων απ' αυτών στους υπαλλήλους στο σύστημα των βαρέων και ανθυγιεινών ενσήμων, μετατράπηκε η αρχική ρύθμιση που προέβλεπε την πλήρη μετατροπή όλων των θέσεων ΙΔΑΧ (ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου) σε μόνιμους δημοσίους υπαλλήλους σε μια προσωρινή πρόβλεψη που τους επιτρέπει την κινητικότητα, αλλά αποτελεί δέσμευσή μας στο μέλλον να φέρουμε τη ρύθμιση που ουσιαστικά θα καταργεί τον απαράδεκτο αυτό δυισμό. Και ως προς τις συλλογικές διαπραγματεύσεις στο δημόσιο που αποτελούν μέτρο διαφάνειας, μέτρο που θα απαγορεύσει στο μέλλον την επανάληψη φαινομένων φεουδοποίησης των οικονομικών σχέσεων στο δημόσιο, ενώ συμφωνίες που έκανε ο υπουργός με το προσωπικό του υπουργείου του και που διέλυαν κάθε ενιαία ρύθμιση, που πρέπει να υπάρχει ειδικά στον οικονομικό τομέα, είναι επίσης ένα από τα θέματα που θα φέρουμε στο επόμενο ελπίζω νομοσχέδιο.

ΕΡ: Κύριε υπουργέ, να μη σας τρώω τον πολύτιμο χρόνο σας. Μια τελευταία ερώτηση. Το νομοσχέδιο πότε θα εισαχθεί στην Ολομέλεια προς ψήφιση και τι αναμένετε; Πιστεύετε ότι θα υπάρξει συναίνεση;

ΑΠ: Στις 30 του μηνός, πρόκειται να εισαχθεί στην Ολομέλεια. Ήδη από τη συζήτηση στην επιτροπή εκτός από τη ΝΔ -που προφανώς έχει το βάρος των ευθυνών της, έχει τύψεις που φαίνονται φανερά από τον τρόπο που υποστηρίζει την αντιπαράθεση σε αυτό το επίπεδο, δεν τολμάει να μιλήσει για την ουσία, δηλαδή μεταθέτει τη συζήτηση σε άλλο επίπεδο, εν μέρει και στη συκοφαντική επίθεση που είχε γίνει στο πρόσωπό μου- οι άλλες πολιτικές δυνάμεις φαίνεται να είναι κατ' αρχήν θετικές. Και το ΠΑΣΟΚ αποχώρησε, σας θυμίζω, αλλά φαίνεται η γενική αυτή συμφωνία στο επίπεδο της κοινωνίας να επηρεάζει και τις άλλες πολιτικές δυνάμεις ακόμη και αυτές που είναι εκτός κυβέρνησης.

ΑΠ: Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Το Αθηναϊκό Πρακτορείο πράγματι έχει αυτόν τον ρόλο της αντικειμενικής πηγής ενημέρωσης. Είναι πράγματι φάρος σε ένα περιβάλλον που, όπως ξέρετε, δεν είναι ιδιαίτερα καλό, είναι μάλλον ζοφερό θα έλεγα.

(Με πληροφορίες από ΑΠΕ)

SHARE:

24Media Network