Σε ποιες υπηρεσίες του δημοσίου έβαλαν “μηδέν” οι πολίτες και η “κρυφή ατζέντα” της κυβέρνησης
Διαβάζεται σε 6'
Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης δημοσίων υπηρεσιών από τους πολίτες και της αξιολόγησης δημοσίων υπαλλήλων. Στην αναθεώρηση του άρθρου 103 για άρση της μονιμότητας στο δημόσιο επέμεινε ο Μητσοτάκης
- 04 Ιουνίου 2025 12:54
Και την αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών από τους πολίτες αξιοποιεί το Μαξίμου ώστε να πείσει την κοινή γνώμη για την άρση της μονιμότητας στο δημόσιο.
Μετά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης δημοσίων υπηρεσιών από τους πολίτες, καθώς και της εσωτερικής αξιολόγησης δημοσίων υπαλλήλων για το 2024, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επέμεινε στην αναθεώρηση του άρθρου 103 του Συντάγματος.
Διαβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει “τιμωρητική διάθεση”. Αλλά υποστήριξε ότι η αξιολόγηση πρέπει να συνδέεται και με τη δυνατότητα απολύσεων όχι μόνο για παράβαση καθήκοντος, αλλά και για ανεπάρκεια. Ενώ αμφισβήτησε εμμέσως πλην σαφώς πόσο μεγάλο είναι το ποσοστό των ικανών και εργατικών δημοσίων υπαλλήλων.
Τα στοιχεία της αξιολόγησης των υπηρεσιών του δημοσίου από τους πολίτες πάντως δείχνουν τις αδυναμίες της ίδιας της κυβέρνησης, καθώς πρωταθλητής σε αρνητικές κρίσεις είναι το κτηματολόγιο, όπου ο ίδιος ο πρωθυπουργός παραδέχθηκε καθυστερήσεις.
Αρνητικά βαθμολογούν οι πολίτες και ευλόγως τη γραφειοκρατία στην έκδοση αδειών διαμονής εποχιακών αλλοδαπών εργατών. Ενώ χαμηλό βαθμό παίρνουν και οι τοπικές υπηρεσίες δόμησης, ιδίως σε περιοχές όπου έχουν αποκαλυφθεί κυκλώματα, με τον κ.Μητσοτάκη να προαναγγέλει δραστική παρέμβαση στον τρόπο έκδοσης αδειών δόμησης, καθώς όπως είπε: “Το σύστημα αυτό έχει φτάσει στα όρια του και πρέπει να αναμορφωθεί δραστικά”.
Ο πρωθυπουργός επέλεξε πάντως να κρατήσει κυρίως τη θετική αξιολόγηση του gov.gr από τους πολίτες και να εστιάσει στην αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, με το βλέμμα σε απολύσεις στο δημόσιο.
Επίθεση στους δημόσιους υπαλλήλους
“Ναι πράγματι κάτι αλλάζει στο δημόσιο, όμως πρέπει να γίνει πολύ δουλειά και υπάρχουν ακόμη εμπόδια που χτίστηκαν επί δεκαετίες”, υποστήριξε ο κ.Μητσοτάκης. Δήλωσε ότι στον πυρήνα της προσπάθειας για ένα σύγχρονο κράτος με αξιοκρατία και στοχοθεσία είναι η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων.
“Ό,τι δε μετριέται δεν μπορεί να αξιολογηθεί. Αυτό είναι το σημείο αναφοράς όλων των πρωτοβουλιών μας”, δήλωσε στη συνέχεια ο πρωθυπουργός. Υποστήριξε μάλιστα ότι: “Οσοι αρνούνται την μέτρηση και την αξιολόγηση αρνούνται να λογοδοτήσουν στους πολίτες και ζητούν να μην ελέγχονται για τα πεπραγμένα τους”. Και πρόσθεσε ότι: “Το κράτος οφείλει στην υπηρεσία του πολίτη και όχι του υπαλλήλου”.
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στη θητεία του στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Κατηγόρησε την προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πως δεν εφάρμοζε ουσιαστικά αξιολόγηση στο δημόσιο.
Επικαλέστηκε ότι με τον παλιό νόμο 97 στους 100 δημόσιους υπαλλήλους κρίνονταν ως άριστοι ή πολύ επαρκείς και υποστήριξε ότι: “Ουσιαστικά δεν υπήρχε αξιολόγηση, μόνο μία γραφειοκρατική διαδικασία για τα μάτια του κόσμου”.
Υπογράμμισε μάλιστα την αξιοποίηση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης στην αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων. Ανέφερε ότι αρχικά στην αξιολόγηση 54.000 δημόσιοι υπάλληλοι κρίθηκαν ως άριστοι, όταν όμως έγινε επεξεργασία των κρίσεων των προϊσταμένων τους με εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης κρίθηκε ότι δεν ήταν επαρκώς τεκμηριωμένες. “Τελικά οι δημόσιοι υπάλληλοι υψηλής απόδοσης μειώθηκαν σε 15.000 δηλαδή στο 9% του συνόλου. Αυτό μου φαίνεται πιο λογικό ποσοστό” σχολίασε ο κ. Μητσοτάκης.
Η αξιολόγηση ως “κερκόπορτα” για απολύσεις στο δημόσιο
Ανέφερε ότι 1.390 δημόσιοι υπάλληλοι κρίθηκαν ως χαμηλής απόδοσης. Όμως σημείωσε ότι σήμερα απολύσεις στο δημόσιο γίνονται αλλά για παράβαση καθήκοντος, “όχι επειδή συστηματικά και επίμονα και θα έλεγα προκλητικά απέδιδαν πολύ κάτω από το μέσο όρο”.
Ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι: “Αυτός ο βασικός σκοπός για τον οποίο θέλουμε να θέσουμε στο δημόσιο διάλογο την αναθεώρηση του άρθρου 103 του Συντάγματος. Όχι με τιμωρητική διάθεση, αλλά για να συνδέσουμε την αξιολόγηση με την επιβράβευση και στις ακραίες περιπτώσεις τη δυνατότητα του κράτους να απομακρύνει από δημόσιο τον υπάλληλο”.
Σημειωτέον ότι σύμφωνα με πληροφορίες, σε δεύτερη φάση η κυβέρνηση θέλει να εντάξει στο σύστημα αξιολόγησης των υπηρεσιών του δημοσίου από τους πολίτες και τα σχολεία. Με προφανή στόχο να αιτιολογήσει μία νέα επίθεση στους εκπαιδευτικούς, που εκφράζουν ενστάσεις για τη σημερινή μέθοδο ποσοτικής αξιολόγησης μίας ποιοτικής και δυναμικής διαδικασίας όπως η εκπαίδευση. Αλλά και για το γεγονός ότι κρίνονται ανεξάρτητα από τις ελλείψεις και την πραγματική κατάσταση στα σχολεία της χώρας.
Επί του παρόντος ο κ. Μητσοτάκης προανήγγειλε ότι θα ξεκινήσει σύντομα ξεχωριστό σύστημα αξιολόγησης των υπηρεσιών υγείας όχι γενικά από τους πολίτες αλλά από τους χρήστες των υπηρεσιών αυτών. Δηλαδή ένας πολίτης βγαίνοντας από το νοσοκομείο θα καλείται να αξιολογήσει το ΕΣΥ.
Οι βαθμολογίες των πολιτών στις δημόσιες υπηρεσίες
Όπως ανέφερε ο υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, στην αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών συμμετείχαν σχεδόν 65 χιλιάδες πολίτες. Η έρευνα ήταν ανοιχτή για 26 ημέρες το Μάιο. Συμμετείχαν συνολικά 184 δήμοι και για προφανείς λόγους τις περισσότερες απαντήσεις έδωσαν δημότες της Αθήνας και συγκεκριμένα σχεδόν 5.000. Ακολουθεί η Θεσσαλονίκη με 2.809 απαντήσεις και τρίτο το Ηράκλειο Κρήτης με 1.666 απαντήσεις.
Λόγω της ψηφιακής μορφής της έρευνας το ηλικιακό προφίλ των συμμετεχόντων δεν είναι πάντως αντιπροσωπευτικό του συνόλου των χρηστών των υπό αξιολόγηση υπηρεσιών. Διότι υπεραντιπροσωπεύονται σε αυτή τη μεγάλη έρευνα οι ηλικίες από 35 έως 64 ετών.
Οι συμμετέχοντες ενδιαφέρθηκαν κυρίως για υπηρεσίες της αυτοδιοίκησης (πεζοδρόμια, καθαριότητα, ηλεκτροφωτισμός). Την υψηλότερη βαθμολογία έλαβε η ΑΑΔΕ. Τη χαμηλότερη οι διευθύνσεις αλλοδαπών.
Από τις τέσσερις ψηφιακές υπηρεσίες του δημοσίου, βαθμό 7,5 κατά μέσο όρο πήρε η ΑΑΔΕ, 6,1 το Εθνικό Κτηματολόγιο, 8,5 η Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση και 7,6 το myHealth.
Ο μέσος όρος βαθμολογίας του ΕΦΚΑ στο 5,3, της Υπηρεσίας Απασχόλησης στο 5,6, του Εθνικού Κτηματολογίου στο 4,9, των Διευθύνσεων Αλλοδαπών στο 4,4 και ειδικά σε Αττική και Θεσσαλονίκη για τα μέσα μεταφοράς στο 5.
Ο κ.Λιβάνιος σημείωσε ότι σε περιοχές με καθυστερήσεις ή εκκρεμότητες στην κτηματογράφηση όπως η ανατολική Αττική αυτό αποτυπώνεται στη βαθμολογία. Ενώ οι χαμηλότερες βαθμολογίες σε διευθύνσεις αλλοδαπών παρατηρούνται σε περιοχές αγροτικές και τουριστικές, με ανάγκες σε εποχιακό προσωπικό, όπως η Ηλεία και τα Δωδεκάνησα.
Οι υπηρεσίες του Gov.gr συγκέντρωσαν πολύ υψηλές βαθμολογίες. Για παράδειγμα με βαθμό 9 κατά μέσο όρο αξιολογήθηκε η ψηφιακή υπεύθυνη δήλωση, και με 8,8 το ψηφιακό ποινικό μητρώο.