Νέα τάση οι αγορές με δόσεις χωρίς πιστωτική κάρτα

Νέα τάση οι αγορές με δόσεις χωρίς πιστωτική κάρτα
Διαδικτυακές αγορές iStock

Τι είναι το μοντέλο "αγόρασε τώρα, πλήρωσε αργότερα". Η είσοδος της Klarna στην ελληνική αγορά, οι προετοιμασίες από Skroutz και Public.

Η ανάπτυξη του fintech τομέα στις πληρωμές αλλά και η πραγματική ανάγκη εξυπηρέτησης καταναλωτών παγκοσμίως που δεν διαθέτουν δυνατότητα πίστωσης (ή ακόμη και δεν την επιθυμούν) δημιούργησε μια νέα μέθοδο πληρωμών με δόσεις μέσω χρεωστικών καρτών.

Το Buy Now, Pay Later (αγόρασε τώρα, πλήρωσε αργότερα) αποτελεί τη νέα τάση τόσο σε ότι αφορά τις αγορές σε ηλεκτρονικά καταστήματα, αλλά και στο φυσικό δίκτυο και ξεκίνησε να κερδίζει έδαφος κατ’αρχάς ανάμεσα στους καταναλωτές της γενιάς Ζ. H ΜcKinsey έχει ήδη επισημάνει ότι αυτή η γενιά αλλάζει το μέλλον της κατανάλωσης, αφού επηρεάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό τόσο τους millenials όσο και τη γενιά X ως προς το τι αγοράζουν και με ποιο τρόπο αγοράζουν. Στις ΗΠΑ μόνο, ο αριθμός των καταναλωτών που χρησιμοποιούν το μοντέλο BNPL αυξάνεται κατά 300% κάθε χρόνο από το 2018.

Το μοντέλο του BNPL βασίζεται σε άτοκες δόσεις πληρωμών αγαθών και υπηρεσιών μέσω χρεωστικής κάρτας, παρέχοντας κατ’αρχάς αμεσότερη εξυπηρέτηση και παράκαμψη διαδικασιών. Παράλληλα εκτιμάται πως περιορίζεται ο υπέρμετρος δανεισμός, οι χρεώσεις (εφόσον ο καταναλωτής είναι συνεπής) αλλά και τονώνεται ο τζίρος των εμπόρων που αποκτούν πρόσβαση σε ένα μέρος των διαθεσίμων που έως πρότινος δεν μπορούσαν να «συναντήσουν».

Έτσι, αν έως πρότινος ο καταναλωτής έπρεπε να διαθέτει πιστωτική κάρτα ή πρόγραμμα άτοκων δόσεων (στην ουσία δάνειο με επιβάρυνση επιτοκίου) και άρα να περάσει τη διαδικασία πιστοποίησης της οικονομικής του κατάστασης με κατάθεση εγγράφων (φορολογική δήλωση, βεβαίωση αποδοχών κτλ) και να αναμένει τις εγκρίσεις, τώρα διαθέτει μια νέα δυνατότητα. Η καινοτομία της νέας υπηρεσίας βασίζεται στη χρήση της ανοιχτής τραπεζικής (open banking) για την αξιολόγηση του καταναλωτή τη στιγμή που εκείνος πραγματοποιεί μια αγορά online ή σε φυσικό κατάστημα, διασφαλίζοντας την άμεση έγκριση της συναλλαγής χωρίς καθυστερήσεις.

Σημειώνεται δε ότι ο κυρίαρχος τρόπος πληρωμών στην Ελλάδα είναι η χρεωστική κάρτα καθώς μέσα στην οικονομική κρίση συρρικνώθηκε ο αριθμός των πιστωτικών καρτών (από 6 εκατομμύρια σε περίπου 2,5 εκατομμύρια) ενώ η έκδοση νέων πιστωτικών καρτών παραμένει χαμηλή, με τα στοιχεία να δείχνουν πως σήμερα κυκλοφορούν λιγότερο από 3 εκατομμύρια πιστωτικών καρτών.

Ήδη τα μεγαλύτερα ξένα e-shops παρέχουν τη δυνατότητα πληρωμής με το μοντέλο του BNPL συνεργαζόμενα με αντίστοιχες Fintech εταιρείες, παρέχοντας τη δυνατότητα αποπληρωμής σε 3 ή 4 δόσεις. Έτσι, ο καταναλωτής χρεώνεται με την αγορά του άμεσα την πρώτη δόση και μηνιαίως αποπληρώνει το υπόλοιπο ποσό.

Στην Ελλάδα, ο σχεδιασμός υιοθέτησης του μοντέλου βρίσκεται στα σκαριά με τραπεζικά ιδρύματα αλλά και πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου να επενδύουν στη δημιουργία εφαρμογών. Η Skroutz ήδη από τα τέλη του 2021 έχει ανακοινώσει πως προετοιμάζει την είσοδο της στο μοντέλο του BNLP ενώ αντίστοιχη προετοιμασία κάνει του γκρουπ της Public, το οποίο διαθέτει πια το δικό του επενδυτικό fund για την υποστήριξη και Fintech υπηρεσιών.

Τον Μάρτιο του 2022 όμως την είσοδο της στην ελληνική αγορά πραγματοποίησε και η μεγαλύτερη εταιρεία του είδους, η σουηδική Klarna ,με κεφαλαιοποίηση ήδη στα 60 δισ. ευρώ. O πρώτος μεγάλος πελάτης της Klarna στην Ελλάδα είναι η Aegean Airlines που προσέφερε την υπηρεσία BNPL αποκλειστικά στους αλλοδαπούς πελάτες της.

Αντίστοιχη είσοδο στην Ελλάδα πραγματοποίησε και TBI Bank, μία από τις αναπτυσσόμενες τράπεζες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, με ισχυρή παρουσία στη Βουλγαρία και στη Ρουμανία η οποία επικεντρώνεται στο λεγόμενο inclusive banking και την αγορά του «αγόρασε τώρα – πλήρωσε αργότερα» (buy now, pay later – BNPL).

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα