Jan Fabre: Βέλγος ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών

default image

Σε μια συνέντευξη Τύπου από το μουσείο της Ακρόπολης, ο εκκεντρικός καλλιτέχνης έδωσε το στίγμα της θητείας του στο Ελληνικό Φεστιβάλ. Συνάντηση είχε ο Fabre και με τον Αλέξη Τσίπρα το πρωί της Τετάρτης στο Μαξίμου

Νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδάυρου ορίστηκε ο Βέλγος εικαστικός, θεατρικός δημιουργός και συγγραφέας Jan Fabre. Ο Βέλγος καλλιτέχνης βρέθηκε την Τρίτη στο μουσείο της Ακρόπολης, όπου και έδωσε την πρώτη του συνέντευξη Τύπου για το όραμά του την επόμενη τετραετία στην Ελλάδα, προκαλώντας παράλληλα και πολλά ερωτηματικά για καλλιτέχνες και δημιουργούς που γνώριζαν πως θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους στο φετινό φεστιβάλ. Το πρωί της Τετάρτης, ο κ. Fabre συναντήθηκε με τον Έλληνα πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, στο Μέγαρο Μαξίμου.

 

“Σε αυτά τα τέσσερα χρόνια που θα επιμελούμαι το Διεθνές Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου ελπίζω να χτίσω γέφυρες και να αναπτύξω το διάλογο. Ελπίζω να καταστήσω το Φεστιβάλ αντιπροσωπευτικό της πολυπολιτισμικής κοινωνίας μέσα στην οποία βρίσκεται” σημείωσε μεταξύ άλλων σε μια συνέντευξη παρουσία του υπουργού Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά.

 

“Ένα Φεστιβάλ που μορφοποιεί  ένα καθρέπτη του κόσμου και την ίδια στιγμή ένα εσωτερικευμένο παράλληλο σύμπαν, όπου η ποικιλομορφία αποδεικνύεται ότι δεν είναι πρόβλημα, αλλά υπόσχεση – για μια καλύτερη τέχνη, ένα καλύτερο μέλλον και έναν καλύτερο κόσμο. Χαρείτε το!” συμπλήρωσε.

Ποιος είναι ο Βέλγος εικαστικός;

Ποιος όμως είναι ο διάσημος καλλιτέχνης που κλήθηκε να αναλάβει το Ελληνικό Φεστιβάλ; Παραθέτουμε ορισμένα στοιχεία από το βιογραφικό του, όπως τα έχει σημειώσει ο ίδιος στη σελίδα του στο facebook. “Για περισσότερα από 24 χρόνια ο Jan Fabre διατηρεί ηγετική θέση σαν visual artist, θεατρικός δημιουργός και συγγραφέας. Από τα τέλη του ’70 παρακολούθησε μαθήματα στη βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών και το Ινστιτούτο Διακόσμησης στην πόλη Antwerp. Έγινε ιδιαίτερα γνωστός στο ευρύ κοινό με το έργο του The Hour Blue (1977-1992), μια σειρά από έργα φιλοτεχνημένα αποκλειστικά με το κλασικό μπλε bic στυλό, το κάστρο Tivoli (1990), αλλά και την ανάληψη διακόσμησης της οροφής των βελγικών ανακτόρων με χρυσοπράσινα κοσμήματα σε σχήμα φτερών σκαθαριού.

The man who measures the clouds (1998)

 

Searching for Utopia (2003)

 

Totem (2000-2004)

Αφιερωμένος στην πατρίδα του Fabre ο πρώτος χρόνος

Ετησίως, οι επιλογές θα προέρχονται από διαφορετική δεξαμενή ιδεών και στη βάση  διαφορετικών θεματικών, σημειώνει στην ανακοίνωσή του το Φεστιβάλ, που δίνει τα πλαίσια του προγράμματος για την επόμενη τετραετία.

2016

Ο πρώτος χρόνος θα είναι ένα αφιέρωμα στο Βέλγιο, χώρα προέλευσης του Fabre και πατρίδα πολλών διεθνούς φήμης καλλιτεχνών.

2017

Τα επόμενα δύο χρόνια θα έχουν διεθνή προσανατολισμό. Το 2017 η θεματική θα είναι η σύμπραξη (consilience) και θα επικεντρωθεί σε εικαστικούς, παραστατικούς καλλιτέχνες και συγγραφείς που έχουν συνεργαστεί ή εξακολουθούν να συνεργάζονται με τον Jan Fabre. Επιπλέον, τουλάχιστον το ένα τρίτο από τους καλλιτέχνες που παρουσιάζονται θα είναι Έλληνες. Αυτή η τελευταία επιλογή θα γίνει βάση της αναζήτησης και έπειτα από την αξιολόγηση αιτήσεων.

2018

Κατά τον τρίτο χρόνο, στο επίκεντρο θα βρίσκεται ο Συγγραφέας και ο Ηθοποιός , καθώς και το συναρπαστικό τους δέσιμο.  Ο Fabre θα παρουσιάσει μια νέα παράσταση με την Isabelle Huppert. Και πάλι, τουλάχιστον το ένα τρίτο από τους καλλιτέχνες που παρουσιάζονται θα είναι Έλληνες.

2019

Η επιμέλεια του Jan Fabre θα ολοκληρωθεί με τη θεματική «Ελληνικό Matrix». Ο ίδιος ο Fabre θα δημιουργήσει μια πρωτότυπη παράσταση για το Φεστιβάλ, εμπνευσμένη από ένα κλασικό ελληνικό θέμα. Επιπλέον, Έλληνες καλλιτέχνες θα έχουν κεντρική θέση καθώς ο Jan Fabre θα περνάει τη σκυτάλη του Φεστιβάλ σε νέους επιμελητές και σε μια νέα γενιά Ελλήνων καλλιτεχνών.

Ένα πρόγραμμα στον αέρα και με… βελγικό αέρα

Η έλευση πάντως του κ. Fabre έχει προκαλέσει αναστάτωση σε παραγωγές και ανθρώπους που σχετίζονται με αυτό, κυρίως εξαιτίας των δηλώσεων του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, ο οποίος μεταξύ άλλων ανακοίνωσε πως δεν έχει το χρόνο να εποπτεύσει όλες τις δουλειές που προορίζονται για το Φεστιβάλ, με αποτέλεσμα να μην είναι σε θέση να ανακοινώσει ποιες από αυτές θα ανέβουν όντως και ποιες δεν θα παρουσιαστούν. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που το 2016, θα είναι χρονιά αφιέρωμα στο Βέλγιο, ώστε να είναι καλύτερα κατατοπισμένος για το περιεχόμενο ο Βέλγος καλλιτέχνης.

 

Επιπλέον, αίσθηση προκάλεσε και το γεγονός πως ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής επανέλαβε πολλάκις στη συνέντευξη Τύπου ότι βρίσκεται εδώ μόνο ως καλεσμένος και ότι στην ουσία δεν είναι παρά καλλιτεχνικός επόπτης. Από εκείνους που αντέδρασαν και ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, ο οποίος ανέβασε την παραπάνω φωτογραφία σημειώνοντας. “Πρώτη ανάγνωση της Ορέστειας σήμερα. Μετά τις ανακοινώσεις του Φεστιβάλ, πήγαμε να πάρουμε ήλιο στη Δεξαμενή. Ουδέν κακόν, αμιγές καλού”.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα