Υποβρύχιο Titan: Οι 8 παράγοντες που οδήγησαν στο δυστύχημα με τους πέντε νεκρούς
Διαβάζεται σε 7'
Έκθεση της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ που δημοσιεύτηκε σήμερα απαριθμεί τους παράγοντες που προκάλεσαν το δυστύχημα με τους πέντε νεκρούς του υποβρυχίου Titan το 2023.
- 05 Αυγούστου 2025 15:55
Η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ (USCG) αφιέρωσε δύο χρόνια για να διερευνήσει την καταστροφή του υποβρυχίου Titan της εταιρείας OceanGate το 2023, που οδήγησε σε πέντε θανάτους.
Ήταν μια μακρά και περίπλοκη έρευνα, με την έκθεση της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ να δημοσιεύεται σήμερα και να απαριθμεί τους οκτώ παράγοντες που προκάλεσαν το δυστύχημα.
Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούνιο του 2023, το υποβρύχιο της OceanGate κατέρρευσε περίπου 90 λεπτά μετά την κατάβασή του προς τα συντρίμμια του Τιτανικού στον Ατλαντικό Ωκεανό.
Οι πέντε επιβάτες του σκάφους σκοτώθηκαν – ανάμεσά τους τρεις επιβάτες που πλήρωσαν για τη βόλτα, ο διευθύνων σύμβουλος της OceanGate και πιλότος του υποβρυχίου Stockton Rush, και ο συγκυβερνήτης.
Οι 8 παράγοντες που οδήγησαν στην φονική κατάρρευση του Titan
Ορισμένα στοιχεία σχετικά με τους κύριους παράγοντες που καταγράφηκαν στην αναφορά για την κατάρρευση του υποβρυχίου είναι τα εξής:
- Η σχεδίαση και οι διαδικασίες δοκιμών της OceanGate για το υποβρύχιο δεν έλαβαν υπόψη τις “βασικές αρχές μηχανικής” που απαιτούνται για ένα “εκ φύσεως επικίνδυνο περιβάλλον.”
- Η OceanGate δεν πραγματοποίησε ανάλυση για να κατανοήσει τον αναμενόμενο κύκλο ζωής του υποβρυχίου.
- Η εταιρεία εξαρτήθηκε υπερβολικά από ένα σύστημα παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο της κατάστασης του υποβρυχίου και απέτυχε να αναλύσει ουσιαστικά τα δεδομένα.
- Η συνεχιζόμενη χρήση του Titan από την OceanGate, παρά μια σειρά περιστατικών που υπονόμευσαν την ασφάλεια του υποβρυχίου χωρίς κατάλληλη εκτίμηση αυτών, συνέβαλε στην κατάρρευση.
- Η κατασκευή του υποβρυχίου από ανθρακονήματα οδήγησε σε αδυναμίες που εξασθένησαν την δομική του ακεραιότητα.
- Η OceanGate απέτυχε να πραγματοποιήσει λεπτομερείς έρευνες μετά τα περιστατικά που είχαν συμβεί.
- Η εταιρεία είχε “τοξικό εργασιακό περιβάλλον”, όπου οι απολύσεις υπαλλήλων χρησιμοποιούνταν για να τους αποτρέψουν από το να εκφράσουν ανησυχίες για την ασφάλεια.
- Η OceanGate απέτυχε να πραγματοποιήσει προληπτική συντήρηση στο κύτος του υποβρυχίου, ενώ δεν χρησιμοποιούνταν πριν την μοιραία αποστολή του 2023.
Η κατάρρευση του υποβρυχίου Titan προκλήθηκε από την απώλεια της δομικής ακεραιότητας του κύτους από ανθρακονήματα, οδηγώντας στον “άμεσο” θάνατο όλων των επιβατών, όπως γράφει η έρευνα της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ.
“Η απώλεια αυτής της δομικής ακεραιότητας, προκάλεσε την ξαφνική καταστροφική κατάρρευση του κύτους”, αναφέρει η αναφορά.
Οι επιβάτες του υποβρυχίου “εκτέθηκαν σε πίεση νερού περίπου 4.930 λίβρες ανά τετραγωνική ίντσα, με αποτέλεσμα τον άμεσο θάνατο όλων των πέντε επιβαινόντων”.
Η έκθεση αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι ο διευθύνων σύμβουλος της OceanGate, Stockton Rush, ο οποίος πέθανε εντός του υποβρυχίου, αγνόησε κρίσιμα δεδομένα πριν το περιστατικό, λόγω έλλειψης εποπτείας.
“Η έλλειψη εποπτείας από τρίτους και η απουσία έμπειρων υπαλλήλων της OceanGate κατά τις επιχειρήσεις του Titan το 2023, επέτρεψαν στον διευθύνοντα σύμβουλο της OceanGate να αγνοήσει πλήρως τις κρίσιμες επιθεωρήσεις, αναλύσεις δεδομένων και διαδικασίες προληπτικής συντήρησης, με αποτέλεσμα το καταστροφικό περιστατικό” αναφέρεται στην αναφορά.
Επίσης, αναφέρεται ότι στα χρόνια που προηγήθηκαν του περιστατικού, η OceanGate “εκμεταλλεύτηκε τις τακτικές εκφοβισμού, τις επιτρεπόμενες επιστημονικές επιχειρήσεις και τη θετική φήμη της εταιρείας για να αποφύγει τον κανονιστικό έλεγχο”.
Οι επιπλέον παράγοντες που προκάλεσαν το δυστύχημα
Πέρα από τους οκτώ βασικούς παράγοντες που οδήγησαν στην κατάρρευση, η αναφορά αναφέρει τέσσερις άλλους παράγοντες που συνέβαλαν στην καταστροφή:
- Η ασφαλιστική κουλτούρα και οι επιχειρησιακές πρακτικές της OceanGate ήταν “κρίσιμα ελαττωματικές” – με “προφανείς διαφορές μεταξύ των γραπτών πρωτοκόλλων ασφαλείας και των πραγματικών πρακτικών τους.”
- Ο διευθύνων σύμβουλος της OceanGate, Stockton Rush, παρουσίασε το Titan ως ακατάρριπτο, προκαλώντας “μια ψευδή αίσθηση ασφάλειας” για τους επιβάτες.
- Η ανώτατη ηγεσία της εταιρείας επέτρεψε μια κουλτούρα που έθετε τις οικονομικές ελλείψεις και τις προσδοκίες των πελατών πάνω από τις ευθύνες της.
- Η έλλειψη ολοκληρωμένων κανονισμών για την εποπτεία των υποβρυχίων με πλήρωμα.
Η αναφορά παρατηρεί, επίσης, ότι η OceanGate απέτυχε να ξεκινήσει έρευνα μετά από καταγγελία που έγινε το 2018. Αν αυτό είχε συμβεί, η πρώιμη παρέμβαση θα μπορούσε να είχε οδηγήσει την OceanGate είτε στην προσαρμογή στους κανονιστικούς απαιτούμενους όρους, είτε στην εγκατάλειψη των σχεδίων της για αποστολές στον Τιτανικό, αποφεύγοντας έτσι την κατάρρευση, σύμφωνα με την έκθεση.
Οι ευθύνες του CEO της OceanGate και πιλότου του Titan
Στο διπλό του ρόλο ως διευθύνων σύμβουλος της OceanGate και πιλότος του υποβρυχίου Titan, ο Stockton Rush «έδειξε αμέλεια που συνέβαλε στους θανάτους τεσσάρων ατόμων», καταλήγει η αναφορά.
Η έρευνα «εντόπισε στοιχεία για μια πιθανή ποινική παράβαση» και ο Rush «μπορεί να είχε υποστεί ποινική ευθύνη», προστίθεται στην αναφορά.
Εάν είχε επιβιώσει, η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ θα συνιστούσε να παραπεμφθεί ο Rush στο Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ «για να εξετάσουν αν θα προχωρήσουν σε ξεχωριστή ποινική έρευνα», αναφέρεται.
Η απόφαση για το αν έχει διαπραχθεί κάποιο έγκλημα θα ήταν αρμοδιότητα του Υπουργείου Δικαιοσύνης και όχι της Ακτοφυλακής, σύμφωνα με την αναφορά.
Ωστόσο, μια ξεχωριστή έρευνα από το Υπουργείο Δικαιοσύνης «δεν θα πραγματοποιηθεί στην περίπτωση αυτή λόγω του θανάτου του κ. Rush».
Ποιοι ήταν οι πέντε νεκροί του Titan
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας υποβρυχίων, ένας Βρετανός δισεκατομμυριούχος εξερευνητής, ένας Γάλλος δύτης και ένας πατέρας με τον γιο του ήταν όλοι επιβάτες του υποβρυχίου Titan που καταστράφηκε τον Ιούνιο του 2023.
Ο Stockton Rush, 61 ετών, ήταν ο διευθύνων σύμβουλος της OceanGate, της εταιρείας που κατείχε το υποβρύχιο Titan.
Ήταν έμπειρος μηχανικός, ο οποίος είχε σχεδιάσει προηγουμένως ένα πειραματικό αεροσκάφος και είχε εργαστεί σε άλλες μικρές υποβρύχιες συσκευές.
Ο Βρετανός εξερευνητής Hamish Harding, 58 ετών, διηύθυνε την Action Aviation, μια εταιρεία πώλησης ιδιωτικών τζετ με έδρα το Ντουμπάι, και είχε ολοκληρώσει πολλές εξερευνητικές αποστολές.
Επισκέφθηκε τον Νότιο Πόλο αρκετές φορές – μία από αυτές μαζί με τον πρώην αστροναύτη Buzz Aldrin – και ταξίδεψε στο διάστημα το 2022 με την πτήση του Blue Origin.
Ο Βρετανός επιχειρηματίας Shahzada Dawood, 48 ετών, προερχόταν από μία από τις πλουσιότερες οικογένειες του Πακιστάν. Ταξίδευε με τον γιο του, Suleman, 19 ετών, φοιτητή στο Πανεπιστήμιο Strathclyde στη Γλασκώβη, όπου είχε ολοκληρώσει το πρώτο έτος της Σχολής Επιχειρήσεων του πανεπιστημίου.
Ο Dawood ζούσε με τη σύζυγό του, Christine, και το άλλο του παιδί, Alina, στο Surbiton, στο νοτιοδυτικό Λονδίνο. Η οικογένεια περνούσε ένα μήνα στον Καναδά πριν την κατάδυση.
Μαζί τους ήταν και ο Paul-Henry Nargeolet, 77 ετών, πρώην δύτης του Γαλλικού Ναυτικού.
Αποκαλούμενος “Κύριος Τιτανικός”, φημολογείται ότι πέρασε περισσότερο χρόνο στο ναυάγιο από οποιονδήποτε άλλον εξερευνητή και ήταν μέλος της πρώτης αποστολής που το επισκέφθηκε το 1987, μόλις δύο χρόνια μετά την ανακάλυψή του.