Ναυάγιο στην Πύλο: Τι δεν μας λέει το Λιμενικό

Διαβάζεται σε 5'
Ναυάγιο στην Πύλο: Τι δεν μας λέει το Λιμενικό
Διασωθέντες του πολύνεκρου ναυαγίου ανοικτά της Πύλου AP Photos/Thanassis Stavrakis

Αναπάντητα παραμένουν καίρια ερωτήματα για το ναυάγιο στην Πύλο και αφορούν τόσο τον χρόνο κινητοποίησης των ελληνικών Αρχών όσο και τις ενέργειες στις οποίες προχώρησε το Λιμενικό.

Σημαντικές ανακολουθίες φαίνεται να προκύπτουν από την επίσημη ενημέρωση του Λιμενικού Σώματος για το πολύνεκρο ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου. Οι αξιωματικοί που χειρίζονται την υπόθεση και ερωτώνται για τη σειρά των γεγονότων, παραπέμπουν όλοι στο δελτίο Τύπου που δημοσιεύθηκε το βράδυ της Τετάρτης, ωστόσο υπάρχουν ορισμένα κρίσιμα ερωτήματα.

Το πρώτο ερώτημα είναι ο χρόνος κινητοποίησης των ελληνικών Αρχών. Στο επίσημο δελτίο Τύπου σημειώνεται ότι το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης του Λιμενικού Σώματος ενημερώθηκε για το αλιευτικό σκάφος στις 11:00 το πρωί της Τρίτης από τις ιταλικές Αρχές έπειτα από κλήση ακτιβίστριας ΜΚΟ και ότι στη συνέχεια έπρεπε να γίνει επαλήθευση της πληροφορίας. Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, το ελικόπτερο του Λιμενικού απογειώθηκε στις 13:50 από τη Μυτιλήνη με σκοπό να μεταβεί στο σημείο της τραγωδίας, δηλαδή στην άλλη άκρη της Ελλάδας. Η επαλήθευση, όμως, φαίνεται πως καθυστέρησε αρκετά, παρότι, εκτός από τις ιταλικές Αρχές, υπήρξε στο μεταξύ και δεύτερη επίσημη ενημέρωση, αυτήν τη φορά από τη Frontex. Πιο ειδικά, σε ανακοίνωση του ευρωπαϊκού οργανισμού αφέρεται ότι το αεροσκάφος της Frontex είχε εντοπίσει το αλιευτικό σκάφος στις 9:47 UTC (στις 12:47 ελληνική ώρα) και ότι αμέσως ενημερώθηκαν οι ελληνικές και ιταλικές Αρχές.

Το δεύτερο κρίσιμο ερώτημα είναι γιατί το Λιμενικό δεν παρείχε βοήθεια στους μετανάστες πριν το σκάφος βυθιστεί. Η επίσημη απάντηση είναι: «Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα». Υπήρχε περίπτωση οι διακινητές να ζητούσαν βοήθεια, εφόσον ήταν επόμενο ότι θα συλληφθούν; Αν το πλοίο μετέφερε ναρκωτικά, το Λιμενικό θα το άφηνε να συνεχίσει προς την Ιταλία; Έπρεπε το Λιμενικό να παρέμβει για τη διάσωση των επιβατών, εφόσον το σκάφος βρισκόταν καταφανώς σε κίνδυνο; Ειδικοί λένε πως ήταν υποχρεωμένο να το κάνει.

Την ίδια στιγμή, αποκαλύπτεται ότι υπήρξε ενημέρωση πως το σκάφος βρισκόταν σε κίνδυνο. Το Solomon δημοσίευσε ηλεκτρονικά μηνύματα της οργάνωσης Watch the Med — Alarm Phone προς τις ελληνικές αρχές. Σε ένα από αυτά σημειώνεται ότι στο σκάφος επιβαίνουν 750 άτομα, ανάμεσά τους πολλές γυναίκες και παιδιά, και υποδεικνύεται ένας τηλεφωνικός αριθμός για επικοινωνία με τους ίδιους τους επιβαίνοντες. «Ζητούν επειγόντως βοήθεια», αναφέρει το ίδιο μήνυμα.

