Μέτσοβο: Τι είναι αυτό που το κάνει μοναδικό χειμερινό προορισμό

Το Μέτσοβο δεν είναι πλέον τόσο μακριά. Μήπως ήρθε η ώρα να ανακαλύψετε και εσείς ότι είναι πολλά περισσότερο από αυτά που προσφέρει ένας ελληνικός χειμερινός προορισμός
- 08 Νοεμβρίου 2016 17:33
Τα πρώτα κρύα είναι εδώ και μαζί με αυτά και η ανάγκη να ξεφύγεις μερικά Σαββατοκύριακα σε κάποιο κεφαλοχώρι όπου θα μπορέσεις να νιώσεις κοντά στην φύση, τις εναλλαγές της παγωνιάς με την ζέστη μιας σάλας και να απολαύσεις τις τοπικές σπεσιαλιτέ παρέα και το κρασί του τόπου που επισκέπτεσαι.
Τέτοιους προορισμούς έχουμε αρκετούς, άλλους πιο κοντινούς άλλους πιο μακρινούς (σ.σ. οι ορμώμενοι από Αθήνα) με την ίδια πάνω- κάτω συνταγή: Έλατο, μυρωδιά τζακιού, χιονοδρομικό κάπου κοντά, κοψίδια, σούπες και μικρά φιλόξενα ξενοδοχεία. Εάν υπάρχει ένας προορισμός που ξεφεύγει – προς τα πάνω -από αυτή την όχι και άσχημη συνταγή, δεν είναι άλλος από το Μέτσοβο.
Το αποτύπωμα του Ευάγγελου Αβέρωφ Τοσίτσα
Αυτό που κάνει μοναδικό το Μέτσοβο μοναδικό, πέρα από το τοπίο, είναι το αποτύπωμα που έχουν αφήσει πίσω τους οι Μετσοβίτες ευεργέτες, με μεγαλύτερο αυτό του πλέον πρόσφατου, του Ευάγγελου Αβέρωφ – Τοσίτσα. Ο κληρονόμος του Βαρώνου Μιχαήλ Τοσίτσα δημιούργησε στο Μέτσοβο ένα από τα πληρέστερα λαογραφικά μουσεία στην Ελλάδα όπου η ημίωρη ξενάγηση στο αρχοντικό Τοσίτσα (σ.σ. ανακατασκευάστηκε εκ βάθρων την δεκαετία του ’50 από τον Δοξιάδη, πάνω στο αρχικό κτίριο που χρονολογείται από 1661) είναι ένα ταχύρυθμο οπτικοακουστικό σεμινάριο για την ζωή στα αρχοντικά του Μετσόβου τους περασμένους αιώνες. Εδώ, μεταξύ των άλλων, θα μάθεις πως βγήκαν οι εκφράσεις “μου ήρθε ταμπλάς” και “έφαγα τον περίδρομο” αλλά και γιατί τα τσαρούχια έχουν φούντα. Θα δεις μοναδικά εκθέματα όπως καριοφίλια της επανάστασης και σπάνιες βυζαντικές αγιογραφίες καθώς και προσωπικά αντικείμενα του Ευάγγελου Αβέρωφ όπως τα χαρακτηριστικά γυαλιά του αφημένα πάνω στο γραφείο του.
Εκείνο όμως που πραγματικά εκπλήσσει τον επισκέπτη είναι ότι το Μέτσοβο διαθέτει την δεύτερη πιο πλούσια σε επίπεδο ενδιαφέροντος Πινακοθήκη της Ελλάδας (σ.σ. και όσο το κεντρικό κτήριο στην Αθήνα παραμένει κλειστό την πρώτη). Η Πινακοθήκη Αβέρωφ η οποία χτίστηκε το 1985 φιλοξενεί το μεγαλύτερο μέρος της συλλογής που συγκέντρωνε ο Ευάγγελος Αβέρωφ και αποτελείται από 250 έργα μεγάλων καλλιτεχνών όπως ο Λύτρας, ο Γύζης, ο Βολονάκης κ.α. Κλασικά έργα που έχουν φιλοτεχνήσει τα μαθητικά μας βιβλία όπως ” Τα πρώτα βήματα” του Γεώργιου Ιακωβίδη, ” Η πυρπόληση της τουρκικής ναυαρχίδας από τον Κανάρη” του Λύτρα και ο ” Μάγκας που τρώει καρπούζι” του Περικλή Πανταζή. Πρόσφατα στην Πινακοθήκη Αβέρωφ επέστρεψε μετά από πολύμηνη συντήρηση και ο τεραστίων διαστάσεων πίνακας του Γεωργίου Ροϊλού που αναπαριστά την ” Μάχη των Φαρσάλων“.
Με οδηγό ένα παλιό κατάστιχο του 1732 που βρήκε στο μοναστήρι του Αγίου Νικολάου ο Ευάγγελος Αβέρωφ ανακάλυψε ότι αιώνες πριν στο μεγαλύτερο βλαχοχώρι της Ελλάδας υπήρχαν αμπέλια. Το μαρτυρά και το τεράστιο βαρέλι – κιβωτός που χωρούσε 15 τόνους κρασί στο επισκέψιμο και επίσης πολύ ενδιαφέρον μοναστήρι του Αγίου Νικολάου.
Κατώγι – Στροφυλιά και υπό την καθοδήγηση του πατέρα του Σωτήρη φροντίζει όχι μόνο να μένει η οινική κληρονομία της οικογένειας αλλά να μεγαλώνει και να εξαπλώνεται.
Aria Hotels, το εστιατόριο του ξενοδοχείου με τις τοπικές νοστιμιές που ετοιμάζει η κα. Αθηνά, το οινοποιείο και το κελάρι. Όλα τους χώροι τέχνης με τα αυθεντικά έργα των Κώστα Πανιάρα και Μανώλη Χάρου να ξεχωρίζουν στους κοινόχρηστους χώρους του ξενοδοχείου. Ο Σωτήρης Ιωάννου που καταπιάνεται με τις κατασκευές, χρησιμοποιώντας άλλοτε τα φώτα και άλλοτε υλικά όπως το γυαλί και τις ίδιες τις φιάλες από το Κατώγι έχει καταφέρει και έχει δημιουργήσει μοναδικές γωνιές τόσο στο κελάρι όσο και στο οινοποιείο.
από το ξενοδοχείο Κατώγι Αβέρωφ είναι ανοικτό καθημερινά από τις 10 το πρωί έως τις 4 το απόγευμα κάθε μέρα.