ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ APP ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΒΑΛΕΙ ΤΙΣ ΤΑΜΠΕΛΕΣ “ROOMS TO LET” ΣΤΟ ΧΡΟΝΟΝΤΟΥΛΑΠΟ
Ο Νίκος Αναγνώστου μπήκε στο χώρο των startups το 2001 και μέσα σε λίγα χρόνια, κατάφερε να "χτίσει" το δικό του app από το απόλυτο μηδέν. Παίζει "μπάλα" με τους "μικρούς" της τουριστικής αγοράς, με στόχο να γίνουν "μεγάλοι". Πώς λειτουργεί το Discoveroom και πώς κατάφερε να αποσπάσει 100.000 ευρώ από το Jeremie Open Fund II;
Όπως πολύ εύστοχα είχε επισημάνει σε συνέντευξή του ο ταλαντούχος Απόστολος Αποστολάκης (e-shop.gr, Taxibeat, e-food.gr, doctoranytime.gr) “Για να φτιάξεις ένα startup πρέπει να είσαι κοινός θνητός. Και τα startups που απαντούν σε πραγματικές ανάγκες καταναλωτών, ξεκινούν συνήθως από τις ανάγκες των ίδιων των ιδρυτών τους”. To Discoveroom προσγειώθηκε στην ελληνική αγορά τον Οκτώβριο του 2013, ορμώμενο από αυτή ακριβώς την απλή διαπίστωση. Από την ανάγκη του ιδρυτή της να κάνει κράτηση σε μικρά καταλύματα και όχι σε μεγάλα 5άστερα ξενοδοχειακά συγκροτήματα που συνήθως παραπέμπουν οι διεθνείς ιστοσελίδες αναζήτησης. Μία προφανώς ανύπαρκτη υπηρεσία… τουλάχιστον μέχρι το καλοκαίρι του 2012.
Έτσι με “όπλο” τα πτυχία του (Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, με μεταπτυχιακές σπουδές στη Διοίκηση Επιχειρήσεων) και την πολυετή εργασιακή του εμπειρία σε τομείς της Πληροφορικής (με σημαντικότερο σταθμό την 10ετή του θητεία στην εταιρία σχεδιασμού λογισμικού, Oracle Hellas και την προσωπική του εμπλοκή με startup διαχείρισης κατασκευαστικών έργων ήδη από το 2001), ο Νίκος Αναγνώστου δεν άργησε να πάρει την απόφαση να στήσει τη δική του επιχείρηση, εκμεταλλευόμενος το “κενό” στην προβολή και προώθηση πανσιόν, bungalows ή εν γένει μικρότερων καταλυμάτων. Τι “έχτισε” λοιπόν από το μηδέν; Ένα ηλεκτρονικό “τεφτέρι” ή αλλιώς ένα “online σημειωματάριο” για ιδιοκτήτες ξενοδοχειακών δωματίων, με στόχο να τους λύσει τα χέρια. Πρόκειται για μια έξυπνη εφαρμογή, η οποία βοηθά ουσιαστικά τους ιδιοκτήτες των μικρών καταλυμάτων να διαχειρίζονται εύκολα και γρήγορα τις κρατήσεις τους μέσω των έξυπνων συσκευών τους.
Το WE του NEWS 247 εντόπισε τον CEO της ταχέως αναπτυσσόμενης και πολλά υποσχόμενης ελληνικής εφαρμογής, προκειμένου να μάθουμε περισσότερα για τον τρόπο λειτουργίας και χρήσης του Discoveroom που υπόσχεται να φέρει τα “πάνω – κάτω” στην τουριστική αγορά και να μετατρέψει την “αναζήτηση ξενοδοχειακών δωματίων” σε απλό παιχνιδάκι, αλλά και προκειμένου να αντιληφθούμε τους μελλοντικούς της στόχους – δεδομένου ότι η εν λόγω startup κατάφερε να αποσπάσει χρηματοδότηση 100.000 ευρώ από το Jeremie Open Fund II τον περασμένο Οκτώβριο.
– Πώς και με ποια αφορμή συνελήφθη η ιδέα του Discoveroom; Και πώς καταλήξατε σε αυτή την επωνυμία;
Η αφορμή προέκυψε από μία καθαρά προσωπική μου εμπειρία: Το καλοκαίρι του 2012 έψαχνα να κλείσω δωμάτιο για τις καλοκαιρινές μου διακοπές και απογοητεύτηκα από τα συνεχή τηλεφωνήματα και τις μεγάλες διαφορές τιμών που εντόπιζα ανάμεσα στο τι ήταν διαθέσιμο online και το τι μου έλεγαν προφορικά. Εκεί άρχισα ν’ αναρωτιέμαι αν θα μπορούσε να γίνει κάτι να βοηθήσει όλους τους “μικρούς” να μπουν στο παιχνίδι του online και να φύγουν από την παρωχημένη τακτική της τηλεφωνικής κράτησης.
Έτσι σταδιακά μού μπήκε η ιδέα να φτιάξω το Discoveroom. Και το όνομα δεν προέκυψε εύκολα. Γιατί δεν είναι θέμα να βρεις μόνο ένα καλό όνομα, αλλά να υπάρχει διαθέσιμο το αντίστοιχο domain. Χρειάστηκαν μήνες αναζητήσεων για να βρεθεί το Discoveroom, που αποτελεί ουσιαστικά και ένα λογοπαίγνιο. Το να βρεις δωμάτια (το προφανές) αλλά και το να κάνεις ένα δωμάτιο “ανακαλύψιμο”. Η εταιρεία ιδρύθηκε το καλοκαίρι του 2013 αλλά η ουσιαστική αρχή έγινε τον Οκτώβριο, όπου και λάβαμε την πρώτη μας χρηματοδότηση.
– Ποια η φιλοσοφία πίσω από το brand; Και πώς λειτουργεί μέχρι στιγμής, η εφαρμογή;
Το Discoveroom είναι ένας δημιουργός εφαρμογών και λύσεων για ιδιοκτήτες μικρών καταλυμάτων. Λειτουργεί σαν τεφτέρι, προκειμένου να τους υπενθυμίζει πόσα είναι τα διαθέσιμα δωμάτιά τους, ωστόσο φιλοδοξεί να γίνει ένας OTA (Online Travel Agent) που θα προσφέρει τη δυνατότητα αναζήτησης και κράτησης δωματίων από μικρά καταλύματα σε όλο τον κόσμο. Πιστεύουμε ότι τα μικρά καταλύματα δεν έχουν βρει ακόμα το δρόμο για την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που τους ανοίγει το internet κι αυτό το κενό φιλοδοξούμε να καλύψουμε. Είμαστε απόλυτα εστιασμένοι στο χώρο αυτό και χτίζουμε τα προϊόντα μας μ’ αυτή τη λογική.
– Που είναι διαθέσιμη η εφαρμογή; Σε κινητά ή σε υπολογιστές;
Το Discoveroom Reservations, η πρώτη εφαρμογή που είναι διαθέσιμη μέχρι στιγμής, δουλεύει και σε κινητά (σε όλα τα λειτουργικά συστήματα – IOS και ANDROID) και σε υπολογιστή, αλλά αφορά μόνο τους ιδιοκτήτες καταλυμάτων. Σε δεύτερο χρόνο, θα δοθεί η δυνατότητα και στο ευρύ κοινό να το χρησιμοποιήσει ως εργαλείο αναζήτησης και online boοking.
– Ποια είναι ουσιαστικά η διαφορά του από το booking.com ή το tripadvisor.com ή άλλες πλατφόρμες αναζήτησης ξενοδοχείων;
Το booking.com είναι ένας Online Travel Agent. Παρέχει δηλαδή τη δυνατότητα ν’ αναζητά κανείς καταλύματα ανεξαρτήτως μεγέθους. Κι αυτή είναι η πρώτη και ουσιώδης διαφορά. Η δεύτερη είναι ότι μέσω αυτής της σελίδας δεν παρέχονται εργαλεία στους ιδιοκτήτες των καταλυμάτων. Το Tripadvisor από την άλλη, είναι μια υπηρεσία που οι χρήστες αξιολογούν καταλύματα, (πάλι ανεξαρτήτως μεγέθους) στα οποία έχουν διαμείνει. Δεν μπορεί κανείς να κλείσει απευθείας δωμάτιο από το Tripadvisor παρά μόνο μέσω συνεργατών του όπως το booking, το expedia κ.α.
– Πόσες πανσιόν και καταλύματα φιλοξενούνται αυτή τη στιγμή στην πλατφόρμα σας; Θυμόσαστε την πρώτη πανσιόν;
Από το Μάρτιο που λανσαρίστηκε και επίσημα η εφαρμογή μέχρι σήμερα είχαμε γύρω στις 1.000 εγγραφές. Απ’ αυτές, οι 300 ήταν οι πιο σοβαρές που δοκίμασαν την εφαρμογή και την έθεσαν με κάποιο τρόπο σε χρήση.
Η πιο συγκινητική στιγμή ήταν όταν ένας Ιταλός ιδιοκτήτης από την περιοχή των Άλπεων μας παρακάλεσε να μεταφράσουμε την εφαρμογή στα Ιταλικά γιατί, όπως μας είπε, ήθελε να μπορεί να την δουλεύει και η μητέρα του που δεν μιλούσε άλλη γλώσσα. Προσφέρθηκε δε να μας κάνει τη μετάφραση ο ίδιος. Δεχτήκαμε ευχαρίστως και τώρα υπάρχει χάρις σ’ αυτόν και μια ιταλική έκδοση.
– Πώς μπορεί μία πανσιόν να μπει στην πλατφόρμα; Είναι απλός ο τρόπος; Υπάρχουν προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν τα καταλύματα;
Ναι, είναι πολύ απλή η διαδικασία: Αρκεί είτε να κατεβάσει την εφαρμογή Discoveroom Reservations σε ένα κινητό, σε ένα tablet, είτε να μπει από την ιστοσελίδα μας και να εγγραφεί. Η εφαρμογή είναι ΔΩΡΕΑΝ και πρέπει να πούμε ότι δεν υπάρχουν, ούτε θα υπάρξουν προϋποθέσεις συμμετοχής.
– Παίρνετε προμήθεια από τις πανσιόν με τις οποίες συνεργάζεστε; Αυτός είναι ουσιαστικά ο τρόπος πληρωμής σας; Και για ποιο κέρδος μιλάμε, στους 8 μήνες λειτουργίας;
Πως θα πληρωνόμαστε είναι η σωστή διατύπωση, γιατί η εφαρμογή που διαθέτουμε στους ιδιοκτήτες καταλυμάτων είναι δωρεάν. Τα έσοδα μας θα έρθουν από δύο πηγές: από ειδικά πρόσθετα της εφαρμογής, όπως συνδρομές και από προμήθειες για τις κρατήσεις που θα δημιουργεί η ιστοσελίδα μας. Startup με κέρδη στους πρώτους 8 μήνες είναι δυσεύρετο είδος. Προσωπικά δεν ξέρω καμία. Άλλωστε, όπως είπα ήδη, δεν έχουμε ξεκινήσει αυτό που λέγεται στη γλώσσα των startup “monetization”.
– Πόσα άτομα απασχολείτε και ποιες οι αρμοδιότητες του καθενός;
Αυτή τη στιγμή στη Discoveroom απασχολούνται πέντε άτομα, δύο προγραμματιστές, μία γραφίστρια, μία community manager και φυσικά εγώ. Ωστόσο, σύντομα θα μεγαλώσει η ομάδας μας, με την προσθήκη τριών ακόμα προγραμματιστών και άλλων δύο ακόμα ατόμων, αρμόδιων για το μάρκετινγκ και τις πωλήσεις της εταιρίας. Αυτή τη στιγμή, τα γραφεία της εταιρείας στεγάζονται σε ένα co working place, το “The Cube Athens”, κοντά στην πλατεία Κάνιγγος.
– Ποια τα μελλοντικά σχέδια;
Ο αρχικός μας στόχος για τους επόμενους 12 μήνες είναι να εντάξουμε στο Discoveroom 10.000 καταλύματα. Πιστεύουμε ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε. Γι’ αυτό προβαίνουμε σε αύξηση του προσωπικού μας. Επίσης, θέλουμε την εφαρμογή να χρησιμοποιούν και χρήστες, προκειμένου να αναζητήσουν καταλύματα. Θεωρώ ότι θα προλάβουμε τουλάχιστον ένα μέρος της φετινής θερινής σαιζόν και σίγουρα τη χειμερινή.
– Ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα από την πλευρά του στο μέλλον να αφήνει σχόλια και βαθμολογία;
Ναι, αυτά είναι πια στάνταρ λειτουργίες όλων των παρεμφερών υπηρεσιών.
– Ποιες οι δυσκολίες που αντιμετωπίσατε κατά την υλοποίηση της ιδέας; Υπήρξε ποτέ στιγμή που είπατε ότι εγκαταλείπετε;
Η δύσκολη περίοδος ήταν πριν ξεκινήσει η εταιρεία. Για ένα χρόνο περίπου ξενυχτούσαμε με τον πρώτο συνεργάτη μου, προσπαθώντας να ξεκαθαρίσουμε τι ακριβώς θέλουμε να κάνουμε, αλλά και να στήσουμε το αρχικό μοντέλο που θα επιδεικνύαμε σε ενδεχόμενους χρηματοδότες. Το πρωί είχαμε τις κανονικές δουλειές μας και το βράδυ έπρεπε να βρούμε χρόνο για να ικανοποιήσουμε τις οικογενειακές μας υποχρεώσεις και ταυτόχρονα, να αναπτύξουμε ό, τι ήταν εφικτό. Υπήρξαν πολλές στιγμές κούρασης και απογοήτευσης, μειωμένος ύπνος, αλλά δεν θυμάμαι να είπα ποτέ “εγκαταλείπω”.
– Θετικά ή αρνητικά σχόλια ιδιοκτητών καταλυμάτων που σάς έδωσαν δύναμη να συνεχίσετε ή σάς ώθησαν να βελτιώσετε τις υπηρεσίες σας;
Αρνητικά σχόλια δεν έχω ακούσει ακόμα να πω την αλήθεια μου. Κάποια παράπονα για μικροπροβλήματα μόνο, αλλά η γενική ιδέα έγινε αποδεκτή χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια από μέρους μας. Πολλοί μας λένε ότι είμαστε “το κάτι” που έλειπε από την αγορά κι αυτό βέβαια είναι ο καλύτερος έπαινος.
– Ποιες ελληνικές και ποιες σε παγκόσμιο επίπεδο startup θεωρείτε πρότυπο;
Η ελληνική startup επιχειρηματικότητα είναι ακόμα στα σπάργανα. Είναι πολύ νωρίς για να μιλήσουμε για πρότυπα. Αυτό που είναι σημαντικό είναι ν’ ακούγονται οι ελληνικές startup στα διεθνή μέσα ενημέρωσης και να κατορθώνουν να πείθουν ξένους επενδυτές να τις χρηματοδοτήσουν. Απ’ αυτή την άποψη, οι μόνες εταιρείες που έχουν ανοίξει το δρόμο προς αυτή την κατεύθυνση είναι το Taxibeat, το Bugsense, η DailySecret και η Workable.