Rage bait: Η λέξη του Oxford University Press για το 2025 “ξεγυμνώνει” τα social media

Διαβάζεται σε 3'
Rage bait: Η λέξη του Oxford University Press για το 2025 “ξεγυμνώνει” τα social media
"Rage bait", η λέξη της χρονιάς που ξεγυμνώνει τον θυμό των social media iStock

“Rage bait”. Η λέξη της χρονιάς για το 2025 από το Oxford University Press περιγράφει πώς το διαδίκτυο μάς κρατά μέσα από την οργή.

Αν πιάνεις τον εαυτό σου να εξοργίζεται όλο και περισσότερο όσο σκρολάρεις στα social media, ίσως έχεις ήδη πέσει θύμα του rage bait, του όρου που η Oxford University Press ανέδειξε ως λέξη/φράση της χρονιάς.

Το rage bait είναι κάτι πολύ βαθύτερο. Αφορά μια τακτική που μοιάζει να έχει εμποτίσει ολόκληρη την ψηφιακή μας καθημερινότητα.

Ας το πάρουμε από την αρχή και να εξηγήσουμε τι είναι το rage bait.

Ακόμη κι αν δεν γνωρίζεις τον όρο, σίγουρα τον έχεις συναντήσει. Σύμφωνα με το Oxford University Press, πρόκειται για περιεχόμενο σχεδιασμένο επίτηδες για να προκαλέσει θυμό, οργή, ενόχληση.

Αναρτήσεις που “τσιτώνουν” τα νεύρα μας καθόλου τυχαία, αλλά μεθοδικά, ώστε να αυξήσουν την κίνηση σε λογαριασμούς, ιστοσελίδες ή βίντεο.

Σκεφτείτε το ως σκοτεινή εξέλιξη του clickbait: όχι πλέον να σε παρασύρει από περιέργεια, αλλά να σε παγιδέψει μέσα από την αγανάκτηση.

Η χρήση του όρου έχει τριπλασιαστεί μέσα σε έναν χρόνο, δείγμα του πόσο επικρατεί πλέον το φαινόμενο στη διαδικτυακή κουλτούρα του 2025.

Υπήρχαν ακόμη δύο φράσεις που “κονταροχτυπήθηκαν” για την ανάδειξή τους, το “aura farming” και το “biohack”.

Το “aura farming” αφορά την “καλλιέργεια” μιας εντυπωσιακής, γοητευτικής ή μυστηριώδους δημόσιας εικόνας, μέσα από συμπεριφορές που μεταφέρουν σιωπηλά αυτοπεποίθηση ή cool διάθεση.

Από την άλλη, το “biohack” έχει να κάνει με τις προσπάθειες βελτίωσης του σώματος ή του μυαλού μέσω διατροφής, άσκησης, συμπληρωμάτων ή τεχνολογικών μεθόδων. Εν ολίγοις, μια DIY προσέγγιση στην “αναβάθμιση” του εαυτού.

Η τελική επιλογή προέκυψε ύστερα από δημόσια ψηφοφορία και αξιολόγηση των ειδικών του Oxford University Press.

Η σκοτεινή στροφή του διαδικτύου

Ο πρόεδρος της Oxford Languages, Κάσπερ Γκράθβολ, εξηγεί πως η στροφή από το “clickbait” στο “rage bait” σηματοδοτεί κάτι βαθύτερο.

«Το διαδίκτυο δεν προσπαθεί πλέον μόνο να τραβήξει την προσοχή μας, προσπαθεί να χειραγωγήσει τα συναισθήματά μας», δήλωσε χαρακτηριστικά στο BBC.

Η οργή (rage) φέρνει αλληλεπίδραση, οι αλγόριθμοι το ενισχύουν και η συνεχής έκθεση, μας αφήνει εξαντλημένους. Μια παρατεταμένη κόπωση, παρόμοια με όσα αποτύπωνε η περσινή λέξη της χρονιάς: “brain rot”.

Η φετινή επιλογή του Oxford University Press μοιάζει να αγγίζει πιο βαθιά κάτι κοινό: το πώς η ψηφιακή εποχή όχι μόνο καθρεφτίζει τα συναισθήματά μας, αλλά τα κατευθύνει, συχνά προς την οργή.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα