Συμβουλές για την κατασκευή ενός “κοινής αποδοχής” προγράμματος με τα παιδιά μας

Συμβουλές για την κατασκευή ενός “κοινής αποδοχής” προγράμματος με τα παιδιά μας
Οικογένεια Shutterstock

Τα παιδιά έχουν ανάγκη από επικοινωνία, συμμετοχή και διάλογο και όχι από έτοιμες ιδέες και λύσεις, όσο μικρά κι αν είναι. Χρειάζεται μόνο να αφιερώσετε λίγο χρόνο.

Πολλές φορές, δεν έχει σημασία μόνο τι προτείνετε σε ένα παιδί-ή στο παιδί σας αντίστοιχα- αλλά ο τρόπος με τον οποίο το προτείνετε. Τα παιδιά έχουν ανάγκη από φαντασία και μαγεία προκειμένου να συνεργαστούν. Αξίζει επομένως να οργανώσετε ένα πρόγραμμα από κοινού μαζί τους, στο οποίο θα τα προσκαλέσετε να έχουν και εκείνα ενεργή συμμετοχή. Τα παιδιά έχουν ανάγκη από επικοινωνία, συμμετοχή και διάλογο και όχι από έτοιμες ιδέες και λύσεις, όσο μικρά κι αν είναι. Χρειάζεται μόνο να αφιερώσετε λίγο χρόνο για να συγκατασκευάσετε με τα παιδιά σας, τον δικό σας κώδικα επικοινωνίας.

Μπορείτε αρχικά απλά να δώσετε λίγο χρόνο στα παιδιά σας για να ετοιμάσουν μία λίστα με τα πράγματα που τους αρέσουν γενικά και στη συνέχεια ζητήστε επίσης από τα παιδιά σας να καταγράψουν σε ένα άλλο χαρτί ή αν έχετε ακόμη καλύτερα σε ένα χρωματιστό χαρτόνι μια ακόμη λίστα με ιδέες για δραστηριότητες που θα ήθελαν να κάνουν μόνα τους μέσα στο σπίτι και εάν συνεχεία μαζί σας ή/και με όλη την οικογένεια.

Προσοχή: Στην αρχή, μην τα βοηθήσετε με παραδείγματα δικά σας προκειμένου να αξιολογήσετε και την ικανότητά τους για πρωτοβουλία!

Tip: Τα παιδιά χρειάζονται πολλές φορές παραδείγματα προκειμένου να μπορέσουν να ενεργοποιήσουν την φαντασία τους. Βοηθήστε τα και εσείς, αφού πρώτα έχουν κάνει μόνα τους την προσπάθειά τους, να “ξεκλειδώσουν” δίνοντάς τους μερικά παραδείγματα.

Παρακάτω είναι μια λίστα με μερικές προτάσεις που ίσως σας φανούν χρήσιμες:

-Να μιλήσουν με τους φίλους τους ή αγαπημένους συγγενείς μέσω βιντεοκλήσης

-Να μάθουν να χορεύουν βλέποντας videos στο youtube

-Να κάνουν εξάσκηση σωματικών/κινητικών δεξιοτήτων είτε μέσω youtube είτε με δικές σας οδηγίες

-Να τακτοποιήσουν το δωμάτιό τους, τις ντουλάπες τους και τα συρτάρια τους

-Να αλλάξουν διακόσμηση στο δωμάτιό

-Να μάθουν κάποια ξένη γλώσσα μέσα από παιχνίδια. Υπάρχουν πάρα πολλές εφαρμογές για το κινητό, το tablet ή τον υπολογιστή σας που μπορείτε να αξιοποιήσετε για αυτό, όπως για παράδειγμα το Duolingo

-Nα γράψουν το δικό τους παραμύθι και να το ζωγραφίσουν

-Να φτιάξουν κολάζ με τα αγαπημένα τους αντικείμενα ή φωτογραφίες από τα μέρη που θέλουν να επισκεφτούν ή τα αγαπημένα τους ρούχα ή τραγουδιστές και ηθοποιούς

-Να μαγειρέψετε μαζί ή να φτιάξετε ένα γλυκό

-Να παίξετε ένα επιτραπέζιο κάθε μέρα (ή το ίδιο κάθε μέρα αν τους αρέσει πολύ)

-Να κατασκευάσετε ένα παζλ

-Να παίξουν το αγαπημένο τους βιντεοπαιχνίδι. Μην τους το αρνηθείτε, αλλά φροντίστε να υπάρχουν καθημερινά όρια

-Να δουν ταινίες, σειρές ή παιδικά. Ακόμα κι αν θέλουν να βλέπουν συνέχεια τα ίδια και τα ίδια

Όσο τα παιδιά ετοιμάζουν τις ιδέες τους, φτιάξτε κι εσείς τις δικές σας αντίστοιχες λίστες. Φροντίστε, εκτός φυσικά από όσα θα θέλατε εσείς οι ίδιοι να συμπεριλάβετε, να καταγράψετε και αρκετές ιδέες που ξέρετε πως θα αρέσουν στα παιδιά σας και θα τις έχουν συμπεριλάβει και εκείνα στις δικές τους προτάσεις. Θα τα ξαφνιάσετε ευχάριστα, όταν δουν πόσα πράγματα που θεωρούσαν πως δεν θα “υποστηρίξετε”, έχετε στη λίστα σας για εκείνα και έτσι θα μπορέσετε να διαπραγματευτείτε καλύτερα, κάποια που δεν θα θέλουν ούτε να ακούσουν.

Όταν και οι δύο είστε έτοιμοι, παρουσιάστε τις λίστες μεταξύ σας και συγκρίνετέ τις. Ομαδοποιήστε τις προτάσεις και ξεκινήστε να διαμορφώνετε μαζί το πρόγραμμα και τις ζώνες της ημέρας (πρωινή, μεσημεριανή, απογευματινή, βραδινή) γεμίζοντάς κάθε ζώνη με τις δραστηριότητες που θα συμφωνήσετε.

Μπορείτε στο τέλος να γράψετε σε χαρτάκια (ή post-it) τις ιδέες σας και να φτιάξετε ένα μεγάλο χάρτη δραστηριοτήτων και κάθε μέρα να κολλάτε στην αντίστοιχη ζώνη τη δραστηριότητα του θα υπάρχει στο πρόγραμμα.

Tip: Φροντίστε οπωσδήποτε να υπάρχει μια ζώνη συζήτησης καθημερινά και να είναι γνωστό το θέμα από πριν ώστε τόσο τα παιδιά όσο κι εσείς να προετοιμαστείτε. Αξιοποιήστε αυτή τη ζώνη για να μάθετε καλύτερα τις σκέψεις των παιδιών σας. Εαν δυσκολεύονται να συζητήσουν προτείνετε τους η ζώνη συζήτησης να μην είναι με διάλογο αλλά ότι μπορούν να εκφράζουν αυτό που νιώθουν μέσα από ζωγραφική ή/και τραγούδια και εσείς να ψάχνετε να ανακαλύψετε τι είναι αυτό που μπορεί να σημαίνει για εκείνα.

Θέματα προς συζήτησης με τα παιδιά σας:

●Ποιά πράγματα, καταστάσεις και πρόσωπα μας κάνουν χαρούμενους ή/και λυπημένους αντίστοιχα.

●Αγαπημένες ταινίες που επιθυμούμε να βλέπουμε και τι συναισθήματα μας προκαλούν.

Εάν το παιδί σας επιθυμεί να βλέπετε ξανά και ξανά μία ταινία, μη τους το αρνηθείτε. Δείτε τη μαζί και συζητήστε για αυτήν. Προσπαθήστε να καταλάβετε την ανάγκη να την ξαναδούν. Να νιώσετε τι συναισθήματα τους γεννά ή ακόμα και να εξηγήσετε για ποιο λόγο είναι τόσο δημοφιλής στο δικό τους μυαλό.

●Τί είναι φιλία και να καταγράψετε ονόματα φίλων, καθώς και στοιχεία που αγαπούν ή δεν αγαπούν σε αυτούς.

●Τι επαγγέλματα υπάρχουν και ποια η ανάγκη της εργασίας. Τι θα ήθελαν να γίνουν όταν μεγαλώσουν και τι όχι.

Μπορείτε κάθε φορά που ολοκληρώνετε, τη ζώνη συζήτησης, να κάνετε μία ομαδική ζωγραφιά σχετική με το θέμα που μιλήσατε. Μέσα από αυτή την δραστηριότητα, θα γνωρίσετε καλύτερα τα παιδιά σας, καθώς και θα ανακαλύψετε πολλά στοιχεία για τον ψυχισμό τους. Ενδεχομένως, να μάθετε κάτι και για εσάς τους ίδιους ή/και να κατανοήσετε κάτι για τον κόσμο γύρω σας διαφορετικά.

Μην ξεχνάτε να ακούτε τον θυμό, την αγωνία ή και τις επαναλαμβανόμενες απορίες των παιδιών σας καθημερινά. Κάθε φορά που νιώθουν οργή, θυμό, φόβο, άγχος, αγωνία ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να ξεφύγουν από αυτά τα συναισθήματα είναι να τα λεκτικοποιήσουν και έπειτα να τα βοηθήσετε να τα αφαιρέσουν από πάνω τους, μετατρέποντάς τα σε δράση.

*Φραντζέσκα Καραγιάννη,

MSc Κλινική Ψυχολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα