Στα αχαρτογράφητα νερά των δημοσκοπήσεων

Στα αχαρτογράφητα νερά των δημοσκοπήσεων
EUROKINISSI

Επιχειρώντας να απαντήσουμε το ερώτημα ποιοι κάνουν πολιτικές έρευνες στην Ελλάδα αλλά και πώς και από ποιον εποπτεύονται, βρεθήκαμε μπροστά σε ένα τοπίο που είναι δύσκολο να χαρτογραφηθεί. Τελικά, πού οφείλονται οι ατυχείς "προβλέψεις" των τελευταίων ετών;

Είναι αξιόπιστες οι πολιτικές δημοσκοπήσεις; Η κυβέρνηση λέει «όχι» κι ετοιμάζεται να βάλει αυστηρότερους κανόνες για την εποπτεία τους. Οι δημοσκόποι αμύνονται κι αποδίδουν τη -σε γενικές γραμμές- αποτυχία τους να «πιάσουν» τα αποτελέσματα των τελευταίων εκλογών και του δημοψηφίσματος στην «πρωτόγνωρα ρευστή κοινωνικοπολιτική κατάσταση». Η συζήτηση γίνεται σε κλίμα καχυποψίας, με τον υπουργό Επικρατείας να καταλογίζει από το βήμα της Βουλής στις εταιρείες δημοσκοπήσεων όχι μόνο μεθοδολογική ανεπάρκεια αλλά, κυρίως, μεροληψία. Σύμφωνα με τον Νίκο Παππά, στις εκλογές του Σεπτεμβρίου, οι δημοσκόποι έκαναν αυθαίρετα την υπόθεση ότι η αποχή θα χτυπούσε κυρίως το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ.

Ποιοι είναι, όμως, οι «δημοσκόποι»; Είναι συλλήβδην «ανεπαρκείς» ή, χειρότερα, υπηρετούν σκοπιμότητες; Ελέγχονται για τις μεθόδους που χρησιμοποιούν και την παρουσίαση των αποτελεσμάτων τους; Εκπροσωπούνται στο σύνολό τους από ένα  ενιαίο όργανο;

Επιχειρώντας να απαντήσουμε στην ερώτηση «ποιοι κάνουν πολιτικές έρευνες στην Ελλάδα» (αλλά και πώς και από ποιον εποπτεύονται τα αποτελέσματα αυτών των ερευνών), βρεθήκαμε μπροστά σε ένα τοπίο που είναι δύσκολο να χαρτογραφηθεί, καθώς:

  • Με βάση το μητρώο των δημοσκόπων που τηρείται στο ΕΣΡ, πολιτικές έρευνες προς δημοσίευση νομιμοποιούνται να κάνουν 59 εταιρείες.

  • Εξ αυτών, μόνο 19 είναι μέλη του οργάνου που εκπροσωπεί επίσημα τους δημοσκόπους (ΣΕΔΕΑ).

  • Όπως έχει παραδεχθεί το ΕΣΡ, η εγγραφή στο μητρώο του είναι πρακτικά οικειοθελής, καθώς «ελλείψει ρητής διατάξεως νόμου, η ενημέρωσή του γίνεται με πρωτοβουλία των ίδιων των εταιρειών».

  • Δημοσκοπικές εταιρείες που δεν φαίνονται πουθενά μπορούν να δραστηριοποιούνται πρακτικά χωρίς έλεγχο.

  • Οι όποιοι έλεγχοι γίνονται είναι δύο ταχυτήτων: πιο εντατικοί για τα μέλη του ΣΕΔΕΑ , μόνο ύστερα από καταγγελία για τις εταιρείες μη μέλη που είναι γραμμένες στο ΕΣΡ και ανύπαρκτοι για τους υπόλοιπους...

Από τα συμφραζόμενα όσων ανέφερε στη Βουλή ο υπουργός Επικρατείας, προκύπτει ότι, σύμφωνα με τον ίδιο, οι έρευνες που γίνονται από εταιρείες που δεν είναι εγγεγραμμένες στον ΣΕΔΕΑ δεν έχουν τη μέγιστη δυνατή αξιοπιστία:

Κανείς δεν μπορεί να απαγορεύσει σε ένα μέσο ενημέρωσης να παραγγείλει μία δημοσκόπηση σε εταιρεία που δεν είναι μέλος του ΣΕΔΕΑ. Και έτσι δυστυχώς τα ΜΜΕ είναι κι αυτά υπόλογα για τον τρόπο με τον οποίο επιλέγουν να παρουσιάζουν και να προβάλλουν τις δημοσκοπήσεις.

Αξίζει, όμως, να παρατηρήσουμε ότι σε αυτές τις εταιρείες, που δεν «φαίνονται» όχι μόνο στον ΣΕΔΕΑ αλλά ούτε και στο ΕΣΡ, ανήκει και ένας φορέας που πρόσφατα διενήργησε δημοσκοπήσεις για λογαριασμό της κομματικής εφημερίδας του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο νόμος (3603 του 2007), προβλέπει ότι δικαίωμα να διεξάγουν δημοσκοπήσεις και να δημοσιεύουν τα αποτελέσματά τους δεν έχουν μόνο τα μέλη του ΣΕΔΕΑ αλλά όλες οι εταιρείες και φορείς δημοσκοπήσεων, εφόσον εγγράφονται στο μητρώο του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης και αποδέχονται ορισμένες υποχρεώσεις:

Δικαίωμα να διεξάγουν δημοσκοπήσεις και να δημοσιεύουν τα αποτελέσματά τους δεν έχουν μόνο τα μέλη του ΣΕΔΕΑ αλλά όλες οι εταιρείες και φορείς δημοσκοπήσεων, εφόσον εγγράφονται στο μητρώο του Εθνικού Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης και αποδέχονται ορισμένες υποχρεώσεις.
  • τη γνωστοποίηση της μετοχικής τους σύνθεσης.

  • τον κώδικα δεοντολογικής πρακτικής του ΣΕΔΕΑ και των διεθνών φορέων Έρευνας Αγοράς και Πολιτικών Δημοσκοπήσεων ESOMAR και WAPOR.

  • Τον έλεγχο από τον ΠΕΣΣ (Ποιοτικός Έλεγχος Συλλογής Στοιχείων) που έχει καθιερώσει ο ΣΕΔΕΑ.

Μέχρις εδώ έχουμε δύο κατηγορίες δημοσκοπικών εταιρειών:

  • Τις εταιρείες μέλη του ΣΕΔΕΑ για τις οποίες ισχύει ο ΠΕΣΣ και υπόκεινται σε συνεχείς και συστηματικούς ελέγχους.

  • Τις εταιρείες που δεν είναι μέλη του ΣΕΔΕΑ, αλλά εγγράφονται στο ΕΣΡ και αποδέχονται τον έλεγχο.

Για τις δεύτερες, εξηγεί στο News247 ο πρόεδρος της Ελεγκτικής Δημοσκοπήσεων, Ηλίας Νικολακόπουλος, ότι ο έλεγχος από τον ΠΕΣΣ θα ενεργοποιηθεί μόνο εφόσον υπάρχει καταγγελία. Σε περίπτωση καταγγελίας, ο καταγγέλλων πρέπει να καταβάλει 500 € στην Ελεγκτική Δημοσκοπήσεων προκειμένου να διεξάγει έλεγχο και να στείλει το πόρισμά της στο ΕΣΡ. «Ζητούμε αυτό το ποσό», εξηγεί ο κύριος Νικολακόπουλος, «για να μην κάνει ο καθένας μια καταγγελία χωρίς βάση. Αν αποδειχθεί ότι ο καταγγέλλων έχει δίκιο, παίρνει τα χρήματα πίσω. Θα τα χρεωθεί η εταιρεία η οποία δεν έχει ακολουθήσει τους κανόνες».

Θεωρητικά, οι 59 εταιρείες που βρίσκονται στη λίστα του Μητρώου Φορέων και Επιχειρήσεων Δημοσκοπήσεων του ΕΣΡ (πλην τριών, δίπλα στα ονόματα των οποίων υπάρχει η ένδειξη «διαγραφή») είναι όσες δικαιούνται να κάνουν πολιτικές έρευνες και να δημοσιεύουν τα αποτελέσματά τους.

Card

Όμως, στη δημοσιότητα εμφανίζονται κατά καιρούς πολιτικές έρευνες και από άλλες εταιρείες που δεν είναι εγγεγραμμένες στο ΕΣΡ. Πρόσφατο παράδειγμα, η Bridging Europe, η οποία δεν ανήκει στον ΣΕΔΕΑ ούτε έχει καταχωριστεί στις λίστες του Εθνικού Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου. Το όνομα της εταιρείας εμφανίστηκε συχνά τον τελευταίο καιρό στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας, καθώς οι δημοσκοπήσεις της, για λογαριασμό της Αυγής, είναι οι μόνες που εμφανίζουν το κυβερνών κόμμα να προηγείται, με την πιο πρόσφατη, στις 31 Μαρτίου, να δίνει στον ΣΥΡΙΖΑ προβάδισμα 7,5 μονάδων.

Στη δημοσιότητα εμφανίζονται κατά καιρούς πολιτικές έρευνες και από άλλες εταιρείες που δεν είναι εγγεγραμμένες στο ΕΣΡ. Πρόσφατο παράδειγμα, η Bridging Europe, η οποία δεν ανήκει στον ΣΕΔΕΑ ούτε έχει καταχωριστεί στις λίστες του Εθνικού Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου, αλλά διενεργεί δημοσκοπήσεις για την Αυγή, την κομματική εφημερίδα του ΣΥΡΙΖΑ.

Στην ταυτότητα της ιστοσελίδας της, η Bridging Europe προσδιορίζεται ως ένα ανεξάρτητο διεθνές think-tank, με αντικείμενα την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών, την πολιτική ανάλυση, την επικοινωνία, το σχεδιασμό διαφημιστικών ενεργειών σε κοινωνικά μέσα, την έρευνα αγοράς και τις δημοσκοπήσεις. Ο ιδρυτής της, Δημήτρης Ραπίδης, είναι πολιτικός αναλυτής με ενεργή παρουσία στο δημόσιο διάλογο και τακτική αρθογραφία σε ηλεκτρονικά μέσα.     

Στον αντίποδα των γκάλοπ που δείχνουν μπροστά τον ΣΥΡΙΖΑ κινούνται οι έρευνες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (οι οποίες διεξάγονται από τη μονάδα ερευνών κοινής γνώμης του ιδρύματος), φορέα που μέχρι πριν από δύο χρόνια επίσης δεν εμφανιζόταν στο μητρώο του ΕΣΡ: οι δημοσκοπήσεις που κάνει για λογαριασμό του ΣΚΑΪ δείχνουν τη Νέα Δημοκρατία να προηγείται με μεγάλη διαφορά από τον ΣΥΡΙΖΑ - 8 μονάδων, σύμφωνα με την τελευταία του έρευνα που πραγματοποιήθηκε στις 30 Μαρτίου. Στις δημοσκοπήσεις άλλων εταιρειών από την αρχή του χρόνου, το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης εμφανίζεται μεν να προηγείται, αλλά με σαφώς μικρότερη διαφορά (έως 4,3 μονάδων, σε έρευνα της Metron Analysis που είχε γίνει στα τέλη Φεβρουαρίου). 

Ασθενής εποπτεία & αδυναμία παρέμβασης

Στην πράξη, το ΕΣΡ δεν λειτουργεί κατασταλτικά σε περιπτώσεις εταιρειών που δεν είναι γραμμένες στο μητρώο του και παρ’ όλα αυτά δημοσιεύουν έρευνες. Αλλά και η Ελεγκτική Δημοσκοπήσεων, το εποπτικό όργανο που συστάθηκε από τον ΣΕΔΕΑ με σκοπό, σύμφωνα με το νόμο 3603 του 2007, τον έλεγχο αξιοπιστίας των δημοσκοπήσεων, εμφανίζεται αδύναμη να παρέμβει.

Ενδεικτικό της αδυναμίας να εποπτευτούν συνολικά οι δημοσιευόμενες έρευνες είναι και το γεγονός ότι το ΕΣΡ ελέγχει μόνο τις δημοσιεύσεις στον ηλεκτρονικό τύπο. Μια δημοσκόπηση που δημοσιεύεται σε εφημερίδα, εφόσον στη συνέχεια παρουσιαστεί ως «είδηση» (δηλαδή με μεμονωμένη αναφορά στα αποτελέσματά της, χωρίς την ταυτότητα της έρευνας, το δείγμα κλπ) από κάποιο ηλεκτρονικό μέσο ενημέρωσης δεν εμπίπτει στον έλεγχο του ΕΣΡ.

Ενδεικτικό της αδυναμίας να εποπτευτούν συνολικά οι δημοσιευόμενες έρευνες είναι και το γεγονός ότι το ΕΣΡ ελέγχει μόνο τις δημοσιεύσεις στον ηλεκτρονικό τύπο.

Ο πρόεδρος της Ελεγκτικής Δημοσκοπήσεων εκτιμά πως όντως «υπάρχει πρόβλημα», προσθέτει όμως ότι δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο: «Επειδή είμαστε σε παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, μπορεί να έρθει και να δημοσιεύσει έρευνα μία κυπριακή εταιρεία, για παράδειγμα. Αυτή την εταιρεία δεν μπορώ να την ελέγξω. Δεν έχω δικαιοδοσία να κάνω έλεγχο στην Κύπρο. Είναι άλυτο. Υπάρχουν πολλά άλυτα προβλήματα, όπως το αντίστοιχο ήταν όταν υπήρχε η απαγόρευση. Σε αυτό το καθεστώς, αν έρθει μία κυπριακή εταιρεία και δημοσιεύσει, τι γίνεται; Στην Ισπανία, ενώ υπήρχε αντίστοιχη απαγόρευση, από την Ανδόρα έβγαιναν όλες οι δημοσκοπήσεις κανονικά. Είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα»...

Το διεθνές παράδειγμα

Το News247 επικοινώνησε με τον ΣΕΔΕΑ και με τις εταιρείες μέλη του, ζητώντας τους να κάνουν μια αποτίμηση της αξιοπιστίας και της ακρίβειας των πολιτικών δημοσκοπήσεων, να αναφέρουν σε ποια σημεία εντοπίζονται προβλήματα, καθώς και τι πρέπει να γίνει για τη βελτίωση της κατάστασης. Ο Σύλλογος απάντησε ότι, εν όψει της κατάθεσης των προτάσεών του στον υπουργό Επικρατείας (την προηγούμενη εβδομάδα), προτιμά να μην κάνει σχόλια στα ΜΜΕ.

Ωστόσο, από τις επιμέρους επαφές μας με ανθρώπους του χώρου, καθώς και με το Διεθνή Οργανισμό των Εταιρειών Ερευνών (ESOMAR), προκύπτει ότι το πνεύμα των προτάσεων του ΣΕΔΕΑ προς τον υπουργό Επικρατείας είναι σε διάσταση με τις κυβερνητικές θέσεις, τουλάχιστον στο θέμα της νομοθεσίας. Επικαλούμενοι το διεθνές παράδειγμα, οι δημοσκόποι θεωρούν ότι η αγορά μπορεί να αυτορρυθμίζεται και ότι το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο είναι επαρκές.

Στις προτάσεις του συλλόγου συμπεριλαμβάνεται και επιστολή με τη θέση των διεθνών φορέων Έρευνας Αγοράς και Πολιτικών Δημοσκοπήσεων ESOMAR και WAPOR. Το News247 ζήτησε από τον ESOMAR τα βασικά στοιχεία αυτών των θέσεων. Από την απάντηση που λάβαμε, αξίζει να σημειωθούν:

  • Ότι το ελληνικό νομικό πλαίσιο παρέχει επαρκείς δικλίδες ασφαλείας, ώστε να εγγυάται την ποιότητα των δημοσκοπήσεων. Ειδικότερα, ο νόμος του 2007 είναι εναρμονισμένος με τα διεθνή δεδομένα όσον αφορά τη διενέργεια δημοσκοπήσεων και τη διαφάνεια στη δημοσίευση των αποτελεσμάτων τους.

  • Ότι περαιτέρω νομικές προβλέψεις θα διαφοροποιούσαν τους ισχύοντες κανόνες της Ελλάδας από το πλαίσιο γειτονικών χωρών, δημιουργώντας νομικές περιπλοκές τόσο για τις ελληνικές εταιρείες ερευνών, όσο και για τις διεθνείς.

  • Η παρατήρηση ότι τα γκάλοπ δεν είναι η τελειότερη μέθοδος για τη μέτρηση της κοινής γνώμης, αλλά είναι η καλύτερη διαθέσιμη.

  • Η επισήμανση ότι τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων δεν είναι προβλέψεις. Απεικονίζουν τη γνώμη των ερωτώμενων σε μια δεδομένη στιγμή.

Θέλοντας να δείξει ότι διεθνώς οι δημοσκοπήσεις διέπονται από πιο χαλαρούς κανόνες,  ο ΣΕΔΕΑ συμπεριλαμβάνει στην πρότασή του και τη θέση άλλων εθνικών φορέων για το πλαίσιο που ισχύει στις χώρες τους.

Παιχνίδι χειραγώγησης

Στο διάλογο που γίνεται με την κυβέρνηση -και «απαντώντας» ουσιαστικά στις αιτιάσεις του υπουργού για χειραγώγηση και έλλειψη διαφάνειας- οι δημοσκόποι εστιάζουν στα exit polls των τελευταίων εκλογών και τις δημοσκοπήσεις που προηγήθηκαν του δημοψηφίσματος, αποδεχόμενοι τις μεγάλες αποκλίσεις.

Ωστόσο, κάποιες εταιρείες διαφοροποιούν τη θέση τους, υπερασπιζόμενες τις έρευνές τους, ενώ άλλες, δια των κορυφαίων στελεχών τους, είχαν παραδεχθεί σφάλματά τους εκείνη την περίοδο, μέσω των επίσημων ιστοσελίδων των οργανισμών τους ή με αναρτήσεις τους σε κοινωνικά δίκτυα.

Στο σύνολό τους, πάντως, οι δημοσκόποι επισημαίνουν τις δυσκολίες των συγκεκριμένων ερευνών (κατακερματισμός πολιτικού σκηνικού, ρευστότητα στις προτιμήσεις των ερωτώμενων, έλλειψη προηγούμενης εμπειρίας όσον αφορά το δημοψήφισμα). Τονίζουν, επίσης, ότι δεν θα ρίσκαραν την επαγγελματική τους αξιοπιστία, ούτε θα ακύρωναν προηγούμενες έρευνές τους για να εξυπηρετήσουν σκοπιμότητες.

Την ίδια στιγμή, παραδέχονται ότι επί πολλά χρόνια μέλη του κλάδου συμμετείχαν μαζί με μεγάλα μέσα ενημέρωσης σε ένα «παιχνίδι» χειραγώγησης που εμφάνιζε τα αποτελέσματα των ερευνών τους ως «προβλέψεις», ενώ στην πραγματικότητα οι δημοσκοπήσεις δεν είναι παρά ένα εργαλείο ανάλυσης τάσεων.

Κομματοποίηση και καχυποψία

Τη σχέση εξάρτησης μεταξύ δημοσκόπων και ΜΜΕ περιγράφει σε πρόσφατο έργο του ο Γιάννης Μαυρής, επικεφαλής της Public Issue, αναφέροντας ότι η κομματικοποίηση των μέσων καθιστά πρακτικά αδύνατη την ερευνητική ανεξαρτησία των δημοσκόπων. Ως παράδειγμα, μάλιστα, παραθέτει τις συνεργασίες που είχε με Τα Νέα και το  γκρουπ ΣΚΑΪ-Καθημερινής, για τις οποίες σημειώνει ότι «τερματίστηκαν, ουσιαστικά, για τον ίδιο λόγο: τη δυσαρμονία, η οποία προκύπτει αναπόφευκτα, κάποια στιγμή, ανάμεσα στην υφιστάμενη πολιτική του μέσου και τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων. Όταν αυτά τα δύο δεν συγκλίνουν, τότε η συνεργασία μέσου - εταιρείας ερευνών δοκιμάζεται».

Τη σχέση εξάρτησης μεταξύ δημοσκόπων και ΜΜΕ περιγράφει σε πρόσφατο έργο του ο Γιάννης Μαυρής, επικεφαλής της Public Issue, αναφέροντας ότι η κομματικοποίηση των μέσων καθιστά πρακτικά αδύνατη την ερευνητική ανεξαρτησία των δημοσκόπων.

Ενδιαφέρον, όμως, έχει ότι, σύμφωνα με τον ίδιο, στις δημοσκοπήσεις της προεκλογικής περιόδου και στα exit polls τα ΜΜΕ προστατεύουν την αξιοπιστία τους και δεν ρισκάρουν παρεμβάσεις στη δουλειά των δημοσκόπων. Σε αυτές τις περιπτώσεις, τα μέσα ενημέρωσης φοβούνται ότι η διαφορά ανάμεσα στα γκάλοπ και τα εκλογικά αποτελέσματα θα μπορούσε να τα εκθέσει στα μάτια του κοινού.

Αντίθετα, παρεμβάσεις υφίστανται σε μη προεκλογικές περιόδους, όταν «καμία αντικειμενική αξιολόγηση, σε σχέση με το πραγματικό εκλογικό αποτέλεσμα, δεν υφίσταται».    

Χαρακτηριστική του κλίματος καχυποψίας που συνθέτουν όλα τα παραπάνω είναι η απόφαση της GPO να απέχει από τη δημοσίευση δημοσκοπήσεων με στοιχεία πρόθεσης ψήφου που δημοσιεύονται το τελευταίο διάστημα. Όπως εξήγησε με ανάρτησή του στο Facebook, ο επικεφαλής της, Τάκης Θεοδωρικάκος, αιτία είναι η συνεργασία που έχουν με τον νέο πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας  το τελευταίο εξάμηνο σε θέματα στρατηγικής και επικοινωνίας: «Για τα ελληνικά δεδομένα, θεωρώ ότι είναι θέμα ηθικής τάξης και δεοντολογίας να μη δημοσιεύουμε μετρήσεις, που στο περιβάλλον που ζούμε θα κατηγορούνταν ως μη έγκυρες. Πρέπει βέβαια να σας πω ότι στην Κύπρο 10 χρόνια τώρα που συνεργάζομαι με το ΑΚΕΛ, δεν βρέθηκε κανένας σοβαρός άνθρωπος να αμφισβητήσει τις δημοσιευμένες μετρήσεις της GPO».

Το who is who 10+1 μεγάλων εταιρειών/φορέων δημοσκοπήσεων

MARC

Μέτοχοι: Θωμάς Γεράκης (51%), Σοφία Τσιλιγιάννη (49%)

Κύριοι πελάτες: ALPHA TV

Επικεφαλής: Θωμάς Γεράκης

Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Marc και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΣΕΔΕΑ. Έχει χρηματίσει υψηλόβαθμο στέλεχος εταιριών έρευνας αγοράς και δημοσκοπήσεων από την δεκαετία του ’80. Αρχικά ως διευθυντής ερευνών της ΔΗΜΕΛ (1987-1990) και αργότερα από την θέση του αντιπροέδρου και γενικού διευθυντή της ΚΑΠΑ RESEARCH (1991-2005) είχε την ευθύνη του σχεδιασμού, της υλοποίησης και της επιστημονικής επιμέλειας του συνόλου των ερευνητικών προγραμμάτων.

MRB

Μέτοχοι: RPC Group - The Management House A.E (56%), WPP Holdings Italy SRL (44%)

Μέτοχοι της RPC Group - The Management House A.E: Δημήτριος Γ. Μαύρος (52,23%), Γεώργιος Δ. Μαύρος (15,70%), Κατερίνα Δ. Μαύρου (15,70%), Αριάδνη Δ. Μαύρου (3,87%), LABINAH A/S (12,50%  - Claus  Moller & Viveca  Moller - 98,6%)

Κύριοι πελάτες: Star Channel, Real News, Real.gr

Επικεφαλής: Δημήτρης Μαύρος

Διευθύνων Σύμβουλος της MRB από το 2001 και από τον Φεβρουάριο νέος πρόεδρος του ΣΕΔΕΑ, στην προεδρία του οποίου είχε βρεθεί και το διάστημα 1997-2006. Στη διάρκεια της συνεργασίας του με την ΜRB Hellas έχει χειριστεί τους λογαριασμούς μεγάλων Ελλήνων και πολυεθνικών πελατών, ΜΜΕ και οργανισμών του δημοσίου.

METRON ANALYSIS

Μέτοχοι: Στράτος Φαναράς (76%), Δημήτρης Μπουλαμάτσης (12%), Αγγελική Σταθοπούλου (12%)

Κύριοι πελάτες: ΑΝΤ1, Παραπολιτικά

Επικεφαλής: Στράτος Φαναράς

Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Metron Analysis S.A. Ειδικεύεται σε θέματα δειγματοληψίας, σχεδιασμού και ανάλυσης κοινωνικών και εκλογικών ερευνών καθώς και σε θέματα στρατηγικής. Στο παρελθόν υπήρξε υπεύθυνος εκπαιδευτικών προγραμμάτων στον τομέα πληροφορικής του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης, στατιστικός σναλυτής στην Εθνική Στατιστική Υπηρεσία και παρείχε βοηθητική διδασκαλία στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο σε θέματα θεωρίας των Πιθανοτήτων και Στατιστικής. Υπήρξε σύμβουλος έρευνας και εκλογικής στρατηγικής κομμάτων και υποψηφίων σε διάφορες εκλογικές αναμετρήσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

GPO

Μέτοχοι: Ιωάννης Καλογρίτσας (25%), Ηλέκτρα Καλογρίτσα (25%), Κωνσταντίνα Καλογρίτσα (25%), Μαυρίδου Ειρήνη (25%)

Κύριοι πελάτες: MEGA

Επικεφαλής: Τάκης Θεοδωρικάκος

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας πραγματοποιεί κι εποπτεύει κοινωνικές και πολιτικές έρευνες στην GPO αλλά και στη Σχολή Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, όπου διδάσκει μαθήματα σχετικά με την εκλογική συμπεριφορά, εκλογική ανάλυση, την πολιτική έρευνα καθώς και θέματα κοινωνικής πολιτικής. Συνεργάστηκε ως σύμβουλος επικοινωνίας με πολιτικές προσωπικότητες και πολιτικά κόμματα στην Ελλάδα, την Κύπρο και την Βουλγαρία. Από το 2005 παρουσιάζει στην Ελλάδα σε τακτική βάση δημοσκοπήσεις κοινής γνώμης μέσα από την τηλεοπτική εκπομπή «Ανατροπή» του Mega.

AlCO

Μέτοχοι: Κωνσταντίνος Παναγόπουλος (60%), Παναγιώτης Παναγόπουλος (40%)

Κύριοι πελάτες: ΝΕΡΙΤ-ΝΕΤ, Πρώτο Θέμα

Επικεφαλής: Κώστας Παναγόπουλος

Ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Alco από το 1989. Στα χρόνια αυτά, είχε την τελική ευθύνη για το σχεδιασμό και την ανάλυση όλων των ερευνών (ποσοτικών και ποιοτικών) που πραγματοποιήθηκαν από την Εταιρεία. Εκτός Ελλάδος, εργάζεται ως σύμβουλος στρατηγικής και επικοινωνίας. Είναι ένας από τους περισσότερο γνωστούς πολιτικούς αναλυτές στην Ελλάδα, με μακρόχρονες συνεργασίες με τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς, καθώς και εφημερίδες στην Ελλάδα και την Κύπρο.

ΚΑΠΑ RESEARCH

Μέτοχοι: Κωνσταντίνος Ρουτζούνης (99%), Θωμάς Γεράκης (0,5%), Νικόλαος Καραχάλιος (0,5%)

Κύριοι πελάτες: Το Βήμα της Κυριακής, tovima.gr

Επικεφαλής: Ντίνος Ρουτζούνης

Ο ιδρυτής και ιθύνων νους της Καπα Research δεν δίνει στη δημοσιότητα στοιχεία του βιογραφικού του και αποφεύγει την έκθεση στα media αφήνοντας αυτό το ρόλο στο γενικό διευθυντή της εταιρείας, Τάσο Γεωργιάδη.

PUBLIC ISSUE

Μέτοχοι: Γιάννης Μαυρής

Κύριοι πελάτες: Αυγή

Επικεφαλής: Γιάννης Μαυρής

Το 2001 ίδρυσε την εταιρεία Public Issue. Από τον Δεκέμβριο του 2007 ασχολείται αποκλειστικά με τη διεύθυνσή της. Είναι διδάκτορας Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1995 ανέλαβε τη θέση του Διευθυντή Πολιτικών Ερευνών του Ινστιτούτου Ερευνών Κοινής Γνώμης VPRC. Από το 1996 έως το 2003 διατέλεσε Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, ενώ από το Δεκέμβριο του 2004, μέχρι το Νοέμβριο του 2007, οπότε και παραιτήθηκε, κατείχε και τη θέση του Προέδρου του Δ.Σ. Έκτοτε διατηρεί μόνο τη μετοχική ιδιότητα.

RASS

Μέτοχοι: Alter System INC (55%), E.B.C. A.E. Συμμετοχών και Επενδύσεων (45%)

Μέτοχος της Alter System INC: Χριστίνα Αρβανιτοπούλου,  Μέτοχοι της E.B.C.: Χριστίνα Αρβανιτοπούλου (25,28%), Θεοδωρίκα Ελένη (37,36%), Θεοδωρίκα Βαρβάρα (37,36%)

Κύριοι πελάτες: Το Παρόν, Επένδυση, iefimerida.gr

Επικεφαλής: Μαρία Κοντολέφα, Βασίλης Παπαδημητρίου 

Η πρώτη είναι πρόεδρος και ο δεύτερος γενικός διευθυντής της Rass. Υπεύθυνη πολιτικών ερευνών είναι η Μαρία Καρακλιούμη, η οποία δραστηριοποιείται στη δημοσκόπηση και την πολιτική ανάλυση από το 2001.  Είναι μέλος του ΠΑΣΟΚ, έχοντας αναλάβει μεταξύ άλλων καθήκοντα Αναπληρώτριας Εκπροσώπου Τύπου και Γραμματέως του Τομέα Τύπου και ΜΜΕ, ενώ έχει θητεύσει και Αντιπεριφερειάρχης Νότιου Τομέα Αθηνών.

PRORATA

Μέτοχοι: Αναστάσιος Αρανίτης (97%), Αντιγόνη Γιόκαρη (3%)

Κύριοι πελάτες: ΕΦ.ΣΥΝ.

Επικεφαλής: Γιάννης Κωνσταντινίδης (1975)

Επίκουρος Καθηγητής Πολιτικής Συμπεριφοράς του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Διδάκτορας του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου του Essex, Βρετανία. Είναι ιδρυτικό μέλος και συντονιστής του Δικτύου Μελέτης των Εκλογών, της Κοινής Γνώμης και των Κομμάτων της Ελληνικής Εταιρείας Πολιτικής Επιστήμης. Τέλος, Από το 2010 έως τον Μάιο του 2015, διετέλεσε Επιστημονικά Υπεύθυνος της Μονάδας Ερευνών Κοινής Γνώμης και Αγοράς του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

ΜΟΝΑΔΑ ΕΡΕΥΝΩΝ ΚΟΙΝΗΣ ΓΝΩΜΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Κύριοι Εντολείς: ΣΚΑΪ

Επιστημονικός υπεύθυνος: Νίκος Μαραντζίδης

Ο επιστημονικός υπεύθυνος της μονάδας ερευνών κοινής γνώμης είναι καθηγητής στο τμήμα Βαλκανικών Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνονται η πολιτική και εκλογική συμπεριφορά, τα κομμουνιστικά κόμματα και κινήματα και οι εμφύλιοι πόλεμοι στην Ευρώπη. Η συγγραφική του δραστηριότητα περιλαμβάνει έργα για τον ελληνικό εμφύλιο.

PULSE RC

Μέτοχοι: Γεώργιος Αράπογλου (90%), Σαράντης Δημητρίου (10%)

Κύριοι πελάτες: Action 24, Το Ποντίκι, topontiki.gr

Επικεφαλής: Γεώργιος Αράπογλου

Υπήρξε συνιδρυτής μιας από τις πρώτες ελληνικές εταιρείες πληροφορικής και ανάπτυξης λογισμικού, το 1986. Εκτός από γενικός διευθυντής της Pulse, είναι και επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Νέο - Ανεξάρτητη Πρωτοβουλία», Νέας Φιλαδέλφειας - Νέας Χαλκηδόνας.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Φάκελος Δημοσκοπήσεις
ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:

Κρέτσος στο News247: Ο κλάδος των δημοσκοπήσεων δεν μπορεί να αυτορρυθμιστεί

Πώς 'φτιάχνεται' μια δημοσκόπηση και πόση επιρροή ασκεί τελικά στους ψηφοφόρους;

2000-2015: Οι προβλέψεις των δημοσκοπήσεων και τα πραγματικά αποτελέσματα των εκλογών

Οι σφυγμοί της Μπούντεσταγκ: Πώς γίνονται οι δημοσκοπήσεις στη Γερμανία

SHARE:

24Media Network