Το τρίτο και πλέον σημαντικό ερώτημα είναι αν το Λιμενικό ρυμούλκησε ή όχι το αλιευτικό σκάφος. Στην επίσημη ενημέρωση δεν αναφέρεται κάτι τέτοιο, αντίθετα σημειώνεται ότι παρέμενε σε απόσταση και παρατηρούσε διακριτικά. «Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα». Τα πράγματα, όμως, φαίνεται πώς δεν είναι ακριβώς έτσι.

Στο αποκλειστικό βίντεο που δημοσίευσε την Πέμπτη το NEWS24/7, διασωθέντες που μίλησαν στον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα, λένε ότι το Λιμενικό έδεσε με σχοινί και επιχείρησε να ρυμουλκήσει το σκάφος, το οποίο άρχισε να ταλαντεύεται.

Τη ρυμούλκηση, που αρνούνται με κάθε τρόπο οι ελληνικές Αρχές, επιβεβαίωσε στέλεχος του Λιμενικού που μίλησε στην «Καθημερινή»: «Οι άνδρες του Λιμενικού μάλιστα χρησιμοποίησαν ένα σχοινί προκειμένου, όπως αναφέρουν, να προσδέσουν στο αλιευτικό και να ελέγξουν τις συνθήκες που επικρατούσαν στο εσωτερικό του. Ορισμένοι από τους επιβαίνοντες, ωστόσο, που συνέχιζαν να αντιδρούν στην προοπτική μεταφοράς τους στην Ελλάδα αντί της Ιταλίας φέρονται να έλυσαν το σχοινί προκειμένου να συνεχίσουν την πορεία τους με ρότα προς βορρά», σημειώνεται. Αυτό φέρεται να συνέβη πριν τις 11 τη νύχτα, ώρα που συμπίπτει με τον κατάπλου του σκάφους του Λιμενικού κοντά στο αλιευτικό, σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση.

Για ρυμούλκηση του σκάφους μίλησε στην ΕΡΤ και ο δημοτικός σύμβουλος Καλαμάτας, Τάσος Πολυχρονόπουλος, μεταφέροντας τη μαρτυρία ενός επιζώντα: «Τους έδεσε με κάποιο σχοινί το σκάφος του Λιμενικού και προσπάθησε να τους ρυμουλκήσει προς τα αριστερά. Για άγνωστο λόγο το σκάφος πήρε δεξιά κλίση και αιφνιδίως βυθίστηκε», είπε.

Επιχειρήθηκε ρυμούλκηση του σκάφους από το Λιμενικό; Αν ναι, δεν έπρεπε να υπάρχουν και άλλα σκάφη προς υποστήριξη; Κι επιπλέον, αν η ρυμούλκηση πράγματι επιχειρήθηκε, ο στόχος ήταν το αλιευτικό να μεταφερθεί προς τις ελληνικές ακτές ή προς τα ανοιχτά;

Όλα τα παραπάνω στοιχεία που έρχονται στη δημοσιότητα όσο περνούν οι ώρες, δίνουν μία νέα τροπή στην τραγωδία, την οποία καλείται τώρα να φωτίσει η ανακρίτρια Καλαμάτας, στα χέρια της οποίας βρίσκεται η δικογραφία.

Update: Το μεσημέρι της Παρασκευής το Λιμενικό παραδέχτηκε για πρώτη φορά ότι το περιπολικό σκάφος που βρέθηκε στο σημείο έριξε ένα σχοινί προς το αλιευτικό, το οποίο όμως, όπως σημειώνεται, δεν χρησιμοποιήθηκε για ρυμούλκηση, αλλά ήταν ένας «μικρός κάβος» για να «διαπιστωθεί η υφιστάμενη κατάσταση του σκάφους και των επιβαινόντων». Το παραπάνω στοιχείο δεν υπήρχε σε καμία από τις προηγούμενες ενημερώσεις, αντίθετα υπήρχε η διαβεβαίωση σε κάθε τόνο ότι το σκάφος του Λιμενικού «παρέμενε σε απόσταση και παρατηρούσε διακριτικά».

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα