Πρώτη δόση “εμβολιασμού” της αγοράς με μέτρα για ενοίκια, πάγια κι επιταγές

Πρώτη δόση “εμβολιασμού” της αγοράς με μέτρα για ενοίκια, πάγια κι επιταγές
Shutterstock

Με βάση την εικόνα της πανδημίας θα υπάρξει και η σχετική τοποθέτηση των θεσμών για μια σειρά ζητημάτων που συνιστούν τη δεύτερη δόση του "εμβολίου" προς την αγορά και συνδέονται, μεταξύ άλλων, με το πρόγραμμα "Γέφυρα 2".

Με μια σειρά από ρυθμίσεις στο μέτωπο επιταγών, των παγίων δαπανών και των ενοικίων η κυβέρνηση επιχειρεί να «εμβολιάσει» με μια πρώτη δόση στήριξης την αγορά, που ακόμη βλέπει την «κανονικότητα» με το κιάλι, ειδικά σε κλάδους όπως η εστίαση, ο τουρισμός, οι μεταφορές, ο αθλητισμός και ο πολιτισμός.

Η επόμενη δόση αναμένεται, εκτός απροόπτου, προς στις αρχές της άνοιξης οπότε και θα έχει φανεί εάν η πανδημία υποχωρεί. Άλλωστε με βάση την εικόνα της πανδημίας θα υπάρξει και η σχετική τοποθέτηση των θεσμών για μια σειρά ζητημάτων που συνιστούν τη δεύτερη δόση του «εμβολίου» προς την αγορά και συνδέονται, μεταξύ άλλων, με τη διαχείριση των χρεών της πανδημίας και το πρόγραμμα επιδότησης επιχειρηματικών δανείων, γνωστό και ως «Γέφυρα 2».

Ήδη στα ζητήματα αυτά φάνηκε, από τις συζητήσεις που είχαν οι επικεφαλής των θεσμών από χθες, Τρίτη, με την ελληνική κυβέρνηση, ότι η θα υπάρξουν ενστάσεις για τυχόν οριζόντιες και «γαλαντόμες» δράσεις.  Με άλλα λόγια ήδη από χθες ετέθη, όταν υπάρχει ένα σημάδι κανονικότητας, να εξεταστούν με αυστηρό τρόπο οι τυχόν δράσεις διευκόλυνσης και ενίσχυσης επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων με κριτήριο πάντα  το πόσο έχουν πληγεί αυστηρά από την πανδημία. Στο μόνο που ζήτησαν γρήγορες κινήσεις οι θεσμοί είναι στο μέτωπο της αποπληρωμής ληξιπρόθεσμών οφειλών του Κράτους προς ιδιώτες, όπου λόγω πανδημίας η «δεξαμενή» των ληξιπρόθεσμων δεν φαίνεται να πέφτει. Όμως εδώ τόσο γραφειοκρατικά εμπόδια που έχουν να κάνουν με διασταυρώσεις οφειλών όσο και με τις ταμειακές ροές έχουν κρατήσει το «στοκ» ψηλά στα 2,1 δισεκ. (επιστροφές φόρων και οφειλές).

Τα μέτρα

Σε σχέση πάντως με την πρώτη δόση δόθηκε χτες όπως και στις κατανομές της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 5 το στίγμα μια προσπάθειας να ενισχυθούν όσες επιχειρήσεις είναι κλειστές.

Πιο συγκεκριμένα με βάσει το σχέδιο νόμου προβλέπεται:

– Επέκταση της μείωσης μισθώματος επαγγελματικών μισθώσεων: Απαλλάσσονται κατά 100% από την υποχρέωση καταβολής μισθώματος για τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο του 2021 επιχειρήσεις οι οποίες ήταν κλειστές με κρατική εντολή λόγω της διάδοσης του κορονοϊού κατά την εορταστική περίοδο του Δεκεμβρίου 2020 και μέχρι τις 15 Ιανουαρίου 2021.  Στις κατηγορίες αυτές, συμπεριλαμβάνονται όλες οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου, ανεξαρτήτως εάν λειτουργούν με υπηρεσίες ηλεκτρονικού ή τηλεφωνικού εμπορίου με παράδοση κατ’ οίκον, οι επιχειρήσεις της εστίασης, ανεξαρτήτως εάν λειτουργούν με διανομή προϊόντων ή/και παροχή προϊόντων σε πακέτο από το κατάστημα, τα κομμωτήρια και τα κέντρα αισθητικής, οι επιχειρήσεις των κλάδων πολιτισμού και αθλητισμού, οι επιχειρήσεις του τουρισμού, όπως ξενοδοχεία, καταλύματα και τουριστικά γραφεία, και οι υπηρεσίες μεταφορών.

– Επίσης προβλέπεται μείωση ενοικίου 40% στα επαγγελματικά μισθώματα των επιχειρήσεων που έχουν χαρακτηριστεί ως «πληττόμενες» και για τα μισθώματα της κύριας (και φοιτητικής) κατοικίας των εργαζομένων που τίθενται σε αναστολή σύμβασης εργασίας. Συνεπώς, στις περιπτώσεις αυτές οι μισθωτές πρέπει να καταβάλουν το 60%.

– Στήριξη των εκμισθωτών για τη μη είσπραξη μισθωμάτων: Το 80% του μηνιαίου συμφωνημένου μισθώματος θα καταβληθεί ως αποζημίωση στους εκμισθωτές-φυσικά πρόσωπα από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, για τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο 2021. Επιπλέον, για τους εκμισθωτές-νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που εκμισθώνουν ακίνητα στις επιχειρήσεις που δικαιούνται απαλλαγή κατ’ επιταγή του νόμου, θα καταβληθεί ως αποζημίωση στους ιδιοκτήτες το 60% του μηνιαίου μισθώματος για τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο.

Μάλιστα αυτά τα ποσά που καταβάλλονται στους λογαριασμούς των δικαιούχων δεν χαρακτηρίζονται ως εισόδημα, είναι αφορολόγητα και ακατάσχετα.  Τα ποσά που δεν εισπράττονται, δεν αποτελούν εισόδημα και δεν υπόκειται σε φόρο εισοδήματος και σε εισφορά αλληλεγγύης.

Επιπλέον για την αγορά προβλέπεται:

  • Αναστολή πληρωμών αξιογράφων: Χορηγούνται οι ακόλουθες διευκολύνσεις σχετικά με την πληρωμή αξιογράφων (επιταγών, συναλλαγματικών, γραμματίων σε διαταγή):

  • Για όσα αξιόγραφα εμφανίστηκαν από τις 2-1-2021 έως χθες, 25-1-2021, προβλέπεται ότι δεν καταχωρίζονται στον «Τειρεσία», εάν εξοφληθούν εντός 75 ημερών από τη σφράγιση ή τη λήξη τους. Παράλληλα, για τα αξιόγραφα που θα έχουν ημερομηνία εμφάνισης, λήξης ή πληρωμής από χθες, 25-1-2021 και έως τις 28-2-2021, οι προθεσμίες αυτές θα ανασταλούν κατά 75 ημέρες.

Στην παραπάνω ρύθμιση εντάσσονται:

  1. επιχειρήσεις που έχουν κλείσει με κρατική εντολή και των οποίων η δραστηριότητα εμπίπτει στους ΚΑΔ που θα καθοριστούν,

  2. επιχειρήσεις που έχουν πληγεί δραστικά από την πανδημία του κορονοϊού, η δραστηριότητά τους εμπίπτει στους ΚΑΔ που θα καθοριστούν και εμφανίζουν κύκλο εργασιών μειωμένο κατά τουλάχιστον 40% για την περίοδο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2020, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2019, καθώς και

  3. νέες επιχειρήσεις που έχουν ιδρυθεί μετά την 1η-1-2020, με μοναδική προϋπόθεση να εντάσσονται στους πληττόμενους ΚΑΔ.

  • Για όσα αξιόγραφα είχαν ημερομηνία εμφάνισης από 18-11-2020 έως 31-12-2020 και καλύπτονταν από το μέτρο της αναστολής των προθεσμιών λήξης ή πληρωμής τους κατά 75 ημέρες, προβλέπεται η παράταση της αναστολής των εν λόγω προθεσμιών κατά επιπλέον 45 ημέρες.

  • Για τους κομιστές των αξιογράφων:

  1. εάν έχουν στην κατοχή τους αξιόγραφα που υπερβαίνουν το 20% του μέσου μηνιαίου κύκλου συναλλαγών τους, τότε δικαιούνται παράταση μέχρι 31-5-2021 της προθεσμίας καταβολής βεβαιωμένων οφειλών από ΦΠΑ οι οποίες έληξαν ή λήγουν την περίοδο 1-1-2021 έως 31-1-2021, καθώς και παράταση της προθεσμίας καταβολής ΦΠΑ που βεβαιώθηκε ή θα βεβαιωθεί με καταληκτική ημερομηνία καταβολής την 31η-1-2021 και την 28η-2-2021,

  2. εάν έχουν στην κατοχή τους αξιόγραφα που υπερβαίνουν το 50% του μέσου μηνιαίου κύκλου συναλλαγών τους, τότε, για τα αξιόγραφα που οι ίδιοι οφείλουν, λαμβάνουν το ευεργέτημα της μη καταχώρησης στον «Τειρεσία», εφόσον τα εξοφλήσουν εντός 75 ημερών.

Επίσης σε συνέχεια των σχετικών εξαγγελιών προωθείται:

– Επιδότηση παγίων δαπανών: Με στόχο την περαιτέρω στήριξη και προστασία των επιχειρήσεων που πλήττονται από τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης, θεσπίζεται το προσωρινό μέτρο κρατικής ενίσχυσης επιχειρήσεων με τη μορφή της επιδότησης παγίων δαπανών.

Η ενίσχυση χορηγείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπό στοιχεία C(2020) 1863 της 19ης Μαρτίου 2020 Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Προσωρινό πλαίσιο για τη λήψη μέτρων κρατικής ενίσχυσης με σκοπό να στηριχθεί η οικονομία κατά τη διάρκεια της τρέχουσας έξαρσης της νόσου COVID-19», και ειδικότερα το τμήμα 3.12 αυτής, και κατόπιν έγκρισης σχετικού καθεστώτος ενίσχυσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η ενίσχυση είναι ακατάσχετη, αφορολόγητη και δεν συμψηφίζεται με οποιαδήποτε οφειλή.

Η μορφή της ενίσχυσης, οι δικαιούχοι, το μέσο, το ύψος, η μεθοδολογία προσδιορισμού και η ένταση της ενίσχυσης, ο προσδιορισμός των επιλέξιμων παγίων δαπανών, η επιλέξιμη περίοδος πραγματοποίησης των μη καλυπτόμενων παγίων δαπανών, οι προϋποθέσεις χορήγησής της, η διαδικασία υποβολής σχετικής αίτησης, τα απαιτούμενα στοιχεία και δικαιολογητικά, η διαδικασία χορήγησης της ενίσχυσης, οι υποχρεώσεις των δικαιούχων, ο μηχανισμός διασφάλισης μη υπέρβασης της μέγιστης έντασης ενίσχυσης και κάθε άλλο συναφές ζήτημα προβλέπεται ότι θα καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, μετά από εισήγηση του Διοικητή της ΑΑΔΕ.

Αγρότες

Το Σχέδιο Νόμου περιλαμβάνει επίσης ρυθμίσεις για:

– Τον χρόνο κτήσης εισοδήματος από αγροτικές ενισχύσεις και επιδοτήσεις και την απαλλαγή τους από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης για το φορολογικό έτος 2020: Ρυθμίζεται η αποφυγή υποβολής μεγάλου αριθμού τροποποιητικών δηλώσεων από τα φυσικά πρόσωπα που δικαιούνται αγροτικές ενισχύσεις και επιδοτήσεις οι οποίες εισπράττονται αναδρομικά σε έτος διαφορετικό από εκείνο στο οποίο ανάγονται. Έτσι, διευκολύνονται οι φορολογούμενοι, αλλά και η διοίκηση. Σε περίπτωση που τα εν λόγω ποσά εισπράττονται κατόπιν δικαστικής απόφασης ή ένστασης, ο φορολογούμενος δύναται να επιλέξει τη φορολόγησή τους στο έτος που ανάγονται. Επίσης, απαλλάσσονται από την εισφορά αλληλεγγύης οι αγροτικές επιδοτήσεις και ενισχύσεις οι οποίες εισπράττονται το φορολογικό έτος 2021, αλλά ανάγονται στο φορολογικό έτος 2020, λόγω των ιδιαίτερων οικονομικών συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί στο συγκεκριμένο έτος.

– Την υποβολή δήλωσης μεταβολών για μετάταξη από το ειδικό  καθεστώς αγροτών στο κανονικό καθεστώς: Διευκολύνεται η διαδικασία μετάταξης των αγροτών από το ειδικό στο κανονικό καθεστώς, λόγω είσπραξης κατά το εκάστοτε προηγούμενο φορολογικό έτος ποσών αγροτικών επιδοτήσεων που υπερβαίνουν τις 5.000 ευρώ. Η υποχρεωτική μετάταξη στο κανονικό καθεστώς ισχύει από την 1η/1/2021 και η σχετική δήλωση μεταβολών (από το ειδικό στο κανονικό καθεστώς) υποβάλλεται μέχρι τις 31/3/2021. Η ευεργετική ρύθμιση αφορά όσους δεν εντάχθηκαν στο κανονικό καθεστώς τα φορολογικά έτη 2018, 2019 και 2020.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα
Exit mobile version