Το Μαξίμου τρολάρει τη ΝΔ για στρατηγικό αδιέξοδο

Το Μαξίμου τρολάρει τη ΝΔ για στρατηγικό αδιέξοδο
Discussion on the plenum of the parliament about the new social security reform bill. Athens, on jan. 26, 2016 / , , 26 , 2016 Nikos Libertas / SOOC

Ανακοίνωση με τίτλο "Το χρονικό της αποτυχημένης στρατηγικής της ΝΔ", το Μαξίμου κατηγορεί τη Συγγρού ότι επένδυσε στην αποτυχία της χώρας, αλλά απέτυχε η ίδια, ενώ παράλληλα υπερασπίζεται τη συμφωνία στο Eurogroup

Την αμηχανία στη Νέα Δημοκρατία μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης επιχειρεί να αναδείξει το Μαξίμου, υποστηρίζοντας ότι η αξιωματική αντιπολίτευση βρίσκεται αντιμέτωπη με την αποτυχία της στρατηγικής της και παρουσιάζοντας ταυτόχρονα την κυβέρνηση ως την υπεύθυνη πολιτική δύναμη που αγωνίστηκε για τη χώρα.

“Εμείς επενδύουμε στο μέλλον της χώρας. Η Νέα Δημοκρατία επένδυσε αποκλειστικά στη μελλοντική επάνοδό της στην εξουσία”, αναφέρεται σε ανακοίνωση του Μαξίμου με τίτλο “Το χρονικό της αποτυχημένης στρατηγικής της ΝΔ”.

Ειδικότερα το Μαξίμου αναφέρει ότι στη ΝΔ:

*Αντιλήφθηκαν ότι χάνουν τις εκλογές (Ιούνιος 2014)

*απέδρασαν από τις ευθύνες τους (Ιανουάριος 2015)

*επένδυσαν στην «αριστερή παρένθεση»

*δεν ολοκλήρωσαν την αξιολόγηση

*οικοδόμησαν κλίμα φόβου

*δημιούργησαν συνθήκες ασφυξίας στην ελληνική οικονομία

*προκάλεσαν φυγή κεφαλαίων

*υποστήριξαν τις προτάσεις ακραίας λιτότητας (δημοψήφισμα)

*καταδικάστηκαν δύο φορές, στο δημοψήφισμα και τις εθνικές εκλογές

 *επένδυσαν στην αποτυχία του προγράμματος

*υιοθέτησαν το πακέτο του ΔΝΤ (απολύσεις, μείωση μισθών/συντάξεων)

*θέλησαν να προκαλέσουν εκλογές στην πιο κρίσιμη στιγμή της διαπραγμάτευσης

*εγκάλεσαν τους εταίρους για «επιείκεια»

“Τώρα μεμψιμοιρούν για την αποτυχία της στρατηγικής τους. Ενώ ακόμα προσπαθούν να αποφασίσουν αν ολοκληρώθηκε ή όχι η αξιολόγηση και αν το χρέος είναι βιώσιμο ή μη. Η ασυμφωνία της Νέας Δημοκρατίας με την αλήθεια είναι πλέον πλήρης και οριστική”, καταλήγει η ανακοίνωση.

Ταυτόχρονα το Μαξίμου υπερασπίζεται τη συμφωνία που έκλεισε στο Eurogroup, σημειώνοντας ότι:

*Επιτεύχθηκε”πλήρης συμφωνία (staff level agreement)”, δηλαδή έκλεισε η αξιολόγηση.

*Από την δόση των 10,3 δισ. ευρώ “θα δοθεί μια πρώτη καταβολή τον Ιούνιο (7,5 δισεκατομμύρια ευρώ) για την κάλυψη των αναγκών εξυπηρέτησης του χρέους και για να γίνει εκκαθάριση ενός αρχικού μέρους των ληξιπρόθεσμων οφειλών, που είναι ουσιαστικό μέτρο στήριξης της πραγματικής οικονομίας”. Η επόμενη εκταμίευση θα γίνει “μετά το καλοκαίρι” και θα χρησιμοποιηθεί “για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών και για την κάλυψη των περαιτέρω αναγκών εξυπηρέτησης του χρέους”.  Δηλαδή στην αγορά θα “πέσουν” 3,5 δισ. ευρώ μέχρι τέλος Οκτωβρίου [700 εκατ. το μήνα]. Το ποσό αυτό, που είναι ίσο με το 2% του ΑΕΠ (ή μισό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων), θα πάει στην πραγματική οικονομία.

*Το Eurogroup υιοθέτησε τον “μηχανισμό έκτακτης ανάγκης”, όπως ακριβώς τον είχε εισηγηθεί η ελληνική πλευρά, αποτρέποντας έτσι την επιβολή των “υπό αίρεση μέτρων” [contingent measures], ύψους 2% του ΑΕΠ, ή 3.6 δις ευρώ.

*Συμφωνήθηκε ότι “τα Gross Financing Needs [ήτοι οι συνολικές δαπάνες εξυπηρέτησης του χρέους] θα πρέπει να παραμένουν κάτω από το 15% του ΑΕΠ κατά την μεσοπρόθεσμη περίοδο και μετά το πρόγραμμα, και κάτω από το 20% του ΑΕΠ, έπειτα”. Η Ελλάδα, δηλαδή δεν θα πληρώνει πάνω από το 15% του ΑΕΠ για τόκους και χρεολύσια το μεσοπρόθεσμο χρονικό διάστημα και στη συνέχεια θα πληρώνει κάτω του 20% του ΑΕΠ. Το ποσοστό αυτό, στο οποίο θα περιλαμβάνονται και τα έντοκα γραμμάτια (τα οποία είναι σταθερά στο ύψος των 14.8 δις το χρόνο), είναι χαμηλό με βάση όλους τους συγκριτικούς δείκτες για χώρες με ανάλογα οικονομικά χαρακτηριστικά. Και μειώνει αποφασιστικά τις χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας για τα επόμενα χρόνια.

*Σαφής οδικός χάρτης για το χρέος, που θα εξομαλύνει τις συνθήκες ρευστότητας στην οικονομία και ο οποίος αρχίζει και τελειώνει εντός του προγράμματος χωρίς να παρατείνει την αβεβαιότητα για μετά. Με τον τρόπο αυτό το Μαξίμου απαντά στην κριτική ότι επί της ουσίας το θέμα του χρέους παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες, δηλαδή το 2018

*Σημασία αποδίδει η κυβέρνηση και στο γεγονός ότι βραχυπρόθεσμα και εμπροσθοβαρώς θα υπάρξει ομαλοποίηση των πληρωμών τόκων. Δεν θα υπάρξουν, δηλαδή,  τα “βουνά” πληρωμών, όπως του 2022 και 2023. Τονίζει επιπλέον τη σταθεροποίηση των επιτοκίων, προκειμένου να μειωθεί το ρίσκο, μέσω της αξιοποίησης εργαλείων  του ESM. Τα σταθερά επιτόκια δημιουργούν ασφαλές επενδυτικό περιβάλλον καθώς αφαιρούν την αβεβαιότητα που προκύπτει από τα κυμαινόμενα.

Το Μαξίμου σημειώνει επίσης ότι σύμφωνα με το Eurogroup “η απόφαση για την εξομάλυνση του προφίλ αποπληρωμής του EFSF και τη μείωση των κινδύνων επιτοκίου θα πρέπει να λαμβάνονται ως θέμα προτεραιότητας”.

*Όσον αφορά στα μεσοπροθεσμα μέτρα, κυβερνητικές πηγές επισημαίνουν:

– Σύμφωνα με την απόφαση είναι δυνατόν να υπάρξει “μερική εξόφληση των υφιστάμενων δανείων προς την Ελλάδα με τη ενεργοποίηση αχρησιμοποίητων πόρων στο πλαίσιο του προγράμματος του ESM με σκοπό να μειωθεί το κόστος των επιτοκίων και να επεκταθούν οι διάρκειες”. Για παράδειγμα μπορούν να αγοραστούν δάνεια του ΔΝΤ,  για τα οποία το σημερινό επιτόκιο είναι περίπου 3%, από τον ESM. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα το επιτόκιο να πέσει στο 0,9%!

– Χρήση των κερδών του 2014 από τον ESM και αποκατάσταση της μεταφοράς των κερδών από τα ομόλογα των προγραμμάτων ANFA και SMP στην Ελλάδα (από το οικονομικό έτος 2017) προς τον ESM για τη μείωση των μελλοντικών ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών.

– Κατάργηση του περιθωρίου επιτοκίου που σχετίζεται με την επαναγορά χρέους του 2ου ελληνικού προγράμματος για το 2018. Δηλαδή να “πάμε” σε επιτόκια back-to-back, γεγονός που σημαίνει ότι η χώρα θα μπορεί να δανείζεται με χαμηλά επιτόκια. Σήμερα όταν ο ESM δανείζεται για τις χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας η Ελλάδα πληρώνει το μέσο επιτόκιο δανεισμού του ESM. Αν ισχύσει το back-to-back σημαίνει ότι η χώρα θα πληρώνει το επιτόκιο με το οποίο δανείστηκε ο ESM –που είναι αρκετά πιο χαμηλό!

– Εάν κριθεί απαραίτητο μπορεί να υπάρξει κάποια στοχευμένη αναδιαμόρφωση του EFSF [π.χ. επέκταση της μέσης σταθμισμένης διάρκειας, εκ νέου απόσβεση του προφίλ του EFSF, καθώς και μείωση ή αναβολή των πληρωμών τόκων], στο βαθμό που απαιτείται. προκειμένου να κρατηθεί το GFN [Gross Financing Needs] κάτω από το συμφωνηθέν σημείο αναφοράς, για να ικανοποιηθεί το ΔΝΤ, χωρίς, όμως, να συνεπάγεται κανένα επιπλέον κόστος για τις χώρες του προηγούμενου προγράμματος ή για τον EFSF.

*Τέλος ως προς τα μακροπρόθεσμα μέτρα, αναφέρουν ότι:

– Συμφωνήθηκε ότι θα υπάρξει “μηχανισμός έκτακτης ανάγκης για το χρέος που θα ενεργοποιηθεί μετά την λήξη του προγράμματος του ESM για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους μακροπρόθεσμα”. Δηλαδή θα υπάρχει αυτόματος “κόφτης” [άρα δεν θα υπάρχει διαπραγμάτευση κάθε φορά] και για το χρέος που θα αποφασίζει “μέτρα, όπως η περαιτέρω αναδιαμόρφωση του EFSF και η αναβολή των πληρωμών τόκων”!

– Το ΔΝΤ, που σήμερα συμφωνεί με τις προτάσεις του ESM για τα άμεσα μέτρα, δεσμεύθηκε να κάνει εντός του 2016 “ένα νέο DSA [Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους]” προκειμένου να διαπιστωθεί αν τα μέτρα που προτείνει ο ESM επαρκούν για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους”. Δηλαδή, αν υπάρξουν και άλλες ανάγκες για την υλοποίηση της αναδιάρθρωσης του χρέους, που θα πρέπει να υλοποιηθούν εντός του 2018.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα