Νέες ταινίες: Η Ρόουζ Μπερν και η απομόνωση της μητρότητας στην ταινία-στρόβιλο “Αν Είχα Πόδια Θα Σε Κλωτσούσα”

Διαβάζεται σε 8'
Νέες ταινίες: Η Ρόουζ Μπερν και η απομόνωση της μητρότητας στην ταινία-στρόβιλο “Αν Είχα Πόδια Θα Σε Κλωτσούσα”
24 Media Creative Team

Κάθε εβδομάδα, ο Θοδωρής Δημητρόπουλος βλέπει και σχολιάζει τις νέες ταινίες στις αίθουσες.

Μετά από αρκετό καιρό το box office μοιάζει να βρίσκεται σε ένα πάρα πολύ στέρεο και υγιές σημείο, με αρκετές αληθινές επιτυχίες να τρέχουν ταυτόχρονα, ανοίγοντας το εύρος του κοινού και μαζί και τα νούμερα στα ταμεία.

Τα “Κάλαντα των Χριστουγέννων” άνοιξαν με 47.000 εισιτήρια, ένα θηριώδες άνοιγμα που αναμένεται να οδηγήσει σε ακόμα πιο εντυπωσιακή συνέχεια καθώς μπαίνουμε σε εορταστική περίοδο. Τίμια ταινία, και σίγουρα η θετική περίπτωση τόσο ευρέως εμπορικού εγχειρήματος. (Καταφθάνει σύντομα το άλλο άκρο… Κοντός ψαλμός…)

Στον αντίποδα, ο Γιάννης Οικονομίδης εκπροσωπεί ένα auteur σινεμά που όμως αποδεικνύει πως έχει ευρείες εμπορικές δυνατότητες. Η “Σπασμένη Φλέβα” αρέσει πολύ, έχει φτάσει τα 76.000 εισιτήρια σε 10 μέρες χωρίς να χάνει κοινό και δυναμική, και οδεύει για σίγουρο διπλασιασμό του ως τώρα συνόλου.

Ανάμεσα στα δύο ντόπια έργα, η “Ζωούπολη 2” έχει φτάσει την κατοστάρα σε δύο βδομάδες, ενώ ως μεγάλες επιτυχίες λογίζονται και τα “Βουγονία” (ξεπέρασε τα 120.000) και “Νυρεμβέργη” (ξεπέρασε τα 60.000) που συνεχίζουν να προβάλλονται. Καθώς αυτή η εβδομάδα δεν φαίνεται να έχει να προσφέρει κάποια άλλη μαζική αντιπρόταση, αναμένεται αυτοί οι εμπορικοί τίτλοι να συνεχίσουν να ενισχύουν τη δυναμική τους.

Αυτό που έχει όμως η εβδομάδα, είναι κάποιες ιδιαίτερες αλλά πραγματικά αξιοσημείωτες καλλιτεχνικές προτάσεις που αξίζει να αναζητήσετε.

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Αν Είχα Πόδια Θα Σε Κλωτσούσα

(“If I Had Legs I’d Kick You”, Μέρι Μπρόνσταϊν, 1ω53λ)

★★★½

Καθώς η ζωή γύρω της καταρρέει, η ψυχοθεραπεύτρια Λίντα θα πρέπει να διαχειριστεί τη μυστηριώδη ασθένεια του παιδιού της, τον απόντα σύζυγό της, και μια τρύπα στο στην οροφή του σπιτιού της, που θα πρέπει να οδηγήσει σε μια προσωρινή μετακόμιση. Κάποιες φορές, τα πάντα πάνε λάθος όλα μαζί, την ίδια στιγμή.

Σε 25 λέξεις: Απρόσμενο σε τόνο και σε ρυθμό, ένα φιλμ-όνειρο πυρετού που πιάνει απόλυτα την αίσθηση τεταμένου πανικού όταν νιώθεις πως χάνεις τον έλεγχο της ζωής σου. Φοβερή ερμηνεία από Ρόουζ Μπερν, με την κάμερα μονίμως κοντά στο πρόσωπό της.

Κριτική

Πολύ σοφή η απόφαση της Μέρι Μπρόνσταϊν να στήσει όλη της την ταινία όχι απλά πάνω στην Ρόουζ Μπερν, αλλά πάνω στο πρόσωπό της. Με ένα κάδρο συχνά ασφυκτικά κοντινό, σαν ένας κόσμος που μοιάζει παράλογα μικρός για την κεντρική ηρωίδα, η ταινία κινείται και αναπνέει πάνω στους ρυθμούς της ερμηνείας της Μπερν. Μια ερμηνεία σαρωτική, μέσα από διαρκείς διακυμάνσεις, εκφράσεις και αντιδράσεις, σαν μια όπερα χτισμένη σε ένα πρόσωπο.

Η Ρόουζ Μπερν, χαρισματική κωμικός αλλά και γενικώς πάντοτε καλή σε ό,τι ρόλο έχει κληθεί να ερμηνεύσει στο πέρασμα των χρόνων μιας στιβαρής καριέρας (που εδώ βρίσκει επιτέλους ένα προφανές, όσο και δίκαιο αποκορύφωμα) παίζει μια ηρωίδα χαμένη απέναντι σε έναν κόσμο που βγάζει όλο και λιγότερο νόημα. Με σουρεάλ στοιχεία φυτεμένα στον οπτικό κόσμο της ταινίας –όπως φυσικά την τρύπα στην οροφή–, με καταστάσεις που φλερτάρουν με το παράλογο και χαρακτήρες που μοιάζουν να έχουν έρθει ουρανοκατέβατοι από έναν άλλο κόσμο (ή μια άλλη ταινία), το φιλμ μοιάζει με μια διαρκή τρικυμία που χτυπά την έρημη γυναίκα.

Η οποία, στα όρια ενός πλήρους παραλογισμού, μοιάζει σε στιγμές σαν ο μόνος άνθρωπος σε έναν κόσμο ενήλικου καρτούν, όπου όμως τα πάντα παίζονται με απόλυτη σοβαρότητα – το αποτέλεσμα είναι ένα συναρπαστικό τονικό πείραμα με στοιχεία θρίλερ, μαύρης κωμωδίας και ψυχοδράματος που ποτέ δε φαντάζεσαι πού μπορεί να οδηγήσει.

Αυτή η κοντρολαρισμένη τρικυμία της Μπρόνσταϊν μπορεί φυσιολογικά να συναντήσει αντιστάσεις από θεατές, αλλά μπορεί να αποδειχθεί αληθινά διασκεδαστική η ταινία αν συντονιστείς με το μήκος κύματός της. Εξάλλου αν μιλάμε για ταινίες που καταφέρνουν να σε βάλουν για τα καλά μες στο βλέμμα και το νοητικό χώρο των ηρώων τους, αυτή είναι ένα πραγματικά εξέχον νέο παράδειγμα. Απόλυτα δίκαιο βραβείο ερμηνείας για τη Μπερν στο φεστιβάλ Βερολίνου και μια σειρά διακρίσεων ακολουθούν την ταινία τους τελευταίους μήνες – έχει κλεισμένη θέση ως διαμάντι του ανεξάρτητου σινεμά των ‘20s, και πολύ δικαιολογημένα.

Keeper

(Όζγκουντ Πέρκινς, 1ω39λ)

Ένα ζευγάρι γιορτάζει την επέτειό του σε ένα απομονωμένο εξοχικό στη μέση του δάσους, μέχρι που την ηρεμία ταράζει η άφιξη ενός ενοχλητικού ξαδέλφου και μια σειρά από αλλόκοτα περιστατικά που υπονοούν την ύπαρξη ενός ασαφούς κακού στην περιοχή. Τι κρύβεται στα αλήθεια σε αυτό το σπίτι;

Σε 25 λέξεις: Άνευρο θρίλερ από τον σκηνοθέτη του “Longlegs”, με ένα μάτσο μισοψημένες αλληγορικές ιδέες στο μπλέντερ χωρίς ροή και χωρίς σενάριο που να κινείται.

Κριτική

Δεν ανήκει ακριβώς στην κατηγορία των θρίλερ που έχουν μια κεντρική αλληγορική ιδέα και την αφήνουν στο τραπέζι για μιάμιση ώρα. Αν μη τι άλλο υπάρχουν πολλές επιφανειακές ιδέες εδώ, μισοψημένες και παρατημένες σα να επρόκειτο για πρώιμο draft προς μελλοντική επεξεργασία: καταπίεση της πατριαρχίας, την κυκλική φύση της διαγενεακής βίας, την τοξικότητα και τον έλεγχο στις σχέσεις. Το πρόβλημα είναι πως τίποτα δεν βρίσκει ουσιωδώς χώρο στην ταινία, η οποία μοιάζει να εφευρίσκει απλώς τρόπους για να μείνει ακίνητη σε ένα σημείο, σκοτώνοντας χρόνο μέχρι να φτάσει η δραματική λύση (και αποκάλυψη, υποθέτω) του φινάλε.

Ο Όζγκουντ Πέρκινς έκλεψε ωραία και τίμια Φίντσερ, Κιούμπρικ, “Σιωπή των Αμνών” και Κιγιόσι Κουροσάβα με το “Longlegs” το οποίο παρά τις ενστάσεις μας ήταν εν τέλει ένα ωραίο, δυνατό θρίλερ, με ιδέες και με χαρακτήρα. Το “Keeper” είναι αντιθέτως μια ταινία που ούτε έχει κάτι να πει, αλλά ούτε και ξέρει πώς. Κουραστικό, μονότονο και εν τέλει επί της ουσίας άδειο.

 

Misericordia

(“Misericorde”, Αλέν Γκιροντί, 1ω44λ)

★★★½

Ο Ζερεμί επιστρέφει στο πατρικό του για την κηδεία του πρώην αφεντικού του. Αποφασίζει να μείνει μερικές μέρες με την χήρα του, όμως μια μυστηριώδης εξαφάνιση, ένας απειλητικός γείτονας κι ένας ιερέας με παράξενες προθέσεις, δίνουν μια απρόσμενη, σκοτεινή τροπή στην διαμονή του Ζερεμί στο χωριό.

Σε 25 λέξεις: Μια υπόγεια ειρωνική κοινωνική σπουδή που διατηρεί το σκοτάδι και τον διφορούμενο χαρακτήρα της μέσα από το σκηνοθετικό βλέμμα και ένα απολαυστικό καστ.

Κριτική

Ο σκηνοθέτης του “Άγνωστου της Λίμνης” παραδίδει άλλο ένα ήρεμων τόνων διαμάντι ψυχολογίας και ισορροπίας ανάμεσα στη βουβή ένταση, την αμφιβολία και την ειρωνεία. Με επαρχιακό φόντο, η ταινία ανήκει στο πολύ σημαντικό υπο-είδος ταινιών που θα μπορούσε εύκολα κανείς να συνοψίσει ως «ένας ξένος καταφθάνει».

Η άφιξη ταράζει τα λιμνάζοντα νερά μιας κοινωνίας που έχει μάθει σε μια άβολη άσκηση ισορροπίας να μη λέει και να μην δείχνει. Αυτό που ακολουθεί είναι τα κύματα κατά την πρόσκρουση της πέτρας στο νερό: Όχι απαραίτητα μεγάλα ή θορυβώδη, αλλά που διαπερνούν τελικά όλη την επιφάνεια του γύρω χώρου.

Ο Γκιροντί διευθύνει ένα απολαυστικό καστ σε μια γκαλερί αμφίσημων ερμηνειών, καθώς τίποτα δεν μοιάζει εκ πρώτης όψεως προφανές ή απλουστευτικό. Είναι σε σημαντικό βαθμό ένα έργο πάνω στην ηθική, καθώς εξερευνώνται τα ανθρώπινα πάθη, οι κρυφές επιθυμίες, τα χειρότερα και πιο σκοτεινά ένστικτα: ποια είναι και που (και αν) κρύβονται.

Η ταινία διαθέτει μπόλικες στιγμές που θα θυμάστε μετά με σιγουριά, φέρνοντας συχνά τον θεατή σε μια οπτική και ηθική αμηχανία. Με μια ιστορία που μοιάζει με κοινωνικό δράμα, κινείται σαν ψυχολογικό θρίλερ, και εκτελείται σαν κομεντί τρόπων. Απολαυστική.

Ρενουάρ

(“Renoir”, Τσι Χαγιακάγουα, 2ω)

★★½

Στο Τόκιο του 1987, η εσωστρεφής και ευαίσθητη 11χρονη Φούκι, προσπαθεί να διαχειριστεί την επικείμενη απώλεια του άρρωστου πατέρα της, την ώρα που η στρεσαρισμένη μητέρα της δουλεύει στα όριά της, κι ενώ όλοι οι υπόλοιποι ενήλικες γύρω της αντιμετωπίζουν τις δικές τους δυσκολίες.

Σε 25 λέξεις: Φιλόδοξο και γλυκό φιλμ ενηλικίωσης κάπου ανάμεσα στην συνειρμικότητα και τον μαγικό ρεαλισμό, αντιμετωπίζει με ευθύτητα και συναισθηματική ανοιχτότητα το πέπλο του θανάτου, όμως δεν υπάρχει αρκετή ποιητική ένταση ούτε εικόνες και ιδέες που πραγματικά ξεπηδούν από το σύνολο ώστε να κάνουν την ταινία αξιομνημόνευτη. Συμμετοχή στο Διαγωνιστικό του φεστιβάλ Καννών.

Κυκλοφορούν επίσης

Ο Βασιλιάς των Βασιλιάδων: Μια Ιστορία από τον Κάρολο Ντίκενς: Ταινία κινουμένων σχεδίων που ακολουθεί την ιστορία του Καρόλου Ντίκενς, ο οποίος μαγεύει τον γιο του, Γουόλτερ, καθώς αφηγείται την ιστορία του Ιησού Χριστού. Αυτό που ξεκινά ως ένα παραμύθι για καληνύχτα, μετατρέπεται σε ένα ταξίδι που αλλάζει τη ζωή.

Σχετικό Άρθρο
Σχετικό Άρθρο

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα