Οφειλόμενος έπαινος

Οφειλόμενος έπαινος
Νίκος Φίλης Eurokinissi

Στις ερημιές της οξυμένης προεκλογικής αντιπαράθεσης και της αδιάπτωτης κενολογίας, κάποιες δηλώσεις και θέσεις ξεχωρίζουν.

Να μια δήλωση πολιτικού που αγνοεί την αλφάβητο της κοινοτοπίας και υπενθυμίζει ένα λησμονημένο αυτονόητο. Εγινε από τον Νίκο Φίλη. Αποδίδουμε την ουσία της: Δεν χρειάζεται μιας μέρας τηλεκπαίδευση. Κλείστε τις οθόνες κι αφήστε τα παιδιά να χαρούν το χιόνι (παρακάτω ολόκληρη η δήλωση).

Δεν είναι βέβαιο πως θα αντιδρούσε συνολικά η αντιπολίτευση αν σε τέτοια δήλωση είχε προβεί η υπουργός Παιδείας. Δεν αποκλείεται κάποιοι επαγγελματίες του καταγγελτικού λόγου να είχαν εξαπολύσει μύδρους εναντίον της υπουργού και της κυβέρνησης.

Το βέβαιο είναι ότι το αξιακό φορτίο μας σχολής σκέψης που εκπροσωπεί η κυρία Κεραμέως-και εν γένει οι κυβερνώντες- δεν θα επέτρεπε ποτέ να δούν το φώς της δημοσιότητος απόψεις υψηλής ευαισθησίας σαν κι αυτές που εξέφρασε ο κ.Φίλης.

Δεν καλοπιάνει τα παιδιά ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν «εισηγείται» ασκήσεις χαλαρότητος στους μαθητές ούτε τον διακρίνει οιασδήποτε μορφής τεχνοφοβία, όπως έσπευσε να πεί ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Τα δυναστικά «πρέπει» μικρής ή μεγάλης εντάσεως έχει στόχο η δήλωση Φίλη. Αυτά που οδηγούν τους μαθητές σ΄ένα σκοτεινό τούνελ πολλαπλών υποχρεώσεων και καθιστούν την μαθησιακή διαδικασία δυσβάσταχτο άχθος.

Έναν κοινό τόπο, ένα λησμονημένο αυτονόητο υπενθύμισε εμμέσως ο πρώην υπουργός Παιδείας. Ότι τα παιδιά φορτώνονται υπέρμετρα με μαθήματα, φροντιστήρια, ξένες γλώσσες κ.α., με αποτέλεσμα να ζούν σε καθεστώς μόνιμης πρέσας : ελάχιστος χρόνος για παιχνίδι, για «άλλα διαβάσματα», για συναναστροφές και παρέες.

Η ανατατική αυτή δήλωση, ερμηνευόμενη διασταλτικά αλλά όχι αυθαίρετα, θα μπορούσε να συνιστά καίρια ,πολύπτυχη υπόμνηση προς τους γονείς. Πρώτον, ότι η τρομοκρατία του «πρέπει» δεν είναι ωφέλιμη ούτε αποδίδει.

Τα παιδιά είναι αξιοθαύμαστα εργαστήρια σκέψης, ικανά να συνδυάζουν το ωφέλιμο, την αναγκαία γνώση, με το τερπνό. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να συναισθανθούν την σημασία της ανάγκης για μάθηση, αλλά ταυτόχρονα να ξέρουν, να έχει καταστεί σαφές από τους γονείς, ότι οι επιλογές τους έχουν συνέπειες και τίμημα.

Ο δεύτερος λόγος αφορά την δυναστική επιμονή των γονέων για εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο ή την πίεση να ακολουθήσουν το επάγγελμα του πατέρα ή της μητέρας. Ολέθρια συμπεριφορά. Που οδηγεί σε σκολιές ατραπούς παιδιά με ταλέντο και κλίση για τέχνες και επαγγέλματα που δεν έχουν καμμία σχέση με τις επιλογές των γονέων τους.

Για κάποιους γονείς φαντάζει ονειδιστικό και ταπεινωτικό για τους ίδιους να σκέφτονται οτι τα παιδιά τους θέλουν να γίνουν υδραυλικοί, ξυλουργοί, αγιογράφοι, ηλεκτρολόγοι, γεωργοί, κομμωτές/τριες, ψυκτικοί, ηλεκτρονικοί κ.α.

Προτιμούν να ονειρεύονται και να πιέζουν ώστε τα παιδιά τους να πάρουν πτυχίο δικηγόρου, γιατρού κλπ, ακόμη κι αν αυτά δεν το επιθυμούν ή δεν έχουν τις σχετικές ικανότητες.

Τότε επιστρατεύεται το έσχατο: πανεπιστήμια του εξωτερικού. Που σημαίνει οικονομική αιμορραγία, πολύχρονες σπουδές και συνήθως μέτριες επιδόσεις ή εγκατάλειψη των σπουδών. Οι εξαιρέσεις υπαρκτές, φυσικά.

Η δήλωση Φίλη

Η στήλη διαφωνεί με ορισμένες απόψεις του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ τόσο για τα Πανεπιστήμια όσο και γενικώς. Ωστόσο η εν λόγω σπάνιας ευαισθησίας άποψή του διεκδικεί δάφνες μεστού, προοδευτικού λόγου και αξίζει να ακουστεί ευρύτερα και να διαδοθεί.

Ειδικά σήμερα που κυριαρχεί «η λοιμική της κενολογίας» και της εντυπωσιοθηρικής μικροπολιτικής, με ποικίλες αγριάδες και ανοησίες, η δήλωση αυτή ξεχωρίζει. Ιδού ολόκληρη:

«Το χιόνι είναι ευκαιρία για παιχνίδι και χαρά. Είναι μια πολύτιμη εμπειρία και γνώση. Την τηλεκπαίδευση, ακόμα και εκείνο το 24ωρο που θα χιονίσει στην Αθήνα, την επιβάλλουν αυτοί που γεννήθηκαν και έζησαν ως γέροι και μάλλον επιθυμούν το ίδιο για τα παιδιά μας.

Άλλο η καταφυγή στην τηλεκπαίδευση με συστηματικό τρόπο για λόγους ανωτέρας βίας και μεγάλο διάστημα, κι άλλο η πρόχειρη οργάνωσή της για μία δύο μέρες που διασπά και αποδιοργανώνει την εκπαιδευτική πράξη. Εξάλλου, να υπάρχει και λίγη σοβαρότητα: οι εκπαιδευτικοί είναι αδύνατον να προετοιμάσουν σε ένα απόγευμα πραγματικό μάθημα τηλεκπαίδευσης, που είναι τόσο διαφορετικό από το μάθημα της τάξης. Κι όμως, τους το επιβάλλει Κυριακή απόγευμα η υπουργός! Αποκλειστικά και μόνο για λόγους εντυπώσεων!

Σε πολλά ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα προβλέπεται μία εβδομάδα διακοπών μέσα στον Φεβρουάριο, ώστε, τα παιδιά να χαρούν τον χιονιά. Εδώ, ειδικά στα νότια, τον βιώνουμε σπάνια.

Γι’ αυτό παιδιά, εκπαιδευτικοί και γονείς σήμερα κλείνουν την οθόνη και χαίρονται το χιόνι! Με την απαραίτητη προσοχή. Και, φυσικά, να μην διανοηθεί το υπουργείο να επιβάλει καταγραφή απουσιών, όταν είναι γνωστό ότι πολλά σπίτια θα αντιμετωπίζουν δυσκολίες για σύνδεση με την τάξη»,

Η απάντηση Οικονόμου

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος θεώρησε σκόπιμο να σχολιάσει την δήλωση Φίλη. Για λόγους στοιχειώδους δεοντολογίας παραθέτουμε την απάντηση ως έχει:

«Η τεχνοφοβία, τα σύνδρομα, ωθούν τα στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε αυτές τις δηλώσεις.Το γεγονός ότι έχουμε φτάσει στο σημείο να ανταποκρινόμαστε άμεσα με την τηλεκπαίδευση είναι μια σημαντική κατάκτηση. Κανείς δεν ξέρει αν θα χρειαστεί να μείνουν εκπαιδευτικές μονάδες και άλλες μέρες κλειστές. Είναι κακή αυτή η διέξοδος; Δεν μπορεί να συνδυαστεί με την επιλογή να χαρούν τα παιδιά το χιόνι; Και σε αυτό το κομμάτι έχουμε δυο προσεγγίσεις που αναφέρονται σε άλλο σύμπαν. Από τη μια έχουμε μια προσέγγιση που αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες για να ανταποκρίνεται το κράτος σε αντιξοότητες και μια τάση τεχνοφοβική και χαλαρότητας κολλημένη σε παραστάσεις άλλων εποχών και άλλου αιώνα. Είναι πρόοδος για την χώρα να έχει εργαλεία και να ανταποκρίνεται ότι δεν μπορεί λόγω συνθηκών να ανταποκριθεί μέσω της τεχνολογίας».

ΥΓ: Ενας αιρετικός στοχαστής, ο Ιβάν Ιλιτς, είναι ο συγγραφέας του βιβλίου «Κοινωνία χωρίς σχολεία». Οσοι πιστοί…

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα