VW: Η ΜΑΧΗ ΚΟΡΥΦΗΣ ΠΟΥ ΕΚΑΝΕ ΤΟ HOUSE OF CARDS ΝΑ ΜΟΙΑΖΕΙ ΣΑΠΟΥΝΟΠΕΡΑ

Πόσες εταιρείες ξέρετε που ο Διευθύνων Σύμβουλος να “έφαγε” τον Πρόεδρο και μεγαλομέτοχο. Στον πλανήτη της VW τελικά μπορούν να συμβούν όλα

Η ζωή έχει τρομερές ανατροπές και πτώσεις που θυμίζουν αρχαίο δράμα. Την άνοιξη που μας πέρασε ο πρώην κραταιός άνδρας της Volkswagen– Μάρτιν Βίντερκορν – κέρδισε μια μεγάλη μάχη μέσα στην εταιρεία, μιας και ο πρόεδρος ήθελε την καθαίρεσή του. Κατάφερε να μείνει στο τιμόνι της αυτοκινητοβιομηχανίας που αποτελεί παγκόσμια δύναμη. Τότε ένιωθε άτρωτος: είχε την καλύτερα αμειβόμενη δουλειά στην Γερμανία, κατείχε την 58η θέση στον κατάλογο του περιοδικού Forbes, με υψηλότερη κατάταξη σε σχέση με ηγέτες χωρών όπως λ.χ. η Ιαπωνία. Και ο μεγαλύτερός του αντίπαλος, παρότι ισχυρότερος, αναγκάστηκε να παραιτηθεί. Το καλύτερο; Οταν ανέλαβε τα ηνία της εταιρείας είχε πει ότι η μεγαλύτερή του ευχή ήταν να έχει η VW την πρώτη θέση στις παγκόσμιες πωλήσεις. Και το πρώτο εξάμηνο του 2015, κατάφερε όντως να ξεπεράσει την ιαπωνική Toyota.

Μετά από λίγους μήνες όμως, ήρθε και η σειρά του Βίντερκορν να καταλάβει ότι τίποτε δεν είναι δεδομένο. Αποχώρησε από την θέση του ταπεινωμένος για
το τεράστιο σκάνδαλο της εξαπάτησης στο θέμα της εκπομπής ρύπων για τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα της VW που κυκλοφορούν στις ΗΠΑ. Ναι μεν δήλωσε σοκαρισμένος για το συμβάν. Είπε πως δεν γνωρίζει να έχει σφάλει σε κάτι, αλλά πρέπει να αναλάβει την ευθύνη προς όφελος της εταιρείας. Αλλά η καριέρα του τερματίστηκε άδοξα και εξευτελιστικά για τον ίδιο, την αυτοκινητοβιομηχανία ακόμα και την χώρα του. Το σχήμα ύβρις – άτη – νέμεσις είχε ολοκληρωθεί.

Ας γυρίσουμε το ημερολόγιο πίσω στον Απρίλιο του 2015. Ποια όμως ήταν η μάχη κορυφής που είχε ξαναφέρει το όνομα του Βίντερκορν στα πρωτοσέλιδα ; Ενδεχομένως εκεί να βρίσκεται και το κλειδί της υπόθεσης που έχει συγκλονίσει την Γερμανία. Ο διευθύνων σύμβουλος είχε αναλάβει το πόστο αυτό το 2007 αν και εργαζόταν πολλά χρόνια πριν στην εταιρεία. Ηταν άνθρωπος που χάρις στις σπουδές του κατανοούσε πλήρως και τα τεχνολογικά δεδομένα πέρα από τα οικονομικά. Ιεραρχικά ανώτερός του ήταν μόνον ο Φέρνιναντ Πιεχ, ο πρόεδρος της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος εθεωρείτο ο πατριάρχης της επιχείρησης καθώς εκπροσωπούσε την οικογένεια που την ίδρυσε και κατέχει ακόμα το 50, 7% των μετοχών.

Ο συγκεκριμένος είναι ο εγγονός του Φέρντιναντ Πόρσε, που ήταν οδηγός αγώνων. Το 1931 έφτιαξε την εταιρεία και έγινε ο αγαπημένος επιχειρηματίας και μηχανικός του Χίτλερ. Η χημεία ανάμεσα στον Βίντερκορν και τον Πίεχ ήταν αρμονική και η συνεργασία ήταν άψογη για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι την άνοιξη, όπου ο δεύτερος σε μια συνέντευξή του, άρχισε να κρατά αποστάσεις από τον διευθύνοντα σύμβουλο, χωρίς όμως να αποκαλύψει τον λόγο.

Αυτό πυροδότησε μια ολόκληρη διαμάχη που έφερε σε δύσκολη θέση ολόκληρο το ηγετικό επιτελείο της εταιρείας. Ο Πίεχ θεώρησε ότι έχει το πάνω χέρι να απομακρύνει τον Βίντερκορν χάρις στο μετοχικό πακέτο. Ομως φαίνεται ότι ο 67χρονος είχε την στήριξη των υπολοίπων ισχυρών και κατάφερε να τον απομονώσει, έχοντας μάλιστα και κάποια προτίμηση από την οικογένεια Πόρσε. Ετσι ο 78χρονος Φέρντιναντ όχι μόνο έχασε την μάχη αλλά αποχώρησε. Πίσω από την σύγκρουση πρέπει να υπήρχαν διάφοροι λόγοι. Εικάζεται ότι ο πιο σημαντικός ήταν το ζήτημα της αμερικανικής αγοράς και των κινήσεων που έπρεπε να γίνουν στις ΗΠΑ για να αυξηθούν οι πωλήσεις σύμφωνα με ένα άρθρο που δημοσίευσε το BBC.

Αλλα ΜΜΕ βέβαια ισχυρίστηκαν ότι έφταιγε η μεγαλομανία και των δύο ανδρών που ήξεραν να συνεργάζονται όσο ο στόχος ήταν να γίνει η εταιρεία παγκόσμιος ηγέτης στις πωλήσεις και μόλις επετεύχθη ο σκοπός, έκαναν τα πάντα για να αλληλοεξοντωθούν. Ενδεχομένως να υπήρχε και ένα ζήτημα που να αφορούσε την υστεροφημία και την διαδοχή της οικογένειας. Ο Πίεχ ήθελε να αφήσει τη θέση στην γυναίκα του. Και το όνομα του Βίντερνκορν είχε αρχίσει να ταυτίζεται περισσότερο με την αυτοκινητοβιομηχανία, κάτι που τους ενοχλούσε. Μέχρι σήμερα πάντως δεν έχει διατυπωθεί από επίσημα χείλη τι συνέβη τον Απρίλιο. Ενδεχομένως όμως το σκάνδαλο να είναι η θρυαλλίδα που θα βγάλει πολλά από τα ενδοεταιρικά άπλυτα στην φόρα.

Σε κάθε περίπτωση πάντως η νίκη του Βίντερκορν ήταν πύρρειος. Δεν πρέπει να ξεχνά κανείς όχι μονο το ιστορικό και συμβολικό βάρος της Volkswagen αλλά και το γεγονός ότι εργάζονται γι’ αυτην περίπου 600.000 άνθρωποι. Εφημερίδες όπως οι NYT δημοσιεύουν τοποθετήσεις ότι επλήγει ανεπανόρθωτα το ήθος της Γερμανίας αλλά και η δυνατότητά της να ηγείται δια του παραδείγματος. Πως μπορεί να εγκαλεί λ.χ. την Ελλάδα να είναι συνεπής στις υποχρεώσεις της, την στιγμή που συνέβη κάτι τέτοιο στην μεγαλύτερη εταιρεία της χώρας. Οσο για τον Βίντερκορν μπορεί να έχασε την παχυλή αμοιβή των σχεδόν 16 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο. Ομως με την παραίτησή του θα εισπράξει από τη Volkswagen 28,5 εκατ. ευρώ, ενώ δικαιούται λόγω πρόωρης λήξης της εργασίας του να ζητήσει και 3 εκατ. ευρώ επιπλέον. Βέβαια μπορεί ο τραπεζικός του λογαριασμός να είναι γεμάτος αλλα ο ίδιος αντιλήφθηκε τι θα πει να αλλάζει η ζωή σου μέσα σε μια βραδιά.

Ακολουθήστε το News24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα