Τσιμέντα Τιτάν: Γιατί είναι οι πρώτοι Έλληνες που βγήκαν για ψώνια στην Τουρκία

Τσιμέντα Τιτάν: Γιατί είναι οι πρώτοι Έλληνες που βγήκαν για ψώνια στην Τουρκία
Μονάδα παραγωγής της Adocim, θυγατρικής του Τιτάνα στην Τουρκία

Στην αγορά επιπλέον 25% στην τουρκική Adocim προχώρησε η Τιτάν. Ποια είναι η κατάσταση στις κατασκευές σήμερα στην Τουρκία

Όταν στις 17 Ιανουαρίου του 2008, δέκα και χρόνια πίσω, ο όμιλος Τσιμέντων Τιτάν ανακοίνωνε την συμμετοχή του στην κοινοπραξία της Adocim στην Τουρκία έναντι 90,5 εκατ. ευρώ, η κρίση στην Ελλάδα δεν είχε ξεσπάσει ακόμη. Είναι άγνωστο εάν η διοίκηση της ελληνικής εταιρείας θα προχωρούσε στην συγκεκριμένη κίνηση εάν είχαμε μπει σε μνημόνια όμως η επέκταση της στην Τουρκία την συγκεκριμένη στιγμή την δικαίωσε. Μιλάμε για την εποχή που η ισοτιμία στην τουρκική λίρα με τα ξένα νομίσματα είχε σε ένα βαθμό σταθεροποιηθεί. 

Μπορεί με την διεθνή του επέκταση από τις ΗΠΑ έως την Βραζιλία και από την Δυτική Ευρώπη έως την Αίγυπτο ο Τιτάνας να είχε περιορίσει τις ζημιές από την κατακόρυφη πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας αλλά και των δημοσίων έργων στην Ελλάδα, η γειτονική χώρα ήταν αυτή όμως που παρουσίασε τους υψηλότερους ρυθμούς κατανάλωσης οικοδομικών υλικών την συγκεκριμένη περίοδο.

Ακόμη και το πρώτο εξάμηνο του 2018 που είχαν αρχίσει να φαίνονται τα πρώτα σύννεφα πάνω από την Τουρκία η Adocim, στην οποία ο Τιτάνας έως και χθες συμμετείχε με ποσοστό 50%, έδειχνε να παραμένει αλώβητη. Παρά την διολίσθηση της λίρας κατά 26%, την συγκεκριμένη περίοδο, τα αποτελέσματα της εταιρείας παρέμειναν στα περσινά επίπεδα. Εδώ θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι στην Τουρκία κατά την τελευταία δεκαετία επικρατούσε ένας κατασκευαστικός οργασμός τόσο σε επίπεδο δημοσίων έργων (το μεγαλύτερο αεροδρόμιο στον κόσμο, υποθαλλάσιες σήραγγες κ.α.) όσο και στην δημιουργία κατοικιών και γραφείων.

Για το δεύτερο μισό του χρόνου ο Τιτάνας κρατάει μικρό καλάθι για την συμμετοχή του στην Τουρκία καθώς όπως ανέφερε στην έκθεση για του πριν από μερικές εβδομάδες «η δυσμενής εξέλιξη των μακροοικονομικών μεγεθών (πληθωρισμός, επιτόκια, συναλλαγματική ισοτιμία) σε συνδυασμό με την πίεση στο τραπεζικό σύστημα εκτιμάται ότι θα επηρεάσουν έντονα τον κατασκευαστικό κλάδο και τις επιδόσεις της Adocim», τόνιζε όμως ότι η τουρκική εταιρεία «είναι προετοιμασμένη ώστε να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις νέες προκλήσεις».

Η κίνηση του να ανακοινώσει χθες την αύξηση του ποσοστού του από 50% σε 75% στην Adocim δείχνει ότι προσπαθεί να προστατέψει την επένδυση του κοιτώντας μακροπρόθεσμα. Σε μία περίοδο που ο κατασκευαστικός κλάδος στην Τουρκία θυμίζει Σιβιρία Γενάρη μήνα και αρκετές εταιρείες του κλάδου θα “σκάνε” η μία μετά την άλλη, η Adocim από τα μεγέθη της δείχνει να είναι ένα πολύ “μαζεμένο μαγαζί”. Το 2017 πραγματοποίησε πωλήσεις ύψους 57 εκατ. ευρώ με EBITDA στα 10,8 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 1 εκατ. ευρώ.

«Πάγωσαν» οι κατασκευές στην Τουρκία

Σύμφωνα με δηλώσεις που έκαναν στον Gurdian στελέχη της αγοράς ακινήτων από την Κωνσταντινούπολη οι κατασκευές οικιστικού χαρακτήρα έχουν παγώσει στο 100%. Ουρανοξύστες που μπορεί να βρίσκονταν ένα βήμα πριν από την ολοκλήρωση τους παραμένουν ημιτελείς είτε χωρίς τζάμια είτε χωρίς επίπλωση.

Ο κύριος λόγος είναι ότι οι πληρωμές σε υλικά πραγματοποιούνται σε δολάρια και η κατάρρευση της τουρκικής λίρας έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στους εργολάβους. Εδώ αξίζει να αναφερθεί ότι τα τελευταία χρόνια ο κατασκευαστικός τομέας συνέβαλε κατά 20% στο ΑΕΠ της Τουρκίας. Σχεδόν όλα τα μεγάλα έργα που πραγματοποιήθηκαν στην γειτονική χώρα χρηματοδοτήθηκαν από δάνεια που δόθηκαν σε δολάρια.

Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί το Istanbul Sapphire, ένα από τα υψηλότερα κτήρια στην Ευρώπη όταν ολοκληρώθηκε το 2011. Η κατασκευή του χρηματοδοτήθηκε με δάνεια που η αξία τους 164 εκατ. τουρκικών λιρών από τα οποία τα 154 εκατ. ήταν σε αμερικανικά δολάρια. Τα δάνεια αυτά σήμερα ανέρχονται σε 539 εκατ. ευρώ.

Τέλος ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα του τουρκικού κατασκευαστικού κλάδου είναι ότι στηρίζεται κυρίως σε εισαγωγές πρώτων υλών. Η χώρα είναι ο 9ος μεγαλύτερος εισαγωγέας σε χάλυβα δαπανώντας 8 δισ. δολάρια το 2016 και περίπου 9 δισ. το 2017 όταν άρχισε να επιταχύνεται η διολίσθηση της τουρκικής λίρας.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα